ماده 69 ـ
سردفتر شاغل كه بازنشسته ميشود ميتواند شخص واجد صلاحيت طبق مقررات اين قانون را براي تصدي دفترخانه خود به سازمان ثبت اسناد و املاك كشور معرفي كند. مدت لازم براي معرفي در مورد بازنشستگي الزامي دو ماه قبل از تاريخ بازنشستگي است و در غير اين مورد بايد معرفي مزبور ضمن تقاضانامه بازنشستگي بهعمل آيد. ورثه سردفتر متوفي كه حينالفوت شاغل بوده است تا شش ماه از تاريخ فوت سردفتر ميتوانند مجتمعاً بهترتيب فوق شخص واجد صلاحيت را معرفي كنند. در صورتي كه سردفتر يا وراث او در مهلتهاي مذكور شخص واجد صلاحيت معرفي نكنند، سازمان ثبت اسناد و املاك كشور ميتواند تصدي دفترخانه را با رعايت مقررات اين قانون به شخص واجد شرائط ديگري واگذار نمايد.
ماده 70 ـ
كانون سردفتران تهران مكلّف است با موافقت سازمان ثبت اسناد و املاك كشور اوراق مخصوصي براي تنظيم اسناد در دفاتر اسنادرسمي تهيه كند و آنچه را كه به عنوان مقررات عمومي و كلي در هر معامله يا سندي الزاماً بايد قيد شود تعيين و سازمان ثبت اسناد و املاك كشور بايد نسبت به تهيه اوراق رسمي كه آن مقررات در پشت اوراق قيد خواهد شد اقدام كند. در اين صورت ثبت آنچه كه به نام مقررات كلي و عمومي در پشت اوراق چاپ شده است در متن سند و دفتر ضرورت ندارد و پس از امضاء دفتر براي طرفين لازمالرعايه خواهد بود.
ماده 71 ـ
محاكم دادگستري مكلفند در هر مورد كه رأي بر بياعتباري سند رسمي صادر ميكنند مراتب را به سازمان ثبت اسناد و املاك كشور اعلام كنند. هرگاه موضوع سندي كه ابطال شده ملك باشد مفاد حكم در ملاحظات ثبت دفتر اسنادرسمي توسط سردفتر منعكس خواهد شد. ولي هرگونه اقدام نسبت به دفتر املاك و سند مالكيت موكول به صدور حكم نهايي و اعلام آن به سازمان ثبت اسناد و املاك كشور خواهد بود. در صورتي كه بياعتباري سند ناشي از تخلف سردفتر يا دفتريار از قوانين و مقررات باشد، سازمان ثبت اسناد و املاك كشور جهت تعقيب انتظامي او اقدام خواهد كرد.
ماده 72 ـ
محاكم دادگستري در هر مورد كه رأي به حجر اشخاص ميدهند بايد مراتب را به سازمان ثبت اسناد و املاك كشور اعلام كنند.
ماده 73 ـ
نظارت و بازرسي دفاتر اسنادرسمي به وسيله بازرسان سازمان ثبت اسناد و املاك كشور يا كانون سردفتران يا هيأتهاي مخصوصي كه از طرف وزارت دادگستري تعيين ميشوند يا نمايندگان وزارت امور اقتصادي و دارايي براي امور مالياتي بهعمل خواهد آمد. ساير مراجع دولتي كه بهمنظور بازرسي امور مربوط به دستگاه خود احتياج به مراجعه و ملاحظه دفاتر داشته باشند، مراجعه آنها بايد با اطلاع اداره ثبت محل و حضور بازرس ثبت باشد. امور مالي دفترخانه بايد لااقل هر شش ماه يكبار مورد بازرسي قرار گيرد.[ ]
ماده 74 ـ
كساني كه به سردفتري دفتر اسنادرسمي انتخاب ميشوند مكلفند حداكثر ظرف سه ماه از تاريخ صدور ابلاغ نسبت به تشكيل دفترخانه اقدام نمايند والاّ ابلاغ آنها كانلميكن خواهد بود. ابلاغ سردفتري افرادي كه در تاريخ تصويب اين قانون بيش از سه ماه از تاريخ صدور آن گذشته باشد و به تأسيس دفترخانه اقدام نكرده باشند نيز كانلميكن تلقي ميشود.[ ]
ماده 75 ـ
وزارت دادگستري مكلّف است كليه آييننامههاي مذكور در مورد اين قانون را ظرف مدت ششماه از تاريخ تصويب اين قانون تهيه و به موقع اجراء بگذارد. مادام كه آييننامههاي اين قانون تصويب نشده باشد در هر مورد كه اجراي مقررات اين قانون به تصويب آييننامه محول شده است، آييننامههاي قبلي مجري خواهد بود.
ماده 76 ـ
آن قسمت از قوانين و مقررات كه مغاير با مقررات اين قانون باشد نسخ ميشود.