وزارت ورزش و جوانان ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ وزارت كشور
سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ـ سازمان حفاظت محيط زيست
هيأت وزيران در جلسه 14/6/1395 به پيشنهاد شماره 1031/100/ص/92 مورخ 19/11/1392 وزارت ورزش و جوانان و به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، آييننامه شناسايي و صيانت از وسيلههاي نقليه تاريخي را به شرح زير تصويب كرد:
ماده1ـ
وسيله نقليه تاريخي، وسيله نقليه با نيروي محرکه مکانيکي است که ضمن داشتن اصالت، از سلامت فني کامل برخوردار بوده، حداقل سي سال قدمت داشته و در شرايط مطلوب و مناسب نگهداري شده باشد و به عنوان وسيله حمل و نقل روزمره از آن استفاده نشود و انواع آن به شرح زير است:
الف ـ وسيله نقليه نفيس: وسيله نقليهاي که بيش از پنجاهسال از توليد آن گذشته باشد.
ب ـ وسيله نقليه قديمي: وسيله نقليهاي كه بيش از سي سال از توليد آن گذشته باشد و از لحاظ طراحي و مهندسي ساخت بينظير باشد.
پ ـ وسيله نقليه ويژه: وسيله نقليهاي كه داراي بعد فرهنگي باشد.
ت ـ کارگروه: کارگروه موضوع ماده (2) اين آييننامه.
ث ـ سازمان: سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري.
ماده2ـ
كارگروهي با حضور نمايندگان تامالاختيار بالاترين مقام اجرايي سازمان (رييس)، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محيط زيست، وزارت ورزش و جوانان (فدراسيون موتورسواري و اتومبيلراني)، نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران
(معاونت راهنمايي و رانندگي)، كانون جهانگردي و اتومبيلراني جمهوري اسلامي ايران به منظور شناسايي مصاديق وسيلههاي نقليه تاريخي و اتخاذ تدابير هماهنگ براي حفظ و صيانت از آنها تشكيل ميشود. دبيرخانه کارگروه مذکور در سازمان مستقر ميشود.
تبصره ـ اعضاي کارگروه حداکثر دو هفته پس از لازمالاجراشدن اين آييننامه موظف به معرفي نماينده تام الاختيار خود به رييس کارگروه ميباشند.
ماده?ـ
وظايف كارگروه به شرح زير است:
الف ـ شناسايي، تشخيص، دستهبندي و معرفي وسيلههاي نقليه موضوع ماده (?) به مراكز مرتبط براي صيانت از آنها با رعايت حفظ سرمايه مجموعه داران.
ب ـ تهيه فهرست وسيلههاي نقليه موضوع ماده (1) جهت صدور شناسنامه تاريخي توسط سازمان.
پ ـ تعيين مقدار كيلومتر تردد سالانه و ثبت در شناسنامه تاريخي خودرو براساس دستورالعمل ابلاغي کارگروه.
ت ـ تأييد ضوابط و شاخصهاي شناسايي و دستورالعمل اجرايي، کاربرگهاي کارشناسي و سربرگهاي مورد نياز به منظور دستهبندي وسيلههاي نقليه تاريخي موضوع ماده (1) جهت ثبت در شناسنامه تاريخي خودرو که توسط سازمان تدوين گرديده است.
تبصره ـ کارگروه، دستورالعملهاي مربوط به ماده (1) را با رعايت قوانين و مقررات مربوط تنظيم مينمايد.
ماده4ـ
نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران موظف است براي وسيلههاي نقليه تاريخي شناسنامه مالکيت و پلاک تاريخي را طراحي و صادر نمايد.
تبصره ـ وسيلههاي نقليه داراي شناسنامه تاريخي از سوي سازمان به نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران جهت دريافت پلاک تردد معرفي ميگردند.
ماده5 ـ
دستگاههاي متولي از رده خارج كردن وسيلههاي نقليه موظفند نسبت به از رده خارج کردن خودروهايي که حسب اعلام کارگروه، تاريخي محسوب ميشوند خودداري نمايند.
ماده6 ـ
تردد وسيلههاي نقليه تاريخي در معابر عمومي ممنوع است، ولي تردد موردي آنها اعم از انفرادي و گروهي و يا برگزاري نمايشگاههاي دايمي و موقت وسيلههاي نقليه تاريخي منوط به موافقت کارگروه و اخذ مجوزهاي قانوني لازم از دستگاههاي ذيربط بلامانع است.
ماده7ـ
خروج وسيلههاي نقليه تاريخي از کشور پس از تأييد کارگروه صرفاً با اخذ مجوز از سازمان و رعايت ساير قوانين و مقررات مربوط امکانپذير است.
ماده8 ـ
هرگونه فعاليت در زمينه مجموعهداري، تأسيس موزه تخصصي وسيلههاي نقليه تاريخي منوط به اخذ مجوز ميباشد.
تبصره ـ اشخاصي که قبل از لازمالاجرا شدن اين آييننامه در اين خصوص مبادرت به فعاليت نمودهاند موظفند ظرف سه ماه پس از لازمالاجرا شدن آن فعاليت خود را با مفاد اين آييننامه منطبق نمايند.
ماده9ـ
برگزاري مسابقات رالي مطابق الزامات فدراسيون موتورسواري و اتومبيلراني انجام خواهد شد.
ماده10ـ
تصميمنامه شماره 27001/44398 مورخ 8/2/1389 لغو ميشود.
معاون اول رئيسجمهور ـ اسحاق جهانگيري