ماده1ـ
منظور از مطبوعات و رسانه در اين آييننامه، کليه رسانههاي چاپي (مطبوعات) و الكترونيكي شامل برخط (خبرگزاري و پايگاههاي خبري) و غير برخط (انواع حاملهاي داده) است.
ماده2ـ
رسانههاي چاپي (مطبوعات) و رسانههاي الكترونيكي غير برخط به لحاظ زمان انتشار منظم ميتوانند با يکي از فواصل زماني روزي يکبار (روزنامه)، هفتهاي يکبار (هفته نامه)، ماهي يکبار (ماهنامه)، سه ماه يکبار (فصلنامه)، شش ماه يكبار و سالي يکبار (سالنامه) منتشر شوند.
تبصره1ـ انتشار فوقالعاده (چاپ دوم، سوم و ...)، ويژهنامه و هرگونه ضميمه با همان نام رسانه و منطبق بر مشخصات مندرج در پروانه انتشار و با همان تاريخ و شماره مسلسل و رعايت ساير ضوابط قانون مطبوعات مجاز است.
تبصره2ـ ويژهنامه و ضميمه بايد به همراه رسانه توزيع شود و انتشار و توزيع جداگانه آن مجاز نيست.
تبصره3ـ توزيع هرگونه ضميمه به همراه رسانه از قبيل فرآوردههاي چاپي، لوح فشرده، راهنماي تبليغاتي و مانند اينها که توسط اشخاص حقيقي و حقوقي به غير از مسئولان رسانه تهيه شده است، منوط به اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است.
تبصره4ـ چاپ و انتشار ويژهنامههاي محلي توسط رسانههاي مكتوب سراسري به طور جداگانه از رسانه اصلي ممنوع است و در صورتي که به همراه رسانه اصلي توزيع شود، حجم آگهيهاي آن از (30) درصد صفحات ويژهنامه نبايد بيشتر باشد.
ماده3ـ
رسانه الکترونيکي به رسانهاي اطلاق ميشود که:
الف ـ با همان صورت، شرايط و ظواهر يک رسانه چاپي و طي فرآيند مرسوم روزنامهنگاري و تحريريهاي توليد و به طور منظم و با نام ثابت و تاريخ و شماره و رديف معين در يک يا چند زمينه سياسي، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي، هنري، ورزشي و نظاير اينها در محيط رقومي (ديجيتال) به صورت دورهاي مندرج در ماده (1) اين آييننامه منتشر شود.
ب ـ محتواي آن در محيط رقومي و طي فرآيند مرسوم روزنامهنگاري و تحريريهاي، توليد و به طور منظم و با نام ثابت در يک يا چند زمينه سياسي، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي، هنري، ورزشي و نظاير اينها منتشر ميشود مانند خبرگزاريها، پايگاههاي خبري اينترنتي و رسانههاي برخط. توليد و انتشار محتوا در اين گونه رسانهها به صورت لحظهاي و بدون توقف است. (بر خط)
پ ـ به عنوان سامانه، اخبار و اطلاعات را به صورت مستمر براي بيش از (500) گيرنده در (24) ساعت از طريق پيامک يا شبكههاي پيامرسان و به صورت انبوه براي دارندگان تلفن همراه، رايانه و مانند آن ارسال کند.
تبصره ـ نسخه ديجيتال رسانههاي چاپي داراي مجوز از هيأت نظارت بر مطبوعات که مفاد آن عيناً همان مفاد رسانه چاپي است و همچنين اعمال موضوع بند (پ) اين ماده توسط رسانههاي چاپي، خبرگزاريها و نشريات الکترونيکي داراي مجوّز، مشروط به ذکر نام رسانه و بازنشر مطالبي که عيناً در اين رسانهها درج شده است، مجاز است و نياز به اخذ مجوز جداگانه ندارد.
ماده4ـ
مؤسسه خبري مؤسسهاي است که با ايجاد دفاتر نمايندگي در سطح کشور و يا گسترش آن در ديگر کشورها با فراهم نمودن امکانات، نيروي انساني و تجهيزات فنّي مورد نياز به طور منظم، مستمر و با نام ثابت در محيط رقومي (ديجيتال) و يا غير آن اقدام به توليد، جمعآوري و انتشار محتوا ميکند.
ماده5 ـ
در هر شماره از رسانههاي موضوع اين آييننامه بايد نام صاحب امتياز، مدير مسئول، نشاني دفتر، تلفن و كارپوشه ملي ايرانيان يا پست الكترونيكي ملي و نيز زمينه انتشار در صفحه معين و محلّي ثابت با عنوان «شناسنامه» يا «درباره ما» درج گردد.
تبصره1ـ رسانههاي چاپي علاوه بر رعايت مفاد اين مادّه، بايد ترتيب و تاريخ انتشار، شماره مسلسل، تعداد صفحات، شماره هر صفحه، قيمت و نيز نام و نشاني چاپخانهاي را که رسانه در آن چاپ ميشود، در شناسنامه اعلام كنند.
تبصره2ـ رسانههاي الكترونيكي برخط موظفند نام و نشاني مراکزي که خدمات ميزباني و پشتيباني خود را از آنها دريافت ميکنند در «شناسنامه» يا «درباره ما» اعلام كنند.
تبصره3ـ درج زمان دقيق انتشار در هرگونه مطلب نوشتاري، صدا و تصوير توسط رسانههاي موضوع بندهاي (ب) و (پ) ماده (3) اين آييننامه به صورت مستمر و لحظهاي، الزامي است.
ماده6 ـ
رسانه اجارهاي رسانهاي است که صاحب امتياز آن با درخواست کتبي از هيأت نظارت بر مطبوعات و با تصويب آن هيأت و به موجب سند رسمي اختيارات و وظايف قانوني خود را به شخص حقيقي يا حقوقي واگذار مينمايد. اجارهكننده رسانه تا زماني که رسانه در اجاره اوست، داراي حقوق، اختيارات و مسئوليتهاي صاحب امتياز بوده و پاسخگوي تکاليف قانوني اوست.
تبصره ـ اجارهكننده بايد شرايط مندرج در ماده (9) قانون مطبوعات را دارا باشد.
ماده7ـ
در نامگذاري رسانه اعم از چاپي و الکترونيکي بايد از کلماتي استفاده شود که با رسانههاي موجود و يا با رسانههايي که به طور موقت يا دائم تعطيل شدهاند، اشتباه نشود و موجب تداعي نام آنها نگردد. همچنين نام رسانه نبايد از کلمات نامأنوس باشد و يا ايجاد شبهه وابستگي به سازمانهاي دولتي كند. مرجع تشخيص اين امور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خواهد بود.
تبصره ـ اضافه کردن هر گونه کلمه يا عبارت به نام يا نشان (آرم) رسانه و يا عدم رعايت تناسب در اجزاي آن که مطابق با مفاد مندرج در پروانه رسانه نيست، ممنوع ميباشد.
ماده8 ـ
ترجمه تمام يا قسمتي از مطالب اختصاصي رسانههاي داخلي داراي پروانه و انتشار آن به صورت نشريه مستقل بدون اخذ موافقت آن رسانه ممنوع است.
ماده9ـ
تکثير رسانههاي موجود از طريق چاپ افست يا عکسبرداري يا طرق مشابه بدون اجازه صاحب پروانه ممنوع است.
ماده10ـ
مطالب رسانه بايد مطابق و متناسب با زمينههاي مندرج در پروانه انتشار باشد و رسانه مجاز به درج مطالب و محتواي خارج از زمينههاي مذکور که بر خط مشي کلي رسانه تأثير بگذارد، نميباشد.
ماده11ـ
به منظور بالا بردن سطح آگاهيهاي مردم مناطق مختلف كشور، رسانههاي محلي، استاني يا منطقهاي موظفند ضمن رعايت ماده (2) قانون مطبوعات در زمينه مصوب، حداقل (50) درصد مطالب خود را مرتبط با گستره توزيع مندرج در پروانه انتشار خود درج نمايند.
ماده12ـ
نقل مطالب از رسانهها و احزاب و گروههاي منحرف و مخالف اسلام (داخلي و خارجي) به منظور بررسي، تحقيق، نقد و رد مطالب بلامانع است.
تبصره ـ صرف نقل آن قسمت از اخبار، مطالب يا تصاوير رسانهها که موجب توقيف، لغو پروانه و يا پالايش (فيلتر) آنها گرديده است، ممنوع است.
ماده13ـ
تغيير در مشخصات مندرج در پروانه رسانه بدون اطلاع و تصويب هيأت نظارت بر مطبوعات ممنوع است. تغيير در ساير موارد جز در امور مصرح در قانون و آنچه که در حوزه اختيارات و مسئوليتهاي هيأت نظارت بر مطبوعات باشد، با تأييد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بلامانع است.
تبصره ـ هيأت نظارت بر مطبوعات بايد حداكثر ظرف سه ماه به تقاضاي تغيير وضعيت رسيدگي و اعلامنظر كند.