ماده 13ـ
اداره تصفيه بايد بلافاصله بارعايت تاريخ، كليه وجوه دريافتي و پرداختي به حساب ورشكسته را در دفتر صندوق در مقابل قبض رسيد ثبت نمايد. در هر مورد بايد تاريخ پرداخت و مشخصات ورشكسته و نام و محل اقامت، دهنده و گيرنده وجه با قيد مبلغ و شماره دفتر روزنامه در آن نوشته شود.
ماده 14 ـ
در دفتر كل بايد به نام هر ورشكسته حساب جداگانه باز شده و تمام عملياتي كه در دفتر صندوق انجام ميگيرد پس از ثبت در دفتر روزنامه به دفتركل نقل گردد.
ماده 15 ـ
اداره تصفيه بايد حساب مخصوصي در دفتر كل براي دادوستدهاي بانكي خود باز نمايد. دريافت وجه بايد به امضاء رئيس اداره تصفيه و كارمندي كه امضاء او مجاز شناخته شده بهعمل آيد.
ماده 16 ـ
در آخر هر ماه بايد خلاصه حسابهاي دفتر كل با قيد شماره حساب مربوطه به دفتر آزمايش ماهيانه نقل گرديده و رئيس اداره و حسابدار وقت زير آن را امضاء نمايند. دفتر آزمايش بايد موافقت بين مندرجات دفتر صندوق ودفتر كل و موافقت بين موجودي نقدي صندوق و دفتر كل را نشان دهد.
ماده 17 ـ
كليه دفاتر بايد با كمال دقت تنظيم گرديده و هيچ گونه قلمزدگي يا الحاق نداشته و بينالسّطورين نيز نبايد چيزي نوشته شود.
گذاردن جاي خالي در قسمت مندرجات ممنوع بوده و تصحيح هر قلمي بايد در ذيل همان موضوع قيد گردد.
ماده 18 ـ
قبض رسيدهاي مذكور در ماده 13 بايد در دو نسخه صادر و نسخه دوم بهترتيب تاريخ در پرونده جداگانه كه به نام ورشكسته تنظيم ميشود بايگاني گردد. شمارهگذاري قبوض همهساله تجديد گرديده و تهچكهاي قبوض هر سال بهطور مجلد نگاهداري ميشود.
هرگاه قسمتي از قبوض هر دسته قبض به مصرف رسيده باشد در آخر هر سال در مركز با حضور نماينده حسابداري وزارت دادگستري و در شهرستانها با حضور نماينده كه از طرف وزارت دادگستري تعيين ميشود بقيه قبوض هر دسته چك را باطل نموده و اين نكته را با قيد شمارههاي هر دسته چك در صورتمجلس اداري ذكر مينمايند.
ماده 19ـ
اداره تصفيه مكلّف است بلافاصله بعد از وصول پول آن را به حساب جاري بانك بگذارد. فقط ممكن است مبلغي را كه براي هزينههاي جزيي لازم بوده و بيش از سه هزار ريال نباشد در اداره نگاهداري نمايد.
ماده 20ـ
برگهاي بهادار و اشياء قيمتي بايد در محلي كه براي اين كار اختصاص داده ميشود نگاهداري گردد.
ماده 21ـ
هرگاه وجه نقد يا برگ بهادار و اشياء قيمتي بنابر درخواست اداره تصفيه حوزه ديگري وصول يا تحصيل شده باشد بايد به وسيله بانك يا نامه سفارشي به اداره تصفيه مربوطه فرستاده شود.
ماده 22ـ
رئيس و كارمندان اداره تصفيه نميتوانند:
1ـ دارايي خود را با دارايي اداره مخلوط نمايند.
2ـ در دفاتر مخصوص ورشكستگي امور ديگري را درج كنند.
3ـ وجوهي كه مخصوص به يك ورشكسته است صرف امور ورشكسته ديگري ولو بهطور موقت هم باشد بنمايند.
ماده 23ـ
اداره تصفيه بايد از بدو شروع به عمليات، حساب تفصيلي براي هزينههاي هر ورشكسته باز نمايد. اسناد مربوطه به هزينه بايد به ترتيب تاريخ تنظيم گرديده و بعد از خاتمه ورشكستگي مجلد شده يا با ساير اسناد مربوطه به ورشكسته نگاهداري شود.