ماده 58 ـ
وزارت دادگستري در تهران و ساير مراكز استان با توجه به تعداد دفاتر اسنادرسمي و ساير مقتضيات محلي، كانون سردفتران و دفترياران را تحت نظارت خود تشكيل خواهد داد. كانون داراي شخصيت حقوقي و استقلال مالي است و از نظر نظامات تابع وزارت دادگستري خواهد بود.[ ]
ماده 59 ـ
كانون سردفتران بوسيله هيأتمديرهاي مركب از هفت عضو اصلي (پنج سردفتر و دو دفتر يار اول) و سه عضو عليالبدل (دو سردفتر و يك دفتريار) اداره ميشود.
ماده 60 ـ
هيأت مديره كانون سردفتران مركز هر استان از بين سردفتران و دفترياران همان محل انتخاب خواهند شد.
ماده 61 ـ
بهمنظور نظارت در انتخابات هيأتمديره كانون هيأتي براي نظارت بر انتخابات از طرف وزير دادگستري تعيين ميشود. تعداد اعضاء هيأت نظار و شرائط انتخاب آنها و طرز تشكيل هيأت و نحوه عمل و نظارت و اخذ رأي و ساير امور مربوط به انتخابات بهموجب آييننامه تعيين خواهد شد.[ ]
ماده 62 ـ
سردفتران و دفترياراني را ميتوان براي عضويت هيأتمديره كانون انتخاب نمود كه حداقل داراي 10 سال سابقه تصدي دفتر اسنادرسمي و دفترياري بوده و در پنج سال اخير خدمت خود محكوميت انتظامي از درجه 3 به بالا نداشته باشند. كساني كه داراي سابقه خدمت قضايي و يا وكالت دادگستري باشند، سوابق قضايي و وكالت آنها جزو 10 سال مذكور منظور ميگردد.
ماده 63 ـ
يك ماه قبل از پايان هر دوره سردفتران، پانزده سردفتر و دفترياران نيز پانزده دفتريار واجد شرائط را با رأي مخفي براي عضويت هيأتمديره كانون انتخاب خواهند نمود. پس از اخذ رأي، هيأت نظارت بر انتخابات صورت اسامي حائزين اكثريت را ضمن صورتمجلس پايان انتخابات، به سازمان ثبت اسناد و املاك كشور ارسال خواهد داشت و وزير دادگستري از بين منتخبين، اعضاء اصلي و عليالبدل كانون هر محل را تعيين خواهد كرد.
ماده 64 ـ
دوره تصدي اعضاء هيأتمديره، سه سال و انتخاب مجدد آنها بلامانع است.
ماده 65 ـ
سردفتران عضو هيأت مديره، در اولين جلسه با رأي مخفي از ميان خود يك رئيس ـ يك نايب رئيس و يك خزانه دار و يك دبير انتخاب خواهند كرد. تصميمات هيأت مديره به اكثريت آراء معتبر مي باشد. رئيس هيأت مديره، نماينده قانوني كانون در اجراي تصميمات هيأت مديره است و مكاتبات كانون با امضاء او خواهد بود و در امور مالي امضاء خزانه دار نيز لازم است.
ماده 66 ـ
وظائف كانون به شرح زير است:
1ـ فراهم كردن موجبات پيشرفت علمي و عملي سردفتران و دفترياران.
2ـ ايجاد وحدت رويه در جهت اجراي مقررات و نظامات در دفاتر اسنادرسمي با تأييد سازمان ثبت اسناد و املاك كشور.
3ـ اداره امور مالي كانون از قبيل تنظيم بودجه، وصول درآمدها، پرداخت مخارج، تهيه ترازنامه.
4ـ كمك به اشخاص بيبضاعت از طريق راهنمايي آنان به دفاتر اسنادرسمي، بهمنظور تنظيم و ثبت اسناد آنهابدون دريافت حق تحرير.
5 ـ انجام دادن امور مربوط به بيمه بازنشستگي و صندوق تعاون سردفتران و دفترياران موضوع مواد (56 و 57 و 68) اين قانون.
6 ـ همكاري با سازمان ثبت اسناد و املاك كشور در بازرسي و نظارت در امور دفاتر اسناد رسمي و ازدواج و طلاق. در هر مورد كه كانون از تخلف و يا سوء شهرت سردفتر يا دفترياري اطلاع حاصل كند، بايد پس از رسيدگي مقدماتي مراتب را به سازمان ثبت اسناد و املاك كشور گزارش دهد.
7ـ حذف شده است.
8 ـ رسيدگي به اختلافات ناشي از روابط شغلي ميان سردفتر و دفتريار و اعلامنظر قطعي كانون به سازمان ثبت اسناد و املاك كشور جهت اتخاذ تصميم لازم.
ماده 67 ـ
تا زماني كه در استاني كانون سردفتران تشكيل نشده باشد، امور مربوط به دفاتر اسنادرسمي آن استان به عهده كانون نزديكترين استان ميباشد.
ماده 68ـ
كانون سردفتران تهران مكلّف است كليه سردفتران و دفترياران را از محل وجوه موضوع ماده (55) اين قانون برابر آييننامه مصوب بيمه كند. وجوه دريافتي سردفتران و دفترياران و بازماندگان آنها از لحاظ معافيت مشمول مقررات ماده (95) قانون مالياتهاي مستقيم مصوب سال 1345 خواهد بود.