ماده3ـ
آموزش دوره دوم متوسطه، سالي واحدي و داراي ويژگيهاي زير است:
الف ـ فرآيند آموزش هر درس بهطور پيوسته، در طول سالتحصيلي انجام ميشود. آموزش بعضي از درسهاي شاخه فني و حرفهاي در طول يک نوبت (اول يا دوم) بهصورت مستقل ارائه و ارزشيابي ميشود، مشروط بر آنکه برنامه اين قبيل درسها به صورت زوج و در دو نوبت متوالي تنظيم شود. در شاخه کاردانش، آموزش برخي از استانداردهاي مهارتي (درسهاي مهارتي) در طول سالتحصيلي به پايان ميرسد و ارزشيابي آن تا يک ماه پس از پايان آموزش يا حداکثر تا پايان آن نوبت انجام ميشود.
ب ـ محتوا، ساعات آموزش و ميزان تأثير هر درس در معدلگيري، براساس تعداد واحدهاي آن درس مشخص ميشود.
ج ـ ارزشيابي هر يک از درسهاي دوره دوم متوسطه مستقل است و قبولي يا مردودي در هر درس تأثيري بر ساير درسها ندارد.
ماده4ـ
مدت دوره آموزش در دوره دوم متوسطه 3 سال و تعداد واحدهاي درسي مورد نياز براي اتمام اين دوره و اخذ ديپلم، حداقل 96 واحد است.
تبصره1ـ هر واحد درس نظري در طول سالتحصيلي، معادل يکساعت آموزش در هفته است. ساعت آموزش هر واحد درس عملي، معادل 5/1تا 4 برابر ساعت آموزش يک واحد درس نظري، قابل افزايش است. ساعات آموزش هر واحد درس نظري و عملي در مدارس استثنائي تا 5/1 برابر مفاد اين ماده، برابر شيوهنامهاي که سازمان آموزش و پرورش استثنائي ابلاغ ميکند، قابل افزايش است.
تبصره2ـ دانشآموزان «مدارس استثنايي» و «دانشآموزان تلفيقي در مدارس عادي»، با رعايت ساير شرايط، تا 5 سال ميتوانند در مدارس روزانه ادامه تحصيل دهند.
تبصره3ـ مرکز ملّي پرورش استعدادهاي درخشان و دانشپژوهان جوان، ميتواند براي غنيسازي محتواي برنامههاي درسي، «محتواي توسعهاي» ارائه کند. در ارزشيابيهاي نوبت اول و دوم، حداکثر ? نمره از نمره ارزشيابي مستمر و حداکثر ? نمره از نمره ارزشيابي پاياني (غيراز امتحانات نهايي)، به محتواي توسعهاي اختصاص مييابد.
ماده5 ـ
از اول مهرماه هر سال تا آخر شهريور ماه سال بعد يک سال تحصيلي محسوب ميشود. دوره آموزش از اول مهرماه هر سال آغاز و تا پايان خردادماه سال بعد ادامه مييابد و امتحانات پاياني نوبت دوم در خردادماه برگزار ميشود.
تبصره1ـ ارائه و تكميل آموزش مهارت و ارزشيابي پاياني آن دسته از استانداردهاي مهارت شاخه کاردانش (درسهاي مهارتي) که آموزش آنها تا پايان خردادماه به اتمام نميرسد، تا پايان شهريورماه همان سال تحصيلي، به صورت رايگان بلامانع است.
تبصره2ـ درس کارآموزي در شاخه فني و حرفهاي و درس كارورزي در شاخه كاردانش از تابستان پايه يازدهم تا پايان سال تحصيلي پايه دوازدهم، بر اساس شيوهنامه ابلاغي معاونت آموزش متوسطه، ارائه و اجرا ميشود.
ماده6 ـ
در هر سالتحصيلي تمام واحدهاي درسي هر پايه، برابر جداول مربوط، به دانشآموز ارائه ميشود.
تبصره1ـ درسهاي پايه دهم پيشنياز، درسهاي پايههاي يازدهم و دوازدهم، محسوب نميشود. برخي از درسها، در پايه يازدهم، پيش نياز پايه دوازدهم ميباشد.
تبصره2ـ چنانچه درسهاي باقيمانده از پايه يازدهم، پيشنياز درسهاي پايه دوازدهم باشد، دانشآموزان پايه دوازدهم بايد اين درسها را با رعايت ضوابط پيشنياز، به همراه ساير درسهاي پايه دوازدهم، برابر مقررات و حداکثر تا سقف37 واحد انتخاب کنند.
تبصره3ـ دانشآموز پايه دوازدهم که قبلاً از درس پيشنياز نمره نصاب قبولي (در رشتههاي شاخه نظري حداقل نمره 7 و در رشتههاي شاخه فني و حرفهاي برابر مقررات مربوط) کسب کرده باشد، مجاز به انتخاب درسهاي پيشنياز و اصلي به صورت همزمان، يا درسهاي اصلي مقدم بر درسهاي پيشنياز، خواهد بود.
تبصره4ـ چنانچه درسهاي باقيمانده از پايه يازدهم پيشنياز درسهاي پايه دوازدهم نباشد، انتخاب اين درسها به دوره تابستاني (شهريورماه) سال دوازدهم موکول ميشود.
تبصره5 ـ دانشآموزان پايه دوازدهم روزانه که در پايه يازدهم موفق به کسب حداقل نمره 7 در درسهاي پيشنياز نشدهاند يا به دليل انطباق نداشتن ساعات ارائه درسهاي پيشنياز و اصلي در برنامه هفتگي مدارس، امکان انتخاب درسهاي پايه يازدهم را نداشتهاند و تشکيل کلاس در فرصتهاي ديگر نيز براي آنان مقدور نيست، ميتوانند با موافقت شوراي مدرسه و رعايت ساير ضوابط، از جمله سقف واحدهاي مجاز، آن دسته از درسهاي پايه يازدهم را که پيشنياز دروس پايه دوازدهم هستند، انتخاب کرده و در امتحانات نوبت اول و دوم آن درسها شرکت کنند. در اين صورت نمرات پاياني هر نوبت به عنوان نمرات مستمر آن نوبت نيز منظور و همانند ساير درسها، برابر ماده 45، اعلام نتيجه خواهد شد.
ماده7ـ
چنانچه پس از برگزاري امتحانات خردادماه، تعدادي از دانشآموزان، در يک يا چند ماده درسي، شرايط قبولي را کسب نکنند، دوره تابستاني با رعايت موارد زير براي آنان برگزار خواهد شد. شيوهنامه اجرايي اين ماده از سوي وزارت آموزش و پرورش تدوين و ابلاغ ميشود.
تبصره1ـ برنامه آموزشي در اين دوره به مدت 6 هفته است و امتحانات اين دوره، در نوبت شهريورماه برگزار ميشود.
تبصره2ـ دانشآموزان دوره تابستاني مجاز خواهند بود حداكثر 35 واحد از درسهاي باقيمانده (حداكثر10 واحد به صورت حضوري و مابقي به صورت غير حضوري) را انتخاب كنند. در انتخاب واحدهاي حضوري، اولويت با درسهايي است كه دانشآموزان قبلاً آنها را انتخاب نكردهاند. انتخاب همزمان درسهاي پيشنياز و اصلي (دروس پايه بالاتر) براي دانشآموزان پايه دوازدهم در دوره تابستاني (شهريورماه) با رعايت ساير شرايط و ضوابط بلامانع است.
تبصره3ـ ساعات آموزش هفتگي درسهاي نظري و عملي در دوره تابستاني 3 برابر ساعات آموزش هفتگي آن درسها در طول سال تحصيلي، است.
تبصره4ـ دوره تابستاني، حتيالمقدور در مدارس مربوط، تشكيل خواهد شد و برگزاري آن به صورت متمركز و با برنامهريزي و هماهنگي قبلي ادارات آموزش و پرورش ناحيه يا منطقه در يك يا چند مدرسه بلامانع است.
تبصره5 ـ دانشآموزان پايههاي دهم، يازدهم و دوازدهم در درسهايي كه نمره قبولي كسب نكردهاند، ميتوانند بدون شركت در كلاسهاي دوره تابستاني در امتحانات پاياني اين دوره كه در شهريورماه برگزار ميشود، شركت كنند.
تبصره6ـ ارائه خوشه درسهاي شايستگيهاي فني و غيرفني، در شاخه فني و حرفهاي و استاندارد مهارت (درسهاي مهارتي) در شاخه كاردانش در دوره تابستاني پايه دوازدهم، به صورت حضوري مجاز نيست، ليكن با توجه به ماهيت اين درسها، ادارات آموزش و پرورش مناطق ميتوانند براساس ضوابطي كه از سوي وزارت آموزش و پرورش اعلام ميشود، براي دانشآموزان، دوره فشرده تقويتي تشكيل دهند.
ماده8 ـ
دانشآموزان پايه يازدهم ميتوانند درسهاي باقيمانده از پايههاي دهم و يازدهم را در دوره تابستاني پايه يازدهم انتخاب کرده و در آزمون دروس مربوط شرکت کنند.
ماده9ـ
دانشآموزان پايه دوازدهم چنانچه در پايان سالتحصيلي (شهريورماه) موفق به گذراندن برخي از درسهاي دوره متوسطه نشوند، ميتوانند حداکثر 35 واحد از درسهاي باقيمانده را به صورت غير حضوري انتخاب و در امتحانات ديماه شرکت کنند.
تبصره1ـ چنانچه اين قبيل دانشآموزان بخواهند در امتحانات ديماه همان سال مدارس روزانه شرکت کنند، در فاصله زماني موضوع اين ماده از معافيت تحصيلي برخوردار خواهند بود و طول سال تحصيلي براي آنان تا پايان ديماه سال بعد قابل افزايش است.
تبصره2ـ دانشآموزان مشمول اين ماده ميتوانند بلافاصله پس از دوره تابستاني با رعايت مقررات، در مدارس بزرگسالان يا آموزش از راه دور ثبتنام کرده و ادامه تحصيل دهند.
تبصره3ـ چنانچه دانشآموزان موضوع اين ماده، پس از شرکت در امتحانات ديماه، موفق به گذراندن برخي درسها نشده باشند، مجاز به ادامه تحصيل در مدارس روزانه نيستند. در اين صورت ميتوانند برابر مقررات در مدارس بزرگسالان، مدارس آموزش از راه دور يا به صورت داوطلب آزاد ثبتنام کرده و ادامه تحصيل دهند.
تبصره4ـ در شاخه فني و حرفهاي، دوره بزرگسالان و امتحانات داوطلب آزاد، طبق ضوابطي که از سوي معاونت آموزش متوسطه ابلاغ ميشود، صرفاً براي آن عده از دانشآموزاني که شرايط تحصيل در دوره روزانه را از دست دادهاند، برگزار ميشود.
ماده10ـ
دانشآموزاني که در درس يا درسهايي نمره قبولي کسب کرده باشند، مجدداً نميتوانند آن درس يا درسها را انتخاب کنند.
ماده11ـ
ساعات حضور دانشآموزان در برنامههاي آموزشي و پرورشي شاخه نظري در هر هفته حداقل 35 ساعت است و دانشآموزان موظفند در فاصله زماني شروع تا پايان برنامه آموزش روزانه، در مدرسه حضور داشته باشند.
تبصره1ـ ساعات برنامه هفتگي دانشآموزان شاخه فني و حرفهاي و كاردانش بر اساس برنامه مصوب هر رشته حداكثر تا40 ساعت خواهد بود.
تبصره2ـ برنامه هفتگي مدارس براي هر روز حداقل 6 ساعت و حداكثر 8 ساعت تنظيم ميشود.
تبصره3ـ افزايش ساعات برنامه هفتگي دانشآموزان مدارس استعدادهاي درخشان تا 42 ساعت بلامانع است.
ماده12ـ
حضور مرتّب و منظم دانشآموزان در مدرسه و کلاس درس، در تمام ايام سال تحصيلي که مدرسه رسماً داير ميباشد، الزامي است. با دانشآموزان غايب، برابر مقررات انضباطي مندرج در آييننامه اجرايي مدارس، رفتار خواهد شد.
تبصره ـ در شاخههاي کاردانش و فني و حرفهاي، دانشآموزاني که حسب مورد، برابر شيوه نامههاي ابلاغي، از سوي مديران مدارس، براي مهارتآموزي، کارورزي و کارآموزي به مراکز خارج از مدرسه معرفي ميشوند، ملزم به رعايت مفاد اين ماده خواهند بود.
ماده13ـ
رسيدگي به موارد خاص آموزشي و پرورشي دانشآموزان، برابر مصوبات شورايعاليآموزش و پرورش خواهد بود.
ماده14ـ
دانشآموزان با نيازهاي ويژه از گذراندن بخش عملي درس آمادگي دفاعي معافاند، در اين صورت ن
مره بخش نظري آنان به عنوان نمره اين درس، منظور خواهد شد.