ماده 22 ـ
در مواردي كه اشخاص با ارائه مدارك و مستندات معتبر ادعا نمايند كه پرونده اجرايي مختومه نشده است ثبت محل حسب مورد پس از تشكيل پرونده اجرايي بر طبق آييننامه اجراء مفاد اسناد رسمي، عمليات اجرايي را ادامه ميدهد. در صورت وصول اعتراض مراتب جهت اظهارنظر به هيأت حل اختلاف ارجاع خواهد شد.
بديهي است عمل به اين ماده منوط به اين است كه قبلاً مورد رسيدگي هيأت واقع نشده باشد.
ماده 23 ـ
در صورتي كه سوابق دفتر ثبت اسناد رسمي يا ازدواج يا طلاق بر اثر حوادث مذكور از بين رفته باشد و اشخاص ذينفع با ارائه مدارك و مستندات معتبر درخواست صدور اجرائيه نمايند، رئيس ثبت پس از بررسي و اظهار نظر، تقاضانامه و ضمائم آن را به هيأت حل اختلاف ارجاع خواهد داد. هيأت پس از بررسي موضوع در صورت نبودن اعتراض رأي خود را مبني بر صدور اجرائيه صادر و به ثبت محل ارسال مينمايد، ثبت محل مكلّف است با استفاده از اوراق مخصوص، اجرائيه را صادر نمايد و طبق آييننامه اجراء مفاد اسناد رسمي به موقع به اجراء گذارد.
ماده 24 ـ
اشخاص حقوقي كه دفاتر ثبت شركتهاي آنان از بين رفته است براي تشكيل پرونده ميبايست مدارك و صورتجلسه مجمع عمومي را به ثبت محل تسليم نمايند. ثبت محل مراتب را يك نوبت در روزنامه كثيرالانتشار آگهي و پس از انقضاء (10) روز از تاريخ انتشار در صورت عدم وصول اعتراض طبق مقررات، شركت را در دفاتر مربوط ثبت مينمايد و به امضاء صاحبان سهام ميرساند و در صورت وصول اعتراض مراتب به هيأت حل اختلاف ارجاع ميشود.
ماده 25 ـ
ابلاغ اخطاريهها و دعوتنامهها بر طبق مقررات آييننامه اجراء مفاد اسناد رسمي است.
ماده 26 ـ
مدت مأموريت هيأت حل اختلاف موضوع ماده (5) قانون تا زماني است كه وظائف ناشي از قانون به اتمام برسد. هيأت مكلّف است در ظرف اين مدت به كليه ارجاعات و اعتراضات واصل شده رسيدگي نمايد و نظر خود را به ثبت محل اعلام دارد. در پايان مدت مذكور هيأت به خودي خود منحل ميگردد.