ماده34ـ
هدفهاي سنجش و ارزشيابي پيشرفت تحصيلي به شرح زير است:
1ـ دريافت بازخوردهاي موثر از ميزان کسب شايستگيها و بهبود، هدايت و ارتقاي عملکرد تحصيلي دانشآموز در موقعيتهاي مختلف؛
2ـ تعيين ميزان پيشرفت آموزشي و پرورشي و تغييرات رفتاري دانشآموز و آگاه کردن دانشآموزان و اولياي آنان از ميزان پيشرفت و عملکرد تحصيلي و تربيتي آنان؛
3ـ تشخيص نارساييهاي يادگيري دانشآموز و تلاش براي رفع آنها؛
4ـ شناخت استعدادها، علائق و رغبتهاي دانشآموزان و هدايت آنان در زمينه شغلي و تحصيلي؛
5 ـ تقويت انگيزه، روحيه تلاش و ايجاد رقابتهاي سالم در دانشآموزان؛
6 ـ سنجش کيفيت و محتواي برنامهها و عوامل مؤثر در آموزش از طريق تحليل نتايج ارزشيابيها، به منظور يافتن نارساييها و رفع آنها؛
7ـ حصول اطمينان از کسب شرايط لازم براي ارتقا به مراحل تحصيلي يا سطوح مهارتي بالاتر؛
8 ـ شناسايي نقاط قوت و ضعف و ارزيابي کارآيي نظام آموزشي، اصلاح فرآيندها و روشها و زمينهسازي براي ارتقاي کيفيت آن.
ماده35ـ
ارزشيابي دانشآموزان در هر درس با هدفهاي مشخص شده زير، به سه صورت ورودي (آغازين)، تکويني (مستمر) و پاياني (تراکمي) انجام ميشود :
الف ـ ارزشيابي ورودي (آغازين): به منظورآگاهي از تواناييها و آمادگيهاي قبلي دانشآموز براي ورود مناسب به فرآيند تعليم و تربيت و جبران نارسائيها و کاستيهاي احتمالي دانشآموز در آغاز سالتحصيلي توسط معلمان انجام ميشود.
ب ـ ارزشيابي تکويني (مستمر): به منظور تقويت اعتماد به نفس، تحکيم آموختههاي دانشآموز، بهبود فرآيند تعليم و تربيت، آگاهي معلمان از نقاط قوت و ضعف درسي و نحوه عملکرد دانشآموزان و پرورش روحيه تحقيق، تفکر، تلاش، ابتکار و فعاليتهاي گروهي، تدارک بازخورد مناسب به معلمان، دانشآموزان، اوليا و اتخاذ روشهاي مناسب انجام ميشود.
ج ـ ارزشيابي پاياني (تراکمي): به منظور حصول اطمينان از ميزان تحقق هدفهاي آموزشي و پرورشي و حصول اطمينان لازم براي احراز شرايط قبولي در هر درس انجام ميگيرد.
ماده36ـ
ارزشيابي تکويني به صورت مستمر از نحوه مشارکت دانشآموز در فعاليتهاي آموزشي ـ تربيتي و به شيوههاي گوناگون، با استفاده از آزمونهاي کتبي، شفاهي، عملي، بررسي تکاليف فردي و گروهي، فهرست وارسي، مشاهده رفتار، ميزان فعاليت، تلاش، ابتکار و خلاقيت و نظاير آن انجام و نتايج اين ارزشيابيها در هر ماده درسي در هر سال تحصيلي در دو نوبت منظور ميشود.
ماده37ـ
ارزشيابي پاياني (تراکمي) در طول سال تحصيلي، در دو نوبت اول و دوم، انجام ميشود. ارزشيابي پاياني نوبت اول از حدود پنجاه درصد اول محتواي برنامه درسي در ديماه و ارزشيابي پاياني نوبت دوم از تمام محتواي برنامه درسي (5 نمره از محتواي نيمه اول برنامه درسي و 15 نمره از محتواي نيمه دوم برنامه درسي) در خردادماه به عمل ميآيد.
تبصره1ـ ارزشيابي پاياني شهريورماه و همچنين امتحانات نهايي و دروس غيرحضوري، از همه محتواي برنامه درسي به عمل ميآيد.
تبصره2ـ در شاخههاي فني و حرفهاي و كاردانش، نمره هر نوبت درسهايي كه آموزش آن در طول نوبت اول يا دوم ارائه و پايان مي يابد، به عنوان نمره پاياني آن درس، منظور ميشود.
تبصره3ـ در شاخههاي فني و حرفهاي و كاردانش، شيوهنامه نحوه ارزشيابي دروس شايستگيهاي فني و غيرفني از سوي معاونت آموزش متوسطه تهيه و ابلاغ ميشود.
تبصره4ـ در شاخه کاردانش، ارزشيابي پاياني هر استاندارد مهارت (درسهاي مهارتي) پس از اتمام آموزشآن در دو بخش نظري و عملي، از تمام محتواي آن استاندارد يا درس مهارتي توسط يا با نظارت دستگاه متولي مربوط بهعمل ميآيد و چنانچه دانشآموزي از يکي از بخشهاي نظري يا عملي استانداردهاي مهارتي (درسهاي مهارتي) نمره قبولي کسب کند، اين نمره تا اخذ نمره قبولي از بخش ديگر، معتبر خواهد بود.
ماده38ـ
دانشآموزان پايه دوازدهم هر يک از شاخههاي تحصيلي، چنانچه تا پايان تابستان موفق به گذراندن درسهاي پايه مربوط، اعم از نهايي و غيرنهايي و باقيمانده درسهاي پايههاي دهم و يازدهم نشوند، ميتوانند در امتحانات دروس مربوط در ديماه شرکت کنند.
تبصره ـ چنانچه دانشآموزي پس از برگزاري امتحانات ديماه نيز موفق به گذراندن همه واحدهاي درسي رشته مربوط نشود، ميتواند برابر مقررات، در مدارس بزرگسالان، آموزش از راه دور يا به صورت داوطلب آزاد ثبتنام و نسبت به گذراندن باقيمانده درسهاي خود اقدام کند.
ماده39ـ
برنامهريزي و نظارت بر امتحانات پاياني غيرنهايي نوبت اول، دوم، شهريور و ديماه به عهده مدير مدرسه است که با عنايت به تقويم اجرايي، تنظيم و با همکاري و مشارکت کارکنان آموزشي و اداري مدرسه انجام ميشود.
تبصره ـ در شاخه کاردانش، برنامه امتحانات پاياني استانداردهاي مهارت که در مدرسه ارائه ميشود، در اداره کل آموزش و پرورش استان با همکاري دستگاه متولي مربوط، تنظيم و امتحانات (نهايي يا هماهنگ) با نظارت يا توسط دستگاه متولي استاندارد مهارت، براساس موافقتنامه همکاري بين وزارت آموزش و پرورش و دستگاه مربوط، انجام خواهد شد.
ماده40ـ
طرح سؤالها (به جز امتحانات نهايي و هماهنگ) و تصحيح اوراق امتحانات داخلي (نوبت اول، دوم، شهريورماه و ديماه) زير نظر مدير مدرسه، برعهده معلم مربوط است.
تبصره1ـ مدير مدرسه ميتواند با مسئوليت خود اوراق امتحاني را براي تصحيح در خارج از مدرسه، در اختيار معلمان قرار دهد.
تبصره2ـ چنانچه معلم مربوط، قبل از برگزاري امتحان داخلي، در هريك از نوبتهاي امتحاني، به هر دليلي از طراحي سئوالهاي درس مربوط، خودداري کند يا ظرف مدت 5 روز پس از برگزاري امتحان، اوراق امتحاني را تصحيح نکند، مدير مدرسه ضمن گزارش موضوع به اداره آموزش و پرورش متبوع، ميتواند به تشخيص خود طراحي سئوال و تصحيح اوراق درس مربوط را به يكي از معلمان مرتبط و واجد صلاحيت واگذار کند.
ماده41ـ
نمرات ارزشيابي تكويني (مستمر) و پاياني در هر نوبت امتحاني داخلي، بايد توسط معلّم مربوط بدون خدشه و قلم خوردگي در برگ ريزنمرات ثبت و پس از امضا و درج تاريخ، به مدير مدرسه تحويل شود. نمرات ارزشيابي مستمر دو هفته قبل از آغاز امتحانات پاياني و نمرات ارزشيابي پاياني حداکثر يک هفته بعد از برگزاري امتحان هر درس در آن نوبت، بايد به مدير مدرسه تحويل شود.
تبصره1ـ نمرات ارزشيابي مستمر و عملکرد تحصيلي دانشآموز، بايد در طول هر نوبت و قبل از امتحانات پاياني به اطلاع دانشآموز و ولي او برسد.
تبصره2ـ در شاخه کاردانش، فهرست مشخصات و ريزنمرات ارزشيابي پاياني استانداردهاي مهارت (درسهاي مهارتي) پس از تأييد دستگاه متولي استاندارد مهارت در هر سال تحصيلي، در دو نسخه صحافي که يک نسخه در اداره منطقه و يک نسخه در مدرسه به طور دائم نگهداري ميشود.
ماده42ـ
مركز سنجش آموزش و پرورش ميتواند با هماهنگي معاونت آموزش متوسطه و ادارهکل آموزش و پرورش استان در امتحان پاياني نوبت دوم و شهريورماه يک يا دو ماده درسي پايههاي دهم و يازدهم را به صورت هماهنگ برگزارکند.
تبصره1ـ طراحي سؤالهاي امتحاني موضوع اين ماده، براي مدارس استعدادهاي درخشان به مركز ملي پرورش استعدادهاي درخشان و دانشپژوهان جوان و براي مدارس وابسته به سازمان آموزش و پرورش استثنايي به سازمان ذيربط واگذار ميشود.
تبصره2ـ مركز سنجش آموزشوپرورش با هماهنگي معاونت آموزش متوسطه، برنامه امتحانات دروس هماهنگ را تا دو ماه قبل از آغاز امتحانات مربوط، تنظيم و ابلاغ ميکند.
ماده43ـ
امتحانات پاياني نوبت دوم و شهريورماه درسهايي از پايه دوازدهم به صورت امتحان نهايي با برنامه امتحاني و سؤالهاي يكسان برگزار ميشود که مركز سنجش آموزش و پرورش آن را طراحي ميکند، اين امتحان زير نظر ادارهکل آموزش و پرورش استان و عوامل اجرايي امتحاني که از طرف اداره آموزش و پرورش شهرستان/ منطقه/ ناحيه مربوط معين ميشود، رسميت مييابد.
تبصره1ـ مركز سنجش آموزش و پرورش، برنامه امتحانات نهايي را تا دو ماه قبل از آغاز امتحانات مربوط، تنظيم و ابلاغ ميکند.
تبصره2ـ در همه مراحل امتحانات، اداراتکل آموزشوپرورش استانها و مركز امور بينالملل و مدارس خارج از کشور، ملزم به همکاري با مركز سنجش آموزش و پرورش، ميباشند.
تبصره3ـ معلمان درسهاي مربوط به امتحانات نهايي، موظفند حداکثر دو روز پس از برگزاري امتحان درس مربوط، با تشخيص و برابر ابلاغي که از طرف اداره آموزش و پرورش منطقه صادر ميشود، به حوزههاي تصحيح مراجعه کنند و حداقل به تعداد دانشآموزان خود، اوراق امتحاني همان درس را با دريافت حقالزحمه، تصحيح کنند. در صورتي که معلمي براي تصحيح اوراق اقدام نکند، موضوع از سوي رئيس حوزه تصحيح، به اداره آموزش و پرورش محل، گزارش ميشود تا برابر مقررات با وي رفتار شود.
تبصره4ـ نتايج امتحانات نهايي، حداکثر ده روز پس از برگزاري آخرين امتحان، بايد از سوي رئيس حوزه تصحيح، به وسيله اداره آموزش و پرورش منطقه، به مدارس محل تحصيل دانشآموزان، اعلام شود.
تبصره5 ـ سؤالهاي امتحانات نهايي دروس «عربي، زبان قرآن3»، «زبان خارجي3»، «تعليمات ديني» (ديني، اخلاق و قرآن3) براي دانشآموزان با آسيبديدگي شنوايي، توسط مركز سنجش آموزش و پرورش و با مشارکت و همکاري سازمان آموزش و پرورش استثنايي و استفاده از دبيران واجد شرايط، بهصورت ويژه طراحي و بر اساس برنامهريزي مركز سنجش آموزش و پرورش، در اختيار حوزههاي امتحاني آنان، قرار خواهد گرفت.
تبصره6 ـ سؤالهاي امتحانات نهايي دانشآموزان نابينا، توسط مرکز سنجش آموزش و پرورش و با مشارکت و همکاري سازمان آموزش و پرورش استثنايي، به خط بريل تبديل شده و در اختيار حوزههاي امتحاني قرار ميگيرد.
ماده44ـ
مديران مدرسه موظفاند فهرست مشخصات دانشآموزان واجد شرايط را با قيد مواد درسي که بايد آنها را به صورت امتحان نهايي بگذرانند، به همراه نمرات نوبت اول و نتايج ارزشيابي مستمر نوبت دوم آن درسها، در نمون برگهايي که از سوي مركز سنجش آموزش و پرورش ارسال ميشود، تنظيم کنند و تا يک هفته قبل از آغاز امتحانات نهايي نوبت دوم، شهريور و ديماه به اداره آموزش و پرورش منطقه تحويل دهند.
تبصره1ـ مديران هنرستان کاردانش موظفاند فهرست مشخصات دانشآموزان واجد شرايط را با قيد عنوان استاندارد مهارت، مطابق نمون برگهاي مربوط تنظيم و حداکثر يکماه قبل از پايان آموزش آن استاندارد، به اداره آموزش و پرورش شهرستان/ ناحيه/ منطقه تحويل دهند. ادارات آموزش و پرورش نيز بايد درخواستهاي مربوط به انجام آزمونهاي مهارت را، حداکثر بيست روز قبل از پايان آموزش مهارت، به ادارهکل آموزش و پرورش استان ارسال کنند. ادارهکل آموزش و پرورش استان نيز بايد حداکثر ده روز قبل از اتمام آموزش مهارت، فهرست مشخصات دانشآموزان را به دستگاه متولي استاندارد مهارت، ارسال کند.
تبصره2ـ امتحانات عملي غيرکتبي و کارگاهي، درسهاي غيرنهايي مدرسه و درسهاي نهايي، توسط افراد واجد شرايطي که از سوي اداره آموزش و پرورش انتخاب ميشوند، قبل از برگزاري امتحانات کتبي و در مدرسه برگزار ميشود.
تبصره3ـ در شاخه کاردانش، پذيرش گواهينامههاي مهارتي به شرط آنکه مشخصات آنها در رشتههاي مهارتي مربوط تعريف شده باشد، پس از تأييد مرجع صادر کننده، به ميزان واحدهاي تعيين شده، با رعايت ساير ضوابط بلامانع است.
ماده45ـ
نمره هردرس در نوبت اول از مجموع نمره ارزشيابي
مستمر با ضريب 1 و نمره ارزشيابي پاياني
با ضريب 2 و در نوبت دوم از مجموع نمره ارزشيابي مستمر با ضريب 1 و نمره ارزشيابي پاياني با ضريب 4، برابر جدول زير به دست
ميآيد.
نمره سالانه
|
نوبت دوم
|
نوبت اول
|
مجموع نمرات
ارزشيابيها با ضريب، تقسيم بر 8
|
نمره ارزشيابي پاياني
|
نمره ارزشيابي مستمر
|
نمره ارزشيابي پاياني
|
نمره ارزشيابي
مستمر
|
ضريب 4
|
ضريب 1
|
ضريب 2
|
ضريب 1
|
تبصره
ـ دروسي كه در طول يک نوبت، اجرا ميشود،
طبق ضرايب مندرج در ماده46، محاسبه ميشود.
ماده46ـ
نمره هر درس در دوره تابستان، از مجموع نمره
ارزشيابي مستمر با ضريب 1 و ارزشيابي
پاياني (شهريور ماه) با ضريب 3 به شرح جدول زير محاسبه ميشود.
نمره درس دوره
تابستاني
|
نمره ارزشيابي
پاياني
|
نمره ارزشيابي
مستمر
|
مجموع نمرات
ارزشيابيها با ضريب تقسيم بر 4
|
ضريب 3
|
ضريب 1
|
تبصره1ـ نمره درسهايي که صرفاً ناظر بر
فعاليت ضمن سال دانشآموز بوده و ارزشيابي پاياني ندارد، بر مبناي ارزشيابيهاي
مستمر از فعاليت دانشآموز در هر نوبت، توسط معلم مربوط تعيين و نمره سالانه اين
درسها، بر اساس ميانگين نمرات نوبت اول و دوم، تعيين ميشود.
تبصره2ـ نمرات ارزشيابي استاندارد مهارت در شاخه کاردانش (اعم از
حضوري يا غير حضوري) و درسهاي غير حضوري و شهريور و ديماه، همان نمره امتحان
پاياني بدون ضريب، خواهد بود.
تبصره3ـ در محاسبه نمره سالانه و نمره درس
دوره تابستاني (شهريورماه) با ضرايب مذکور، عدد اعشاري نمرات، به شرح زير تغيير مييابد و در برگ ريز نمرات ثبت و
محاسبه ميشود:
1ـ کمتر از 25/0 به
25/0
|
3ـ از 51/0تا 74/0 به
75/0
|
2ـ از 26/0 تا 49/0 به
50/0
|
4ـ از 76/0 تا 99/0 به
يک
|
ماده47ـ
نمره هر يک از امتحانات پاياني و ارزشيابي مستمر دانشآموز در هر درس، از صفر تا بيست (20ـ0) است.
تبصره ـ در شاخه کاردانش، نمرات ارزشيابي استاندارد مهارت (درسهاي مهارتي) قبل از ثبت، به تفکيک بخش نظري و عملي، بر مبناي صفر تا بيست (20ـ0) محاسبه ميشود.
ماده48ـ
نصاب قبولي در هر درس نمره 10 و در دروس شايستگيهاي فني و غير فني شاخه فني و حرفهاي12 است. در شاخه کاردانش، تعيين نصاب قبولي در استاندارد مهارت در بخش نظري و عملي به عهده دستگاه متولي استاندارد مهارت، است.
ماده49ـ
براي سنجش مهارت عملي، «آزمون عملي» و براي سنجش مهارت گفتاري، «آزمون شفاهي» بهعمل ميآيد.
ماده50 ـ
نظارت بر برگزاري امتحانات داخل و خارج از کشور بر عهده معاونت آموزش متوسطه و مركز سنجش آموزش و پرورش است.
ماده51 ـ
مسئوليت حسن برگزاري امتحانات داخلي و اعلام به موقع نتايج، بر عهده مدير مدرسه است و اداره آموزش و پرورش شهرستان/ منطقه/ ناحيه و اداره کل آموزش و پرورش استان، در صورت لزوم ميتوانند اوراق امتحاني تصحيح شده را مورد بررسي و تجديدنظر قرار دهند. در صورتي که در بازبيني اوراق، نمره دانشآموزي تغيير کند، آخرين نمره، ملاک عمل خواهد بود. در اين صورت موضوع بايد کتباً به اطلاع معلم و دانشآموز مربوط برسد.
تبصره ـ در صورتيکه بازبيني اوراق امتحانات خرداد يا شهريورماه، پس از آبانماه و بازبيني اوراق امتحانات ديماه پس از فروردينماه، انجام شود و نمره دانشآموزي تغيير کند، مراتب براي تصميمگيري به کميسيون خاص شوراي عالي آموزش و پرورش ارجاع ميشود.
ماده52 ـ
اعلام رسمي نتيجه امتحانات به دانشآموز يا ولي او، حداکثر تا دو هفته پس از پايان هر نوبت امتحاني، به عهده مدير مدرسه است.
ماده53 ـ
مهلت اعتراض به نمرات امتحانات پاياني نوبتهاي اول و دوم، شهريور و ديماه (اعم از نهايي و غيرنهايي)، حداکثر 5 روز پس از اعلام نتيجه امتحانات آن نوبت است. در امتحانات داخلي مدير مدرسه موظف است اوراق امتحاني معترضان را براي تجديد نظر يا در اختيار مصحح مربوط يا به تشخيص خود در اختيار مصحح مربوط و يکي ديگر از معلمان همان درس قرار دهد. نمره ورقه تجديد نظر شده با امضاي مصحح مربوط يا مصحح مربوط و تجديدنظرکننده، حسب مورد، تعيين ميشود. در صورت اختلاف نظر، رأي معلم سوم واجد صلاحيت، قطعي و لازمالاجراست. در امتحانات نهايي، رئيس حوزه تصحيح موظف است اوراق امتحاني معترضان را براي تجديد نظر در اختيار يکي از معلمان همان درس (غير از مصححين اول و دوم) قرار دهد و نمره وي ملاک عمل خواهد بود. در هر صورت بايد حداکثر ظرف مدت 5 روز پس از پايان مهلت اعتراض، نتيجه به اطلاع معترضان برسد.
ماده54 ـ
اوراق امتحانات پاياني نوبت دوم، شهريور و ديماه درسهاي غيرنهايي، به مدت ششماه در مدرسه و اوراق امتحانات نهايي به مدت يکسال در محلي که اداره آموزش و پرورش منطقه تعيين ميکند، نگهداري ميشود و پس از سپري شدن مهلت مذکور، برابر مقررات امحا ميشود، ولي فهرست دستنويس و رايانهاي ريز نمرات معلمان، دفتر امتحانات، برگ ريزنمرات قبول شدگان امتحان نهايي، ليست نمرات دروس مهارتي پس از تأييد دستگاه متولي مهارت، صحافي و جزء اسناد و مدارک تحصيلي محسوب و به طور دائم در مدرسه و اداره مربوط، حسب مورد، نگهداري ميشود.
ماده55 ـ
امتحانات شهريور و ديماه درسهاي غيرنهايي دانشآموزان در همان مدرسهاي برگزار ميشود که امتحانات پاياني نوبت دوم انجام شده است و امتحانات درسهاي غيرنهائي شهريورماه (اعم از حضوري و غيرحضوري) در همان مدرسهاي که دانشآموزان، درسهاي اين دوره را انتخاب کردهاند، برگزار ميشود و امتحانات شهريور و ديماه درسهاي نهايي دانشآموزان، در حوزههاي امتحاني تحت پوشش همان منطقه/ ناحيه آموزشي برگزار ميشودکه امتحانات پاياني نوبت دوم انجام شده است.
تبصره1ـ درصورتيکه محل اقامت ولي يا سرپرست دانشآموزي تا 15 روز قبل از برگزاري امتحانات شهريورماه يا ديماه تغيير يابد، دانشآموز ميتواند به صورت ميهمان (با اخذ معرفينامه عکسدار، حاوي مشخصات و مواد درسي و نمره ارزشيابيهاي مستمر دوره تابستاني، از مدرسه مربوط و تأييد موضوع انتقال ولي دانشآموز توسط اداره آموزش و پرورش همان منطقه و همراه داشتن مدارک لازم مبني بر انتقال ولي خود) به اداره آموزش و پرورش محل سکونت جديد مراجعه و در صورت داير بودن رشته تحصيلي مورد نظر، با معرفي آن اداره، در امتحانات داخلي شهريورماه يا ديماه يکي از مدارس، يا در امتحانات نهايي يکي از حوزههاي اجرايي شرکت کند. نمره شهريورماه يا ديماه چنين دانشآموزي، پساز تأييد اداره آموزش و پرورش قبلي براي ابلاغ به مدرسهاي ارسال ميشود که دانشآموز قبلاً در آن تحصيل ميکرده است تا مدرسه مذکور با توجه به نمرههاي ديگر و با رعايت ساير مقررات اعلام نتيجه کند.
تبصره2ـ دانشآموزان مدارس ايراني خارج از کشور ميتوانند با ارائه معرفينامه عكسدار از مدرسه مربوط و تأييد مركز امور بينالملل و مدارس خارج از كشور و اداره كل آموزش و پرورش استان در امتحانات شهريور و ديماه در مدارس داخل کشور شرکت کنند. نمرات امتحاني اين قبيل دانشآموزان بايد توسط مدير مدرسه مقصد و از طريق ادارهکل آموزشوپرورش استان و مركز امور بينالملل و مدارس خارج از كشور به مدرسه مبدأ ارسال شود.
ماده56 ـ
نمره انضباط دانشآموزان در هرنوبت، با توجه به رعايت موازين اسلامي، اخلاق، بهداشت و نظافت شخصي، مقررات مدرسه، وضعيت حضور و غياب و حفظ نظم عمومي، بر اساس گزارش معلمان و مربيان توسط مدير و معاونان مدرسه تعيين و در برگ ريز نمرات مربوط ثبت و با امضاي مدير تسليم دفتر مدرسه ميشود.
تبصره1ـ ميانگين نمرات انضباط نوبت اول و دوم بهعنوان نمره سالانه محسوب و در معدل سالانه، معادل دو واحد درسي منظور ميشود.
تبصره2ـ تعداد واحدهاي انضباط به عنوان دروس گذرانده شده رشته تحصيلي در نظر گرفته نميشود، ولي در محاسبه معدل کل، به ميزان 6 واحد، لحاظ ميشود.
تبصره3ـ در دوره تابستاني، نمره انضباط، منظور نميشود.
ماده57 ـ
نمونه کارنامهها و مدارکتحصيلي دانشآموزان توسط معاونت آموزش متوسطه و مركز سنجش آموزش و پرورش با همكاري مركز برنامهريزي منابع انساني و فناوري اطلاعات، تهيه و به ادارات کل آموزش و پرورش کشور ابلاغ ميشود.
ماده58 ـ
در هر سالتحصيلي، دفتر امتحانات مدرسه براي دانشآموزان پايههاي دهم و يازدهم، بايد حداکثر تا پايان آبانماه و براي دانشآموزان پايه دوازدهم تا پايان اسفندماه، تنظيم و توسط نمايندهاي که از سوي اداره آموزش و پرورش تعيين ميشود، بررسي و پس از تأييد، مسدود شود.
تبصره ـ شيوهنامه اجرايي نحوه مسدود کردن دفتر امتحانات در مرکز سنجش آموزش و پرورش تهيه و به ادارات کل آموزش و پرورش استانها ارسال ميشود.
ماده59 ـ
چنانچه دانشآموزي در زمان برگزاري امتحانات کتبي پاياني يا قبل از آن دچار مشکل و سانحهاي شود که قادر به نوشتن نباشد، ميتواند از منشي معتمدي استفاده کند كه از طرف مديرمدرسه براي امتحانات غيرنهايي و رئيس حوزه اجرا، براي امتحانات نهايي تعيين ميشود.
ماده60 ـ
براي دانشآموز داراي نقص عضو يا بيماري مؤثري كه بيمارياش مانع شركت وي در امتحانات (كتبي، شفاهي و عملي) شود، مدير مدرسه يا رئيس حوزه اجرا، تسهيلاتي متناسب با نقص عضو يا بيماري او فراهم ميکند و در صورت لزوم از امتحانات آن درس معاف ميشود، در اين صورت، سهم نمره اين بخش به ساير بخشها اضافه ميشود.
تبصره1ـ امتحان عملي درس تربيت بدني براي دانشآموزان موضوع اين ماده، بايد متناسب با تواناييجسمي وي توسط معلم مربوط انجام شود. شيوهنامه مربوط توسط معاونت ذيربط تهيه و ابلاغ خواهد شد.
تبصره2ـ دانشآموزان شاخههاي فني و حرفهاي و کاردانش که بهدليل نقص عضو قادر به انجام فعاليت عملي درسهاي رشته مربوط نيستند، ملزم بـه تغيير رشته ميباشند.
ماده61 ـ
دانشآموزان مشروحه زير با رعايت حداقل سن متعارف که براي پايههاي دهم، يازدهم و دوازدهم، به ترتيب 15، 16 و 17سالتمام است، ميتوانند با درخواست کتبي و تأييد مراجع مربوط، از سوي اداره آموزش و پرورش منطقه/ ناحيه/ شهرستان به يكي از دبيرستانهايي كه از قبل براي برگزاري امتحانات مشخص شده است، معرفي و در ارزشيابي ورودي (تعيين پايه تحصيلي) که از همه درسهاي مربوط به آن پايه به عمل ميآيد، در اولين نوبت رسمي ارزشيابي، همراه با ساير دانشآموزان شرکت کنند و در صورت قبولي در همه درسهاي هر پايه، مدرک قبولي براي آنان صادر ميشود و با رعايت شرايط، مجاز به ادامه تحصيل خواهند بود:
1ـ افرادي که بخشي از تحصيلات خود را در مدارس خارجي گذراندهاند و مدرک تحصيلي آنان قابل ارزشيابي در کميسيون ارزشيابي مدارک تحصيلي خارجي نيست يا هيچگونه مدرک تحصيلي که ميزان تحصيلات خارجي آنها را مشخص کند، نداشته باشند. (با ارايه مدرك معتبر مبني بر داشتن حداقل يكسال سكونت در خارج از كشور برابر ضوابطي كه توسط مركز امور بين الملل و مدارس خارج از كشور اعلام ميشود.)
2ـ افرادي که به مدرسه دسترسي نداشته يا به دليل بيماري نتوانستهاند به موقع وارد مدرسه شوند.
3ـ دانشآموزاني که بخشي از مدارک تحصيلي آنان در اثر حوادثي از قبيل سيل، زلزله، جنگ، آتشسوزي و غيره، از بين رفته و هيچگونه سابقهاي از مدارک آنان وجود نداشته باشد. (با تأييد اداره آموزش و پرورش مبداء مبني بر وقوع حادثه)
4ـ افرادي که در ادامه تحصيل آنان فاصله ايجاد شده است، مشروط بر آنکه داراي مدرک پايان دوره اول متوسطه باشند.
5ـ پناهندگان به كشور جمهوري اسلامي و راندهشدگان از ساير كشورها كه به صورت قانوني در ايران سكونت دارند، ولي مدرك قابل قبولي براي ارزشيابي در دست ندارند.
تبصره1ـ ارزشيابي ورودي (تعيين پايه) طبق مفاد اين آييننامه به صورت يک نوبتي است و مواد ارزشيابي و شرايط قبولي آنان مانند داوطلبان آزاد خواهد بود. در صورت مردودي، مدرسه ميتواند از دانشآموز درپايه پايينتر ارزشيابي به عمل آورد.
تبصره2ـ نمرات ارزشيابي ورودي (تعيين پايه) قبولشدگان در ستون ملاحظات دفتر امتحانات آن سال و کارنامه تحصيلي آنان ثبت ميشود. شماره معرفينامه با اشاره به ماده 61 اين آييننامه، در ستون ملاحظات درج و توسط مدير مدرسه امضا و مهر ميشود.
تبصره3ـ شركتكنندگان در امتحان تعيين پايه، از بخش عملي درس آمادگي دفاعي معاف خواهند بود و بايد براي آنان از بخش نظري آن، امتحان 20 نمرهاي به عمل آيد.
تبصره4ـ چنانچه مدارک تحصيليخارجي دانشآموزي براي ارزشيابي ناقص باشد و تا پايان امتحانات خردادماه پايه تحصيلي قطعي دانشآموز درکميسيون ارزشيابي مدارک تحصيلي خارجي مشخص نشود، ارزشيابي خرداد و شهريورماه وي به عنوان ارزشيابي ورودي (تعيين پايه) محسوب خواهد شد و چنانچه دانشآموزي در امتحانات شهريورماه قبول نشود، ميتواند براي تعيين پايه، در ارزشيابي دروس پايه پايينتر به صورت يک نوبتي شرکت کند.
تبصره5 ـ افراد خارجي مقيم ايران، رانده شدگان از ساير کشورها و پناهندگان از کشورهاي خارجي به ايران بايد داراي اجازه اقامت مورد تأييد وزارت کشور باشند.
تبصره6 ـ از دانشآموزانيکه با زبان فارسي آشنايي ندارند، امتحان تعيين پايه آنان فقط در پايههاي دهم و يازدهم به زبانهاي خارجي بهعمل خواهد آمد که توسط مركز امور بينالملل و مدارس خارج از کشور اعلام ميشود. اين قبيل از دانشآموزان بايد وضع خود را با نظام آموزشي به زبان فارسي منطبق کنند.
ماده62 ـ
براي محاسبه معدل سالانه هر دانشآموز، در پايان نوبت دوم، تعداد واحدهاي هر درس در نمرهسالانه آن درس ضرب ميشود و مجموع حاصل ضربهاي به دست آمده بر تعداد کل واحدهايي تقسيم ميشود که دانشآموز در آن سال براي آنها نمره (اعم از قبولي يا مردودي) کسب کرده است.
تبصره ـ براي محاسبه معدل سالانه دانشآموزان دوره دوم متوسطه در شهريورماه، نمرات امتحاني شهريورماه به جاي نمرات سالانه محسوب و سپس معدل گرفته ميشود.
ماده63 ـ
دانشآموزان اقليتهاي ديني مذکور در قانون اساسي، برابر شيوهنامههاي وزارت آموزش و پرورش در امتحانات تعليمات خاص اقليت ديني شرکت ميکنند و اين نمره جايگزين نمره درس تعليمات ديني (ديني، اخلاق و قرآن) ميشود. ضمناً در صورت تمايل دانشآموز به شرکت در امتحان تعليمات ديني اسلامي، منعي براي وي وجود ندارد.
ماده64 ـ
با متخلف يا متخلفان امتحانات داخلي و نهايي برابر آييننامه رسيدگي به تخلفات امتحاني و قانون رسيدگي به تخلفات اداري، حسب مورد، رفتار خواهد شد.
ماده65 ـ
به دانشآموزان پايههاي دهم و يازدهم، پس از برگزاري امتحانات نوبت دوم و شهريورماه، با رعايت ضوابط و مقررات، در سالتحصيلي بعد، دروس پايه بالاتر ارائه خواهد شد.
ماده66 ـ
در مدارس استعدادهاي درخشان، در پايههاي دهم و يازدهم، دانشآموزي حق ادامه تحصيل در مدارس مذکور را دارد که داراي شرايط زير باشد:
الف ـ معدل سالانه وي در خردادماه کمتر از 15 نباشد.
ب ـ نمره سالانه وي در هيچ يک از مواد درسي در خرداد و شهريورماه، کمتر از 12 نباشد.
تبصره1ـ چنانچه دانشآموزي که معدل سالانه خردادماه وي کمتر از ?5 باشد، شرايط قبولي مدارس عادي را نيز نداشته باشد، در امتحانات شهريورماه مدرسه استعدادهاي درخشان شرکت ميکند و با هر نمره يا معدلي، به مدارس عادي هدايت ميشود و با رعايت مقررات، ادامه تحصيل ميدهد.
تبصره2ـ دانشآموز مشمول بند الف (معدل ?5) که نمره يک يا چند درس او در خردادماه کمتر از ?? باشد، براي ادامه تحصيل در مدرسه استعدادهاي درخشان، بايد در امتحانات شهريورماه شرکت کند و در آن درس يا دروس، حدّاقل نمره ?? را کسب کند. اگر اين دانشآموز در امتحانات شهريورماه، شرکت کند و نمره نصاب قبولي را کسب نکند يا در امتحان شهريورماه شرکت نکند، اجازه ادامه تحصيل در مدارس استعدادهاي درخشان را نخواهد داشت و نمرات وي بر اساس اين آييننامه ملحوظ و طبق مقرّرات، در مدارس عادي ادامه تحصيل خواهد داد.
تبصره3ـ دانشآموزي که موفق به کسب نمره نصاب قبولي در شهريورماه نميشود، چنانچه معدل سالانه خردادماه وي حداقل ?6 باشد، در يک درس يا معدل سالانه خردادماه وي حداقل ?? باشد، در ? درس، با داشتن نمره بين?? تا ?? ميتواند در مدارس استعدادهاي درخشان ادامه تحصيل دهد. دانشآموز در طول دوره دوم متوسطه، صرفاً يکبار ميتواند از اين امتياز استفاده کند.
تبصره4ـ دانشآموزي که به دليل کسب نمرات بين 10تا 12 در خردادماه، موظف به شرکت در امتحانات شهريورماه است، نمرات مأخوذه وي در شهريورماه، صرفاً ملاک ادامه تحصيل وي در مدارس استعدادهاي درخشان بوده و تأثيري در معدل سالانه ندارد.
تبصره5 ـ سوالات امتحانات شهريورماه، از محتواي کتاب درسي پايه مربوط طراحي ميشود.
ماده67 ـشرايط قبولي در درسهاي پايههاي دهم و يازدهم:
پس از امتحانات پاياني نوبت دوم، دانشآموزي در هر يک از درسها قبول شناخته ميشود که نمره سالانه وي در هر درس، کمتر از نصاب قبولي آن درس نباشد.
ماده68 ـ
دانشآموزي که پس از امتحانات نوبت دوم شرايط قبولي را در درس يا درسها احراز نکند، ميتواند در امتحانات همان درس يا درسها در شهريورماه شرکت کند و در صورتي در هريک از درسها قبول شناخته ميشود كه نمره وي كمتر از نصاب قبولي نباشد.
تبصره1ـ اعلام نتيجه دانشآموزاني که بدون شرکت در دوره تابستاني، در نوبت امتحاني شهريورماه شرکت ميکنند، صرفا بر مبناي 20 نمره امتحان پاياني خواهد بود.
تبصره2ـ در شاخه کاردانش، چنانچه دانشآموزي پس از امتحان پاياني در دو بخش نظري و عملي استاندارد مهارت يا يکي از بخشهاي آن، نصاب قبولي را کسب نکند، لازم است در امتحان مجدد بخش يا بخشهايي که نمره قبولي کسب نکرده است، تا پايان شهريورماه همان سال شرکت کند و در صورتي در آن استاندارد قبول شناخته ميشود که نمره هر دو بخش استاندارد مهارت، کمتر از نصاب تعيين شده نباشد.
ماده69 ـشرايط قبولي در درسهاي غير نهايي پايه دوازدهم:
در امتحانات پاياني نوبت دوم، دانشآموزي در هر يک از درسهاي غيرنهايي، قبول شناخته ميشود که نمره سالانه وي در هر درس، کمتر از نصاب قبولي آن درس نباشد.
ماده70ـ
دانشآموزي که پس از امتحانات نوبت دوم، شرايط قبولي را در درس يا درسهايي احراز نکند يا درسهايي از سالهاي قبل وي باقيمانده باشد، ميتواند در امتحانات همان درس يا درسها، در شهريورماه و ديماه شرکت کند و در صورتي در هر درس، قبول شناخته ميشود که نمره هر يک از آنها کمتر از نصاب قبولي نباشد.
تبصرهـ در شاخه کاردانش، چنانچه دانشآموزي پس از امتحان پاياني، در دو بخش نظري و عملي استاندارد مهارت (درسهاي مهارتي) يا يکي از بخشهاي آن نصاب قبولي را کسب نکند، لازم است در امتحان مجدد بخش يا بخشهايي که نمره قبولي کسب نکرده است، در شهريور و ديماه، شـرکت کند و در صورتـي در آن استاندارد قبول شناخته ميشود وگواهينامه استاندارد مهارت، براي او صادر ميشود که نمره هر دو بخش استاندارد مهارت، کمتر از نصاب تعيين شده نباشد.
ماده71ـ شرايط قبولي در درسهاي امتحانات نهائي پايه دوازدهم:
در امتحانات نهايي، دانشآموزي در هر يک از درسها، قبول شناخته ميشود که:
الف) نمره امتحان نهايي وي در هر درس بدون ضريب، کمتر از 7 نباشد.
ب) نمره سالانه يا نمره دوره تابستاني وي در هر درس، کمتر از نصاب قبولي (مندرج در ماده 48) نباشد.
تبصره1ـ در دروس غيرحضوري، کسب نمره نصاب قبولي (مندرج در ماده 48) در امتحانات نهايي ملاک عمل خواهد بود.
تبصره2ـ آن دسته از درسهاي فني و حرفهاي که نصاب قبولي آنها 12 است، از شمول مفاد بند الف مستثني بوده و دانشآموزان بايد در امتحانات نهايي، نصاب قبولي را کسب کنند.
تبصره3ـ شرايط قبولي دانشآموزان در درسهاي پايه دوازدهم مدارس استعدادهاي درخشان، تابع ضوابط مندرج در اين آييننامه خواهد بود.
ماده72ـ
در پايان دوره دوم متوسطه براي هر يک از فارغالتحصيلان براساس نمرات درسهايي که امتحان نهايي دادهاند، معدل کتبي نهايي محاسبه و در مدارک تحصيلي آنان ثبت ميشود. براي محاسبه معدل کتبي نهايي تعداد واحدهاي هر يک از درسهاي نهايي در نمره پذيرفته شده امتحان نهايي درس مربوط، ضرب ميشود و مجموع حاصل ضربهاي بدست آمده بر تعداد کل واحدهاي درسهاي نهايي تقسيم ميشود.
ماده73ـوضعيت غايبين در امتحانات:
چنانچه دانشآموزي در هر نوبت از امتحانات پاياني، غيبت غيرموجه داشته باشد، نمره امتحان پاياني او در آن نوبت در آن درس صفر محسوب ميشود و در چنين مواردي کلمه غايب (غ) بهجاي نمره پاياني آن نوبت براي درسهاي مورد نظر قيد ميشود، ليکن در محاسبات، کلمه غايب به منزله صفر خواهد بود و چنانچه دانشآموز مشمول اين ماده داراي نمرات کلاسي (ارزشيابي مستمر) باشد، نمره وي در درس يا درسهاي مذکور با احتساب اين نمرات براي آن نوبت، منظور خواهد شد.
ماده74ـ
اگر دانشآموزي در امتحان پاياني نوبت اول در يک يا چند ماده درسي غيبت موجه داشته باشد، نمرات امتحان پاياني نوبت دوم وي بهجاي نمرات پاياني نوبت اول درسهاي مربوط نيز منظور ميشود.
تبصره ـ در شاخه فني و حرفهاي براي دروس شايستگيهاي فني و غير فني، دانشآموز موظف خواهد بود، قبل از امتحانات پاياني نوبت دوم، در آزمون مبحث مورد نظر که به عهده معلم مربوط خواهد بود، شرکت کند.
ماده75ـ
اگر دانشآموزي در امتحانات نوبت دوم يا هر دو نوبت برخي از درسهاي پايه دهم يا يازدهم غيبت موجه داشته باشد، نمرات شهريورماه وي بهجاي نمره سالانه آن درس يا درسها منظور ميشود.
ماده76ـ
اگر دانشآموزي در امتحانات نوبت دوم يا هر دو نوبت برخي از درسهايي که در پايه دوازدهم انتخاب نموده است، غيبت موجه داشته باشد، بهجاي نمره پاياني نوبت دوم يا نوبتهاي اول و دوم کلمه غايب موجه درج ميشود. اين قبيل دانشآموزان بايد درسهاي باقيمانده را در دوره تابستاني (شهريورماه) و ديماه، برابر ضوابط، مجدداً انتخاب کنند.
ماده77ـ
چنانچه دانشآموز پايه دهم، يازدهم يا دوازدهم در فاصله زماني بعد از ثبتنام و قبل از شركت در امتحانات پاياني نوبت اول ترك تحصيل كند (هر چند نمره ارزشيابي مستمر داشته باشد) براي وي كارنامه با ذكر مراتب ترك تحصيلي صادر ميشود و آن سال جزو سنوات تحصيل وي محاسبه نميشود و ميتواند در سال تحصيلي بعد با رعايت ساير شرايط در پايه تحصيلي مذكور ثبتنام كند و ادامه تحصيل دهد.
تبصره1ـ دانشآموزان پايه دهم كه بعد از امتحانات نوبت اول ترك تحصيل ميكنند، ميتوانند در سال تحصيلي بعد با رعايت ساير شرايط، در پايه تحصيلي مذكور ثبتنام کنند و ادامه تحصيل دهند. ترك تحصيل اين قبيل افراد جزو سنوات تحصيلي منظور نميشود.
تبصره2ـ براي دانشآموزان پايه يازدهم كه بعد از امتحانات نوبت اول ترك تحصيل ميكنند، در تمام درسهاي نوبت دوم غايب غيرموجه منظور و اعلام نتيجه شده و كارنامه صادر ميشود و مراتب ترك تحصيل در سوابق تحصيلي آنها قيد و آن سال جزء سنوات تحصيل آنها منظور ميشود و ميتوانند در سالتحصيلي بعد با رعايت دروس پيشنياز و ساير شرايط در پايهتحصيلي دوازدهم ثبتنام کنند و ادامه تحصيل دهند.
تبصره3ـ براي دانشآموزان پايه دوازدهم كه بعد از امتحانات نوبت اول ترك تحصيل ميكنند، در همه درسهاي نوبت دوم غايب غيرموجه منظور و اعلام نتيجه شده و كارنامه صادر ميشود و مراتب ترك تحصيل در سوابق تحصيلي آنها قيد و آن سال جزء سنوات تحصيل آنها منظور ميشود. اين دانشآموزان با رعايت ساير شرايط ميتوانند به يكي از دو روش زير ادامهتحصيل دهند:
الف ـ از سال تحصيلي بعد در يكي از مدارسبزرگسالان يا آموزشازراه دور با رعايت ضوابط و مقررات ادامه تحصيل دهند.
ب ـ در نوبت امتحاني شهريور و ديماه همان سال با رعايت ضوابط و مقررات در امتحان دروس مربوط شرکت کنند و ادامه تحصيل دهند.
تبصره4ـ دانشآموزان واجد شرايط تحصيل مدارس استعدادهاي درخشان، که در ساير مدارس (داخل و خارج) مشغول به تحصيل ميشوند، حدّاکثر پس از يک سال، با رعايت شرايط و ضوابط ادامه تحصيل در اين مدارس، با موافقت شوراي مدرسه، مجاز به ثبتنام مجدد و ادامه تحصيل در اين مدارس خواهند بود.
ماده78ـ
اگر دانشآموزي در امتحانات نوبت دوم و شهريورماه در همه درسها، غيبت موجه داشته باشد، واحدهاي وي در آن سال حذف و براي او وقفه تحصيلي محسوب ميشود. در اين صورت ضروري است توضيحات لازم در کارنامه و ساير مدارک تحصيلي دانشآموز قيد شود.
ماده79ـ
اگر دانشآموزي در امتحانات نوبت دوم و شهريورماه در درسهاي غيرنهايي با عذر موجه غايب باشد، در صورت درخواست ولي دانشآموز، مدير مدرسه مجاز است حداکثر تا دو هفته پس از آخرين امتحان از درس يا درسهاي مربوط با رعايت ضوابط امتحان بهعمل آورد.
تبصره ـ در درسهاييکه امتحان آنها بهصورت هماهنگ برگزار ميشود، سؤال دانشآموزان مشمول اين ماده، بهصورت هماهنگ خواهد بود.
ماده80 ـ
اگر دانشآموزي در سالتحصيلي به دليل غيبت موجه نمره ارزشيابي مستمر نداشته باشد، نمره ارزشيابي پاياني وي (به استثناي درسهاي موضوع تبصره ماده 45) در آن نوبت جايگزين نمره ارزشيابي مستمر ميشود و اين نمره توسط معلم مربوط در برگ ريزنمرات ثبت ميشود.
ماده81 ـ
براي غيبت غيرموجه در امتحانات نهايي نمره صفر منظور خواهد شد و چنانچه دانشآموزي در امتحانات نهايي غيبت موجه داشته باشد آن درس از درسهاي وي حذف ميشود و بايد با رعايت ساير شرايط مجدداً آن درس يا درسها را انتخاب کند و به صورت نهايي امتحان دهد.
تبصره ـ تشخيص غيبت موجه براساس دلايل و مدارک ارائه شده از طرف دانشآموز در امتحانات داخلي، با شوراي مدرسه و در امتحانات هماهنگ با کميسيون خاص اداره آموزش و پرورش مربوط و در امتحانات نهايي با رئيس حوزه اجرا، پس از هماهنگي با مدير مدرسه خواهد بود.
ماده82 ـ شرايط فارغ التحصيلي:
دانشآموزي فارغالتحصيل شناخته ميشود که در همه واحدهاي درسي دوره دوم متوسطه رشته مربوط، قبول شده باشد و معدل کل وي کمتر از 10 نباشد.
تبصره1ـ چنانچه آخرين نمره درس (سالانه، تابستاني يا غيرحضوري) دانشآموزي، از مجموع درسهاي دوره دوم متوسطه، حداکثر در چهار عنوان درسي (دو عنوان نهايي و دو عنوان غيرنهايي)، 7 و بيشتر و معدل کل وي نيز حداقل10 باشد، فارغ التحصيل شناخته ميشود. آن دسته از درسهاي شاخه فني و حرفهاي که نصاب قبولي آنها 12 است و همچنين استاندارد مهارت (درسهاي مهارتي) و کارورزي در شاخه کاردانش، مشمول اين تبصره نميشوند.
تبصره2ـ استفاده نکردن از شرايط تبصره 1 اين ماده در نوبت امتحاني خردادماه، با درخواست كتبي ولي دانشآموز بلامانع است، در اين صورت اگر دانشآموزي در نوبت امتحاني شهريورماه شركت کند و نمره مأخوذه وي در درسهاي مربوط، كمتر از نمره امتحاني خردادماه شود، نمره خردادماه وي در کارنامه درج ميشود.
ماده83 ـ
براي محاسبه معدل کل، نمرات هر دانشآموز در پايان دوره دوم متوسطه، تعداد واحدهاي هر درس در نمره پذيرفته شده آن درس (سالانه، شهريورماه يا ديماه) ضرب ميشود و مجموع حاصل ضربهاي بدست آمده، بر مجموع واحدهاي اين درسها تقسيم ميشود.
تبصره ـ چنانچه واحدهاي درسي گذرانده شده دانشآموز، بيشتر از حد مجاز واحدهاي رشته مربوط باشد، نمره درسهاي مازاد در کارنامه و سوابق تحصيلي دانشآموز ثبت ميشود، ليکن در محاسبه معدل کل وي منظور نميشود.
ماده84 ـ
اعطاي گواهينامه پايان تحصيلات دوره دوم متوسطه (ديپلم) به دانشآموز، مشروط به گذراندن همه واحدهاي درسي دوره دوم متوسطه در رشته مربوط و رعايت ساير ضوابط است.
تبصره ـ نمونه گواهينامه پايان تحصيلات دوره دوم متوسطه در مركز سنجش آموزش و پرورش طراحي و پس از تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش، ابلاغ خواهد شد.
ماده85 ـ نحوه ارايه دروس انتخابي براي دانشآموزان انتقالي:
دانشآموزي كه قبل از برگزاري امتحانات نوبت اول به واحد آموزشي ديگري منتقل شود، بايد درس انتخابي ارائه شده در مدرسه جديد را انتخاب کرده و ادامه تحصيل دهد.
تبصره1ـ دانشآموزي كه پس از برگزاري امتحانات نوبت اول به مدرسه ديگري منتقل شود و درس انتخابي ارايه شده در مدرسه جديد همنام با درس انتخابي مدرسه قبلي دانشآموز باشد، در اين صورت نام درس انتخابي و نمره مأخوذه نوبت اول وي، در كارنامه محفوظ ميماند و همانند ساير دانشآموزان ادامه تحصيل ميدهد.
تبصره2ـ دانشآموزي كه بعد از برگزاري امتحانات نوبت اول به مدرسه ديگري منتقل شود و درس انتخابي ارائه شده در مدرسه جديد غيرهمنام با درس انتخابي مدرسه قبلي دانشآموز باشد، درس انتخابي و نمره مأخوذه نوبت اول وي حذف و درس انتخابي ارائه شده در مدرسه جديد، جايگزين آن ميشود، در اين صورت نمره مأخوذه نوبت دوم، براي ارزشيابي مستمر و پاياني نوبت اول نيز منظور ميشود.
ماده86 ـ
امتحان دانشآموزان دوره دوم متوسطه روزانه خارج از کشور، طبق مفاد اين آييننامه انجام ميشود و امتحان دانشآموزان دوره دوم متوسطه بزرگسالان، آموزش از راه دور و داوطلبانآزاد خارج از كشور بر اساس آييننامههاي مربوط خواهد بود.
تبصره1ـ دانشآموزان موضوع اين ماده از انتخاب و گذراندن درس آمادگي دفاعي معاف هستند و لازم است معادل واحد اين درس را از ساير دروس غيرنهايي رشتههاي ديگر انتخاب کرده و بگذرانند.
تبصره2ـ دانشآموزان دوره دوم متوسطه خارج از كشور كه واجد شرايط تحصيل در دوره روزانه هستند، ولي مدرسه دوره دوم متوسطه در شهر محل سكونت آنان وجود ندارد، ميتوانند به صورت غيرحضوري ثبتنام کنند و ادامه تحصيل دهند. اين قبيل دانشآموزان صرفاً در ارزشيابي پاياني نوبت دوم شركت کرده و براي آنها ارزشيابيهاي مستمر نوبتهاي اول و دوم و پاياني نوبت اول لحاظ نخواهد شد و معدل آنها صرفاً بر اساس نمرات مأخوذه در ارزشيابي پاياني نوبت دوم محاسبه ميشود.
تبصره3ـ دانشآموزان بزرگسال خارج از كشور ميتوانند از طريق پايگاه الكترونيكي مركز امور بينالملل و مدارس خارج از كشور ثبتنام و برابر ضوابط در امتحانات شركت کنند.
ماده87 ـ
امتحان دانشآموزان مدارس بزرگسالان و داوطلبان آزاد داخل کشور، بر اساس آييننامه آموزشي دوره مربوط خواهد بود.