جناب آقاي جاسبي
مديرعامل محترم روزنامه رسمي جمهوري اسلامي ايران
با سلام
با احترام، تعداد يك عدد لوح فشرده حاوي دو مصوبه به شمارههاي 914 و 927 به ترتيب مورخ 29/4/1394 و 24/12/1394 شوراي عالي آموزش و پرورش موضوع «آييننامه گروههاي آموزش و تربيتي» و «آييننامه هدايت تحصيلي دانشآموزان» كه به تأييد رياست محترم جمهوري اسلامي و رييس شوراي عالي آموزش و پرورش رسيده است، جهت درج در روزنامه رسمي به پيوست ارسال ميگردد. خواهشمند است دستور فرماييد نسخهاي از آن براي دبيرخانه اين شورا ارسال گردد.
دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش ـ مهدي نويد
به منظور ارتقاي كيفيت آموزش و پرورش و توسعه مستمر شايستگيهاي حرفهاي معلمان و براساس مفاد سند تحول بنيادين1، وزارت آموزش و پرورش موظف است با استفاده بهينه از ظرفيت، توانمندي و مشاركت حداكثري معلمان در فرايند تعليم و تربيت، نسبت به تشكيل و ساماندهي گروههاي آموزشي و تربيتي براساس مواد زير اقدام كند:
ماده1ـ تعريف:
معلمان علاقهمند و واجد صلاحيت2 (اعم از آموزگاران، دبيران، هنرآموزان، مشاوران، مربيان و مديران مدارس) در پايهها، رشتهها يا گروههاي درسي كه براي ارتقاي كيفيت آموزشي و تربيتي، در برنامهها و فعاليتهاي مربوط، با هم تعامل، همفكري و تبادل نظر و تجربه دارند.
ماده2ـ اهداف:
1ـ توسعه مستمر شايستگيها و مهارتهاي تخصصي و حرفهاي معلمان با بهرهگيري از ظرفيتهاي درون و برون سازماني
2ـ ارتقاي نقش معلمان در طراحي، تدوين، اجرا، نظارت و ارزشيابي برنامههاي درسي و آموزشي و افزايش ارتباط و تعامل اثربخش بين معلمان و برنامهريزان درسي
3ـ گسترش فرهنگ پژوهش و توسعه تحقيق و كاربست آن در مدارس
4ـ تبادل نظر و تجربه بين اعضاي گروههاي آموزشي و تربيتي در فرآيند تعليم و تربيت و پرورش خلاقيت و نوآوري در آنان و انتقال آن به ساير معلمان
5 ـ نظارت بر حسن اجراي برنامهها و فعاليتهاي آموزشي و تربيتي معلمان و مدارس و ارائه پيشنهادهاي لازم.
ماده3ـ اصول:
گروههاي آموزشي و تربيتي مبتني بر اصول زير فعاليت ميكنند:
ـ شايستهمحوري و تخصصگرايي
ـ مشاركتپذيري و مشاركتجويي
ـ رقابتپذيري سالم و اثربخش
ـ پژوهشمحوري و خلاقيتمداري
ـ مسئوليتپذيري و پاسخگويي
ماده4ـ قلمرو فعاليتها:
ـ مشاركت در آموزش و توانمندسازي معلمان در چارچوب «برنامه درسي ملي» و برنامههاي درسي و تربيتي مصوب، به ويژه کتابهاي جديدالتاليف
ـ بررسي و اظهار نظرتخصصي درباره برنامهها، كتابهاي درسي و مواد آموزشي
ـ مشاركت در طراحي، تدوين، اجرا و ارزشيابي برنامههاي درسي و تربيتي و توليد منابع آموزشي و تربيتي در سطح مدرسهاي، منطقهاي، استاني و ملي
ـ مشارکت در برنامهريزي و اجراي جشنوارههاي علمي و الگوهاي برتر تدريس، مسابقات و المپيادهاي علمي و فرهنگي، عملي و مهارتي دانشآموزان و معلمان با رويکردهاي نوين
ـ تعامل اثربخش با انجمنهاي علمي معلمان، پژوهشسراهاي دانشآموزي و مراکز علمي دانشگاهي، پژوهشي و فناوري داخلي و خارجي
ـ همكاري در فرآيند ارزشيابي پيشرفت تحصيلي و بهكارگيري روشهاي کارآمد براي ارتقاي اثربخشي آن
ـ طراحي و انجام پژوهشهاي كاربردي، با تاكيد بر اقدامپژوهي3 (پژوهش حين عمل) و درسپژوهي4
ـ راهبري حرفهاي معلمان و نظارت بر عملكرد آنان، با تاكيد بر نظارت باليني
ـ مشاركت مؤثر در سنجش صلاحيتهاي تخصصي و حرفهاي معلمان و همکاري در انتخاب معلمان نمونه بر اساس شيوهنامه مربوط
ـ بند 13 از راهكارهاي كلان و بندهاي 3ـ2، 2ـ 8 ، 6 ـ 8 ، 4ـ11 و 7ـ11 از راهكارهاي هدفهاي عملياتي
2ـ کسي که مجموعهاي از دانش، مهارت، نگرش، ويژگيهاي شخصيتي، علايق، تجربهها و توانمنديهاي به اثبات رسيده دارد و آنها را در رشتههاي تخصصي مربوط در سطحي بالاتر از انتظار به کار ميگيرد.
3ـ اقدام پژوهي نمود تفکر معلم به مثابه يک پژوهشگر است که در حين عمل، به ويژه طي فرايند آموزش، با انجام يا مشارکت در آن، به بهبود فهم خود از آموزش، حل مشکلات درسي و انجام اثربخش وظايف در کلاس درس، کمک ميکند. اين نوع تحقيق بر حل مشکلات فوري تاکيد و بر کاربرد فوري نتايج تمرکز دارد.
4ـ نوعي پژوهش و به مفهوم تحقيق عمل که توسط گروهي از معلمان يا دانشآموزان در مورد موضوعات درسي با هدايت و راهنمايي معلم يا مربي در يک مدرسه انجام ميشود.
ـ مشاركت مؤثر در مستند سازي و اشاعه ديدگاهها و تجربيات موفق معلمان و مدارس (مديريتدانش)
ـ مشارکت در تدوين برنامههاي آموزشي مدارس، مجتمعهاي آموزشي و تربيتي و ادارات آموزش و پرورش.
ماده5 ـ انتخاب سرگروهها:
سرگروههاي آموزشي توسط معلمان همگروه خود در سطح ادارات مناطق و استانها براي مدت دو سال (قابل تمديد براي يک دوره ديگر) انتخاب ميشوند و حسب مورد با ابلاغ رسمي رئيس آموزش و پرورش منطقه/ مديرکل آموزش و پرورش استان يا معاونان آموزشي ذيربط در منطقه و استان فعاليت ميکنند.
تبصره ـ تشکيل دبيرخانههاي راهبري دروس در قالب گروههاي درسي تخصصي در سطح ستاد و استانها بلامانع است.
ماده6 ـ
منابع انساني براي تشکيل گروههاي آموزشي بر اساس ضرايب جدول زير (ساعات تدريس
موظف و غير موظف ـ دولتي و غيردولتي) اختصاص مييابد و اعتبارات لازم براي فعاليت
اعضاي گروهها، از محل اعتبارات وزارت آموزش و پرورش تأمين و ابلاغ ميشود.
دوره تحصيلي
|
ضرايب
|
دوره ابتدايي
|
حداکثر5/1صدم ساعات تدريس
آموزگاران و فعاليت مربيان پرورشي
|
دوره اول متوسطه
|
حداکثر2 صدم ساعات تدريس دبيران و
فعاليت مربيان پرورشي و مشاوران
|
دوره دوم متوسطه نظري
|
حداکثر3 صدم ساعات تدريس دبيران و
فعاليت مربيان پرورشي و مشاوران
|
دوره دوم متوسطه فني و حرفهاي و
کاردانش
|
حداکثر4 صدم ساعات تدريس هنرآموزان
و فعاليت مربيان پرورشي و مشاوران
|
ماده7ـ امتيازات اعضا:
اعضاي گروههاي آموزشي و تربيتي، در صورت ارائه خدمات برجسته و انجام بهينه وظايف، از امتياز ويژهاي براي انتخاب معلم نمونه، ترفيعات، رتبهبندي معلمان و... برخوردار ميشوند.
تبصره ـ در تدوين شيوه نامههاي اجرايي مرتبط، امتياز مورد نظر لحاظ مي شود.
ماده8 ـ شيوهنامه:
شيوهنامههاي اجرايي اين مصوبه مشتمل بر تعيين شايستگيها، وظايف و اختيارات، برنامهها، ساختار و سازمان اداري، ساماندهي و فرايند انتخاب سرگروهها، چگونگي تأمين منابع انساني و مالي، نظارت و ارزشيابي و موارد مربوط به خدمات برجسته، حداكثر ظرف مدت 3 ماه از تاريخ ابلاغ اين مصوبه، تدوين و توسط وزير آموزش و پرورش ابلاغ ميشود.
موضوع: آييننامه گروههاي آموزشي و تربيتي در نهصد و چهاردهمين (914) جلسه شورايعالي آموزش و پرورش، تاريخ 29/4/1394 به تصويب رسيد.
دبير شورا رئيس جلسه
مهدي نويد علي اصغر فاني
آييننامه گروههاي آموزشي و تربيتي مورد تأييد است.
رئيس جمهور و رئيس شوراي عالي آموزش و پرورش ـ حسن روحاني