ماده1ـ
حل اختلاف مربوط به اسناد ثبت احوال موضوع ماده 3 قانون ثبت احوال بهعهده هيأت حل اختلاف محل صدور شناسنامه ميباشد.
ماده2ـ
شروع به رسيدگي در هيأتهاي حل اختلاف محتاج به تسليم گزارش مسؤولين يا درخواست كتبي صاحبان اسناد سجلي يا اشخاص ذينفع يا قائممقام قانوني و يا نماينده آنان ميباشد.
ماده3ـ
متقاضي بايد درخواست خود را در برگهاي مخصوص و به زبان فارسي نوشته و به انضمام فتوكپي يا رونوشت اسناد و مدارك به دفتر هيأت حل اختلاف محل اقامت يا محل صدور شناسنامه خود تسليم و رسيد دريافت دارند.
ماده4ـ
درخواست بايد حاوي مشخصات و محل اقامت طرفين و موضوع درخواست باشد.
ماده5 ـ
درخواست و كليه برگهاي پيوست آن بايد در دو نسخه و درصورت تعدد طرف به عده آنها به علاوه يك نسخه باشد.
ماده6 ـ
چنانچه درخواست توسط وكيل تسليم شود بايد وكالتنامه رسمي وكيل و درصورتي كه درخواست را قيّم داده باشد فتوكپي يا رونوشت قيمنامه و بهطور كلي رونوشت مدركي كه مثبت سمت متقاضي است بايد پيوست دادخواست باشد.
ماده7ـ
دفتر هيأت حل اختلاف بايد درخواست و برگهاي پيوست آن را كه برابر مواد بالا تهيه شده باشد اخذ و پس از تطبيق فتوكپي يا رونوشت اسناد و مدارك با اصل، آنها را گواهي نموده و در صورت كامل بودن درخواست و برگهاي پيوست و قبول آنها رسيد به متقاضي تسليم نمايد.
ماده8 ـ
اگر مسؤولين ثبت احوال از هيأتهاي حل اختلاف درخواست رسيدگي نمايند گزارش آنها بايد مستدل و مشروح و متضمن موضوع درخواست بوده و عين مدارك به امضاء مأمور يا نماينده ثبت احوال يا مسؤول بايگاني اسناد رسيده و فتوكپي يا رونوشت مدركي كه پيوست گزارش است نيز بايد از سوي امضاءكننده گزارش گواهي شده باشد.
ماده9ـ
دفتر هيأت حل اختلاف محل صدور شناسنامه بايد بلافاصله پس از دريافت گزارش يا درخواست، آن را در دفتر مخصوص ثبت و به هيأت حل اختلاف تسليم نمايند. هيأت مذكور چنانچه پرونده را آماده براي رسيدگي و اخذ تصميم نهائي تشخيص داد تصميم مقتضي اتخاذ مينمايد. در غيراين صورت درخواست و ضمائم را براي طرف متقاضي ارسال ميدارد كه ظرف ده روز كتباً پاسخ دهد و پس از وصول پاسخ رسيدگي لازم را انجام ميدهد و درصورت ضرورت با تعيين وقت، متقاضي و طرف را براي اخذ توضيح و رسيدگي دعوت مينمايد.
ماده10ـ
ابلاغ درمحل دفتر هيأت، توسط دفتر و درخارج از محل دفتر هيأت توسط مأمور ابلاغ ثبت احوال و در خارج از شهرها به وسيله مأمورين ژاندارمري يا سپاهيان انقلاب يا دهبانان بهعمل ميآيد.
ماده11ـ
تحويل و ابلاغ درخواست و پيوستها به مأمورين و عودت آنها در دفتر مخصوص ثبتميشود.
ماده12ـ
ابلاغ به طريقه مذكور در ماده 90 قانون آيين دادرسي مدني بهعمل ميآيد و متقاضي ميتواند مأمورين ابلاغ را راهنمايي كند.
ماده13ـ
اگر محل اقامت مخاطب در قلمرو هيأت حل اختلاف ديگر باشد ابلاغ توسط دفتر يا مأمور ابلاغ ثبت احوال همان محل بهعمل ميآيد.
ماده14ـ
دفتر هيأت حلاختلاف بايد يك نسخه از درخواست و پيوستها را در پرونده مخصوص كه براي اختلاف مربوط تشكيل ميدهد بايگاني نمايد.
ماده15ـ
دفتر هيأت حل اختلاف درصورتي كه لايحهاي درمورد درخواست واصل شود آن را پيوست پرونده نموده و در وقت رسيدگي به هيأت حل اختلاف تحويل ميدهد به هرحال وصول يا عدم وصول لايحه مانع رسيدگي نميباشد.
ماده 16ـ
هيأتهاي حل اختلاف ميتوانند جلسه رسيدگي را با رضايت طرفين فقط براي يكبار به تأخير اندازند.
ماده17ـ
عدمحضور يكطرف مانع اداي توضيحاتطرفديگر و انجام رسيدگي نيست.
ماده18ـ
هيأت حل اختلاف در وقت رسيدگي بايد پرونده را مطالعه و بررسي نموده و پس از ملاحظه اوراق و اسناد مربوط و استماع توضيحات طرفين و درج آن درصورتمجلس (طبقنمونه) و اعلام ختم رسيدگي رأي آن را حداكثر ظرف 48 ساعت صادر نمايد.
ماده19ـ
هيأت حل اختلاف پس از امضاء رأي حق تغيير آن را ندارد.
ماده20ـ
هرگاه هيأت حل اختلاف درحين رسيدگي متوجه جعليت اسناد ثبت احوال گرديد بايد رسيدگي را متوقف ساخته و پرونده امر را ضمن گزارش جامعي از طريق اداره ثبت احوال مربوط جهت پيگيري موضوع و اقدام قانوني به مركز ارسال دارد.
ماده21ـ
دفتر هيأت حل اختلاف مكلّف است رأي هيأت را بلافاصله پس از صدور و ثبت در دفتر مخصوص براي ابلاغ به طرفين به نشاني مندرج در دادخواست ارسال دارد.
در اينصورت ابلاغ برابر احكام مواد 91، 92 و93 قانون آيين دادرسيمدني كفايت ميكند.
ماده22ـ
نمونه برگها و دفاتر مندرج در اين آييننامه توسط سازمان ثبت احوال كشور تهيه و با تأييد شوراي عالي ثبت احوال مورد استفاده قرار خواهد گرفت.