ماده1ـ
شركت ملي نفت ايران كه به موجب قانون «طرح قانوني دائر به طرز اجراي اصل ملي شدن صنعت نفت در سراسر كشور» مصوب 9/2/1330 تأسيس شده است و از اين پس در اين اساسنامه «شركت» ناميده ميشود، مطابق اين اساسنامه و با رعايت قوانين و مقررات حاكم بر شركت از جمله قانون نفت مصوب 9/7/1366 با اصلاحات و الحاقات بعدي آن و قانون وظايف و اختيارات وزارت نفت مصوب 19/2/1391 اداره ميشود. اين شركت از شركتهاي اصلي تابعه وزارت نفت و داراي شخصيت حقوقي مستقل است.
ماده2ـ
اصطلاحات و تعاريف مندرج در قانون نفت و اصلاحات و الحاقات بعدي آن در اين اساسنامه نيز معتبر است.
ماده3ـ
مركز اصلي شركت در تهران است. شركت ميتواند دفاتر، شعب يا نمايندگيهايي در داخل و خارج از كشور تأسيس نمايد. اين شركت براي مدت نامحدود تأسيس شده است.
ماده4ـ
سرمايه شركت در زمان تصويب اين اساسنامه مبلغ هشتصد و نود و چهار ميليون و پانصد و شصت و دو هزار و ششصد و بيست ميليونريال (894.562.620) ميليونريال و منقسم به 894.456.262 سهم دهميليون ريالي بانام است كه صددرصد (100%) آن متعلق به دولت جمهوري اسلامي ايران و تماماً پرداخت گرديده است.
تبصره ـ جز در موارد مذكور در مواد (42)، (69) و (74) اين اساسنامه، هر نوع تغيير در سرمايه شركت پس از تصويب مجمع عمومي فوقالعاده، جهت طي تشريفات قانوني به وزارت نفت ارسال ميگردد.
ماده5 ـ
موضوع فعاليت شركت عبارت است از مديريت و راهبري فعاليتهاي تصدي و انجام عمليات بالادستي نفت و صنايع وابسته و نيز تجارت نفت در داخل و خارج از كشور در راستاي تحقق سياستهاي کلي اقتصاد مقاومتي
تبصره ـ فعاليت شركت در زمينه عمليات پاييندستي نفت و صنايع وابسته در داخل در هر مورد منوط به تصويب هيأت وزيران و در خارج از كشور منوط به تصويب مجمع عمومي است.
ماده6 ـ
وظايف و اختيارات شركت عبارتند از:
1ـ مطالعه، اکتشاف و استخراج، توسعه و توليد و بهرهبرداري صيانتشده از منابع نفت به موجب قرارداد منعقدشده با وزارت نفت
2ـ انعقاد قرارداد با اشخاص حقيقي و حقوقي داخلي و خارجي و نيز با دولتها، سازمانها و مؤسسات و شركتهاي بينالمللي در راستاي انجام فعاليتهاي موضوع شركت
3ـ تجارت نفت در چهارچوب سياستهاي وزارت نفت و به موجب قراردادهاي منعقدشده با وزارت نفت
4ـ خريد، اجاره، تأسيس، تكميل، توسعه، نگهداري، تعمير و حفاظت از خطوط لوله، دستگاهها، تأسيسات و تجهيزات ارتباطات لازم از جمله برقراري سرويسهاي مخابراتي با سيم و بيسيم در چهارچوب قوانين و مقررات، با هماهنگي و اخذ مجوز از سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي
5ـ ثبـت پروانههاي اختراع، طرحهاي صنعتي و علائم و نامهاي تجاري متعلق به شركت در مراجع مربوط و نيز خريد و تملك حق بهرهبرداري از اختراعات، طرحهاي صنعتي و دانش فني متعلق به اشخاص ثالث در حوزه مربوط به صنعت نفت و صنايع وابسته به آن
6ـ کمک و حمايت از شركتهاي ايراني دانشبنيان و اشخاص ايراني راجع به طراحي و توليد تجهيزات مورد نياز عمليات موضوع فعاليت شركت در داخل كشور
7ـ مديريت ذخيرهسازي و انتقال نفت
8 ـ همكاري با وزارت نفت در تدوين برنامههاي راهبردي صيانت از منابع نفت كشور
9ـ همكاري با وزارت نفت در تدوين و بهروزرساني برنامه راهبردي و طرح جامع انرژي كشور درجهت بهرهبرداري بهينه از منابع انرژي
10ـ سرمايهگذاري مستقل يا مشترك در فعاليتهاي مرتبط با موضوع شركت در داخل و خارج كشور براساس سياستها و راهبردهاي وزارت نفت
11ـ هدايت و راهبري شركتهاي فرعي تابعه جهت تحقق موضوع فعاليت شركت منطبق با سياستها و راهبردهاي تعيينشده بهوسيله وزارت نفت
12ـ دريافت و اعطاي اعتبارات، تسهيلات و ضمانت در داخل يا خارج كشور در راستاي انجام فعاليتهاي موضوع شرکت
13ـ ارتقاي بهـرهوري و شاخصهاي فعاليت شركت به استانداردهاي جهاني و بالاتر از آن
14ـ انجام مطالعات و تحقيقات و بررسيهاي فني، علمي، بازرگاني و اقتصادي درخصوص عمليات و فعاليتهاي مرتبط با موضوع شركت در چهارچوب نظام جامع پژوهشي وزارت نفت با استفاده از ظرفيتهاي پژوهشي داخل و خارج صنعت نفت
15ـ اجراي اصول ايمني و پدافند غيرعامل و حفظ محيطزيست و سلامت در تمام حوزههاي فعاليت شركت و شركتهاي فرعي تابعه مطابق قوانين، مقررات و استانداردهاي مربوط
16ـ تدوين و اصلاح ساختار و تشكيلات شركت، شعب و نمايندگيهاي آن و شركتهاي فرعي تابعه در راستاي استفاده حداكثري و بهينه از سرمايهها، تجهيزات و منابع انساني در اختيار
17ـ تأمين خدمات حملونقل هوايي و دريايي در مواردي كه عمليات شركت ايجاب ميكند با اخذ مجوز از مراجع ذيربط
18ـ طراحي و برگزاري دورههاي آموزشي تخصصي مرتبط با موضوع فعاليت شركت و شركتهاي فرعي تابعه با اولويت استفاده از ظرفيتهاي مراكز علمي و دانشگاهي
19ـ واگذاري بخشي از عمليات موضوع فعاليت شركت به اشخاص حقوقي داخلي و خارجي
20ـ تأسيس، ادغام، انحلال، تجزيه و واگذاري شرکتهاي فرعي تابعه شركت در داخل و خارج از كشور با رعايت قوانين و مقررات مربوط
21ـ تهيه پيوستهاي فرهنگي، حفاظت از محيط زيست و پدافند غيرعامل در كليه پروژههاي مرتبط با قراردادهاي مهم (با تأثيرگذاري ميانمدت و بلندمدت) منطبق با قوانين، مقررات و استانداردهاي مربوط
ماده7ـ
اركان شركت عبارتند از:
1ـ مجمع عمومي
2ـ هيأتمديره
3ـ مديرعامل
4ـ حسابرس مستقل و بازرس قانوني
ماده8 ـ
مجمععمومي از اجتماع اشخاص زير به نمايندگي از دولت جمهوري اسلامي ايران به عنوان صاحب سهام شركت تشكيل ميشود:
1ـ وزير نفت بهعنوان رئيس مجمع
2ـ رئيس سازمان مديريت و برنامهريزي كشور
3ـ وزير امور اقتصادي و دارايي
4ـ وزير نيرو
5ـ وزير صنعت، معدن و تجارت
تبصره ـ هيچ يك از اعضاي مجمععمومي شركت نميتوانند بهعنوان عضو اصلي يا عليالبدل هيأتمديره يا مديرعامل شركت يا شركتهاي فرعي تابعه منصوب شوند. وزير نفت از حکم اين تبصره مستثني است.
ماده9ـ
انواع مجمععمومي عبارتند از:
1ـ مجمععمومي عادي
2ـ مجمععمومي فوقالعاده
ماده10ـ
مجمع عمومي عادي در چهارچوب سياستهاي وزارت نفت، در غير مواردي كه در صلاحيت مجمع عمومي فوقالعاده است، داراي صلاحيت تصميمگيري در خصوص كليه امور شركت از جمله موارد زير ميباشد:
1ـ بررسي وتصويب خطمشي، راهبردها، سياستها و برنامههايكلان شركت
2ـ استماع گزارش هيأتمديره و بررسي و اتخاذ تصميم درباره صورتهاي مالي شركت با توجه به گزارش سالانه هيأت مديره و گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانوني
3ـ انتخاب يا ابقاي اعضاي هيأتمديره شركت قبل از انقضاي مدت تصدي به پيشنهاد وزير نفت، تعيين حقوق و مزايا و عزل آنان با رعايت مفاد اين اساسنامه
4ـ انتخاب حسابرس مستقل و بازرس قانوني شركت و تعيين حقالزحمه وي، به پيشنهاد رئيس مجمع
5 ـ عزل حسابرس مستقل و بازرس قانوني به پيشنهاد هريک از اعضاي مجمع
6 ـ تصويب تشكيلات كلان به پيشنهاد هيأت مديره
7ـ تصويب آييننامههاي مالي و معاملاتي شركت و اصلاح آنها در چهارچوب قانون وظايف و اختيارات وزارت نفت و قانون برگزاري مناقصات مصوب 3/11/1383 و اصلاحات و الحاقات بعدي آن، به پيشنهاد هيأت مديره
تبصره ـ آييننامههاي مالي و معاملاتي مزبور براي شركتهاي فرعي تابعه نيز لازمالاجراء است.
8 ـ تعيين روزنامه كثيرالانتشار جهت درج آگهيهاي شركت
9ـ تصويب سياستهاي سرمايهگذاري و مشاركت شركت با رعايت سياستهاي كلي نظام و قوانين و مقررات مربوط
10ـ اتخاذ تصميم نسبت به سود شركت و نحوه تقسيم سود با رعايت سياستهاي كلي نظام و قوانين و مقررات مربوط
11ـ اقدام مجمع عمومي فوقالعاده شركتهاي فرعي تابعه براي تصويب تجزيه و انحلال شركتهاي مذكور يا تأسيس شركتهاي فرعي جديد در ذيل آنها، علاوه بر رعايت قوانين و مقررات مربوط، منوط به موافقت قبلي مجمع عمومي عادي شركت ميباشد.
12ـ بررسي و تصويب بودجه سالانه شركت و ارسال آن به وزارت نفت جهت طي مراحل قانوني و بررسي و تصويب ضوابط اجرائي بودجه مصوب
ماده11ـ
صلاحيتهاي مجمع عمومي فوقالعاده بهشرح زير است:
1ـ اتخاذ تصميم درخصوص تغيير در مواد اساسنامه شرکت و ارائه به وزير نفت جهت طي مراحل قانوني اصلاح اساسنامه
2ـ اتخاذ تصميم درباره افزايش يا كاهش سرمايه شركت با رعايت مفاد اين اساسنامه
3ـ تصميمگيري در مورد نحوه انتشار اوراق بهادار در مواردي كه قانون اجازه انتشار آن را ميدهد.
4ـ اتخاذ تصميم درخصوص نحوه جبران زيانهاي واردشده به شركت موضوع ماده (43) اين اساسنامه و ارسال به وزارت نفت جهت طي تشريفات قانوني
ماده12ـ
جلسات مجمع عمومي در مركز اصلي شركت تشكيل ميشود و رياست جلسات در غياب رئيس مجمع برعهده رئيس سازمان مديريت و برنامهريزي كشور است.
ماده13ـ
اعضاي مجمع عمومي بايد شخصاً در جلسات حضور يابند. در موارد مقتضي رئيس مجمع ميتواند اعضاي هيأتمديره، مديرعامل و حسابرس مستقل و بازرس قانوني را بدون حق رأي در جلسات مجمع، بهجز در مواردي كه انتخاب يا عزل اعضاي هيأتمديره و يا حسابرس مستقل و بازرس قانوني در دستور كار مجمع قرار دارد، دعوت كند.
ماده14ـ
جلسات مجمععمومي عادي با حضور حداقل چهارنفر از اعضاء و با رعايت مواد (12) و (13) اين اساسنامه رسميت مييابد و تصميمات در هر مورد با تصويب اكثريت حاضرانِ داراي حق رأي، اعتبار دارد. در صورت تساوي آراء، رأي رئيس جلسه ملاك عمل است.
ماده15ـ
رئيس مجمع يكنفر را بهعنوان دبير مجمع انتخاب مينمايد. دبير مجمع مسؤوليت انجام كليه امور اداري مجمع ازجمله ثبت و نگهداري مصوبات و صورتجلسات مجمع و گزارشات واصلشده به مجمع را دارد.
ماده16ـ
صورتجلسات هر يك از مجامع بايد به امضاي اعضاي حاضر در آن جلسه برسد. دبير مجمع مكلف است يك نسخه از صورتجلسات مجمع را حداكثر ظرف مهلت يكماه پس از هر جلسه براي دبيرخانه هيأت عالي نظارت بر منابع نفتي موضوع ماده (3) قانون نفت ارسال نمايد.
ماده17ـ
فاصله بين ارسال دعوتنامه هر يك از مجامع عمومي تا تشكيل مجمع نبايد از پانزدهروز كمتر و از سيروز بيشتر باشد. در دعوتنامه بايد دستور جلسات بهطور دقيق و كامل ذكر و در صورتي كه هريك از دستور جلسات اسناد ضميمهاي داشتهباشند بههمراه آن ضمايم ارسال شود.
ماده18ـ
مجمع عمومي عادي هر سال حداقل دوبار، يكبار حداكثر تا پانزدهم مهرماه براي بررسي صورتهاي مالي سال قبل و تصويب آن و بررسي گزارش هيأتمديره و حسابرس مستقل و بازرس قانوني و ساير امور مالي و يكبار حداكثر تا پانزدهم آبانماه بهمنظور بررسي و تصويب بودجه شركت و ارائه آن به وزارت نفت جهت طي مراحل قانوني تشكيل ميشود. مجمع عمومي عادي ميتواند با رعايت مقررات اين اساسنامه بهطور فوقالعاده نيز تشكيل شود.
ماده19ـ
صورتهاي مالي سالانه شرکت به ضميمه گزارشي درباره وضع مالي شركت طي آن سال مالي حداکثر تا پايان خردادماه و صورتهاي مالي تلفيقي حداکثر تا پايان مردادماه سال بعد، به وسيله هيأتمديره جهت رسيدگي و اظهارنظر به حسابرس مستقل و بازرس قانوني شرکت تحويل ميگردد. حسابرس مستقل و بازرس قانوني موظف است حداکثر تا پايان شهريورماه هر سال نسبت به تهيه گزارش درخصوص صورتهاي مالي شرکت و صورتهاي مالي تلفيقي شركت و شرکتهاي فرعي تابعه و ارائه آن به هيأتمديره شرکت و اعضاي مجمع عمومي اقدام نمايد. گزارش هيأتمديره درباره وضع مالي شركت بايد شامل خلاصهاي از صورتهاي مالي باشد.
تبصره ـ تصميمگيري در مورد صورتهاي مالي شرکت در مجمع عمومي عادي بدون تحويل و قرائت گزارش عملکرد هيأتمديره و حسابرس مستقل و بازرس قانوني، اعتبار ندارد.
ماده20ـ
در صورتي كه در تهيه يا تحويل صورتهاي مالي يا گزارشهاي مذكور در ماده (19) اين اساسنامه بيش از دهروز تأخير شود، رئيس مجمع مكلف است به فوريت اعضاي مجمع عمومي را براي شنيدن توضيحات اعضاي هيأتمديره و حسابرس مستقل و بازرس قانوني دعوت كند. مجمع عمومي بايد با رعايت مواد (11) و (34) اين اساسنامه به نحو مقتضي تصميمگيري كند.
ماده21ـ
چنانچه رئيس مجمع، اعضاي مجمع عمومي عادي سالانه را در موعد مقرر دعوت نكند، حسابرس مستقل و بازرس قانوني شركت بايد مراتب را به نائبرئيس مجمع اعلام كند. نائبرئيس مجمع مكلف است با رعايت مفاد ماده (17) اين اساسنامه، مجمع مذکور را حداكثر ظرف مدت پانزده روز دعوت کند.
ماده22ـ
رئيس مجمع ميتواند در مواقع مقتضـي مجمع عمومي عادي را بهطور فوقالعاده دعوت كند. در اين صورت رعايت مقررات ماده (17) اين اساسنامه الزامي است.
تبصره ـ هيأتمديره يا دونفر از اعضاي مجمع عمومي يا حسابرس مستقل و بازرس قانوني شرکت در مواقع ضروري ميتوانند تشكيل مجمع عمومي عادي به طور فوقالعاده را بهصورت مکتوب و با قيد دستور جلسه مشخص از رئيس مجمع تقاضا کنند كه در اين صورت رئيس مجمع مكلف است مجمع درخواستشده را ظرف مدت بيست روز دعوت نمايد. درصورت عدم اجابت درخواست اشخاص فوق از جانب رئيس مجمع ظرف مدت مذكور، اين اشخاص ميتوانند تشكيل جلسه مجمع را از نائبرئيس مجمع تقاضا كنند كه در اين صورت نائبرئيس مجمع مكلف است با رعايت مفاد ماده (17) اين اساسنامه، مجمع مذكور را ظرف مدت بيست روز دعوت نمايد. در اين جلسه، دستور مجمع فقط موضوعي است كه در تقاضانامه ذكر شده است.
ماده23ـ
هرگاه در مجمععمومي در مورد تمام يا برخي از موضوعات مندرج در دستور جلسه اتخاذ تصميم نشود، رئيس جلسه بايد تنفس اعلام و تاريخ جلسه بعد را كه نبايد ديرتر از دو هفته باشد تعيين و به حاضران اعلام كند. تشکيل جلسه بعد به دعوت مجدد نياز ندارد.
ماده24ـ
در مجامع عمومي براي انتخاب هيأتمديره و حسابرس مستقل و بازرس قانوني و تصويب صورتهاي مالي و بودجه، رأيگيري بهصورت علني انجام ميگيرد، مگر اينكه مجمع، رأيگيري بهصورت مخفي را تصويب كند.
ماده25ـ
در مواردي كه تصميمگيري در مجمع عمومي به ارائه پيشنهاد، گزارش و يا تأييديه مديرعامل يا هيأتمديره يا حسابرس مستقل و بازرس قانوني منوط شده باشد، اين پيشنهاد، گزارش و يا تأييديه بايد مکتوب بوده و قبل از تصميمگيري قرائت شده باشد و به صورتجلسه مجمععمومي ضميمه شود. بدون ارائه و قرائت موارد مذكور تصميمات مجمععمومي اعتبار ندارد.
ماده26ـ
مجمع عمومي فوقالعاده در مرحله اول با حضور تمامي اعضاء و در صورت عدم حضور همه اعضاء، پانزده روز بعد با حضور چهارپنجم اعضاء رسميت مييابد و تصميمگيري در آن منوط به موافقت حداقل چهارنفر از اعضاء است.
ماده27ـ
رئيس مجمع در موارد مقتضي با رعايت ترتيبات مقرر در ماده (17) اين اساسنامه اعضاي مجمع را براي تشكيل مجمع عمومي فوقالعاده دعوت ميكند. هيأتمديره يا سهنفر از اعضاي مجمع ميتوانند با رعايت تبصره ماده (22) اين اساسنامه تشكيل مجمععمومي فوقالعاده را از رئيس مجمع بخواهند كه در اين صورت رئيس مجمععمومي مكلف است ظرف مهلت بيست روز مجمع يادشده را دعوت كند. درصورت عدم اجابت درخواست اشخاص فوق از جانب رئيس مجمع ظرف مدت مذكور، مفاد ذيل تبصره ماده (22) اين اساسنامه مجري خواهد بود.
ماده28ـ
مسؤوليت اداره شركت برعهده هيأتمديره است. هيأتمديره شرکت متشکل از هفت عضو اصلي و دو عضو عليالبدل است که براي يك دوره چهارساله با پيشنهاد وزير نفت و تصويب مجمع منصوب ميشوند كه حكم انتصاب آنها به وسيله وزير نفت صادر ميشود. کليه اعضاي اصلي و عليالبدل هيأتمديره بايد شخص حقيقي باشند. سمت عضويت در هيأتمديره شركت، قائم به شخص است. در انتخاب اعضاي عليالبدل بايد ترتيب عضويت آنها نيز مشخص شود.
تبصره ـ تجديد انتخاب اعضاي اصلي و عليالبدل هيأتمديره بلامانع است.
ماده29ـ
اعضاي هيأتمديره علاوه بر شرايط اسلام، وثاقت و امانت و نيز ساير شرايط مقرر در قوانين و مقررات مربوط بايد شرايط مقرر در قانون تجارت را داشته باشند. علاوهبر اين حداقل دوسوم از مجموع اعضاي اصلي و عليالبدل هيأتمديره بايد واجد شرايط زير نيز باشند:
الف) دارا بودن مدرك حداقل كارشناسي ارشد در يكي از رشتههاي مديريت، مالي، حقوق، اقتصاد يا مدرك كارشناسي در يكي از رشتههاي تخصصي فني و مهندسي
ب) دارا بودن حداقل پانزدهسال سابقه كار در صنعت نفت كه بايد حداقل پنجسال آن در سمتهاي مديريتي باشد.
تبصره ـ تركيب اعضاي هيأتمديره بايد بهگونهاي باشد كه تنوع تخصصهاي مذكور در بند «الف» رعايت شده
باشد.
ماده30ـ
اعضاي هيأتمديره پس از انتصاب، بهطور موظف و تماموقت انجام وظيفه ميکنند و نبايد هيچ نوع شغل يا سمتي در خارج از شركت اعم از دولتي و غيردولتي داشته باشند. همچنين اعضاي هيأتمديره حق ندارند جز حقوق، مزايا و پاداش دريافتي از شركت، هيچ نوع حقوق، مزايا و پاداش ديگري دريافت كنند.
تبصره1ـ در صورتي كه هريك از اعضاي هيأتمديره از مقررات اين ماده تخلف نمايد، مراجع ذيصلاح پس از احراز تخلف، حكم عزل متخلف و استرداد وجوه دريافتي بابت تصدي مديريت در مدت ممنوعيت را صادر ميكنند.
تبصره2ـ فعاليتهاي آموزشي كه صرفاً جنبه تدريس داشته باشد، توسط اعضاي هيأتمديره شركت بلامانع است.
تبصره3ـ مديران عامل شركتهاي فرعي تابعه وزارت نفت يا شركت و شركتهاي دولتي و غيردولتي صنعت نفت نميتوانند بهطور همزمان به عنوان عضو هيأتمديره شركت انتخاب شوند.
ماده31ـ
اعضاي هيأتمديره در صورت انقضاي مدت تصدي تا زمان انتخاب عضو جديد يا ابقاي آنها توسط مجمععمومي عادي، همچنان مسؤوليتهاي هيأتمديره را برعهده دارند.
ماده32ـ
درصورت فوت، حجر، استعفاء يا عزل هريک از اعضاي اصلي يا عليالبدل هيأتمديره شرکت يا معذوريت يا ممنوعيت هريك از آنان از تصدي عضويت در هيأتمديره، اعضاي باقيمانده هيأتمديره و نيز حسابرس مستقل و بازرس قانوني بايد بهفوريت مراتب را به رئيس مجمع براي تكميل تعداد اعضاء مطابق مقررات اين اساسنامه، اعلام كنند. رئيس مجمععمومي مكلف است موضوع تكميل تعداد اعضاي هيأتمديره را در دستور اولين جلسه مجمع قرار دهد، مگر اينكه به موجب موارد مذكور تعداد اعضاي هيأتمديره از هفتنفر كمتر شود كه در اين صورت رئيس مجمععمومي مكلف است ظرف مهلت بيستروز پس از اطلاع از شرايط، مجمععمومي عادي را جهت تكميل تعداد اعضاي هيأتمديره دعوت كند. در غير اين صورت حسابرس مستقل و بازرس قانوني موظف است براي تشكيل مجمع عمومي عادي جهت تكميل تعداد اعضاي هيأتمديره مطابق ذيل تبصره ماده (22) اين اساسنامه اقدام نمايد.
ماده33ـ
وظايف و اختيارات هيأتمديره شركت بهشرح زير است:
1ـ اجراي مصوبات مجمععمومي
2ـ تدوين خطمشي، راهبردها، سياستها و برنامههاي كلان شركت جهت تصويب مجمععمومي
3ـ تصويب برنامههاي عملياتي شركت
4ـ تأييد بودجه تفصيلي شركت و ارقام منابع و مصارف آن و پيشنهاد آن به مجمع عمومي براي تصويب و طي مراحل قانوني و اخذ مجوزهاي لازم
5ـ تصويب اهداف، تعيين خطمشي اجرائي و تصويب بودجه براي طرحها و پروژهها، با رعايت برنامههاي مصوب مجمععمومي
6ـ بررسي و صدور مجوز عقد قراردادهاي شركت و رفع اختلافات مربوط به قراردادها با رعايت قوانين و مقررات مربوط
تبصره ـ هيأتمديره ميتواند با حفظ مسؤوليت به موجب دستورالعملي كه به تصويب ميرساند، صدور مجوز عقد برخي از قراردادها را به مديرعامل واگذار كند.
7ـ بررسي و صدور مجوز عقد قرارداد بين شركت و وزارت نفت
8 ـ تصويب معاملات اموال غيرمنقول شركت با رعايت مقررات مربوط
9ـ ارسال قراردادهايي كه براساس قانون بايد به اطلاع مجلس شوراي اسلامي برسد به وزارت نفت
10ـ ارسال قراردادهايي كه بين شركت و دولتهاي خارجي منعقد ميشود به وزارت نفت جهت طي مراحل قانوني
11ـ تهيه و تدوين تشكيلات كلان جهت ارائه به مجمععمومي
12ـ تهيه و تدوين آييننامههاي مالي و معاملاتي شركت و اصلاح آنها در چهارچوب قانون وظايف و اختيارات وزارت نفت و قانون برگزاري مناقصات و اصلاحات و الحاقات بعدي آن، جهت ارائه به مجمععمومي
13ـ تهيه و تدوين كليه ضوابط و مقررات اداري، استخدامي، بيمه، بازنشستگي شركت و پيشنهاد به مجمععمومي جهت انجام تشريفات قانوني مطابق مواد (10) و (14) قانون وظايف و اختيارات وزارت نفت
14ـ اتخاذ تصميم در خصوص اخذ و اعطاي هرگونه تسهيلات، اعتبارات و تضامين از منابع داخلي و خارجي، عرضه اوراق مشاركت داخلي و خارجي و اتخاذ ساير روشهاي تأمين منابع مالي بهمنظور اجراي برنامههاي شركت (در راستاي انجام موضوع شركت) با اخذ مجوز از مراجع قانوني ذيربط و در چهارچوب بودجه مصوب
15ـ نظارت مستمر بر مديريت سهام، سرمايهگذاري و ساير امور محوله در شرح وظايف و اساسنامه شركتهاي فرعي تابعه شركت
16ـ تصويب صورتهاي مالي و گزارش عملكرد هيأتمديره بهمنظور ارائه به حسابرس مستقل و بازرس قانوني و مجمععمومي
17ـ پيشنهاد نحوه احتساب ذخيره مطالبات مشكوكالوصول و پيشنهاد حذف مطالبات لاوصول جهت اتخاذ تصميم در مجمععمومي
18ـ اتخاذ تصميم در مورد اعمال حسابرسي داخلي و نظارتهاي مالي و محاسباتي نسبت به عمليات و معاملات و مخارج شركتهاي فرعي تابعه شركت و بازرسي كليه امور آنها و شعب و نمايندگيها و مؤسسات مرتبط
19ـ اتخاذ تصميم درخصوص عضويت و مشاركت در مجامع و نهادهاي تخصصي منطقهاي و بينالمللي
20ـ برنامهريزي پيرامون امور پژوهشي، تحقيقاتي و مطالعاتي در حوزه فعاليت شركت و طرحهاي آموزشي كاركنان در داخل و خارج از كشور
21ـ تهيه و تصويب دستورالعمل تجارت نفت و اعمال تخفيفات بازرگاني در چهارچوب راهبردها و سياستهاي ابلاغي وزارت نفت
22ـ اخذ هر تصميم ديگري در مورد اداره شركت جز درباره موضوعاتي كه به موجب مقررات اين اساسنامه اخذ تصميم در مورد آنها در صلاحيت خاص مجامع عمومي است.
23ـ تصويب تشكيلات تفصيلي شركت در چهارچوب قوانين و مقررات مربوط
24ـ ارائه پيشنهاد افزايش سرمايه شركت از محل اندوخته قانوني و سرمايهاي شركت موضوع مواد (42) و (74) به مجمععمومي
ماده34ـ
در صورت تخلف هيأتمديره از انجام وظايف قانوني كه به موجب اين اساسنامه عهدهدار آن شدهاست، مجمععمومي ميتواند با تشكيل جلسه مطابق مقررات اين اساسنامه، و استماع توضيحات اعضاي هيأتمديره، نسبت به عزل يا ادامه خدمت هر يك از آنها يا تمامي آنها، تصميم مقتضي را اتخاذ نمايد. فاصله دعوت از اعضاي هيأت مديره تا تشكيل جلسه مجمععمومي موضوع اين ماده نبايد از ده روز كمتر باشد.
ماده35ـ
هيأتمديره در اولين جلسه که با حضور تمام اعضاي اصلي تشکيل ميشود، با اکثريت آراء از بين اعضاي اصلي هيأتمديره يك رئيس و يك نائبرئيس براي همان دوره هيأتمديره تعيين ميکند. دعوت و اداره جلسات هيأتمديره و ابلاغ مصوبات آن براي اجراء، از وظايف رئيس هيأتمديره است. در غياب رئيس هيأتمديره، نائبرئيس وظايف او را برعهده ميگيرد.
تبصره ـ هيأتمديره ميتواند با رأي چهارنفر از اعضاي اصلي، رئيس و نائبرئيس هيأتمديره را تغيير دهد.
ماده36ـ
جلسات هيأتمديره با حضور حداقل پنج نفر از اعضاي اصلي رسميت پيدا ميكند و حضور رئيس يا نائبرئيس نيز براي رسميت يافتن جلسات ضروري است. تصميمات هيأتمديره با اكثريت آراء حاضران در جلسه معتبر است و در صورت تساوي آراء، رأي رئيس جلسه قاطع است.
تبصره ـ اعضاي عليالبدل ميتوانند بدون داشتن حق رأي در جلسات هيأتمديره شرکت نمايند.
ماده37ـ
جلسات هيأتمديره حداقل هر دوهفته يکبار برگزار ميشود. چنانچه طي چهارهفته متوالي جلسه هيأتمديره تشكيل نشود، رئيس هيأتمديره مکلف است مراتب را با ذکر دلايل، حداکثر ظرف مدت يکهفته به اعضاي مجمععمومي شركت گزارش نمايد. رئيس مجمع مكلف است طبق ماده (34) اين اساسنامه اقدام نمايد.
ماده38ـ
رئيس هيأتمديره حداقل پنج روز قبل از هر جلسه، دستور جلسه هيأتمديره را همراه با دعوتنامه براي اعضاي اصلي و عليالبدل هيأتمديره ارسال ميكند. هر يك از اعضاي هيأتمديره ميتواند موضوعاتي را براي درج در دستورجلسات هيأتمديره به رئيس هيأتمديره پيشنهاد دهد و رئيس هيأتمديره مكلف است موضوعات مذكور را در دستورجلسات بگنجاند. موضوعات تخصصي كه در جلسات هيأتمديره مطرح ميشود بايد منضم به گزارشهاي كارشناسي در آن حوزهها باشد.
تبصره ـ موارد غيرمترقبه از تشريفات مندرج در اين اساسنامه مستثني است.
ماده39ـ
مصوبات هيأتمديره بايد مکتوب باشد و به امضاي اكثريت حاضران داراي حق رأي برسد و نسخهاي از آنها به همراه دستورجلسات و ضمائم آنها بهطور منظم در دبيرخانه هيأتمديره ثبت و نگهداري شود.
تبصره ـ كليات قراردادهاي مهم نفتي شامل قيمت، مدت و اعمال شرايط عمومي بايد به تأييد وزير نفت برسد. عدم اعلام نظر از طرف وزيرنفت ظرف مدت بيستروز به منزله موافقت ميباشد.
ماده40ـ
براي هريك از جلسات هيأتمديره صورتجلسهاي تنظيم ميشود و به امضاي كليه حاضران صاحب رأي در جلسه هيأتمديره ميرسد. نام اعضاي حاضر و غايب و خلاصهاي از مذاكرات و همچنين تصميمات در صورتجلسه با قيد تاريخ مكتوب ميشود. چنانچه هريك از اعضاي هيأتمديره با تمام يا بعضي از تصميمات مندرج در صورتجلسه مخالف باشند، نظر آنان در صورتجلسه ذكر ميشود.
تبصره1ـ چنانچه هيأتمديره تمام يا بخشي از مذاكرات جلسه را محرمانه تلقي كند، بايد محرمانهبودن آن در صورتجلسه قيد شود.
تبصره2ـ رئيس هيأتمديره موظف است پس از هر جلسه، نسخهاي از مصوبات هيأتمديره را براي وزير نفت، كليه اعضاي اصلي و عليالبدل هيأتمديره و حسابرس مستقل و بازرس قانوني ارسال نمايد.
تبصره3ـ درصورتيكه وزير نفت مصوبه هيأتمديره را خلاف قوانين و مقررات، سياستها و راهبردهاي وزارت نفت تشخيص بدهد مكلف است موارد مغاير را ظرف مدت دهروز پس از دريافت مصوبه هيأتمديره اعلام نمايد تا نسبت به اصلاح آن اقدامات مقتضي صورت پذيرد.
تبصره4ـ رئيس هيأتمديره حداكثر ظرف مدت پانزدهروز مصوبات هيأتمديره را جهت اجراء، ابلاغ مينمايد.
ماده41ـ
هيأتمديره بايد حداقل هر يكسال يكبار خلاصهاي از صورت اموال، مطالبات و ديون شركت را تنظيم و به حسابرس مستقل و بازرس قانوني شركت ارائه کند.
ماده42ـ
هيأتمديره بايد هر سال يكدهم از سود خالص شركت را بهعنوان اندوخته قانوني ذخيره كند تا اندوخته قانوني به صددرصد (100%) سرمايه شركت برسد. وقتي اندوخته قانوني شركت به صددرصد (100%) سرمايه شركت رسيد، مجمععمومي عادي شركت ميتواند پنجاهدرصد (50%) اندوخته را صرف افزايش سرمايه كند كه به عنوان افزايش سرمايه دولت در شركت منظور ميشود. در اين صورت تا زماني كه اندوخته قانوني به صددرصد (100%) سرمايه بالغ گردد، كسر يكدهم مذكور ادامه مييابد.
ماده43ـ
ارزش خالص داراييهاي (كل داراييها پس از كسر كل بدهيها) شرکت براساس صورتهاي مالي نبايد از نصف سرمايه ثبتشده شرکت کمتر شود، در اين صورت هيأتمديره بايد بهفوريت مراتب را به دبيرخانه و اعضاي مجمععمومي و حسابرس مستقل و بازرس قانوني اعلام كند. مجمععمومي فوقالعاده مكلف است در مورد كاهش سرمايه شركت يا جبران زيانهاي واردشده با رعايت قوانين و مقررات اتخاذ تصميم نمايد.
ماده44ـ
اعضاي هيأتمديره منفرداً و مشتركاً در مقابل شركت و اشخاص ثالث نسبت به تخلف از مفاد اين اساسنامه و مصوبات مجمع عمومي مسؤول ميباشند.
ماده45ـ
اعضاي هيأتمديره پيش از انتصاب و پس از ترك مسؤوليت، بايد اظهارنامهاي مبني بر ميزان داراييشان ارائه كنند كه در شركت ثبت و ضبط ميشود و نسخهاي از آن براي رئيس مجمععمومي ارسال ميگردد. اظهارنامه موضوع حكم اين ماده بهصورت خيلي محرمانه نگهداري خواهد شد.
ماده46ـ
اعضاي هيأتمديره، حسابرس مستقل و بازرس قانوني و كارمندان شركت مشمول لايحه قانوني منع مداخله وزرا و نمايندگان مجلسين و كارمندان در معاملات دولتي و كشوري مصوب 22/10/1337 ميباشند.
ماده47ـ
اعضاي هيأتمديره، مديرعامل و مديران ارشد شركت در زمان مسؤوليت و نيز تا دوسال بعد از اتمام خدمت در شركت، نميتوانند در رقابت با شركت فعاليت نمايند. كاركنان شركت نيز نميتوانند در زمان فعاليت خود در شركت، در فعاليت تجاري مشابه فعاليتهاي شركت يا در رقابت با فعاليتهاي شركت مشاركت نمايند.
ماده48ـ
مجمععمومي ميتواند تخصيص مبلغ معيني را بهعنوان پاداش سالانه هيأتمديره و مديرعامل بهطور خاص تصويب كند. حداکثر مبلغ پاداش سالانه پرداختي به هريک از اعضاي هيأتمديره و مديرعامل تحت هر عنوان نبايد بهترتيب از دوبرابر و سهبرابر مجموع حقوق و مزاياي ثابت ماهانه وي در پايان سال مالي مورد رسيدگي، بيشتر باشد.
تبصره ـ مديرعامل فقط از يك پاداش بهرهمند ميشود.
ماده49ـ
هيأتمديره شرکت، نماينده صاحب سهام شرکت در مجامع عمومي شرکتهاي فرعي تابعه و شرکتهاي وابسته به شركت ميباشد و اعمال كليه حقوق شركت در شركتهاي مذكور را بر عهده دارد. منظور از شرکتهاي وابسته، شرکتهايي است كه پنجاهدرصد (50%) از سهام آنها يا كمتر متعلق به شركت است.
ماده50 ـ
اعضاي هيأتمديره شرکت از بين خود، يک نفر كه واجد شرايط مقرر در بندهاي (الف) و (ب) ماده (29) اين اساسنامه باشد، را جهت احراز سمت مديرعامل با حفظ عضويت در هيأتمديره شرکت پيشنهاد مينمايند كه با موافقت و حكم وزير نفت براي مدت دوسال به اين سمت منصوب ميگردد. تصدي سمت مديرعاملي ديگر شرکتها توسط مديرعامل مجاز نميباشد.
تبصره ـ در هر حال مدت تصدي مديرعامل نميتواند از مدت عضويت وي در هيأتمديره بيشتر باشد.
ماده51 ـ
عزل و پذيرش استعفاي مديرعامل پس از تصويب و قبول هيأتمديره منوط به موافقت وزير است.
ماده52 ـ
مديرعامل بالاترين مقام اجرائي شرکت است و در مقابل اشخاص ثالث نماينده قانوني شرکت محسوب ميشود. مديرعامل بر کليه تشکيلات شرکت رياست دارد و مسؤول حسن جريان کليه امور و حفظ حقوق و منافع و اموال شرکت است و براي اداره امور شرکت و اجراي مصوبات هيأتمديره در چهارچوب اين اساسنامه داراي همهگونه اختيارات ازجمله وظايف و اختيارات زير ميباشد:
1ـ اجراي مصوبات هيأتمديره
2ـ عقد و امضاي قراردادهاي شركت
3ـ اجراي آييننامههاي اداري، استخدامي، مالي و معاملاتي شركت
4ـ اقامه دعوي و دفاع از دعاوي اقامهشده عليه شرکت و نمايندگي تامالاختيار شرکت نزد مراجع قانوني، قضائي و اشخاص حقيقي و حقوقي اعم از داخلي و خارجي با حق توکيل به غير
5 ـ تدوين برنامههاي شركت جهت بررسي و تصويب هيأتمديره
6 ـ تنظيم گزارشها و اطلاعات مورد نياز و ارائه آنها به هيأتمديره
7ـ تنظيم و تقديم گزارشهاي عملکرد و?صورتهاي مالي شركت و صورتهاي مالي تلفيقي جهت بررسي و تأييد هيأتمديره و ارائه به مجمع عمومي
8 ـ عزل، نصب، ارتقاء، اعطاي پاداش و اضافه حقوق و مزاياي کارکنان و اخذ تصميم درباره كليه امور استخدامي شركت براساس آييننامههاي شرکت
9ـ اعمال نظارتهاي مالي و محاسباتي و حسابرسي نسبت به عمليات و معاملات و مخارج شركت و بازرسي در كليه امور شركت و شركتهاي فرعي تابعه
10ـ تهيه طرح تشکيلات تفصيلي شركت و ارائه آن به هيأتمديره
11ـ تهيه طرح تشکيلات كلان شركتهاي فرعي تابعه شركت و ارائه آن به هيأتمديره جهت طرح در مجامع عمومي شركتهاي فرعي تابعه
12ـ تهيه و اجراي برنامههاي آموزشي بهمنظور ارتقاي مباني فرهنگي، اعتقادي، علمي و تجربي كاركنان
13ـ تعيين وظايف و حدود اختيارات و مسؤوليتهاي واحدهاي مختلف شرکت
14ـ نظارت و كنترل و پيگيري مديريت سهام و سرمايهگذاري و مشاركت شركت در شركتهاي فرعي تابعه و اجراي طرحهاي سرمايهاي
15ـ تخصيص بهينه منابع در طرحها و عمليات اولويتدار مصوب هيأتمديره در چهارچوب وظايف شرکت
16ـ فراهمسازي امكانات و زمينه اجراي مأموريت حسابرس مستقل و بازرس قانوني شركت و پرداخت حقالزحمه آنها مطابق مصوبه مجمععمومي
17ـ افتتاح حسابهاي شرکت بهصورت ريالي و ارزي در بانكهاي داخلي و خارجي براي انجام وظايف شرکت
18ـ تعيين صاحبان امضاي مجاز و تعهدآور براي شركت و تفويض بخشي از اختيارات خود به مديران و رؤساي ادارات و قسمتهاي مختلف شرکت به تشخيص و مسؤوليت خود. اشخاصي که اختيارات به آنها تفويضشده نيز مسؤول ميباشند.
19ـ انجام مطالعه، اكتشاف، استخراج، توسعه، بهرهبرداري صيانت شده از منابع نفت و ذخيرهسازي و تجارت آن در چهارچوب مصوبات هيأتمديره و قراردادهاي منعقده با وزارت نفت
20ـ اقدام براي ايجاد، توسعه، نگهداري، استفاده و حفاظت از تأسيسات نفت، خطوط لوله، مخابرات و تجهيزات مخابراتي متعلق به شركت
21ـ ارتقاي شاخصهاي فعاليت شركت با استانداردهاي جهاني و بالاتر از آن
22ـ استفاده از شركتهاي داراي نشان دانشبنيان در طراحي و توليد تجهيزات مورد نياز در داخل كشور و استفاده از توليدات داخلي در فعاليتهاي شركت
23ـ اجراي اصول ايمني و پدافند غيرعامل و حفظ محيطزيست و سلامت در تمام حوزههاي فعاليت شركت و شركتهاي فرعي تابعه مطابق قوانين، مقررات و استانداردهاي مربوطه
ماده53 ـ
مديرعامل در مورد اقدامات و تصميمات خود در برابر هيأتمديره مسؤول است.
ماده54 ـ
هيأتمديره مكلف است قبل از انقضاي مدت تصدي مديرعامل، در اولين جلسه خود با رعايت مفاد اين اساسنامه نسبت به ابقاي وي يا انتخاب مديرعامل جديد اقدام كند. مديرعامل در صورت انقضاي مدت تصدي تا زمان انتخاب مديرعامل جديد يا ابقاي وي بهوسيله هيأتمديره، مسؤوليتهاي مديرعامل شركت مقرر در اين اساسنامه را برعهده دارند.
ماده55 ـ
حسابرس مستقل و بازرس قانوني كه بايد واجد ويژگي وثاقت و امانت باشد با رعايت قوانين و مقررات مربوط از طرف مجمع عمومي به مدت يکسال انتخاب ميشود و انتخاب مجدد وي بلامانع است.
تبصره ـ احكام مندرج در اين اساسنامه در مورد حسابرس مستقل و بازرس قانوني، درخصوص نماينده داراي حق امضاي گزارش حسابرسي كه بهوسيله شخص حقوقي معرفي ميشود نيز جاري است. نماينده يا نمايندگان مذكور بايد عضو جامعه حسابداران رسمي باشند.
ماده56 ـ
اشخاص زير نميتوانند بهعنوان حسابرس مستقل و بازرس قانوني يا نماينده وي انتخاب شوند:
1ـ اعضاي هيأتمديره، مديرعامل، معاونان مديرعامل و کارکنان شرکت و شرکتهاي فرعي تابعه
2ـ اشخاص داراي قرابت نسبي و سببي تا درجه دوم از طبقات سهگانه با اعضاي هيأتمديره و مديرعامل
3ـ اشخاص داراي محکوميت كيفري به جرائم اقتصادي موضوع ماده (36) قانون مجازات اسلامي يا تبصره آن
ماده57 ـ
وظايف حسابرس مستقل و بازرس قانوني به قرار زير است:
1ـ بررسي و ارزيابي گزارش سالانه هيأتمديره و ارائه آن به مجمع عمومي
2ـ تطبيق عمليات اجرائي و مالي شركت با برنامه و بودجه مصوب
3ـ تطبيق عمليات اجرائي و مالي شركت با قوانين و مقررات حاكم بر شركت
4ـ رسيدگي به صورتهاي مالي و حساب سود و زيان شركت و تأييد مطابقت آن با دفاتر شركت و اصول و استانداردهاي حسابداري و تهيه گزارش براي ارائه به مجمععمومي
5 ـ ارائه گزارشِ تخلفات و تقصيرات ارتكابيافته در شركت كه در جريان بازرسي مشاهده ميشود به مجمععمومي شركت
6 ـ انجام بازرسي و حسابرسيهاي خاص بنا به درخواست مجمععمومي شركت
7ـ رسيدگي به پيشنهاد افزايش يا كاهش سرمايه شركت و ارائه گزارش آن به مجمععمومي فوقالعاده
8 ـ تهيه و ارائه گزارش جامع در مورد عملكرد شركت و حسابرسي عملکرد آن به مجمععمومي عادي سالانه
ماده58 ـ
گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانوني درباره عملکرد شرکت بايد حداقل مشتمل بر اظهارنظر درباره موارد زير باشد:
1ـ صحت صورتهاي مالي و حساب سود و زيان و اطلاعات ارائهشده بهوسيله مديرعامل و هيأتمديره
2 انطباق صورتهاي مذکور با استانداردهاي حسابداري
3ـ انطباق اقدامات هيأتمديره و مديرعامل در خصوص عمليات اجرائي و مالي شركت با برنامه و بودجه، مصوبات مجمع عمومي، قوانين و مقررات حاكم بر شركت و مفاد اين اساسنامه
ماده59 ـ
اگر حسابرس مستقل و بازرس قانوني ضمن انجام مأموريت خود، از وقوع جرمي در شرکت مطلع شود، بايد مراتب را به همراه مدارك و مستندات لازم به مرجع قضائي صلاحيتدار اعلام و ماوقع را بهصورت مكتوب به اعضاي مجمععمومي گزارش كند.
ماده60 ـ
حسابرس مستقل و بازرس قانوني، در اجراي وظايف خود، حق مطالبه، مراجعه و رسيدگي به كليه دفاتر، پروندهها، قراردادها، اسناد، مدارك و اطلاعات مربوط به شركت را دارد و شركت مكلف است موارد مذكور را در اختيار وي قرار دهد. انجام وظايف حسابرس مستقل و بازرس قانوني نبايد منجر به مداخله در امر اداره شركت شود.
ماده61 ـ
حسابرس مستقل و بازرس قانوني در صورت انقضاي مدت تصدي تا تشکيل اولين مجمععمومي عادي مسؤوليتهاي مقرر در اين اساسنامه را برعهده دارد.
ماده62 ـ
حسابرس مستقل و بازرس قانوني شركت حق اشتغال در داخل شركت و شرکتهاي فرعي تابعه را ندارد.
ماده63 ـ
حسابرس مستقل و بازرس قانوني در مورد تخلفاتي كه در انجام وظايف خود، مطابق اين اساسنامه و قوانين و مقررات مربوط، مرتكب شود ازجمله درباره تصديق خلاف واقع موارد مذكور در ماده (57) اين اساسنامه، طبق قواعد عمومي مسؤوليت مدني در مقابل شركت و اشخاص ثالث براي جبران خسارت واردشده مسؤوليت دارد.
ماده64 ـ
سال مالي شركت از اول فروردينماه هر سال شروع ميشود و در پايان اسفندماه همان سال خاتمه مييابد.
ماده65 ـ
شرکت مكلف است دفاتر خود را براساس مقررات قانون تجارت و آييننامههاي اجرائي مصوب مجمع عمومي بهصورت كاغذي و الكترونيك با رعايت اصول حفاظت و امنيت اطلاعات تنظيم و نگهداري كند.
ماده66 ـ
شركت مكلف است صورتهاي مالي اصلي و تلفيقي هر سال خود را مطابق استانداردهاي حسابداري تنظيم كند.
ماده67 ـ
در تنظيم صورتهاي مالي هر سال بايد همان رويههاي حسابداري كه در سال مالي قبل بهكار رفتهاست رعايت شود. درصورت تغيير در رويههاي حسابداري، صورتهاي مالي بايد به هر دو رويه تهيه و ارائه گردد تا مجمععمومي با ملاحظه آنها و با توجه به گزارش هيأتمديره، مديرعامل و حسابرس مستقل و بازرس قانوني در مورد صورتهاي مذکور تصميم بگيرد.
ماده68 ـ
ميزان استهلاک نسبت به انواع داراييهاي شركت طبق معيارهاي متداول در صنعت نفت به پيشنهاد هيأتمديره تعيين و پس از تصويب وزارت امور اقتصادي و دارائي ملاك محاسبه و اعمال حساب است. ديوني كه شركت بابت شرکتهاي فرعي تابعه تضمين كردهاست بايد با قيد مبلغ در صورتهاي مالي درج شود.
ماده69 ـ
سود و زيان حاصل از تسعير داراييها و بدهيهاي ارزي شركت، درآمد يا هزينه تلقي نميگردد. مابهالتفاوت حاصل از تسعير داراييها و بدهيهاي مذكور بايد در حساب ذخيره تسعير داراييها و بدهيهاي ارزي، منظور شود. درصورتي که در پايان سال مالي ماندهحساب ذخيره مزبور بدهکار باشد اين مبلغ به حساب سود و زيان همان سال منظور ميشود و چنانچه مانده حساب ذخيره تسعير داراييها و بدهيهاي ارزي در پايان سال مالي از مبلغ سرمايه ثبتشده شركت تجاوز نمايد، مبلغ مازاد بهعنوان افزايش سرمايه دولت در شرکت منظور ميشود.
ماده70ـ
کليه درآمدهاي حاصل از فروش نفت خام، گاز طبيعي و ميعانات گازي شرکت و شرکتهاي فرعي تابعه، براساس احکام مواد (12)، (13) و (14) قانون نفت و اصلاحات بعدي آن، در دفاتر شرکت ثبت ميشود.
ماده71ـ
كليه درآمدهاي حاصل از فروش مايعات گازي، نفتا، گوگرد و ساير مشتقات نفتي و ساير درآمدهاي شركت ازجمله درآمدهاي حاصل از حملونقل هر نوع مواد نفتي در داخل و خارج از کشور، سرمايهگذاريهاي مستقل و مشترک و درآمد و سود حاصل از آنها، انتقال (ترانزيت)، مبادله و معاوضه (سوآپ) نفت خام و فرآوردهها، سود سهام شرکتهاي فرعي تابعه، سود سپرده ارزي، اجاره و فروش اموال، درآمد شركت محسوب و در دفاتر شركت ثبت و وجوه حاصله به حسابهاي بانكي شركت، كه به تأييد خزانهداري كل كشور رسيده است، واريز ميشود.
ماده72ـ
سود خالص شركت عبارت است از سهم شركت از درآمدهاي موضوع مواد (70) و (71) اين اساسنامه پس از كسر كليه هزينهها، استهلاكها و مالياتهاي قانوني
ماده73ـ
سود قابل تقسيم عبارت از سود خالص شركت بهعلاوه سودهاي قابل تقسيم سالهاي قبل که تقسيم نشده است، پس از کسر زيانهاي سالهاي مالي قبل و اندوخته قانوني مذكور در ماده (42) اين اساسنامه ميباشد.
ماده74ـ
پس از تصويب صورتهاي مالي در مجمععمومي و احراز سود قابل تقسيم، ميزاني از آن، كه بايد طبق قوانين مربوط به دولت پرداخت شود تعيين و به خزانهداري كل كشور واريز ميگردد و مابقي بهعنوان افزايش سرمايه دولت در شركت منظور ميشود.
تبصره1ـ استفاده از سود قابل تقسيم شركت، خارج از وظايف و مأموريتهاي شركت، مندرج در ماده (6) اين اساسنامه ممنوع است.
تبصره2ـ هيأت مديره مكلف است در ابتداي دوره تصدي، صورت اموال شركت به تفكيك محل استفاده از آنها را به حسابرس مستقل و بازرس قانوني ارائه كند.
ماده75ـ
شركت ميتواند براي سرمايهگذاري و تأمين منابع مالي طرحهاي عمليات بالادستي نفت كه به تأييد وزير نفت رسيده است، از روشها و ابزارهاي مالي و سرمايهاي متعارف در صنعت نفت و گاز استفاده و ايجاد تعهد نموده و ضمن وثيقهگذاري محصولات توليدي، حداكثر تا سقف سهم درآمدي شركت از محل توليد و يا عوايد حاصله نسبت به بازپرداخت تسهيلات سرمايهگذاري و هزينههاي مالي مرتبط اقدام نمايد.
ماده76ـ
حق برداشت از حسابهاي شركت با امضاي مديرعامل و مدير امور مالي شركت ميباشد كه حسب ضرورت ميتوانند حق امضاي خود را بنا به تشخيص به كاركنان ذيصلاح در شركت تفويض نمايند در اينصورت مقام تفويضكننده و تفويضشونده مستقلاً مسؤول ميباشند.
ماده77ـ
بهمنظور اعمال نظارت مستمر بر حسن جريان امور عملياتي، مالي، معاملاتي و قراردادهاي شركت و شركتهاي فرعي تابعه و ارتقاي شاخصهاي مديريتي، بخش بازرسي و حسابرسي داخلي شركت تشکيل ميشود و مطابق مقرراتي که به تصويب هيأتمديره ميرسد انجام وظيفه نموده و مكلف است گزارشهاي لازم را به وزير نفت، رئيس هيأتمديره و مديرعامل ارائه نمايد.
ماده78ـ
اعضاي هيأتمديره، مديرعامل، حسابرس مستقل و بازرس قانوني و كاركنان شركت و شرکتهاي طرف قرارداد حق ندارند اطلاعاتي را كه براي شركت جنبه محرمانه داشته باشد برخلاف قوانين و مقررات افشاء نمايند. در صورت بروز تخلف، حسب مورد وزير نفت، هيأتمديره و مديرعامل متخلف را از سمت خود معلق نموده و جبران خسارات واردشده و مجازات متخلف را از مراجع ذيصلاح درخواست ميكنند.
تبصره ـ ارائه اسناد، اطلاعات و گزارش به دستگاهها و نهادهاي نظارتي ذيصلاح از حكم اين ماده مستثني است.
ماده79ـ
هيأت مديره شركت موظف است بهمنظور خودكفايي، رقابتپذيري جهت افزايش توان صادراتي و ارتقاي توان مهندسي، علمي، پژوهشي، فناوري، خدماتي، توليد و توسعه صنعت نفت، كشور با هدف ايجاد شركتهاي ايراني خصوصي، دولتي و تعاوني داراي نشان (برند)، بسته كمك و حمايت از شركتهاي داخلي، بهويژه شركتهاي دانشبنيان و تشكلهاي صادراتي، مشتمل بر حمايتهاي فناوري، پژوهشي، توليدي، حقوقي و بازرگاني را بهمنظور بهرهبرداري در داخل كشور و صادرات آنها در راستاي تحقق اقتصاد مقاومتي ظرف مدت ششماه از تاريخ لازمالاجراء شدن اين اساسنامه تهيه كند و به تصويب اولين مجمع عمومي برساند و نسبت به انتشار عمومي آن اقدام نمايد.
ماده80 ـ
شركت در تأمين رفاه، بهداشت و درمان، امور فرهنگي و ديني، آموزش و خدماتي، تفريحات سالم و ارتقاي تخصصهاي شغلي كاركنان خود، حفاظت آنها در مقابل حوادث و كمك به تهيه مسكن آنان در حد متعارف و متناسب با سختي كار و شرايط اقليمي محل خدمت كاركنان مطابق آييننامهاي که براساس مصوبات مجمع، قوانين و مقررات مربوط بهتصويب هيأتمديره ميرسد، اقدام مينمايد.
تبصره ـ شركت موظف است در حوزههاي جغرافيايي فعاليت خود، نسبت به ايفاي مسؤوليتهاي اجتماعي، در قالب توسعه پايدار و حفظ محيطزيست، مستقيماً و يا از طريق شركتهاي طرف قرارداد در چهارچوب بودجه سنواتي شركت اقدام نمايد.
ماده81 ـ
رعايت مفاد مواد (29)، (30)، (37) تا (50)، (54)، (56) تا (63)، (67)، (68)، (78) و (80) اين اساسنامه در تدوين اساسنامه شركتهاي فرعي تابعه شركت نيز الزامي است.
تبصره ـ حداقل سابقه كار و حداقل سابقه مديريت موضوع بند (ب) ماده (29) اين اساسنامه درخصوص اعضاي هيأت مديره شركتهاي فرعي تابعه به ترتيب ده سال و پنج سال ميباشد.
ماده82 ـ
مواعد مندرج در اين اساسنامه تابع مقررات مندرج در مواد (443) تا (445) قانون آيين دادرسي مدني مصوب 21/01/1379 است.
ماده83 ـ
در مواردي كه احكامي در اين اساسنامه در خصوص شرکت مقرر نشده باشد، قانون تجارت با رعايت اصل چهارم (4) قانون اساسي معتبر خواهد بود.
تبصره1ـ شرکت در غير موارد زير از شمول قوانين و مقررات عمومي مربوط به دستگاههاي اجرائي و شركتهاي دولتي مستثني است.
الف) قوانين و مقرراتي كه نام شركت در آن ذكرشده و يا به آن تصريح گرديده يا مقرر شدهاست آن قانون يا مقرره شامل دستگاههاي اجرائي است كه شمول قانون يا مقرره بر آنها مستلزم تصريح يا ذكر نام است.
ب) مواردي كه در اين اساسنامه تابع قوانين و مقررات مربوط قرار داده شده است.
تبصره2ـ شركت ملزم به رعايت سياستهاي كلي نظام و مصوبات مجمعتشخيص مصلحت نظام كه ناظر به شركت ملي نفت ايران است، ميباشد.
تبصره3ـ كليه اقداماتي كه شركت و شركتهاي فرعي تابعه با رعايت قوانين و مقررات حاكم بر شركت قبل از لازمالاجراء شدن اين اساسنامه انجام دادهاند، معتبر است.
ماده84 ـ
آييننامههاي اجرائي پيشبينيشده در اين اساسنامه حداكثر ظرف مدت ششماه از تاريخ لازمالاجراء شدن آن، تدوين و به تصويب مراجع پيشبيني شده در اين قانون ميرسد.
[امضاء]
قانون فوق مشتمل بر هشتاد و چهار ماده و سي و يك تبصره در جلسه مورخ 23/1/1395 كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي طبق فراز دوم اصل هشتاد و پنجم (85) قانون اساسي تصويب گرديد و پس از موافقت مجلس با تصويب دائمي آناساسنامه، در تاريخ 22/2/1395 به تأييد شوراي نگهبان رسيد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ـ علي لاريجاني