مقدمه
فرهنگ، كليترين بينش و نگرشي است كه انسان نسبت به جهان دارد. اين بينش و نگرش همان معنايي است كه جامعه براي هستي و انسان قائل بوده و به اندازهاي كلي و جهانشمول است كه همه ارزشها و روشهاي فرد و اجتماع را در بر ميگيرد و گاه حتي ميتوان آنرا مترادف با جهانبيني به كار برد. جهانبيني هر قوم در شكل و محتواي بسياري از جنبههاي محسوس زندگي آن قوم اثر قابل توجهي دارد، جهاني كه مردم ميسازند و در آن زندگي ميكنند، تا حد زيادي تحت تأثير جهان بيني آنان است. به عبارت ديگر، فرهنگ يك قوم، در وجوه مختلف زندگي آنان از قبيل صنعت، اقتصاد، مديريت، شهرسازي، معماري و هنر، تجلي ميكند و به منزله روحي است كه در كالبد تمدن آن قوم جريان دارد. فرهنگ به عنوان بستر و زيرساخت توسعه بر ساير عرصهها (سياسي، اقتصادي و اجتماعي و...) تأثير ميگذارد و از آنها تأثير ميپذيرد.
با اين نگرش، وظايف بخش فرهنگ را از دو جنبه ميتوان مورد بررسي قرار داد. جنبه اول وظيفه و رسالتي است كه اين بخش در توسعه عموميكشور يا به عبارت ديگر در فرهنگ توسعه بر عهده دارد. در اين رويكرد مهمترين رسالت بخش فرهنگ به ايجاد زيرساختها و فراهم كردن بسترهاي مناسب با استفاده از ظرفيت نهادي بخش فرهنگ براي تحقق رشد اقتصادي، اجتماعي و سياسي و... معطوف است.
جنبه دوم وظايف بخش فرهنگ به توسعه فرهنگي معطوف است. اين جنبه به تأمين حقوق فرهنگي مردم به معناي حق دسترسي عادلانه افراد به كالاها و خدمات فرهنگي اشاره دارد. تأمين نيازهاي فرهنگي امري اجتنابناپذير براي دستگاههاي فرهنگي تلقي ميشود. علاوه بر آن، برنامهريزي در مورد ماهيت و محتواي فعاليتها و خدمات فرهنگي كه عموماً از طريق ابزارهاي فرهنگي حاصل ميشود زمينة ديگري است كه در تدوين برنامههاي توسعه فرهنگي نبايد از آن غافل شد.
فرهنگ در سند چشمانداز
فرهنگ ايران اسلامي از كهنترين و اصيلترين فرهنگهاي جهاني به شمار مي رود كه زير لواي پرچم اسلام غناي بيشتري نيز يافته است، لذا سياستگزاران و مسئولان كشور، همواره در تدوين و تعيين اهداف و سياستهاي كلان و بلندمدت جايگاه ويژهاي براي فرهنگ قائل بوده و فرهنگ را از اركان اساسي جامعه محسوب ميكنند. اين رويكرد تا جايي پيش رفته كه روح حاكم بر اهداف چشمانداز 20 ساله جمهوري اسلامي ايران مبتني بر فرهنگ و مؤلفههاي هويت بخش آن است. خصوصاً هويت اسلامي مورد تأكيد قرار گرفته تا حدي كه در اولين بند از هشت بند سند چشمانداز بر فرهنگ و عناصر آن و به ويژه فرهنگ عمومي جامعه تأكيد شده و در بندهاي ديگر نيز به مناسبت موضوع، به فرهنگ نيز اشاره شده است. در بند اول در افق چشمانداز بيست ساله ويژگيهاي جامعه ايراني به شرح زير بيان شده است:
- توسعه يافته، متناسب با مقتضيات فرهنگي، جغرافيايي و تاريخي خود و متكي بر اصول اخلاقي و ارزشهاي اسلامي، ملي و انقلابي، تأكيد بر مردم سالاري ديني، عدالت اجتماعي، آزاديهاي مشروع، حفظ كرامت و حقوق انسانها، و بهرهمند از امنيت اجتماعي و قضايي.
در بند ديگري نيز آمده است :
- فعال، مسئوليتپذير، ايثارگر، مؤمن، رضايتمند، برخوردار از وجدان كاري، انضباط، روحيهي تعاون و سازگاري اجتماعي، متعهد به انقلاب و نظام اسلامي و شكوفايي ايران و مفتخر به ايراني بودن.
سياستهاي كلي برنامه پنجم توسعه در امور فرهنگي
سياستهاي كلي برنامه پنجم توسعه در امور فرهنگي نيز بر موضوعات زير تأكيد دارد:
- تكميل و اجراي طرح مهندسي فرهنگي كشور و تهيه پيوست فرهنگي براي طرحهاي مهم
- زنده و نمايان نگه داشتن انديشه ديني و سياسي حضرت امام خميني(ره) و برجسته كردن نقش آن به عنوان يك معيار اساسي در تمام سياستگذاريها و برنامهريزيها
- تقويت قانونگرايي، انضباط اجتماعي، وجدان كاري، خودباوري، روحيه كار جمعي، ابتكار، درستكاري، قناعت، پرهيز از اسراف و اهتمام به ارتقاء كيفيت در توليد
- مقابله با جريانات انحرافي در حوزه دين و زدودن خرافات و موهومات
- استفاده بهينه از فناوريهاي اطلاعاتي و ارتباطي براى تحقق اهداف فرهنگي نظام
- ايجاد درك مشترك از چشمانداز بيست ساله و تقويت باور و عزم ملي براي تحقق آن
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمانهاي وابسته به آن، بزرگترين دستگاه فرهنگي دولتي كشور به حساب ميآيند. اين وزارتخانه به عنوان متولي اصلي بخش فرهنگ كشور، به دليل تغيير و تحول در فرهنگ جاري و نيز نيازهاي فرهنگي كشور، خود نيز از ابتداي تأسيس تاكنون دچار تغيير و تحولات وسيعي شده است .
اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي عبارتند از :
1. رشد فضائل اخلاقي براساس ايمان و تقوا
2. استقلال فرهنگي و مصونيت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب
3. اعتلاي آگاهيهاي عمومي در زمينههاي مختلف و شکوفايي استعدادها و روحيه تحقق و تتبع و ابتکار
4. رواج فرهنگ و هنر اسلامي
5. آگاهي جهانيان نسبت به مباني و اهداف انقلاب اسلامي
6. گسترش مناسبات فرهنگي با ملل و اقوام مختلف بخصوص مسلمانان و مستضعفان جهان
7. فراهم آمدن زمينههاي وحدت ميان مسلمين
در ادامه با توجه به اهداف و شرح وظايف در نظر گرفته شده در قوانين جاري كشور و قانون برنامه پنجم توسعه براي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و دستگاههاي تابعه آن، به تشريح مسائل اساسي دستگاه اجرايي در طول سالهاي برنامه پنجم و راهبردهاي اصلي آن دستگاه، به تفكيك حوزه هاي گوناگون فرهنگي خواهيم پرداخت .
مسائل اساسي بخش فرهنگ
• حوزه كتاب
1. نياز به حمايت بيشتر از انتشار آثار ارزشمند در كشور
2. عدم آشنايي ساير جوامع با رهاوردهاي نشر كشور (فرهنگ مكتوب)
3. ضعيف بودن امكانات دسترسي به كتاب دركشور
4. ضعف ساز و كارهاي حمايت از مصرفكنندگان كتاب در كشور
5. پايين بودن سرانه هاي مصرف كتاب (خريد و كتابخواني) در كشور
6. ارتقاء شاخصهاي كتابخانهاي در ابعاد فضا و منابع مطالعهاي
7. نياز به حمايت بيشتر فعالان حوزه نشر کتاب در کشور
8. ضعف پژوهش، سياستگذاري و برنامهريزي در حوزه کتاب و کتابخواني
• حوزه کتابخانههاي عمومي
1. ارتقاء شاخصهاي کتابخانهاي در ابعاد فضا و منابع اطلاعاتي
2. كمك به نهادينه كردن مطالعه مفيد به عنوان يك ارزش و عادت عمومي در جامعه
3. كمك به فراهمسازي زيرساختهاي فيزيكي، مجازي و انساني كتابخواني شايسته ايران اسلامي
• حوزه صنعت چاپ
1. نبود استانداردهاي ملي و آمار روز آمد در صنعت چاپ كشور
2. رويكرد سنتي به نظام توليد وتوزيع در صنعت چاپ كشور
• حوزه مطبوعات
1. احصاء و ارتقاء سهم مطبوعات در بخش فرهنگ
2. اعطاي تسهيلات و كمكهاي لازم به مطبوعات براي نيل به رشد پايدار
3. بازنگري و اصلاح قوانين مطبوعات و تدوين نظام جامع رسانهها
4. حمايت از انجام مطالعات بنيادي و كاربردي در عرصه فرهنگسازي، پژوهشي، آموزشي و اطلاعرساني
5. تقويت هنجارهاي فرهنگي و اجتماعي و مقابله با ناهنجاريهاي اجتماعي از طريق رسانهها
6. ضعف نشر حرفهاي
7. ضعف پژوهشي، سياستگذاري و برنامهريزي در حوزه کتاب و کتابخواني
8. کمبود دانش فني نيروي انساني به ويژه در مواجهه با فرايندهاي نوين صنعت چاپ سريع در فناوري ماشينآلات و مواد
• حوزه سينما
1. عدم جذب اقشار مختلف مهجور مانده از حلقه مخاطبان سينماي ايران
2. عدم تناسب تعداد فيلمهاي توليد شده نسبت به تركيب جمعيت
3. كمبود سرانه سالنهاي سينمايي در كشور
4. توزيع نامناسب فضاها وامكانات سينمايي و سمعي و بصري در گسترده جغرافيايي ملي، استاني، شهرستاني و شهرها
5. بيانگيزگي سرمايهگذاران بخش خصوصي
6. ضعف دانش فني سينماگران از فنآوريهاي نوين و دانش روز دنيا
7. ضعف محتوايي در نگارش فيلمنامه
8. فرسوده بودن تجهيزات توليد فيلم و تجهيزات سالنهاي سينما
9. محدود بودن اكران فيلمهاي مستند و كوتاه
10. عدم رعايت حقوق مادي و معنوي پديدآورندگان آثار سينمايي و سمعي و بصري (حقوق مالكيت معنوي)
11. ورود بي رويه محصولات سينمايي و سمعي و بصري غيرمجاز
12. عدم موفقيت فيلمهاي ايراني جهت ورود به بازارهاي جهاني فيلم و اكران در كشورهاي خارجي
13. نبود قوانين و مقررات تسهيلكننده جهت ورود سرمايهگذاران خارجي در توليد فيلم و پروژههاي عمراني سينماي كشور
14. كمبود مراكز خدمات توليد و پخش فيلم (لابراتوارها، استوديوهاي صدا و تدوين، شركتها و مؤسسات توليد و پخش فيلم)
15. ضعف مطالعه، تحقيق و پژوهشهاي تخصصي در زمينه سينما
16. عدم قوانين و مقررات و پوشش بيمهاي مربوط به آثار سينمايي و سمعي و بصري
17. عدم تمايل بانکها به سرمايهگذاري، بالا بودن نرخ کارمزد تسهيلات بانکي و اقدام قانوني بانکها نسبت به اقساط معوقه سينما داران
18. عدم برخورداري کارفرما (سينماداران) از معافيت سهم خود در بيمه تأمين اجتماعي نسبت به پرسنل شاغل در سينما
19. عدم برخورداري سينما داران از معافيت مالياتي
• حوزه هنرهاي تجسمي و مد و لباس
1. عدم ساماندهي و نظارت بر گستره وسيع توليد آثار تجسمي و رفع كاستيهاي موجود درتوليد، توزيع و عرضه و فروش آثار تجسمي
2. فقدان نظام ثبت آثار و صدور شناسنامه هنري در حوزه هنرهاي تجسمي
3. ضرورت تقويت و ارتقاي كيفي كارگاهها و نمايشگاهها، جشنوارهها و دو سالانههاي هنرهاي تجسمي
4. اجراي قانون ساماندهي مد و لباس، عفاف و حجاب و بكارگيري توانمنديهاي كليه دستگاهها در طراحي، توليد و عرضه لباس و مد اسلامي
• حوزه هنرهاي نمايشي
1. لزوم حمايت جديتر دولت از هنرهاي نمايشي
2. رفع كاستي هاي نمايشنامه نويسي و ارتقاي كيفي توليد آثار نمايشي در ايران
3. گسترش دايره مخاطبان هنرهاي نمايشي در سطح كشور
4. جبران كاستيها و توسعه فضاي كالبدي هنرهاي نمايشي و تئاتر
• حوزه موسيقي
1. تنوع ذائقه موسيقايي گروههاي مختلف سني، جنسي و شغلي
2. ورود انواع توليدات خارج از كشور و لزوم افزايش جذابيت در موسيقي ملي
3. ضرورت مقابله با تكثير غيرمجاز بازار غيررسمي موسيقي داخل كشور
4. لزوم مقابله با تهاجم فرهنگي غرب
• حوزه آموزش و تقويت بسترهاي توسعه هنر
1. فقدان الگوي راهبردي و نظام جامع آموزشي هنر، نظارت، ارزشيابي
2. ضرورت تشويق و تقويت مشاركت بخش خصوصي و غيردولتي در آموزش هنر
3. ضرورت ارتقاي كيفي ذائقهها و سلايق هنري در مخاطبان
4. ضرورت دستيابي به سرانه مطلوب و استاندارد در فضاها، تجهيزات و امكانات آموزشي هنر
5. ارتقاي منزلت اجتماعي اقتصادي و حقوقي اصحاب هنر و پيادهسازي نظام جامع حقوقي مؤلفان و مصنفان
6. ضعف پوشش تأمين اجتماعي و معيشتي و تضمين امنيت شغلي و حقوقي هنرمندان و ضرورت ايجاد آرشيو ملي و موزههاي تخصصي (تئاتر - موسيقي - مد و لباس ايراني اسلامي )
• حوزه رسانههاي ديجيتال
1. عدم سرمايهگذاري در فعاليتهاي فرهنگي ديجيتال به علت عدم اطمينان ناشي از نقض حق مؤلف از طريق تكثير غيرمجاز
2. عدم مسئوليتپذيري توليدكنندگان، ناشران، تكثيركنندگان و عرضهكنندگان رسانهها و آثار فرهنگي ديجيتال به علت نابساماني بازار
3. عدم توسعه فناوري و دانش و مهارتهاي نيروي انساني جهت توليد رسانههاي ديجيتال رقابتپذير
4. نابساماني ساز و كارهاي نشر، تكثير (توليد) و عرضه رسانههاي ديجيتال
5. نبود بنگاههاي توانمند بزرگ بخش خصوصي در اين حوزه
6. ضعف و نابساماني بازار داخلي و خارجي و فقدان نظام عرضه شفاف و كارآمد
7. نبود سامانههاي آمار و اطلاعات
8. عدم برخورداري از سهم مناسب از اعتبارات در مقايسه با ساير اشكال فرهنگي
9. ناكارآمدي نظام توزيع و عرضه
10. ناآشنايي مردم با فرهنگ و مهارتهاي كاربري فناوري اطلاعات و رسانههاي ديجيتال
11. هدفمند و كارآمد نبودن حمايتهاي دولتي
12. ضعف كيفيت رسانهها و آثار فرهنگي ديجيتال
• حوزه بازيهاي رايانهاي
1. تبيين، تقويت وترويج مباني فرهنگي و هويت اسلامي - ايراني از طريق صنعت بازيهاي رايانهاي با نگاه ويژه به كودكان و نوجوانان
2. حمايت و نظارت بر گسترش فرآيند توليد، تأمين، واردات، صادرات، آمادهسازي، تكثيرو توزيع انواع بازيهاي ويدئويي و رايانهاي
3.رشد بيرويه مصرف بازيهاي رايانهاي خارجي و ايجاد محدوديت در توزيع بازيهاي رايانهاي ايراني در کشور
4. ضعف عملکرد رسانههاي ملي و عمومي در ترويج بازيهاي ايراني و فرهنگسازي استفاده مناسب از بازيهاي رايانهاي
5. عدم شناخت و جديت دستگاههاي ذيربط در تأمين نيازمنديهاي توسعه صنعت بازيهاي رايانهاي کشور
6. عدم وجود نظام مديريت و برنامهريزي منسجم و يکپارچه فرهنگي، توليدي و تجاري در صنعت بازي رايانهاي کشور
7. عدم امکان دستيابي و استفاده از نرمافزارهاي قوي و بهروز دنيا در طراحي بازيهاي رايانهاي در داخل کشور
• حوزه حج و زيارت
1. سهميهبندي و محدوديت پذيرش زائر از سوي عربستان
2. كمبود ظرفيتهاي ناوگان حمل و نقل هوايي
• حوزه فعاليتهاي قرآني
1. ارتقاء انس جامعه با قرآن كريم
2. ارتقاء فرهنگ عمومي براساس آموزههاي قرآني
3. نشر و گسترش فرهنگ قرآني بين اقشار مختلف جامعه
4. نبود هماهنگي ميان دستگاههاي كشور و هم پوشاني فعاليتهاي دستگاهها كه منجر به انجام امور مشابه و صرف هزينههاي غيرضروري ميشود
• حوزه اوقاف و امور خيريه
1. تثبيت مالكيت موقوفات از طريق ثبت و سنددار كردن موقوفات كشور
2. نبود برنامهريزي براي احياء توسعه، عمران و بهرهبرداري بهينه از سرمايه و دارائي موقوفات
3. نبود اشراف اطلاعاتي بر موقوفات و رقبات و بقاع متبركه كشور، به منظور تبديل بقاع به قطب فرهنگي، حفظ و تثبيت مالكيت، حسابرسي، كنترل درآمد و هزينه و بهرهبرداري از سرمايه و دارايي موقوفات و رقبات
• حوزه خبرگزاري
1. تنوع و فراواني منابع خبري قابل دسترس در داخل و خارج از كشور
2. رشد سريع و روز افزون فنآوريهاي نوين اطلاعاتي و ارتباطي
3. روزآمد نبودن شيوهها و سيستمهاي جمعآوري و انتشار اخبار توسط سازمان خبرگزاري
• حوزه روابط فرهنگي بينالمللي
1. فقدان برنامه بلندمدت و راهبردي براي فعاليتهاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور
2. نبود تمركز در فعاليتهاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور و وجود ناهماهنگي بين دستگاههاي فعال در حوزه فعاليتهاي فرهنگي در خارج از كشور
3. ضعف دستگاههاي فعال در حوزه فعاليتهاي فرهنگي در خارج از كشور در شناساندن و معرفي فرهنگ و تمدن اسلامي - ايراني
4. نارسايي بهرهگيري از ظرفيتهاي بومي در محيط هدف
5. لزوم توسعه ارتباط و همكاري فرهنگي با مراكز فرهنگي ساير كشورها و همچنين مراكز ايران شناسي و اسلام شناسي
• حوزه مساجد
1. فقدان آمار جديد و دقيق از تعداد مساجد و اماکن مذهبي
2. عدم وجود يک سازمان مرکزي متولي امور مساجد کشور
3. عدم وجود رديف بودجه مستقل براي کانونهاي فرهنگي و هنري مساجد
4. عدم توجه به پيوست مسجد در پروژههاي مهم
5. عدم دسترسي آسان به مسجد (پراکندگي موجود نامناسب مي باشد)
6. کمبود مسجد در برخي از روستاها، شهرک ها و...
7. عدم وجود پرتال يا شبکه مجازي مساجد
8. عدم توجه به مسأله بيمه فعالان مساجد (کتابداران، مسئولان کانونها و...)
9. عدم ارتباط مساجد داخل کشور با مساجد خارج کشور
راهبردهاي اصلي بخش فرهنگ
• حوزه كتاب
1. توسعه و ارتقاي توليد، توزيع و مصرف كتاب دركشور
2. ارتقاي جايگاه تحقيق و توسعه (R&D) درحوزه كتاب و كتابخواني كشور
• حوزه کتابخانههاي عمومي
1. افزايش فضاي كتابخانههاي عمومي
2. فراهمآوري منابع مطالعاتي مورد نياز كتابخانهها اعم از كتاب، نشريه، منابع چندرسانهاي و...
3. توجه به مطالعه مفيد در برنامه اوقات فراغت
• حوزه صنعت چاپ
1. حمايت از توسعه صنعت چاپ و بستهبندي در داخل كشور
2. حمايت از صادرات محصولات صنعت چاپ و بستهبندي کشور به بازارهاي منطقهاي و بينالمللي
• حوزه مطبوعات
1. استفاده عادلانه از كالاها و خدمات مطبوعاتي به منظور ايجاد تعادل و كاهش نابرابريها در دسترسي به كالاهاي فرهنگي
2. جهتدهي رسانهها به سمت سالمسازي فضاي عمومي جهت رشد آگاهي و فضائل اخلاقي
3. انجام مطالعات لازم در خصوص شاخصهائي كه باتوجه به تغييرات فكري، بينشي و رفتاري جامعه نياز به بازنگري دارند
• حوزه سينما
1. تقويت و حمايت از توسعه زيرساختهاي سينمايي و سمعي و بصري
2. حمايت از افزايش كمي و كيفي توليدات سينمايي و سمعي و بصري
3. تلاش به منظور رشد مخاطبان آثار سينمايي و سمعي و بصري
4. حمايت از توليدات فاخر سينماي ايران
5. حمايت از برگزاري و شركت در جشنوارههاي بينالمللي، ملي، منطقهاي و استاني
6. حمايت از تدوين و تصويب سند سينماي ايران
7. حمايت از ساماندهي صنوف سينمايي و هدايت تشكلهاي صنفي به انجام وظايف تخصصي
8. تأكيد بر ديجيتالي كردن تمامي آثار و اسناد سمعي و بصري در گنجينه فيلمخانه ملي ايران
9. حمايت از شناسايي، گردآوري، ثبت و نگهداري جهت معرفي ميراث سينمايي و اسناد تصويري كشور
10. حمايت از اصلاح ساختارهاي بخش دولتي سينما و تقويت توان و ظرفيت بخش خصوصي
• حوزه هنرهاي تجسمي و مد و لباس
1. تأكيد بر ساماندهي و تقويت و گسترش هنرهاي تجسمي و تأكيد بر فضاهاي كالبدي تجسمي
2. توجه به ظرفيتهاي اقتصادي و اشتغال نهفته و بهبود فضاي كسب و كار
3. توانمندسازي تشكلها و گروه هاي فعال درحوزه هنرهاي تجسمي
4. توجه به كاربرد هنرهاي تجسمي در طراحي صنعتي، معماري و شهرسازي و طراحي لباس و پوشاك
5. تأكيد بر تقويت و ارتقاي كيفي نمايشگاهها، كارگاههاي تخصصي، نگارخانهها، جشنوارهها و دوسالانهها
6. عملياتي كردن طرح استفاده از نمادها و نشانهها و آثار تجسمي در سيماي شهرها
7. ساماندهي، هدايت و حمايت بازار توليد و عرضه البسه و پوشاك بر اساس طرحها و الگو هاي داخلي
8. تأكيد بر حمايت حقوق مؤلفان و مصنفان و تدوين سند ملي و اطلس مد و لباس ايراني - اسلامي
9. تأكيد بر حمايت و پشتيباني از پديدآورندگان، توليدكنندگان و عرضهكنندگان مد و لباس ايراني - اسلامي
• حوزه هنرهاي نمايشي
1. ساماندهي، هدايت و حمايت از هنرهاي نمايشي
2. نشر و تقويت اخلاق اسلامي و فضايل انساني از طريق هنرهاي نمايشي
3. بهرهمندي و دسترسي عادلانه مردم در اقصي نقاط كشور به هنرهاي نمايشي و نمايشهاي تئاتري (خدمات و برنامههاي نمايشي)
4. احياء و حفظ شكلها و محتواي اصيل نمايش ايراني و اسلامي و تأكيد بر فضاهاي كالبدي نمايشي
5. تأكيد بر گسترده كردن تنوع مضامين و گونهها و ارتقاي كمي وكيفي توليد و عرضه و برگزاري جشنوارههاي نمايشي و تئاتري
6. توجه ويژه جهت تهيه متون نمايشي با موضوعات فرهنگ ديني، ملي و بومي و محلي
• حوزه موسيقي
1. تأكيد بر ساماندهي و صيانت از موسيقي ملي و حفظ و اشاعه موسيقي محلي
2. افزايش و تسهيل دسترسي مردم به موسيقي در قالبهاي مختلف، به ويژه اجراي صحنهاي موسيقي
3. توجه به ذائقه گروههاي مختلف به ويژه كودكان، نوجوانان و جوانان در توليد و عرضه موسيقي
4. توجه به موسيقي ملي، مقامي و نواحي در توليد و عرضه موسيقي
5. تأكيد بر توليد و عرضه آثار موسيقايي فاخر
6. ارتقاي كيفي توليدات و مجامع و جشنوارههاي موسيقي
7. توجه ويژه به توسعه فضاهاي كارگاهي، اجراي صحنهاي
8. تأكيد بر استفاده از ظرفيت متنوع آيينها و فرهنگ موسيقايي نواحي و مقامي ايران براي ايجاد همبستگي و وحدت ملي
• حوزه آموزش و تقويت بسترهاي توسعه هنر
1. تأكيد بر تربيت و پرورش هنرمندان متعهد
2. بهبود و كيفيت زندگي و غنيسازي اوقات فراغت از طريق يادگيري مهارتهاي هنري
3. توجه به بازار كار در آموزش نيروي انساني در بخش هنر
4. تأمين دسترسي به فرصتهاي برابر آموزشي و توسعه سرانه فضاهاي آموزش هنر
5. حمايت از مالكيت آثار هنري و تثبيت فضاهاي اطمينانبخش براي فعالان فرهنگي و هنري و مخاطبان آثار هنري
6. تأكيد بر اهميت جايگاه فعاليتهاي صنفي و حرفهاي هنر (تئاتر - موسيقي - تجسمي، مد و لباس)
7. حمايت از موزههاي تخصصي هنري و ايجاد بانك متون و اسناد قابل اقتباس هنري تأكيد بر احداث و راهاندازي آرشيو ملي آثار هنري
• حوزه رسانههاي ديجيتال
1. ساماندهي فعاليتهاي فرهنگي ديجيتال
2. توانمندسازي محيط
3. فرهنگسازي و دانشافزايي كاربران رسانههاي ديجيتال و فناوري اطلاعات
4. توسعه بازار داخلي
5. گسترش بازار خارجي
• حوزه بازيهاي رايانهاي
1. توسعه و ارتقاي توليد، توزيع، مصرف و صادرات بازيهاي رايانهاي در کشور
2. حمايت از ظرفيتهاي موجود جهت بوميسازي و تقويت توليدات داخلي و ايجاد رشد و شكوفايي خلاقيتهاي جوانان
3. ايجاد بسترهاي لازم و ارتقاي سطح دانش فني توليدکنندگان بازيهاي رايانهاي کشور
4. ارتقاي جايگاه تحقيق و توسعه (R&D) در حوزه بازيهاي رايانهاي کشور
• حوزه حج و زيارت
1. استفاده از ظرفيتهاي ساختاري و سازماني در داخل و خارج از كشور براي توسعه كمي و كيفي
2. هماهنگي و همكاري بين دستگاهها و نهادهاي مرتبط در داخل و خارج از كشور
• حوزه فعاليتهاي قرآني
1. تبليغ و ترويج مفاهيم قرآن كريم در جامعه
2. آموزش قرآن كريم در سطح ملي
3. توسعه پژوهش قرآني
• حوزه اوقاف و امور خيريه
1. شناسائي، تثبيت مالكيت و حفظ و نگهداري اسناد وقفي
2. سندداركردن موقوفات كشور
3. استيفاي حقوق موقوفات با بسيج همگاني، حقوقي، ثبتي و هيئت فقهي
4. استقرار سامانه جامع اطلاعات اوقافي
5. ايجاد زمينه لازم براي تبديل بقاع متبركه به قطب فرهنگي و زمينهسازي براي تقويت حضور مردم در بقاع متبركه
• حوزه خبرگزاري
1. رشد كمي و كيفي اطلاعرساني به هنگام
2. كسب،پردازش و انتشار بهينه اخبار و گزارشهاي خبري در چارچوبهاي حرفهاي
3. تقويت زيرساختهاي اطلاعرساني در كشور
4. انتشار اهداف و دستاوردهاي نظام جمهوري اسلامي ايران براي جهانيان
• حوزه روابط فرهنگي بينالمللي
1. تدوين برنامه بلندمدت و راهبردي براي فعاليتهاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور
2. تمركز در فعاليتهاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور و ايجاد هماهنگي بين دستگاههاي فعال در حوزه فعاليتهاي فرهنگي در خارج از كشور
3. توسعه روابط و حضور فرهنگي در کشورهاي همگرا به ويژه کشورهاي همجوار، منطقه و جهان اسلام
4. توسعه حضور فرهنگي فعال و مؤثر جمهوري اسلامي ايران در سازمانهاي بينالمللي و منطقهاي
5. رشد وتوسعه روابط و تعاملات ميان اسلام و ساير اديان و شکلگيري ائتلافها و نهادهاي مشترک همکاري هاي ديني ميان اسلام و ساير اديان
• حوزه مساجد
1. توجه به مساجد به عنوان يک مرکز مهم در تصميمگيريهاي فرهنگي و اجتماعي و تربيتي
2. تخصيص بودجه مناسب جهت انجام فعاليتهاي کانونهاي فرهنگي و هنري مساجد
3. تجميع فعاليتهاي موازي سازمانها و نهادها و دستگاهها در يک سازمان يا شوراي مرکزي تحت اشراف مقام معظم رهبري
4. در نظر گرفتن مساجد به عنوان پيوست فرهنگي طرحهاي مهم فرهنگي و اجتماعي
5. ضرورت مشارکت دستگاههاي مرتبط با مسجد در انجام فعاليتهاي فرهنگي
سياستهاي اجرائي بخش فرهنگ
• حوزه كتاب
1. حمايت از توليد كتاب در كشور
2. ساماندهي وضعيت توزيع كتاب دركشور
3. حمايت از مصرف كتاب (خريد و كتابخواني) در كشور
4. حمايت از ايجاد زيرساختهاي اطلاعاتي در حوزه كتاب و كتابخواني
5. حمايت از انجام تحقيقات توسعه اي در حوزه كتاب و كتابخواني
• حوزه کتابخانههاي عمومي
1. ارتقاء شاخصهاي کتابخانهاي در ابعاد فضا و منابع اطلاعاتي
2. كمك به نهادينهكردن مطالعه مفيد به عنوان يك ارزش و عادت عمومي در جامعه
3. كمك به فراهمسازي زيرساختهاي فيزيكي، مجازي و انساني كتابخواني شايسته ايران اسلامي
4. زمينهسازي براي هدايت محتواي مطالعه آحاد جامعه
5. توسعه فعاليتهاي بينالمللي در زمينه توليد متون مکتوب، محتوا، کيفيت چاپ و تأثير آن بر افزايش مطالعه در داخل کشور
• حوزه صنعت چاپ
1. توسعه فعاليتهاي زيرساختي صنعت چاپ و بستهبندي
2. ارتقاي مبادلات و صادرات محصولات چاپ و بستهبندي در بازارهاي منطقهاي و بينالمللي
3. تقدير از فعالان حوزه چاپ و چاپ بستهبندي کشور
4. ارتقاي تحقيق و توسعه در حوزههاي مختلف صنعت چاپ و چاپ بستهبندي
5. ارتقاي دانش فني اصحاب چاپ
6. ارتقاي سطح فعاليتهاي پشتيبان صنعت چاپ و چاپ بستهبندي
7. حمايت از بازاريابي راهبردي محصولات و خدمات فني و مهندسي صنعت چاپ و چاپ بستهبندي کشور
• حوزه مطبوعات
1. حمايت از انتشار مطبوعات و دستاندركاران مطبوعات و تبليغات و اطلاعرساني براي رسيدن به رشد متناسب
2. ساماندهي فضاي رسانهاي در حوزه استفاده از رسانههاي ماهوارهاي و اينترنتي و حمايت از رسانههاي همسو و مقابله با رسانههاي معارض از طريق ارتقاي سطح آگاهي، دانش و مهارت همگاني
3. كمك به بسترسازي و تقويت زمينههاي رشد مطبوعات و تبليغات از طريق اعطاي تسهيلات به مؤسسات و كانونهاي مطبوعاتي و تبليغاتي
4. تجديدنظر در محتواي شاخصها براي رسيدن به اهداف تعيين شده
• حوزه سينما
1. افزايش تعداد مخاطبان فيلمها و برنامههاي سينمايي و سمعي و بصري
2. حمايت از ساخت شهرك، سالنها و پرديسهاي سينمايي
3. حمايت از مراكز توليد، توزيع و پخش محصولات سينمايي و سمعي و بصري
4. افزايش بهرهمندي از فناوريهاي جديد و روزآمدسازي تجهيزات توليد فيلم
5. تأكيد بر آموزش نظري و عملي مبتني بر فناوريهاي نوين
6. حمايت ويژه از نگارش فيلمنامههاي ارزشمند
7. صيانت از منزلت اجتماعي، رفاهي و معيشتي سينماگران
8. تأكيد بر فراهم شدن تسهيلات حمايتي براي سرمايهگذاران بخش خصوصي
9. ايجاد زمينه لازم جهت دسترسي عمومي مردم به توليدات غيرسينمايي (مستند و كوتاه)
10. افزايش كمي و كيفي جشنوارههاي داخلي و حضور در مجامع بينالمللي
11. افزايش توليد فيلمهاي فاخر
12. ارائه تسهيلات ويژه به توليدکنندگان جهت توليد فيلم به خصوص ژانرهاي مهجور مانده
13. افزايش و توسعه تعداد لابراتوارها و استوديوهاي صدا و تدوين
14. افزايش مخاطبان آثار سينمايي و سمعي و بصري
15. افزايش تعداد فيلمنامههاي فاخر
• حوزه هنرهاي تجسمي و مد و لباس
1. تدوين پيشنويس سند ملي توسعه هنرهاي تجسمي
2. تلاش براي توسعه فضاهاي كالبدي هنري
3. حمايت از توليد و خلق آثار تجسمي ارزشمند
4. استفاده از ظرفيتها و فرصتهاي ملي، منطقهاي و بينالمللي براي معرفي و عرضه آثار تجسمي در خارج از كشور
5. جلب مشاركت انجمنها و تشكلهاي حرفهاي و صنفي فعال و واگذاري تصديها به آنان
6. بهرهمندي و برخورداري عادلانه شهرستانها و مناطق مختلف كشور از خدمات و برنامههاي تجسمي
• حوزه هنرهاي نمايشي
1. تدوين سند ملي توسعه هنرهاي نمايشي
2. ايجاد بسترهاي قانوني و صنفي براي تشكيل و ايجاد سازمانهاي تخصصي و حرفهاي در عرصه توليد و عرضه آثار نمايشي
3. ساماندهي و افزايش كمكهاي اعطاي بخش نمايش (بابت توليد، عرضه و اجراي تئاتر) از طريق تعميم و سوق دادن حمايت از توليد به سمت مصرف
4. تقويت انجمنها، كانونها، صنوف، مؤسسات، انتشارات و مراكز پژوهشي هنرهاي نمايشي
5. حمايت از ورود منابع انساني جديد و متعهد و كارآمد به عرصه هنرهاي نمايشي
6. نهادينه كردن تئاتر خياباني يا ساير شكلهاي سهلتر و كمهزينهتر براي اجرا و عرضه فراگير تئاتر در سراسر ايران
7. حفظ آيينها و سنتهاي اصيل نمايشي كشور در قالب موزه ملي تئاتر و در توليد و اجراهاي تئاتري
8. توسعه و تقويت هنرهاي نمايشي آييني سنتي و خرده نمايشهاي ارزشمند ايراني
• حوزه موسيقي
1. تلاش براي ساماندهي و قانونمند شدن مناسبات توليد عرضه و مديريت بر موسيقي
2. اهتمام به مطالعه مستمر و منظم به منظور شناسايي نقاط قوت و ضعف و آشنايي با تحولات و دستاوردهاي موسيقايي و انتشاريافتههاي آموزشي، پژوهشي و علمي
3. برآورد وضعيت اشتغال و حجم بازار رسمي و غيررسمي بخش موسيقي
4. تأكيد بر بهرهمندي و برخورداري عادلانه آحاد جامعه و نقاط مختلف كشور از خدمات و برنامههاي موسيقي
5. كمك به شناسايي، جمعآوري، حفظ و معرفي ميراث، اسناد و مدارك، آمار و اطلاعات، ثبت اثر و اجراي طرحهاي مطالعاتي و پژوهشي حوزه موسيقي
6. تلاش براي ارتقاي فني و كيفي توليد و عرضه آثار و محصولات موسيقي استاندارد
7. تلاش براي استفاده از ظرفيتها و فرصتهاي منطقهاي و بينالمللي براي معرفي ترويج و عرضه و سرمايهگذاري بخش موسيقي در عرصههاي جهاني
8. ساماندهي و ارتقاي كيفي آموزش موسيقي
9. توسعه و تقويت موسيقي نواحي، مقامي و اقوام مناطق مختلف كشور
• حوزه رسانههاي ديجيتال
1. افزايش اطمينان و مقابله با نشر و تكثير آثار غيرمجاز
2. صيانت از سلامت اخلاقي و فرهنگ عمومي
3. تسهيل و تقويت تهيه و انتشار رسانههاي ديجيتال
4. توسعه زيرساختهاي تهيه و نشر رسانهها و فعاليتهاي فرهنگي ديجيتال
5. ارتقاي دانش و مهارتهاي تخصصي در زمينه رسانهها، آثار و محصولات فرهنگي ديجيتال
6. توسعه اقتصاد رسانهها، آثار و محصولات فرهنگي وهنري ديجيتال
7. توسعه صادارت و حضور اثرگذار رسانهها، آثار و محصولات فرهنگي و هنري ديجيتال داخلي در خارج از كشور
8. توسعه فرهنگ بهرهگيري از آثار و محصولات فرهنگي، هنري و رسانهاي ديجيتال
• حوزه بازيهاي رايانهاي
1. ساماندهي و حمايت از توليد بازيهاي رايانهاي در کشور
2. ساماندهي، نظارت و حمايت از فرآيند تأمين، تکثير، توزيع، مصرف، واردات و صادرات انواع بازيهاي ويدئويي و رايانهاي
3. توسعه فعاليتهاي زيرساختي و تجهيزات و امکانات پايهاي توليد بازيهاي رايانهاي در کشور
4. برگزاري، حمايت و شرکت در مسابقات، همايشها، کنفرانسها جشنوارهها و نمايشگاههاي داخلي و خارجي
5. حمايت از تبليغات، اطلاعرساني و فرهنگسازي استفاده صحيح از بازيهاي رايانهاي
6. توسعه و ارتقاي همكاري و بازاريابي بينالمللي به ويژه با كشورهاي اسلامي در زمينه صنعت بازيهاي رايانهاي
7. حمايت از حقوق مادي و معنوي توليدكنندگان و مصرفكنندگان بازيهاي رايانهاي
8. حمايت از اجراي دورههاي آموزشي و پژوهشي و تربيت نيروي انساني متخصص
9. حمايت از تحقيقات توسعهاي در حوزه بازيهاي رايانهاي
• حوزه حج و زيارت
1. اهتمام در ايجاد راهكار مناسب براي بهينه ساختن مسائل اسكان، تدارك، تغذيه، حمل و نقل زميني و هوايي و اعزام زائرين
2. ايجاد هماهنگي و همكاري بين دستگاههاي درگير در امر حج، عمره و عتبات
• حوزه فعاليتهاي قرآني
1. توسعه فعاليتهاي تبليغي ترويجي قرآن كريم
2. توسعه آموزش عمومي قرآن كريم
3. توسعه پژوهش و آموزش عالي قرآني
• حوزه اوقاف و امور خيريه
1. ساماندهي و حفظ و نگهداري مناسب اسناد
2. در اولويت قرار دادن برنامه سنددار كردن كليه موقوفات و رقبات كشور در برنامههاي سازمان
3. بسيج همگاني حقوقي و ثبتي براي شناسائي و خلعيد متصرفين غيرقانوني موقوفات و رقبات كشور با اولويت پروندههاي ملي و مهم استاني
4. بسيج امكانات و منابع به منظور استقرار و پيادهسازي سامانه جامع اطلاعات اوقافي و فعال نمودن زيرسيستمهاي آن حسب اولويت
5. تقويت و توسعه برنامه عمران و آباداني بقاع متبركه
• حوزه خبرگزاري
1. ارتقاي سطح كيفي و كمي اخبار و گزارشهاي خبري و پژوهشي
2. استاندارد و بهروزكردن روشهاي جمعآوري، پردازش و انتشار اخبار و گزارشهاي خبري
3. تنوع بخشي و به منابع جمعآوري اخبار
4. تقويت و توسعه شبكه جمعآوري اخبار و اطلاعات
5. بهينهسازي شبكههاي سختافزاري و نرمافزارهاي حوزه خبر
6. مشاركت در ايجاد و تقويت سازمانها و ائتلافهاي خبري منطقهاي و بينالمللي
• حوزه روابط فرهنگي بينالمللي
1. توسعه روابط و مبادله همکاريهاي فرهنگي، هنري و ديني با کشورهاي هدف با محوريت و تمركز سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي
2. ارتقاء كمي و كيفي خدمات و محصولات فرهنگي هنري ج.ا.ايران براي کشورهاي هدف با محوريت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي
3. توسعه تشکلها، انجمنها و ائتلافهاي مشترک ديني و همكاري با سازمانهاي مردم نهاد در کشورهاي هدف
4. توسعه حضور ج.ا.ايران در سازمانهاي بينالمللي و منطقهاي
• حوزه مساجد
1. ترويج و توسعه فعاليتهاي قرآني در مساجد
2. حمايت از تأسيس کانونهاي جديد در مساجد و پشتيباني از کانونهاي موجود
3. حمايت از تأسيس کتابخانههاي جديد در مساجد و پشتيباني از کتابخانههاي موجود
4. آموزش ائمه جماعات (مهارتهاي تبليغ)
5. آموزش اعضاي کانونها
6. آموزش کتابداران
7. انجام پژوهشهاي مسجد محور
8. ايجاد شبکه اجتماعي اعضاي کانونها يا پورتال
9. بيمه فعالان کانونها
10. بيمه کتابداران
11. برگزاري جشنوارههاي مختلف با رويکرد هنري - ديني
12. آمارگيري مساجد و ساير مراکز مذهبي
13. تأمين بودجه موردنياز ساخت کانونها و کتابخانهها در جوار مساجد بويژه مناطق محروم و مرزي
مهمترين اقداماتي كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي طي برنامه پنج ساله پنجم مكلف به انجام و يا مشارکت در اجراي آنهاست، به شرح ذيل قابل احصاء ميباشد:
• مشارکت در تهيه نقشه مهندسي فرهنگي كشور
• مشارکت در تهيه نظامنامه پيوست فرهنگي
• مشارکت در تهيه پيوست فرهنگي براي طرحهاي مهم و جديد
• انجام حمايتهاي لازم از بخش غيردولتي در زمينه برنامههاي اجرايي ديني، مذهبي، هنري، فرهنگي، آموزشي و علمي
• طراحي، توليد، توزيع، انتشار و صدور خدمات و محصولات فرهنگي، هنري، رسانهاي، صنايع دستي و ميراث فرهنگي
• توسعه توليدات و فعاليتهاي رسانهاي، فرهنگي و هنري ديجيتال و نرمافزارهاي چندرسانهاي و نيز حضور فعال و تأثيرگذار در فضاي مجازي
• توسعه و راهاندازي مؤسسات، هيأتها و تشکلهاي فرهنگي، هنري، رسانهاي، ديني و قرآني
• تهيه «سند ملي توسعه روابط فرهنگي، هنري جمهوري اسلامي ايران در سطح بينالملل»
• زنده و نمايان نگه داشتن انديشه ديني و سياسي و سيره عملي حضرت امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري
• تأمين هزينه تكميل مراكز فرهنگي، هنري، ديني و قرآني داراي پيشرفت فيزيكي حداقل پنجاه درصد بخش غيردولتي
• تقويت ساز و کارهاي لازم براي ساماندهي، نظارت و پالايش محتواي ديداري، شنيداري و نوشتاري در فضاي رسانهاي
• تقويت رسانههاي ماهوارهاي و اينترنتي همسو و مقابله با رسانههاي معارض خارجي
• حمايت از برنامههاي اجرايي سند نهضت مطالعه مفيد
• اقدام براي حذف اسامي لاتين از سردر اماکن عمومي، شرکتها و بستهبندي کالاهاي صادراتي
• توسعه توليدات و فعاليتهاي رسانهاي، فرهنگي و هنري ديجيتال و نرمافزارهاي چندرسانهاي و نيز حضور فعال و تأثيرگذار در فضاي مجازي
به منظور اجرايي کردن اهداف مندرج در سند چشمانداز، سياستها و قانون برنامه پنجساله پنجم در حوزه فرهنگ و ارشاد، بسته اجرايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با رويکرد مسئله محوري، شامل چهارده بسته اجرايي فرعي به شرح زير مي باشد:
• بسته اجرايي فرعي1: توسعه كتاب و كتابخواني در كشور
• بسته اجرايي فرعي 2: روزآمدسازي صنعت چاپ
• بسته اجرايي فرعي 3: اعتلا و ارتقاء مطبوعات، فعاليتهاي تبليغاتي و اطلاعرساني
• بسته اجرايي فرعي4: رونق سينماي ايران
• بسته اجرايي فرعي 5: ارتقا و گسترش هنرهاي تجسمي و مد و لباس
• بسته اجرايي فرعي6 : ارتقا و گسترش هنرهاي نمايشي
• بسته اجرايي فرعي7: ارتقاي كمي و كيفي و صيانت از موسيقي ملي ايران
• بسته اجرايي فرعي 8 : آموزش و تقويت بسترهاي توسعه هنر
• بسته اجرايي فرعي 9: ساماندهي و توسعه رسانهها و فعاليتهاي فرهنگي ديجيتال و بازيهاي رايانهاي
• بسته اجرايي فرعي10: هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليتهاي قرآني
• بسته اجرايي فرعي11: حفظ، شناسايي و ساماندهي موقوفات و رقبات كشور
• بسته اجرايي فرعي12: توسعه و گسترش شبكه خبري و اطلاعرساني سازمان خبرگزاري
• بسته اجرايي فرعي13: توسعه روابط فرهنگي بينالمللي
• بسته اجرايي فرعي14: ارتقاء کارکرد فرهنگي و هنري مساجد
بسته اجرايي فرعي 1 : توسعه كتاب و كتابخواني در كشور
جدول 1 - برنامههاي عملياتي و برش سالانه اهداف كمي برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران
? : به معناي جديد بودن شاخص بوده و به همين دليل در سال پايه( 1389) آمار آن موجود نيست .
بسته اجرايي فرعي 2 : روز آمد سازي صنعت چاپ
جدول 1 - برنامههاي عملياتي و برش سالانه اهداف كمي برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران
بسته اجرايي فرعي 3 : اعتلا و ارتقاء مطبوعات، فعاليتهاي تبليغاتي و اطلاعرساني
جدول 1 - برنامههاي عملياتي و برش سالانه اهداف كمي برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران
بسته اجرايي فرعي4 : رونق سينماي ايران
جدول 1 - برنامههاي عملياتي و برش سالانه اهداف كمي برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران
بسته اجرايي فرعي 5 : ارتقا و گسترش هنرهاي تجسمي و مد و لباس
جدول 1 - برنامههاي عملياتي و برش سالانه اهداف كمي برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران
بسته اجرايي فرعي 4: شرح فعاليتها و عمليات به تفكيك هر يك از اهداف كمي و برش سالانه حجم فعاليتها
بسته اجرايي فرعي6 : ارتقا و گسترش هنرهاي نمايشي
جدول 1 - برنامههاي عملياتي و برش سالانه اهداف كمي برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران
بسته اجرايي فرعي 6: شرح فعاليتها و عمليات به تفكيك هر يك از اهداف كمي و برش سالانه حجم فعاليتها
بسته اجرايي فرعي7 : ارتقاي كمي و كيفي و صيانت از موسيقي ملي ايران
جدول 1 - برنامههاي عملياتي و برش سالانه اهداف كمي برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران
بسته اجرايي فرعي 7: شرح فعاليتها و عمليات به تفكيك هر يك از اهداف كمي و برش سالانه حجم فعاليتها
بسته اجرايي فرعي 8 : آموزش و تقويت بسترهاي توسعه هنر
جدول1- برنامههاي عملياتي و برش سالانه اهداف كمي برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران
بسته اجرايي فرعي 8: شرح فعاليتها و عمليات به تفكيك هر يك از اهداف كمي و برش سالانه حجم فعاليتها
بسته اجرايي فرعي 9 : ساماندهي و توسعه رسانهها و فعاليتهاي فرهنگي ديجيتال و بازيهاي رايانهاي
جدول 1 - برنامههاي عملياتي و برش سالانه اهداف كمي برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران
بسته اجرايي فرعي9 : شرح فعاليتها و عمليات به تفكيك هر يك از اهداف كمي و برش سالانه حجم فعاليتها
جدول 1 - برنامههاي عملياتي و برش سالانه اهداف كمي برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران
( بازيهاي رايانهاي)
بسته اجرايي فرعي 10 : هماهنگي، توسعه و ترويج فعاليتهاي قرآني
بسته اجرايي فرعي 10: شرح فعاليتها و عمليات به تفكيك هر يك از اهداف كمي و برش سالانه حجم فعاليتها
بسته اجرايي فرعي 11 : حفظ، شناسايي و ساماندهي موقوفات و رقبات كشور
جدول 1 - برنامههاي عملياتي و برش سالانه اهداف كمي برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران
بسته اجرايي فرعي 12: توسعه و گسترش شبكه خبري و اطلاعرساني سازمان خبرگزاري
جدول 1 - برنامههاي عملياتي و برش سالانه اهداف كمي برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران
بسته اجرايي فرعي13: توسعه روابط فرهنگي بينالمللي
جدول1 - برنامههاي عملياتي و برش سالانه اهداف كمي برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران
شرح فعاليتها و عمليات به تفكيك هر يك از اهداف كمي و برش سالانه حجم فعاليتها
.
بسته اجرايي فرعي 14: ارتقاء کارکرد فرهنگي و هنري مساجد