ماده 1 ـ
دفاتر اسناد رسمي بايد مجلد بوده و تمام صفحات آن را در بدو امر مدعيالعموم بدايت محل يا نماينده او شماره گذارده به امضاء خود ممضي و به مهر پاركه مهر نمايند.
ماده 2 ـ
مجموع عده صفحات هر دفتر را بايد مدعيالعموم يا نماينده او با تمام حروف در صفحه اول و آخر دفتر با ذكر تاريخ قيد كند.
ماده 3 ـ
دفاتر ثبت اسناد مادام كه صفحه سفيد دارد استعمال ميشود و پس از تمام شدن متصدي دفتر ذيل آن را بسته و در ضمن صورتمجلسي كه بلافاصله پس از آخرين ثبت دفتر نوشته ميشود ختم دفتر را قيد كرده و امضاء مينمايد.
ماده 4 ـ
هر سردفتر و دفتريار و نماينده قبل از تصدي بايد دو نمونه از امضاء خود را بدهد يكي از نمونهها در دفتر ثبت محل و ديگري در ادارهكل ثبت اسناد و املاك بايگاني خواهد شد.
ماده 5 ـ
كليه سردفتران و دفتر ياران و نمايندگان موظفند اسناد و دفاتر مطابق نمونهاي كه دادهاند امضاء نمايند.
ماده 6 ـ
مسؤولين دفاتر اسناد رسمي نميتوانند درضمن انجام امور ارباب رجوع اسناد غيررسمي اصحاب معامله را هم به طور رسمي تسجيل كنند و همچنين است درمورد امضاءهايي كه ذيل اوراق عادي بوده و براي تصديق به آنان مراجعه ميشود.
ماده 7 ـ
شماره ثبت معاملات دفاتر اسناد رسمي بايد مسلسل بوده و در آخر هر سال تجديد نشود.
ماده 8 ـ
در موقع مراجعه اشخاص براي انجام معامله به دفاتر اسناد رسمي بايد از مراجعه كنندگان ورقه شناسنامه مطالبه شود.
ماده 9 ـ
در كليه اسناد و دفاتر و قبوض بايد تاريخ شمسي قيد گردد.
ماده 10 ـ
دوائر دولتي و مؤسساتي كه براي ثبت معاملات خود اوراق مخصوصي تهيه نموده و براي ثبت معامله در آن اوراق به دفاتر اسناد رسمي مراجعه مينمايند در صورتي اوراق مزبور پذيرفته ميشود كه به تصويب اداره كل ثبت اسناد و املاك رسيده باشد
ماده 11 ـ
هرگاه كسي بخواهد وجهي توديع نمايد تا دويست ريال را در مقابل قبض رسمي نزد نماينده دفتر اسناد رسمي (چنانچه داراي نماينده باشد) والاّ نزد سردفتر توديع نموده و بيش از مبلغ مذكور را بايد به صندوق ثبت محل سپرده و در مقابل رسيد به سردفتر اسناد رسمي تسليم نمايد ـ در هر دو مورد فوق دفتر اسناد رسمي مكلّف است منتهي در ظرف دو روز مراتب را به اداره ثبت محل اطلاع دهد تا اداره ثبت توديع وجه را بهوسيله اخطار به طرف ابلاغ كند.
ماده 12 ـ
در دفتر اسناد رسمي وجوه توديع شده در دفتر مخصوص ثبت ميگردد و در موقعي كه قبض وجه توديع شده به صاحب آن رد ميشود در ستون مربوطه از كسي كه قبض به او تسليم شده رسيد اخذ ميگردد.
ماده 13 ـ
هيچ يك از سردفتران يا دفترياران حق ندارند محل كار دفتر خود را بدون اطلاع و اجازه اداره ثبت تغيير دهند.
ماده 14 ـ
سردفتران حق ندارند دفاتر را از محل كار خود به منزل اصحاب معامله ببرند مگرآنكه محقق شود كسي كه ميخواهد معامله نمايد مريض بوده كه در اين صورت بايد تنظيم سند و ثبت معامله با حضور نماينده مدعي العموم محل و در نقاطي كه دسترسي به مدعي العموم نباشد با حضور دو نفر از معتمدين محل به عمل آيد.
ماده 15 ـ
در صورت تغيير سردفتر مدير ثبت اسناد و املاك محل يا نماينده او با حضور مدعيالعموم ابتدايي يا نماينده او والاّ با حضور امين يا مأمور صلح و در صورتي كه هيچيك از مأمورين مزبور حاضر نباشند با حضور دو نفر از معتمدين محل ذيل دفاتر را بسته و به قائممقامي كه به جاي او معيّن ميشود تسليم مينمايند.