ماده1-
در مواد(1)، (17) و (21) قانون دريايي ايران مصوب 29/6/1343 عبارات «پرچ-م ملي اي-ران» و «پرچ-م اي-ران» به ع-بارت «پ-رچم جمهوري اسلامي ايران» اصلاح ميشود.
ماده2-
ماده (13) قانون به شرح زير اصلاح ميشود:
ماده13- حقالثبت
حقالثبت و ساير حقوقي كه براي ثبت اسناد و مدارك كشتي بايد پرداخت شود به شرح زير است:
الف - حق الثبت
براي كشتيهاي كمتر از 500 تن ظرفيت غيرخالص ثبت شده معادل بيست ميليون (20.000.000)ريال.
براي كشتيهاي 501 تا 1000 تن ظرفيت غيرخالص ثبت شده معادل سي ميليون (30.000.000) ريال.
براي كشتيهاي 1001 تا 1500 تن ظرفيت غيرخالص ثبت شده معادل چهل ميليون (40.000.000) ريال.
براي كشتيهاي 1501 تا 2000 تن ظرفيت غيرخالص ثبت شده معادل شصت ميليون (60.000.000) ريال.
براي كشتيهاي 2001 تا 2500 تن ظرفيت غيرخالص ثبت شده معادل هشتاد ميليون (80.000.000) ريال.
براي كشتيهاي 2501 تا 3000 تن ظرفيت غيرخالص ثبت شده معادل يكصد ميليون (100.000.000) ريال.
براي كشتيهاي 3001 تا 4000 تن ظرفيت غيرخالص ثبت شده معادل يكصد و بيست ميليون (120.000.000) ريال.
براي كشتيهاي 4001 تا 5000 تن ظرفيت غيرخالص ثبت شده معادل يكصد و چهل ميليون (140.000.000) ريال.
براي كشتيهاي 5001 تا 6000 تن ظرفيت غيرخالص ثبت شده معادل يكصد و شصت ميليون (160.000.000) ريال.
براي كشتيهاي 6001 تا 7000 تن ظرفيت غيرخالص ثبت شده معادل يكصد و هشتاد ميليون (180.000.000) ريال.
براي كشتيهاي 7001 تا 8000 تن ظرفيت غيرخالص ثبت شده معادل دويست ميليون (200.000.000) ريال.
براي كشتيهاي 8001 تا 9000 تن ظرفيت غيرخالص ثبت شده معادل دويست و بيست ميليون (220.000.000) ريال.
براي كشتيهاي 9001 تا 10000 تن ظرفيت غيرخالص ثبت شده معادل دويست و چهل ميليون (240.000.000) ريال.
براي كشتيهاي از 10001 تن به بالا ظرفيت غيرخالص ثبتشده معادل سيصد ميليون (300.000.000) ريال.
ب - حق تجديد ثبت كشتيها به مأخذ پنجاه درصد (50%) حقالثبت مندرج در بند (الف) است.
پ - هزينه ثبت تغييرات در گواهينامهها مبلغ چهار ميليون (4.000.000) ريال براي هر تغيير در مشخصات يا خصوصيات كشتي يا اجزاي آن ميباشد.
ت - هزينه صدور المثناي گواهينامه ثبت كشتي به مأخذ سي درصد (30%) حقالثبت همان كشتي است.
ماده3-
ماده (25) قانون به شرح زير اصلاح ميشود:
ماده25- آگهي فروش كشتي
در مورد فروش كشتيهاي تابع ايران سازمان بنادر و دريانوردي مكلف است انجام معامله را در روزنامه رسمي كشور و يكي از روزنامههاي كثيرالانتشار مركز در سه نوبت و هر نوبت به فاصله ده روز آگهي نمايد. هزينه آگهيها توسط مرجع قانوني كه وقوع معامله را ثبت ميكند در موقع انجام معامله از فروشنده دريافت ميگردد.
ماده4-
متن زير جايگزين ماده (49) قانون ميشود:
ماده49- حقالثبت معاملات مربوط به كشتي به شرح زير تعيين ميشود:
تا 500 تن ظرفيت خالص/پانزده ميليون (15.000.000) ريال
از 501 تن تا 1000 تن ظرفيت خالص/بيست ميليون (20.000.000) ريال
از 1001 تن تا 5000 تن ظرفيت خالص/بيست و پنج ميليون (25.000.000) ريال
از 5001 تن تا 10000 تن ظرفيت خالص/سي ميليون (30.000.000) ريال
از 10001 تن به بالا ظرفيت خالص/سي و پنج ميليون (35.000.000) ريال
تبصره1- مبالغ مندرج در اين ماده بر مبناي نرخ تورم سالانه اعلامي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران با پيشنهاد وزير راه و شهرسازي و تصويب هيأت وزيران در هر سال يك بار قابل تعديل است.
تبصره2- سي درصد (30%) از منابع حاصله از اخذ مبالغ فوق به طور مساوي به توسعه و تجهيز حمل و نقل دريايي، هوايي و زميني اختصاص مييابد. دولت مكلف است هر ساله آنها را در قوانين بودجه سنواتي در رديف اعتبارات وزارتخانههاي ذيربط پيشبيني نمايد.
ماده5 -
ماده (66) قانون به شرح زير اصلاح ميشود:
ماده66 - فساد بار
اگر بار در معرض تضييع و فساد سريع باشد فرمانده ميتواند در صورت امكان با كسب نظر مالك و در غيراينصورت با اطلاع دادستان محل در داخل كشور و يا كنسولگريهاي دولت جمهوري اسلامي ايران و يا مراجع رسمي و صلاحيتدار محل در خارج از كشور آن را بفروشد و مراتب را فوري به فرستنده و تحويل گيرنده بار اطلاع دهد.
ماده6 -
عنوان فصل ششم به وظايف، مسؤوليتها و اختيارات فرمانده و كاركنان كشتي اصلاح ميشود.
ماده7-
ماده زير به ابتداي فصل ششم قانون الحاق ميشود:
ماده80 مكرر1-
در اين فصل اصطلاحات زير در معاني مشروح مربوط به كار ميروند:
الف - فرمانده: فردي كه به عنوان عاليترين مقام كشتي محسوب ميشود و بر طبق مقررات اين فصل مسؤوليت اداره امور و هدايت كشتي را از جهات مختلف فني، دريانوردي، كاركنان و خدمه بار و مسافر و انجام ساير وظايف قانوني بر عهده دارد.
ب - كاركنان و خدمه كشتي: هر فردي كه براي انجام وظايفي در كشتي در ارتباط با كار يا خدمات كشتي براي سفر دريايي استخدام شده و نام او در فهرست خدمه كشتي ذكر شده است.
پ - مالك: هر شخص حقيقي يا حقوقي كه نام او به عنوان مالك در دفتر ثبت كشتيها در سازمان بنادر و دريانوردي ثبت شده است، مگر در مواردي كه خلاف اين امر به اثبات برسد.
ت - افسر اول و دوم: افراد واجد شرايطي كه از طرف مالك با رعايت قوانين و مقررات مربوط، به عنوان افسر اول يا دوم به اين سمت گمارده ميشوند.
ث - افسر ارشد: فرد واجد شرايطي كه براساس دستورالعمل مالك و در صورت نبودن دستورالعمل براساس عرف دريانوردي تعيين ميشود.
ج - ارشد افسران يا كاركنان: فرد واجد شرايطي در بين افسران و كاركنان و خدمه كشتي كه براساس دستورالعمل مالك و در صورت نبودن دستورالعمل براساس عرف دريانوردي با توجه به شرايط و اوضاع و احوال بالاترين مقام كشتي بعد از فرمانده محسوب ميشوند.
ماده8 -
ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده80 مكرر2- فرماندهي كشتي
الف - فرمان-دهي كش-تي برعهده فردي است كه از ط-رف مالك به اين سمت گمارده ميشود.
ب - فرمانده بايد همواره در كشتي حاضر باشد و به اعمال فرماندهي بپردازد مگر در موارد ضروري و مواقعي كه كشتي در حال توقف در بندر يا لنگرگاه ايمن است.
پ - در صورت فوت يا بيماري فرمانده و يا بروز ساير عوامل خارج از اراده وي كه مانع از ادامه فرماندهي گردد و در مواردي كه فرمانده، كشتي را به هر علتي ترك كند يا از اجراي وظايف خويش امتناع ورزد، افسر اول كشتي به طور موقت و تا تعيين و حضور فرمانده جديد مسؤول فرماندهي كشتي ميباشد. در چنين شرايطي افسر اول مراتب را بلافاصله به اطلاع مالك ميرساند و در اين شرايط، وظايف، مسؤوليتها و اختيارات افسر اول عيناً همان وظايف، مسؤوليتها و اختيارات فرمانده است.
ماده9-
ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده 80 مكرر3- ناوبري و مديريت كشتي
فرمانده، مسؤول ناوبري و مديريت كشتي است و بايد كشتي را با مهارت لازم و طبق فنون كشتيراني و با رعايت قوانين و مقررات داخلي و معاهدات بينالمللي كه جمهوري اسلامي ايران در آنها عضويت دارد و همچنين عرف كشتيراني مورد قبول در سطح بينالملل هدايت نمايد. فرمانده بايد قبل از ورود به آبها و بنادر ساير كشورها تا حد ممكن و ضرورت، با نظامات و مقررات لازمالاجراي اين كشورها در زمينه كشتيراني آشنا شود.
ماده10-
ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده80 مكرر4- كسب اطمينان از قابليت دريانوردي كشتي
فرمانده قبل از شروع سفر بايد از قابليت دريانوردي كشتي به خصوص از جهات كافي و مناسب بودن تجهيزات فني، كاركنان و خدمه واجد صلاحيت، معتبر بودن گواهينامههاي قانوني، وجود اقلام موردنياز در كشتي و شرايط مناسب جهت تحويل، حمل و نگهداري كالا در كشتي اطمينان حاصل نمايد. فرمانده همچنين بايد از چيده شدن مناسب كالاهاي تحويلي، مهاربار، عدم بارگيري اضافي و حصول تعادل و ثبات لازم در كشتي، سوخت كافي و حسب مورد بستهبودن درهاي انبار و همه منفذهاي روي عرشه اطمينان يابد. در صورت عدم اطمينان از هريك از موارد ياد شده فرمانده موظف است از حركت كشتي جلوگيري نمايد و موضوع را به اطلاع مالك برساند. فرمانده بايد در طول مدت سفر، اقدامات لازم را جهت استمرار قابليت دريانوردي كشتي به عمل آورد.
ماده11-
متن زير جايگزين ماده (81) قانون ميشود:
ماده81 - وظيفه و مسؤوليت فرمانده در تحويل گرفتن و حمل بار
فرمانده در مقابل باري كه به وي تحويل ميگردد ملزم به صدور بارنامه است. فرمانده از طرف مالك موظف به مراقبت از كالاهاي تحويلي، حمل و تحويل آنها طبق قرارداد، در بندر مقصد ميباشد.
ماده12-
ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده81 مكرر - تخليه و بارگيري
فرمانده بايد از تحقق و صحت عمليات تخليه و بارگيري، مهار بار و انجام سفر دريايي با سرعت مقتضي اطمينان حاصل نمايد.
ماده13-
متن زير جايگزين ماده (83) قانون ميشود:
ماده83 - نگهداري دفاتر مخصوص بر روي كشتي
فرمانده كشتي مكلف است ضمن نگهداري دفتر رسمي ثبت وقايع كه متضمن هرگونه اطلاعات مربوط به كشتي و نمودار فعاليت و حوادثي است كه در كشتي رخ ميدهد و از لحاظ كشتيراني مؤثر بوده است، وقايع و اعمال مؤثر بر سفر دريايي و ملاحظات خاص از قبيل وضعيت هوا و دريا را با ذكر تاريخ و محل ثبت به صورت دقيق ثبت كند. اين دفتر بايد قبلاً توسط سازمان بنادر و دريانوردي ضمن درج نام كشتي، شمارهگذاري، پلمب و گواهي شده باشد. نمونه دفتر يادشده، حاوي امور و اطلاعاتي كه بايد در آن ذكر شود، توسط سازمان بنادر و دريانوردي تهيه ميشود و استفاده از اين نمونه براي كشتيها الزامي است. فرمانده بايد ساير دفاتر ثبت و گزارشهاي كشتي مانند دفتر ثبت گزارش موتورخانه و دفتر ثبت گزارش عرشه را در كشتي نگهداري كند. مدتي كه دفاتر مذكور بايد در كشتي نگهداري شوند توسط مالك تعيين و از سوي سازمان بنادر و دريانوردي تأييد ميگردد.
ماده14-
متن زير جايگزين ماده (84) قانون ميشود:
ماده84 - نگهداري مدارك و اسناد كشتي
فرمانده موظف است هميشه اسناد و مدارك زي-ر را در دفتر فرمانده-ي كشت-ي نگهداري كند:
1- سند مالكيت كشتي يا رونوشت مصدق آن
2- سند ثبت و تابعيت كشتي
3- فهرست كاركنان و خدمه كشتي
4- فهرست مسافران كشتي
5 - فهرست بار
6 - اسناد حمل
7- اجازهنامه حركت كشتي
8 - گواهينامههاي مربوط به قرنطينه
9- گواهينامههاي فني و قانوني
10- دفاتر موضوع ماده (83) اين قانون
11- گواهي ظرفيت
12- فهرست حقوق عيني كشتي
13- اسناد و گواهينامههاي مربوط به معاهداتي كه دولت جمهوري اسلام-ي ايران به آنها ملحق شده است.
تبصره - در مواردي كه سند الكترونيك مطمئن وجود داشته باشد، نگهداري نسخه الكترونيك كافي است.
ماده15-
متن زير جايگزين ماده (85) قانون ميشود:
ماده85 - حركت و مانور كشتي
فرمانده موظف است در هنگام ورود كشتي به بنادر، لنگرگاهها، رودخانهها، گذرگاههاي دريايي، تنگهها و كانالها و نيز حركت و مانور كشتي و خروج آن از اين مناطق، عمليات مذكور را حتي در صورت وجود راهنما بر روي كشتي، هدايت نمايد.
ماده16-
ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده85 مكرر1- وظيفه فرمانده در حفظ و مراقبت از ايمني، امنيت و سلامت
فرمانده موظف است تمامي توان، تجربه و دانش خود را براي تأمين ايمني، امنيت، سلامت كشتي، سرنشينان و بار قبل و همزمان با شروع و طي سفر دريايي به كار گيرد و اقدامات متعارف را براي ايمني و امنيت و سلامتي كشتي و سرنشينان آن در تمامي مراحل مذكور انجام دهد و از انجام هر كاري كه كشتي، سرنشينان و بار را به مخاطره مياندازد از جمله ورود به مناطق دريايي كه عرفاً احتمال دارد كشتي در آنها دچار سانحه شود، اجتناب نمايد.
ماده17-
ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده85 مكرر2- وظيفه فرمانده در حفاظت از محيط زيست
فرمانده كشتي موظف است طبق قوانين و مقررات داخلي و معاهدات بينالمللي مربوط كه جمهوري اسلامي ايران به آنها ملحق شده است، اقدامات لازم را براي پيشگيري، كاهش و رفع آلودگي ناشي از كشتي تحت تصدي خود به عمل آورد و جز در موارد اضطراري براي نجات جان افراد آن هم در حد ضرورت و طبق قوانين و مقررات مربوط، اقدامي ننمايد كه باعث آلودگي محيط زيست شود. فرمانده بايد در صورت نشت يا ريزش مواد آلودهكننده از كشتي تحت تصدي خود و يا مشاهده هرگونه آلودگي و يا آلوده كردن آبراهها و مناطق دريايي، بدون هيچگونه تأخيري مراتب را به مقامات صلاحيتدار نزديكترين بندر و يا حسب مورد مقامات صلاحيتدار نزديكترين كشور ساحلي و كشور صاحب پرچم و مالك كشتي گزارش نمايد.
ماده18-
ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده85 مكرر3- وظايف فرمانده در مقابله با دزدي و راهزني دريايي
فرمانده موظف است به منظور مراقبت از سلامت سرنشينان و حفاظت از آنان، كشتي و محموله آن، هنگام تردد كشتي از مناطقي كه توسط مالك و يا مراجع صلاحيتدار داخلي يا بينالمللي مربوط به عنوان منطقه خطر دزدي و راهزني اعلام شده است با رعايت قوانين و مقررات مربوط و دستورالعملهاي مالك كشتي، اقدامات احتياطي لازم را به عمل آورد تا كشتي و سرنشينان آن از گزند حملات احتمالي راهزنان دريايي مصون مانده و از تصرف كشتي توسط راهزنان جلوگيري شود. چنانچه به رغم تمهيدات و اقدامات انجام شده، كشتي به تصرف راهزنان دريايي درآيد، فرمانده بايد براي تأمين سلامت و حفاظت از جان سرنشينان كشتي با همه توان و تا حد امكان تلاش و مجاهدت نمايد.
ماده19-
ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده85 مكرر4- وظيفه فرمانده در همكاري با بازرسان
فرمانده موظف است در مواردي كه بازرسي كشتي بر طبق قانون مجاز است، براي انجام بازرسي با مأموران صلاحيتدار همكاري كند.
ماده20-
ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده85 مكرر5 - وظيفه و اختيارات فرمانده در حفظ نظم و امنيت كشتي
فرمانده به منظور حفظ نظم و امنيت كشتي بر تمام سرنشينان كشتي نظارت دارد و ميتواند در چهارچوب اختيارات قانوني و عرف دريايي كه مغاير اخلاق حسنه نباشد آنها را به انجام عمل يا ترك عمل خاصي ملزم نمايد. فرمانده ميتواند در مواقع ضروري با رعايت قوانين و آييننامه انضباطي مربوط به اعمال تنبيهات انضباطي در مورد افراد متخلف اقدام و مالك كشتي را از آن مطلع نمايد.
ماده21-
ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده85 مكرر6 - وظيفه فرمانده در پيشگيري از وقوع جرم و مواجهه با جرائم ارتكابي در كشتي
چنانچه در كشتي جرمي رخ دهد، فرمانده كشتي موظف است تا زماني كه مداخله مقامات صلاحيتدار ميسر شود، در مقام ضابط دادگستري و با رعايت قانون آييندادرسي كيفري و ساير قوانين و مقررات مربوط بدون هرگونه تأخير اقدامات لازم را در جهت حفظ و جمعآوري دلايل و مدارك جرم انجام دهد و بيدرنگ با استفاده از وسايل ارتباطي سريع، مراتب را به مقامات صلاحيتدار قضائي و بندري و حسب مورد نزديكترين نمايندگي كنسولي و ديپلماتيك ايران در خارج از كشور اعلام و كسب تكليف كند. فرمانده در صورت لزوم علاوه بر بازرسي مسافران و كاركنان و خدمه كشتي و ضبط اشيائي كه ممكن است دليل جرم باشند، مكلف است متهمان و مظنونان به ارتكاب جرم را تا زمان تسليم آنان به مراجع و مقامات صلاحيتدار، با رعايت اصل سي و دوم (32) قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران تحت نظر قرار دهد و در اولين فرصت گزارش جامعي از موضوع جرم و اقدامات انجام شده و نتايج آن تهيه و به همراه دلايل و مدارك به مراجع و مقامات صلاحيتدار تسليم نمايد.
ماده22-
ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده85 مكرر7- وظيفه فرمانده در مورد مصدومان يا بيماران
هرگاه يكي از سرنشينان كشتي دچار بيماري يا مصدوميتي شود، فرمانده موظف به صدور دستورات لازم براي ارائه كمكهاي اوليه است. چنانچه بيمار در كشتي قابل مداوا نباشد و معالجه او فوريت داشته باشد، فرمانده موظف است در نزديكترين محل مناسبي كه امكان درمان وجود دارد، ضمن اطلاع به مالك يا نماينده او و هماهنگي لازم براي معالجه بيمار يا مصدوم، موجبات خروج وي را از كشتي جهت مداوا فراهم كند.
ماده23-
ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده85 مكرر8 - وظايف فرمانده درخصوص وقايع مربوط به سرنشينان
فرمانده موظف است وقايع ازدواج، تولد، وفات و مفقود شدن افراد در كشتي، پناهندگي و ورود مسافر غيرقانوني را گواهي نمايد و آن را در دفتر رسمي ثبت وقايع نيز درج كند. فرمانده بايد وقايع يادشده را حسب مورد به مالك و مقامات كنسولي ايران در اولين يا نزديكترين بندري كه در آن توقف ميكند و همچنين پس از مراجعت كشتي به ايران، حسب مورد به مقامات صلاحيتدار در ايران نيز اطلاع دهد.
ماده24-
ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده85 مكرر 9- وظيفه فرمانده در مورد فوت سرنشينان
در صورتي كه يكي از سرنشينان كشتي فوت كند، فرمانده بايد در حضور دو نفر از كاركنان و خدمه كشتي به عنوان شاهد، ضمن تنظيم صورتمجلسي متضمن مواردي از جمله علت و زمان فوت و وضعيت جسد (در صورت امكان)، از اموال متوفي صورتبرداري نمايد و از متوفي و اموال وي مواظبت كند و متوفي و اموالش را همراه با نسخهاي از صورتمجلس تنظيمي حس-ب مورد به اشخاص يا مقامات صلاحيتدار تحويل دهد. در صورتي كه متوفي ايراني باشد و خارج از آبهاي ايران فوت كند، فرمانده بايد مراتب را به اولين يا نزديكترين نمايندگي كنسولي دولت جمهوري اسلامي ايران اطلاع دهد.
تبصره - در صورتي كه كشتي داراي پزشك مسؤول باشد، صورتمجلس تنظيمي موضوع اين ماده بايد از جهت علت فوت به وسيله پزشك كشتي گواهي شود.
ماده25-
ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده85 مكرر10- ارائه گزارش در موارد بروز سوانح و حوادث غيرعادي
هرگاه در طي سفر دريايي، سانحه يا حادثهاي غيرعادي و فوقالعاده براي كشتي، سرنشينان يا بار آن رخ دهد، نظير به گل نشستن كشتي و ورود خسارت به كشتي يا تلف آن، چنانچه حادثه در بندر رخ داده باشد، ظرف بيست و چهار ساعت بعد از وقوع حادثه و چنانچه حادثه در جاي ديگري اتفاق افتاده باشد، ظرف بيست و چهار ساعت پس از ورود به بندر، فرمانده بايد گزارشي كتبي در مورد حادثه تهيه و آن را به سازمان بنادر و دريانوردي و مالك كشتي تسليم نمايد. گزارش توسط سازمان ياد شده جهت انجام اقدامات مقتضي حسب مورد به مقامات قضائي يا ساير مراجع صلاحيتدار مربوط تسليم ميشود. فرمانده در گزارش كتبي خود از جمله موارد زير را درج مينمايد:
الف - تابعيت كشتي (پرچم)
ب - نام كشتي، علامت خطاب و نام فرمانده
پ - بندر مبدأ حركت كشتي
ت - زمان و مسير حركت
ث - بندر مقصد
ج - خطراتي كه با آن مواجه شده و خسارات وارد شده و ميزان تقريبي خسارات با ذكر زمان و مكان دقيق حادثه و مشخصات فرد يا افراد سانحه ديده
چ - هر عامل مؤثر در بروز حادثه به طور مستقيم يا غيرمستقيم
ح - اقدامات انجام شده در رابطه با حادثه و سانحه
تبصره - در صورت ورود خسارت به بار، فرمانده تا قبل از تهيه گزارش حادثه و تسليم آن به سازمان بنادر و دريانوردي و مالك كشتي، نبايد شروع به تخليه بار كند، مگر در شرايط اضطراري كه بقاي تمام يا بخشي از كالا در كشتي موجب بروز خطر فوري براي كشتي يا سرنشينان آن گردد.
ماده26-
متن زير جايگزين ماده (86) قانون ميشود:
ماده86 - تخلف در انجام وظايف
آييننامه انضباطي تخلفات فرمانده، كاركنان و خدمه كشتي با رعايت قوانين مربوطه بنا به پيشنهاد وزارت راه و شهرسازي با همكاري وزارت دادگستري و معاونت حقوقي رئيس جمهور تهيه ميشود و ظرف سه ماه از تاريخ لازمالاجراء شدن اين قانون به تصويب هيأت وزيران ميرسد.
ماده27-
ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده86 مكرر- اعمال مقررات در مورد جانشين مالك
در مواردي كه در اين قانون از مالك كشتي نام برده و احكامي براي وي پيشبيني شده است، احكام ياد شده حسب مورد بر اشخاصي كه وفق عرف كشتيراني در حكم مالك كشتي محسوب ميشوند مانند اجارهكننده كشتي به صورت تجهيز نشده نيز قابل اعمال ميباشد.
ماده28-
متن زير جايگزين ماده (89) قانون ميشود:
ماده89 -
وثيقه گذاشتن كشتي، كرايه بار و بار جهت اخذ وام
اگر ضمن سفر دريايي براي حفظ كشتي يا امكان ادامه سفر دريايي جهت تعميرات ضروري و يا تعويض بعضي از تأسيسات يا تجهيزات ضروري كشتي و يا مخارج فوري و لازم ديگر، وجوه مورد احتياج در دسترس نباشد، فرمانده ميتواند حسب مورد با كسب اجازه از مالك كشتي، فرستنده يا صاحب بار، وجوه مذكور را در وهله اول با وثيقه گذاشتن كشتي و يا كرايه باربري و در وهله دوم با وثيقه گذاشتن بار كشتي و با رعايت شرايط ذيل، وام و يا در موارد ضروري با فروش بار كشتي وجوه لازم را تحصيل نمايد:
الف - براي اخذ وام، فرمانده بايد صورتمجلسي با ذكر موجبات اخذ وام تنظيم كند و آن را به امضاي افسران ارشد كشتي برساند و مراتب را فوري به مالك كشتي اطلاع دهد و كسب تكليف نمايد. در صورتي كه از طرف مالك كشتي وجوه لازم در اختيار فرمانده گذارده نشود و يا به دليل فوريت، امكان كسب تكليف از مالك وجود نداشته باشد، فرمانده ميتواند در صورتي كه كشتي در بنادر خارجي باشد با ارائه صورتمجلس مذكور و كسب اجازه از نماينده كنسولي ايران و در صورتي كه كشتي در بنادر ايران باشد با اجازه دادستان محل و يا نماينده قانوني او مبادرت به تحصيل وام كند.
ب - مبلغ وام درخواستي نبايد از ميزان واقعي نيازمنديهاي مذكور تجاوز نمايد.
ماده29-
متن زير جايگزين ماده (90) قانون ميشود:
ماده90-
امكان انتقال بار به كشتي ديگر
اگر كشتي قادر به حركت نباشد، فرمانده ميتواند با رعايت مفاد ماده (89) اين قانون بار را به كشتي ديگر انتقال دهد و كرايه بار و ساير هزينهها را تا بندر مقصد تأمين و پرداخت نمايد.
ماده30-
متن زير جايگزين ماده (91) قانون ميشود:
ماده91-
تخليه بار به تقاضاي فرستندگان
مستأجر كشتي يا فرستندگان بار كه متفقاً مخالف وثيقه گذاشتن بار خود ميباشند، ميتوانند بار خود را تخليه كنند، مشروط بر اينكه كرايه حمل مسافت طي شده را بپردازند. در صورت عدم توافق، فرستندگاني كه مايل به خروج بار خود هستند، ملزم به پرداخت تمام كرايه بار خود ميباشند.
ماده31-
متن زير جايگزين ماده(92) قانون ميشود:
ماده92- پرداخت خسارات
در صورتي كه باركشتي بر طبق مفاد ماده (91) اين قانون تخليه گردد و خسارتي وارد شود، خسارات وارد شده بايد به نسبت سهم متقاضيان تخليه، جبران گردد.
ماده32-
متن زير جايگزين ماده (93) قانون ميشود:
ماده93- فروش بار در موارد فوقالعاده
در مواردي كه ضرورت حياتي ايجاب كند و راه حل ديگري نباشد، فرمانده كشتي ميتواند با رعايت شرايط مذكور در ماده (89) اين قانون به فروش بار كشتي جهت تأمين مخارج ضروري به منظور ادامه سفر كشتي و رسيدن آن به مقصد اقدام كند. فرمانده بايد در صورت امكان سعي نمايد در چنين مواردي قبلاً با فرستنده بار و مالك كشتي هماهنگي و موافقت آنان را تحصيل كند.
ماده33-
متن زير جايگزين ماده (94) قانون ميشود:
ماده 94-
وثيقه و فروش غيرموجه
اگر فرمانده كشتي، اموال يا خود كشتي، كرايه يا بار آن را بدون علت موجه و يا بدون رعايت تشريفات مقرر در اين قانون به وثيقه بگذارد يا بفروشد، شخصاً مسؤول خسارات وارده ميباشد.
ماده34-
ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده94مكرر - مسؤوليت فرمانده در صورت تقصير
چنانچه فرمانده به سب-ب تقصير در اجراي وظايف خود خساراتي به اشخاص ثال-ث وارد نمايد، مسؤول است. فرمانده در قبال هرگونه تلف يا خسارت وارده به كالاهاي حمل شده بر روي عرشه نيز مسؤوليت دارد مگر آن كه فرستنده بار موافقت كتبي خود را با اين عمل اعلام كرده باشد يا عرف كشتيراني اين گونه حمل را مجاز تلقي نمايد.
ماده35-
متن زير جايگزين ماده (96) قانون ميشود:
ماده96- وظيفه فرمانده در به پايان رساندن سفر
فرمانده بعد از شروع سفر دريايي نميتواند بدون عذر موجه از ادامه آن خودداري كند. خودداري از ادامه سفر يا انجام ساير وظايف محوله حتي به دليل بروز اختلاف بين وي و مالك كشتي نيز مجاز نيست. در غير اين صورت فرمانده حسب مورد مسؤول جبران خسارت وارده به مالكان و مستأجران كشتي است.
ماده36-
ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده96 مكرر 1- نمايندگي فرمانده از طرف مالك كشتي
فرمانده در غياب مالك، نماينده قانوني مالك كشتي محسوب ميشود و در حدود اختيارات تفويض شده از سوي وي و الزامات قانوني و عرف كشتيراني، اقدامات لازم را براي حفظ كشتي و سفر دريايي انجام ميدهد. ايجاد محدوديت در اين نمايندگي در برابر اشخاص ثالثي كه با حسن نيت اقدام نمودهاند، قابل استناد نيست. فرمانده بايد در طول سفر دريايي اقدامات لازم را در جهت صرفه و صلاح مالك و اشخاص ثالث در اين قانون در ارتباط با كشتي، مسافر و بار انجام دهد.
ماده37-
ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده96 مكرر2- اختيارات فرمانده درخصوص صدور اعلاميه و گواهي
فرمانده ميتواند نسبت به صدور اعلاميهها و گواهيهاي لازم در ارتباط با كشتي و امور و فعاليتهاي مربوط به آن مانند اعلاميه ورود كشتي اقدام كند.
ماده38-
ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده96مكرر3- تبعيت فرمانده از مالك در امور تجاري
فرمانده در امورمربوط به وظايف تجاري محوله بايد از دستور مالك پيروي كند و در حدود عرف معمول كشتيراني وي را در جريان امور مربوط به كشتي، بار و مسافر قرار دهد.
ماده39-
متن زير جايگزين ماده (98) قانون ميشود:
ماده98- حمل بار به حساب فرمانده
فرمانده و كاركنان كشتي به هيچ وجه حق ندارند بدون اجازه مالك كشتي و بهحساب خود باري را حمل كنند. فرماندهاي كه كشتي را براي منافع ديگران اداره ميكند، نميتواند به هيچ وجه باري را به سود خود حمل كند مگر آنكه از مالك براي اين كار اجازه كتبي داشته يا قراردادي در اين مورد با وي منعقد كرده باشد.
تبصره - در صورت حمل بار و كالاي غيرمجاز بدون اطلاع و اذن مالك كليه مسؤوليتهاي قانوني حسب مورد متوجه فرمانده كشتي و يا شخص متخلف است.
ماده40-
متن زير جايگزين ماده (99) قانون ميشود:
ماده99- ترك اجباري كشتي در طي سفر
در صورتي كه فرمانده ناچار شود كشتي را به علت وقوع پيشآمد يا سانحهاي براي كشتي ترك نمايد، اين عمل بايد با مشورت افسران ارشد كشتي صورت گيرد. در اين حالت فرمانده مكلف است هنگام ترك كشتي علاوه بر حصول اطمينان از خروج تمامي افراد از كشتي، وجوه نقد و قيمتيترين اموال و اسناد مهم كشتي را با خود نجات دهد؛ مگر اينكه نجات وجوه و اموال و اسناد يادشده خارج از قدرت وي باشد. در صورت تخلف از مقررات اين ماده، فرمانده مسؤول شناخته ميشود.
ماده41-
متن زير جايگزين ماده (101) قانون ميشود:
ماده101- گزارش از بين رفتن كشتي
فرماندهاي كه از كشتي غرق شده يا دچار حوادث مشابه گرديده نجات يافته باشد بايد گزارش كتبي واقعه را كه به گواهي اكثر نجاتيافتگان همراه وي نيز رسيده باشد بهنزديكترين مقام صلاحيتدار ساحلي تسليم نمايد. در صورتي كه فرمانده كشتي غرق شود يا نجاتيافتگان ديگر اطلاعي از وي نداشته باشند اين وظيفه را افسر اول و در غ-ياب وي افسر دوم يا ارشد افسران يا كاركنان و خدمه نجاتيافته كشتي انجام ميدهند.
ماده42-
ماده زير به قانون الحاق ميشود:
ماده101مكرر- قلمرو اعمال
احكام مذكور در اين فصل جز در مورد كشتيهاي نظامي و انتظامي و كشتيهاي ماهيگيري، حسب مورد بر كشتيها و شناورهايي كه شخصي تحت هر عنوان در سمت فرمانده در آنها فعاليت ميكند يا قانوناً بايد فعاليت نمايد، از قبيل انواع كشتيهاي تجاري و خدماتي قابل اعمال ميباشد.
ماده43-
بند (1) ماده (115) قانون به شرح زير اصلاح ميشود:
ماده115- حدود مسؤوليت متصدي حمل
1- مسؤوليت متصدي حمل در مورد فوت و يا صدمات بدني وارد به مسافر در حمل ونقل داخلي به ميزان مقرر در قانون مجازات اسلامي است.
ماده44-
متن زير جايگزين ماده (182) قانون ميشود:
ماده182- وظيفه امدادرساني
فرمانده موظف است در حد امكان و در صورتي كه خطري جدي متوجه كشتي و سرنشينان آن نشود، براي ارائه كمكهاي ضروري به هر شخصي كه در دريا در خطر و يا در معرض تهديد خطر قرار دارد اقدامات ممكن را انجام دهد.
ماده45-
متن زير جايگزين ماده (190) قانون ميشود:
ماده190- جرائم
در صورت تخلف از مواد (2)، (7)، (14)، (17)، (19) و قسمت اول ماده (20)، (21)، (24)، (25)، (26)، (27)، (46) و (146) دادگاه حسب مورد متخلف را به پرداخت جزاي نقدي از پنجاه ميليون (50.000.000) ريال تا پانصدميليون (500.000.000) ريال محكوم مينمايد و اگر عمل متخلف مشمول قانون جزائي ديگر باشد تعقيب او طبق قانون مزبور صورت ميگيرد.
ماده46-
يك تبصره به شرح زير به ماده (193) قانون الحاق ميشود:
تبصره - آييننامههاي اجرائي موضوع مواد الحاقي و اصلاحي ظرف سه ماه از تاريخ لازمالاجراءشدن اين قانون به وسيله وزارتخانههاي راه و شهرسازي و دادگستري تهيه ميشود و به تصويب هيأتوزيران ميرسد.
[امضاء]
قانون فوق مشتمل بر چهلوشش ماده در جلسه علني روز سهشنبه مورخ شانزدهم آبان ماه يكهزار و سيصد و نود و يك مجلس شوراي اسلامي تصويب شد و در تاريخ 1/9/1391 به تأييد شوراي نگهبان رسيد.
رئيس مجلس شوراي اسلامي - علي لاريجاني