ماده 1 ـ
در هر حوزه ابتدايي به اقتضاء اهميت محل، يك اداره يا دائره ثبت اسناد و املاك تأسيس ميشود. ممكن است هر اداره يا دائره ثبت داراي شعبي باشد.
ماده 2 ـ
مديران و نمايندگان ثبت و مسؤولين دفاتر و صاحبان دفاتر اسناد رسمي جز در محل مأموريت خود نميتوانند انجام وظيفه نمايند.
اقدامات آنها در خارج از آن محل اثر قانوني ندارد.
مواد 3، 4 و 5 ـ
ملغي شده است.
ماده 6 (اصلاحي 18/10/1351) ـ
براي رسيدگي به كليه اختلافات و اشتباهات مربوط به امور ثبت اسناد و املاك در مقر هر دادگاه استان هيأتي به نام هيأت نظارت مركب از رئيس ثبت استان يا قائممقام او و دو نفر از قضات دادگاه استان به انتخاب وزير دادگستري تشكيل ميشود.
هيأت مزبور به كليه اختلافات و اشتباهات مربوط به امور ثبتي در حوزه قضايي استان رسيدگي مينمايد.
براي اين هيأت يك عضو عليالبدل از قضات دادگستري يا كارمندان ثبت مركز استان از طرف وزير دادگستري تعيين خواهد شد.
ماده 7 ـ
دفاتر لازم براي ثبت اسناد و املاك و عده و نوع و ترتيب آنها مطابق نظامنامهاي كه از طرف وزارت عدليه تنظيم ميشود معيّن خواهد شد.
ماده 8 ـ
مراجعه به دفاتر املاك براي اشخاص ذينفع مطابق مقررات نظامنامه وزارت عدليه جايز است.