ماده7-
فرايند برگزاري مناقصه/ مزايده به ترتيب شامل مراحل زير است:
الف - تأمين منابع مالي لازم براي انجام موضوع مناقصه و تعيين نحوه مصرف منابع حاصل از انجام موضوع مزايده.
ب - تعيين نوع مناقصه/ مزايده در معاملات بزرگ (يك مرحلهاي يا دو مرحلهاي، عمومي يا محدود).
ج - تهيه اسناد مناقصه/ مزايده.
د- ارزيابي كيفي مناقصهگران/ مزايدهگران در صورت لزوم.
ه- - فراخوان مناقصه/ مزايده.
و- ارزيابي پيشنهادها.
ز- تعيين برنده مناقصه/ مزايده.
ح - انعقاد قرارداد.
ماده8 -
تأمين منابع مالي به شرح زير ميباشد:
الف - انجام معامله به هر طريق مشروط برآن است كه سازمان به نحو مقتضي نسبت به پيشبيني منابع مالي معامله در مدت قرارداد اطمينان حاصل نموده و مراتب در اسناد مرتبط قيد شده باشد.
تبصره - در خصوص معاملاتي كه دوره انجام آن بيش از مدت يك سال و مبلغ آن نيز بيش از دويست برابر نصاب معاملات كوچك باشد، قبل از انجام معامله بايد اعتبار مورد نياز سالجاري و برآورد سالهاي آينده با تصويب هيئتمديره در پيوستهاي بودجه ساليانه سازمان درج و به تأييد مجمع عمومي برسد.
ب - نحوه ضمان تأخير تعهدات براي انجام معامله بايد توسط سازمان به صراحت در شرايط و اسناد مناقصه/ مزايده قيد و تعهد شود.
ماده9-
مناقصه به يكي از روشهاي زير انجام ميشود:
الف - در مورد معاملات كوچك: كارپرداز يا مأمور خريد بايد با توجه به كم و كيف موضوع معامله (كالا، خدمت يا حقوق) در ارتباط با بهاي آن تحقيق نمايد و با رعايت صرفه و صلاح سازمان و اخذ صورتحساب مشخص و به تشخيص و مسئوليت خود، معامله را با تأمين كيفيت به كمترين بهاي ممكن انجام دهد. سند هزينه بايد توسط كارپرداز يا مأمور خريد با درج نام و نام خانوادگي و سمت و تاريخ و ذكر اين عبارت كه «معامله به كمترين بهاي ممكن انجام شده است» امضاء شود.
ب - در مورد معاملات متوسط: كارپرداز يا مأمور خريد بايد با توجه به كم و كيف موضوع معامله (كالا، خدمت يا حقوق) درباره بهاي آن تحقيق نمايد و با رعايت صرفه و صلاح سازمان و با اخذ حداقل سه فقره استعلام كتبي، با تأمين كيفيت مورد نظر، چنانچه بهاي بدست آمده مورد تأييد مسئول واحد تداركات يا مقام مسئول هم تراز وي باشد، معامله را با عقد قرارداد و با اخذ صورتحساب انجام دهد. چنانچه اخذ سه فقره استعلام كتبي ممكن نباشد با تأييد مسئول واحد تداركات يا مقام مسئول هم تراز وي، به تعداد موجود كفايت ميشود.
تبصره1- در خريد چنانچه درخواستكننده تأييد نمونه را به طور كتبي ضروري اعلام نمايد، قبل از انجام خريد، بايد نمونه به تأييد درخواستكننده برسد.
تبصره2- مأمورين و ساير مسئولين يادشده در اين ماده با توجه به مدتي كه فروشندگان كالا، خدمت يا حقوق در برگ استعلام بها براي اعتبار بهاي پيشنهاد شده ذكر كردهاند، ب-ايد طوري اق-دام كنند كه به عل-ت انقضاي مدت، خس-ارتي متوجه سازمان نشود.
تبصره3- چنانچه مسئوليت واحد تداركاتي بر عهده كارپرداز واحد باشد، امضاء نامبرده به منزله امضاء مسئول واحد تداركات است. در صورتي كه سازمان فاقد كارپرداز باشد، ميتوان وظايف مندرج در اين آييننامه را به متصديان پستهاي مشابه سازماني و يا به مأمور خريد محول نمود. در اينگونه موارد، معاملات با تأييد مقام مسؤل واحد مربوط انجام خواهد شد.
ج - در معاملات بزرگ به يكي از روشهاي زير عمل ميشود:
1- برگزاري مناقصه عمومي از طريق انتشار فراخوان در روزنامه هاي كثيرالانتشار.
2- برگزاري مناقصه محدود.
تبصره - در مورد كالاهايي كه خريد و فروش آن از طريق بورس كالا انجام ميشود، انجام معاملات با رعايت ضوابط و مقررات مربوط به بورس مجاز خواهد بود.
ماده10-
مزايده به يكي از روشهاي زير انجام ميشود:
الف - در مورد معاملات كوچك و متوسط: بهاي پايه مورد معامله از طرف كارشناس منتخب هيئتمديره ارزيابي و فروش از طريق حراج صورت ميپذيرد. فراخوان حراج بايد از طريق شبكه اطلاعرساني معاملات سازمان منتشر شود. همچنين به اقتضاي اهميت معامله و به تشخيص مديرعامل از دو تا سه نوبت از طريق درج خلاصه فراخوان حراج در يكي از روزنامههاي كثيرالانتشار كشوري يا استان مربوط (با ذكر چگونگي دسترسي به جزئيات اطلاعات مربوط در شبكه اطلاعرساني يادشده) يا طرق ديگر (به نحوي كه خريداران بتوانند با ملاحظه مشخصات مورد معامله در حراج شركت نمايند) منتشر شود.
تبصره1- در فراخوان بايد درج شود كه در مقابل فروش، وجه آن به طور نقدي دريافت و هرگونه ماليات، عوارض و نظاير آن طبق قوانين و مقررات به عهده خريدار است.
تبصره2- حراج از بهاي ارزيابي شده شروع و به خريداري كه بالاترين بها را پيشنهاد كند، واگذار ميشود و چنانچه داوطلب خريد به حداقل قيمت (قيمت ارزيابي شده) پيدا نشود، حراج تجديد و در صورت لزوم مورد معامله دوباره مورد ارزيابي قرار ميگيرد.
تبصره3- سازمان ميتواند در خصوص معاملات موضوع بند (الف) ماده (10) از فرآيند انجام معاملات بزرگ (مزايده كتبي) استفاده نمايد.
ب - در معاملات بزرگ : قيمت پايه كارشناسي به تشخيص مديرعامل (و يا نماينده مجاز وي) توسط مشاور طرح و يا كارشناس ارزياب (با اكثريت آراء هيئت كارشناسي متشكل از سه نفر به انتخاب هيئتمديره و يا كارشناس رسمي دادگستري) تعيين و به يكي از روشهاي زير عمل ميشود:
1- برگزاري مزايده عمومي از طريق انتشار فراخوان در روزنامههاي كثيرالانتشار.
2- برگزاري مزايده محدود.
تبصره - فروش اموال غيرمنقول سازمان، به جز اموال مستثني شده در ماده (115) قانون محاسبات عمومي كشور- مصوب 1366- كه فروش آنها ممنوع است، با پيشنهاد هيئتمديره و تصويب مجمع عمومي مجاز است. چنانچه روش انجام معامله در مصوبه مجمع عمومي مشخص نشده باشد، براساس مفاد اين آييننامه عمل خواهد شد.
ماده11-
ارزيابي كيفي به شرح زير انجام ميگيرد:
الف - در ارزيابي كيفي مناقصهگران بايد موارد زير لحاظ شود:
1- تضمين كيفيت خدمات و محصولات.
2- داشتن تجربه و دانش در زمينه مورد نظر.
3- حسن سابقه.
4- داشتن پروانه كار يا گواهينامههاي صلاحيت، در صورت لزوم.
5 - توان مالي متقاضي براي انجام موضوع معامله، در صورت لزوم.
تبصره - مواردي كه براي ارزيابي كيفي مناقصهگران پيشبيني شده است، در صورتيكه با عمل مزايده مورد نظر منطبق باشد، بايد لحاظ شود.
ب - مراحل ارزيابي كيفي مناقصهگران/ مزايدهگران به شرح زير است:
1- تعيين معيارهاي ارزيابي و اهميت نسبي معيارها.
تبصره - معيارهاي ارزيابي متناسب با موضوع معامله تعيين خواهد شد. اين معيارها شامل مواردي همچون سابقه اجرايي و تجربه انجام كارهاي مشابه يا در دست اقدام، حسن سابقه و رضايت در كارهاي قبلي، خلاقيتها و نوآوري در كارهاي مشابه، داشتن تجهيزات و ماشينآلات و لوازم كار آماده به كار و يا در دسترس، مديريت كارآمد و سيستم مديريتي مناسب و نظام كيفي انجام كار، كفايت كادر فني و عناصر كليدي از نظر دانش و تجربه، ميزان سرمايه و توان مالي و پشتيباني، با اولويت بومي بودن پيمانكار و داشتن تجربه در محل اجراي پروژه (امكانات ارايه خدمات پس از فروش در مورد تجهيزات، نرم افزار و موارد مشابه)، و همچنين ظرفيت اجرايي (باتوجه به ساير كارهاي در دست انجام و با توجه به برآورد مقداري و ريالي كالا، خدمت يا حقوق) خواهد بود.
2- تعيين شاخص هاي اندازهگيري و روش ارزيابي.
تبصره - روش ارزيابي كيفي پيشنهاددهندگان و عوامل مؤثر در اين ارزيابي (شامل معيارهاي ارزيابي، شاخصهاي اندازهگيري و دامنه امتياز و مباني تعيين آن براي هريك از معيارها، اهميت نسبي معيارها و همچنين حد نصاب امتياز قابل قبول) و زمان مورد نياز براي بررسي و تمديد آن بايد در اسناد مناقصه /مزايده درج شود.
3- تهيه اسناد ارزيابي.
4- انتشار فراخوان براي دعوت به ارزيابي كيفي مناقصهگران/ مزايدهگران.
5 - دريافت، تكميل و ارسال اسناد ارزيابي از سوي متقاضيان.
تبصره - درصورت وجود فهرست واجدين صلاحيت در موضوع معامله كه توسط معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور، وزارت صنعت، معدن و تجارت و يا با رعايت ماده (12) توسط سازمان تهيه و منتشر شده و بيش از دو سال از تاريخ تهيه و يا تجديد آن نگذشته باشد، صرفاً تقاضاي اشخاصي كه در فهرست مزبور قرار دارند، مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت.
6 - ارزيابي اسناد دريافت شده و تعيين امتياز هريك از مناقصهگران/ مزايدهگران و رتبهبندي آنها.
7- تهيه و اعلام اسامي مناقصهگران/ مزايدهگران صلاحيتدار، امتيازات و رتبه آنها (تهيه فهرست كوتاه)
8 - مستندسازي ارزيابي كيفي مناقصهگران/ مزايدهگران.
تبصره - ارزيابي كيفي مناقصهگران/ مزايدهگران، شاخصهاي اندازهگيري و روش ارزيابي براساس دستورالعملهايي خواهد بود كه با رعايت مقررات مربوط (از جمله مصوبات هيئت وزيران درخصوص بند (ج) ماده (12) قانون) توسط هيئتمديره سازمان تهيه و به تصويب وزير صنعت، معدن و تجارت ميرسد.
ماده12-
در رشته هايي كه فهرست واجدين صلاحيت و رتبه بندي توسط معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رييس جمهور و يا وزارت صنعت، معدن و تجارت منتشر نشده باشد، سازمان بايد با انجام فراخوانهاي لازم و رعايت اصل رقابت و در صورت لزوم با استفاده از خدمات مهندسين مشاور ويا تشكلهاي حرفه اي غير دولتي، نسبت به تشخيص صلاحيت و رتبهبندي متقاضيان شركت در معامله و تهيه فهرست واجدين صلاحيت و ظرفيت اجرايي آنها اقدام نمايد.
تبصره - تشخيص صلاحيت و رتبهبندي در چارچوب دستورالعملهاي اجرايي مصوب وزير صنعت، معدن و تجارت درخصوص «تعيين ضوابط، موازين و معيارهاي تشخيص صلاحيت و رتبهبندي» و براساس اطلاعات قابل اتكاء، در مورد سابقه اجرايي و تجربه انجام كارهاي مشابه يا در دست اقدام، حسن سابقه و رضايت در كارهاي قبلي، خلاقيتها و نوآوري در كارهاي مشابه، داشتن تجهيزات و ماشينآلات و لوازم كار آماده به كار و يا در دسترس، ميزان سرمايه و توان مالي و پشتيباني، مديريت كارآمد و سيستم مديريتي مناسب و نظام كيفي انجام كار، كفايت كادر فني و عناصر كليدي از نظر دانش و تجربه، امكانات ارايه خدمات پس از فروش (در مورد تجهيزات، نرم افزار و موارد مشابه) و ساير شرايط لازم به عمل خواهد آمد.
ماده13-
فراخوان مناقصه/ مزايده به شرح زير انجام ميگيرد:
الف - مفاد فراخوان حداقل بايد شامل شرايط و نكات زير باشد:
1- نام و نشاني سازمان براي ارسال و يا ارايه مدارك و نظاير آن.
2- نوع، كميت و كيفيت كالا، خدمت يا حقوق.
3- محل، زمان و مهلت دريافت اسناد، تحويل پيشنهادها و گشايش آنها.
4- در فراخوان درج شود كه «به پيشنهادهاي فاقد امضاء، مشروط، مخدوش و پيشنهادهايي كه بعد از انقضاي مدت مقرر در فراخوان واصل شود، مطلقاً ترتيب اثر داده نخواهد شد».
5 - مبلغ برآورد شده معامله و مباني آن (در صورتي كه تعيين آن ميسر و اعلام آن به مصلحت باشد). در مواردي كه فهرست بهاي پايه وجود دارد، برآورد مربوط طبق فهرست ياد شده تهيه ميشود.
6 - نوع و مبلغ سپرده (تضمين شركت در مناقصه/ مزايده) بهصورت مقطوع. چنانچه شرايط معامله مطابق بندهاي (ط) و (ي) ماده (21) باشد، مبلغ سپرده شركت در مزايده (تضمين) حداقل معادل پنج درصد (5%) مبلغ پيشنهادي مزايدهگران خواهد بود.
تبصره - مبلغ مقطوع ياد شده بر مبناي درصدهايي از ميزان برآورد به شرح زير از طرف سازمان محاسبه و در اسناد مناقصه/ مزايده درج خواهد شد:
- براي معاملات ده برابر نصاب معاملات كوچك به نرخ (10%).
- براي معاملات تا بيست و پنج برابر نصاب معاملات كوچك نسبت به مازاد ده برابر نصاب معاملات كوچك به نرخ (5%).
- براي معاملات از بيست و پنج برابر نصاب معاملات كوچك به بالا و نسبت به مازاد بيست و پنج برابر نصاب معاملات كوچك به نرخ (3%).
- در موارد خاص، ميزان سپرده با نظر مديرعامل تعيين و در فراخوان اعلام خواهد شد.
7- در فراخوان درج شود كه پيشنهاددهنده موظف است معادل مبلغ سپرده، تضمينهاي معتبر مطابق مقررات تسليم يا مبلغ يادشده را بهحساب بانكي سازمان واريز و يا چك بانكي تضميني در وجه سازمان تهيه و حسب مورد ضمانتنامه يا رسيد واريز وجه يا چك بانكي را ضميمه پيشنهاد به سازمان تسليم نمايد. به پيشنهادهاي فاقد سپرده، سپردههاي مخدوش، سپردههاي كمتراز ميزان مقرر، چك شخصي و نظاير آن ترتيب اثر داده نخواهد شد.
8 - در فراخوان درج شود كه «ساير اطلاعات و جزييات مربوط در اسناد مناقصه/ مزايده مندرج است.»
9- ذكر ترتيب فروش اسناد مناقصه/ مزايده.
ب - سازمان بايد فراخوان را از طريق شبكه اطلاعرساني معاملات سازمان منتشر نمايد. همچنين به تشخيص مديرعامل از دو تا سه نوبت از طريق درج خلاصه فراخوان حداقل در يكي از روزنامههاي كثيرالانتشار كشوري يا استان مربوط (با ذكر چگونگي دسترسي به جزئيات اطلاعات مربوط در شبكه اطلاعرساني يادشده) منتشر شود.
ج - مديرعامل (و يا نماينده مجاز وي) ميتواند علاوه بر موارد مذكور در بند (ب) اين ماده از طريق ساير رسانههاي گروهي و رسانههاي ارتباط جمعي و پايگاههاي اطلاعرساني نيز فراخوان را منتشر نمايد.
تبصره1- در مواردي كه به تشخيص مديرعامل انتشار فراخوان در چند محل ضرورت داشته باشد، در محل هايي كه لازم ميداند نيز به نشر فراخوان اقدام خواهد نمود.
تبصره2- در صورتي كه نياز به برگزاري مناقصه / مزايده بينالمللي باشد يا استفاده از تسهيلات اعتباري خارجي مطرح باشد بايد با كسب مجوزهاي مربوط و با رعايت موازين قانون حداكثر استفاده از توان فني و مهندسي، توليدي و صنعتي و اجرايي كشور در اجراي پروژهها و ايجاد تسهيلات به منظور صدور خدمات - مصوب 1375- اقدام و همچنين در مورد برگزاري مناقصه/مزايده بينالمللي، آگهي مناقصه/ مزايده مربوط در يكي از روزنامههاي كثيرالانتشار و حداقل يك نوبت در يكي از روزنامههاي انگليسي زبان داخلي و يك مجله يا روزنامه بينالمللي مرتبط با موضوع، منتشر شود.
ماده14-
احكام زير در خصوص اسناد مناقصه/ مزايده الزامي است:
الف - تمامي اسناد مناقصه/ مزايده بايد به طور يكسان به همه داوطلبان تحويل شود.
ب - اسناد مناقصه/ مزايده شامل تصريح در موارد زير است:
1- نام و نشاني سازمان.
2- نوع و مبلغ سپرده (تضمين شركت در مناقصه/ مزايده)
3- محل، زمان و مهلت دريافت اسناد، تحويل پيشنهادها و گشايش پاكت آنها.
تبصره - ذكر (م-جاز بودن حضور پيشنهاددهندگان در جلسه گشايش پاكت پيشنهادها) و همچنين حداكثر مدت زماني كه براي بررسي پيشنهادها و تعيين برنده مناقصه/ مزايده لازم است.
4- روش تهيه و مهلت مقرر براي تسليم پيشنهادها و تعداد نسخههاي آنها
5 - بهاي پيشنهادي بايد به مبلغ مشخص (به صورت اعداد و حروف توأمان) يا براساس درصد كسري يا اضافه نسبت به واحد بهاي اعلام شده يا ميزان كالا، خدمت يا حقوق مورد نظر تعيين و در پاكتهاي لاك و مهرشده به دبيرخانه سازمان و به طور محرمانه تسليم شود. پاكتهاي ياد شده فقط در جلسه كميسيون مناقصه/ مزايده گشوده خواهد شد.
6 - مبلغ پيش پرداخت و تضمين حسن انجام كار.
7- مدت اعتبار پيشنهادها.
8 - شرايط و سقف جبران هزينههاي مربوط به تأمين ضمانتنامه هريك از مناقصهگران/ مزايدهگران براي م-واردي كه مناقصه/ مزايده بهدليل پايان مدت اعتبار پيشنهادها، تجديد شود.
9- شرح كار، مشخصات فني بازرگاني، استانداردها، نوع، كميت و كيفيت كالا، خدمت يا حقوق.
تبصره1- مشخصات نبايد بيانگر انتخاب يك شخص (حقيقي يا حقوقي) و يا كشور خاص باشد.
تبصره2- درخصوص مزايده، مشخصات مورد معامله بايد در صورتجلسهاي درج و به امضاء مسئول (مسئولين) واحد (واحدهاي) ذيربط و در صورت لزوم مشاور طرح و يا كارشناس ارزياب برسد.
10- برنامهريزي براي انجام و تحويل كالا، خدمت يا حقوق (ترتيب حمل، بيمه و ميزان خسارت در صورت تأخير و نظاير آن).
11- معيارها و روش ارزيابي كيفي مناقصهگران/ مزايدهگران.
12- نحوه پرداخت بهاي معامله (تعيين مواردي همچون پرداخت بطور نقد، اقساط و نظاير آن).
تبصره - پرداخت از طريق گشايش اعتبار اسنادي ريالي براي معاملات بزرگ توصيه ميشود.
13- نحوه ترجيح مناقصهگران/مزايدهگران داخلي نسبت به مناقصهگران/ مزايدهگران خارجي، در مناقصههاي/ مزايده هاي بينالمللي.
14- مباني و روش تعيين برنده مناقصه/ مزايده با ذكر «نحوه تأثيرگذاري ارزيابي فني بازرگاني بر قيمت پيشنهادي»، در مواردي كه مناسبترين پيشنهاد از طريق ارزيابي فني بازرگاني و مالي پيشنهادها تعيين ميشود.
15- متن قرارداد شامل موافقتنامه، شرايط عمومي و خصوصي و ضمايم آن.
16- صورت جلسات و توضيحات موضوع ماده (18).
17- ساير اسنادي كه به تشخيص سازمان لازم باشد.
18- تصريح به اينكه سازمان اختيار دارد مقدار كالا، خدمت يا حقوق مورد معامله را تا بيست و پنج درصد (25%) افزايش يا كاهش دهد.
19- اعلام تكاليف قانوني سازمان در مورد كسورات قانوني مربوط به قرارداد و تكاليف طرف معامله در ارتباط با بيمه، ماليات و عوارض متعلقه به قرارداد.
تبصره - در صورتي كه سازمان ثبت قرارداد را در دفاتر رسمي ضروري تشخيص دهد. در فراخوان درج شود كه هزينه ثبت قرارداد و پرداخت ماليات و هرگونه عوارض طبق قوانين و مقررات به عهده برنده مناقصه/ مزايده خواهد بود.
20- ذكر عبارت «در صورتي كه برنده مناقصه/ مزايده حاضر به انعقاد قرارداد و انجام معامله نشود، سپرده او ضبط و با نفر دوم برنده مناقصه/ مزايده معامله انجام ميشود و سپرده برنده دوم مناقصه/ مزايده نيز در صورتي كه از انعقاد قرارداد و يا از انجام معامله امتناع ورزد، ضبط خواهد شد. قبل از انعقاد قرارداد يا تسليم ضمانت انجام تعهدات از طرف برنده مناقصه/ مزايده، سپرده نفر دوم مسترد نخواهد شد» و همچنين حداكثر مدت زمان نگهداري سپرده نفر دوم.
21- ميزان ضمانت انجام تعهدات و ترتيب دريافت و استرداد آن.
22- در اسناد درج شود كه سازمان در موارد موضوع جزء (5) بند (الف) و جزءهاي (4) و (5) بند (ب) ماده (25) اين آييننامه و در مواردي كه مناقصهگر/ مزايدهگر مرتكب يكي از اعمال مندرج در بندهاي ماده (1) آييننامه پيشگيري و مبارزه با رشوه در دستگاههاي اجرايي، موضوع تصويبنامه شماره 73377/ت30374ه- مورخ 22/12/1383 و اصلاحيه بعدي آن شود، در رد پيشنهادهاي مرتبط مختار است.
تبصره - قبولي در كميته فني بازرگاني نيز موجب سلب اختيار يادشده نيست. سازمان در صورت رد هريك از پيشنهادها، دلايل مربوط به رد پيشنهاد را مشخص و در سوابق براي مراجعات آينده نگهداري مينمايد.
23- درج مفاد مندرج در بندهاي (ط) و (ي) ماده (21).
24- ذكرعبارت «برنده مناقصه/ مزايده حق واگذاري تمام و يا بخشي از موضوع معامله را بدون موافقت كتبي سازمان به ديگري ندارد.»
ماده15-
در مواردي كه محدوديت برگزاري مناقصه/ مزايده عمومي با ذكر ادله توسط واحد متقاضي گزارش و صرفه و صلاح سازمان در انجام معامله به صورت مناقصه/ مزايده محدود براساس دستورالعمل مصوب هيئتمديره و به تشخيص و مسئوليت مديرعامل تأييد شود، به ترتيب زير عمل خواهد شد:
1- سازمان از طريق شبكههاي ملي اطلاعرساني مناقصات و اطلاعرساني معاملات سازمان و ارسال دعوتنامه از كليه اشخاص صلاحيتدار (بر اساس فهرستهاي موضوع ماده (12) و تبصره جز (5) بند (ب) ماده (11)) براي اعلام آمادگي شركت در مناقصه/ مزايده دعوت بهعمل ميآورد.
2- اشخاصي كه براي شركت در مناقصه/ مزايده اعلام آمادگي كرده و اسناد مربوط را در مهلت مقرر تحويل دادهاند، توسط كميته فني بازرگاني (و به ترتيب مقرر در ماده (11)) ارزيابي كيفي ميشوند.
3- كميته فني بازرگاني اشخاص واجد حد نصاب را به ترتيب اولويت بر اساس روش ارزيابي كيفي كه با توجه به تبصره جز (2) بند (ب) ماده (11) در اسناد درج شده است، تعيين و به كميسيون مناقصه/ مزايده منعكس مينمايد.
تبصره - در مواردي كه به تشخيص مديرعامل و تأييد هيئتمديره، به واسطه تأخير ناشي از انجام ارزيابي، صرفه و صلاح سازمان در حذف بندهاي (1) و (2) باشد، كميته فني بازرگاني بر اساس آخرين اطلاعات قابل تحصيل (ارزيابيهاي انجام شده طي دو سال اخير) در مورد توان انجام تعهدات اشخاص اظهار نظر خواهد كرد.
4- كميسيون مناقصه/ مزايده فهرستي از اشخاص واجد حدنصاب و به ترتيب اولويت ايشان تهيه مينمايد (فهرست كوتاه) تا دعوتنامه مناقصه/ مزايده براي آنها ارسال شود.
تبصره1- تعداد اشخاص (موضوع اين بند) كه با توجه به اولويت براي مناقصه/ مزايده محدود دعوت ميشوند با تأييد مديرعامل و قبل از انجام مراحل يادشده تعيين خواهند شد. حداقل تعداد اشخاص هفت نفر خواهد بود. چنانچه اشخاص واجد حد نصاب كمتر از هفت نفر باشد، كميسيون مناقصه/ مزايده ميتواند نسبت به اطلاعرساني مجدد اقدام و يا از طريق ارسال دعوتنامه اشخاص صلاحيت دار را دعوت نمايد و يا مراتب را براي اتخاذ تصميم (از جمله كاهش حداقل تعداد به تعداد واجدين حدنصاب) به هيئتمديره منعكس نمايد.
تبصره2- در صورت وجود فهرست كوتاه مناقصهگران/مزايدهگران صلاحيتدار، كه حداكثر دو سال قبل به ترتيب فوق و بدون استفاده از تبصره (2) اين ماده تهيه شده باشد، به تشخيص مديرعامل، سازمان ملزم به انجام مراحل نيست.
تبصره3- كليه مقررات مربوط به مناقصه/مزايده عمومي كه قابل انطباق با مناقصه/ مزايده محدود باشد، در مناقصه/ مزايده محدود نيز لازمالرعايه است. از آن جمله، موارد مندرج در اين آييننامه در ارتباط با فراخوان بايد در دعوتنامه مناقصه/ مزايده محدود مراعات شود.
ماده16-
ترتيب تهيه و تسليم پيشنهادها به شرح زير است:
الف - شركتكنندگان در مناقصه/مزايده پس از دريافت يا خريد اسناد بايد پيشنهادهاي خود را به ترتيب زير تهيه و به شركت تسليم كنند:
1- تهيه و تكميل اسناد و پيشنهادها.
2- تسليم پيشنهادها در مهلت مقرر در فراخوان مناقصه/ مزايده.
3- دريافت رسيد تحويل پيشنهادها.
ب - مهلت قبول پيشنهاد بايد حسب عرف براي تهيه پيشنهاد كافي باشد، ولي اين مهلت در مورد مناقصه/ مزايده داخلي و بينالمللي از آخرين مهلت تحويل اسناد مناقصه/ مزايده به ترتيب نبايد كمتر از ده روز و يك ماه باشد.
تبصره - در موارديكه علاوه بر انتشار فراخوان از طريق روزنامه و شبكههاي اطلاعرساني ملي مناقصات و اطلاعرساني معاملات سازمان، اسناد مناقصه/ مزايده نيز به صورت الكترونيكي و بلافاصله در اختيار داوطلبان قرار ميگيرد و در دسترس آنان باقي ميماند، تاريخ انتشار اولين فراخوان در روزنامه و انتشار اسناد در شبكه اطلاعرساني معاملات سازمان (هر كدام مؤخر باشد) از نظر مهلت قبول پيشنهاد در حكم آخرين مهلت تحويل اسناد مناقصه/ مزايده است.
ماده17-
شرايط تسليم و تحويل پيشنهادها به شرح زير است:
الف - هيچ يك از شركتكنندگان در مناقصه/ مزايده جز درمواردي كه در اسناد مناقصه/ مزايده پيشبيني شده باشد، نميتوانند بيش از يك پيشنهاد تسليم كنند.
ب - شرايط مناقصه/ مزايده براي تمامي مناقصهگران/ مزايدهگران اعم از دولتي، عمومي يا خصوصي بايد يكسان باشد از جمله در تأمين ضمانتنامهها، شرايط قرارداد، نحوه تحويل و تسليم مدارك، مشخصات و شرايط انجام تعهدات و نظاير آنها.
ج - شركتكنندگان در مناقصه/ مزايده بايد اسناد مناقصه/ مزايده و پيشنهادهاي خود را در پاكت هاي جداگانه دربسته و لاك و مهر شده و در لفاف مناسب قرار داده و به شرح زير به سازمان ارايه كنند:
1- پاكت تضمين (پاكت الف) - شامل ضمانتنامه شركت در مناقصه/ مزايده.
2- پاكت فنيبازرگاني (پاكت ب) - شامل اسناد فني، اسناد قراردادي و حقوقي.
3- پاكت قيمت (پاكت ج) - شامل پيشنهاد قيمت و شرايط مالي پيشنهاددهنده در چارچوب اسناد مناقصه/ مزايده.
متناسب با موضوع معامله در فراخوان اعلام خواهد شد كه تمام پاكتها پس ازلاك و مهر شدن در داخل يك پاكت لاك و مهر شده قرار گرفته و طبق زمانبندي مقرر تحويل داده شود.
د- سازمان موظف است در مهلت مقرر همه پيشنهادهاي ارايه شده شركتكنندگان را پس از دريافت، ثبت و تا جلسه بازگشايي ازپاكت ها صيانت نمايد.
ه- - هرگونه تسليم، تحويل، اصلاح، جايگزيني و يا پس گرفتن پيشنهاد بايد به صورت قابل گواهي و با رعايت ماده (34) در مهلت و مكان مقرر در اسناد مناقصه/ مزايده انجام شود.
ماده18-
توضيح و تشريح اسناد به شرح زير انجام ميگيرد:
الف - چنانچه شركتكنندهاي دراسناد مناقصه/ مزايده، ابهام يا ايرادي مشاهده كند، ميتواند از سازمان توضيح بخواهد.
ب - توضيحات و پاسخ به پرسشهاي مناقصهگران/ مزايدهگران و همچنين در صورت تشكيل جلسه توضيح اسناد، رونوشت صورتجلسه آن و هر گونه تجديدنظر در اسناد مناقصه/ مزايده بايد با رعايت ماده (34) به طور يكسان در اختيار همه شركتكنندگان در مناقصه/ مزايده قرار داده شود.
تبصره - سازمان بايد اهتمام نمايد تا اسناد مناقصه/ مزايده از شفافيت لازم برخوردار بوده و عاري از ابهام باشد تا شركتكنندگان در مناقصه/ مزايده بتوانند با برداشت صحيح از اسناد مناقصه/ مزايده، قيمت و شرايط مالي پيشنهادي خود را در چارچوب شرايط مناقصه/ مزايده ارايه نمايند.
ماده19-
گشايش پاكت پيشنهادها به شرح زير انجام ميگيرد:
الف - در صورتيكه در مدت مقرر پيشنهاد يا پيشنهادهايي رسيده باشد. كميسيون مناقصه/ مزايده در زمان و مكان مقرر تشكيل و پيشنهادهاي دريافتي را مفتوح و به شرح زير رسيدگي و اتخاذ تصميم خواهد نمود.
ب - مراحل گشايش پاكت پيشنهادها به شرح زير است:
1- تهيه فهرست اسامي دريافتكنندگان اسناد، پيشنهاددهندگان (مناقصهگران و مزايدهگران)، حاضران و شركتكنندگان درجلسه.
2- بازكردن پاكت تضمين (الف) و كنترل آن.
3- بازكردن پاكت فني بازرگاني (ب).
4- تحويل پاكتهاي فني بازرگاني (ب) به كميته فني بازرگاني در مناقصههاي/ مزايدههاي دو مرحلهاي.
5 - بازكردن پاكت قيمت (ج) و كنترل از نظر كامل بودن مدارك و امضاء آنها و كنار گذاشتن پيشنهادهاي غيرقابل قبول در مناقصههاي / مزايدههاي يك مرحلهاي.
6 - تهيه و تنظيم و امضاء صورتجلسه گشايش پيشنهادها توسط كميسيون مناقصه/ مزايده.
7- تحويل پاكتهاي قيمت (ج) و تضمين (الف) پيشنهادهاي رد شده به سازمان براي استرداد به ذينفع.
ج - در صورت برگزاري مناقصه/ مزايده دو مرحلهاي، زمان و مكان تشكيل جلسه گشايش پاكتهاي قيمت (ج) در جلسه گشايش پاكت ها اعلام خواهد شد. اين مدت فقط براي يك بار تا سقف مدت اعتبار پيشنهادها قابل تمديد است. در اين صورت پاكتهاي قيمت (ج) در يك لفاف لاك و مهر شده توسط سازمان صيانت ميشود. در مناقصههاي/ مزايدههاي يك مرحلهاي، پاكتهاي قيمت (ج) بي درنگ گشوده و براساس ماده (21) اين آييننامه، برنده مناقصه/ مزايده تعيين ميشود.
د- سازمان موظف است از مناقصهگران/ مزايدهگران يا نمايندگان آنها براي حضور در جلسه گشايش پيشنهادهاي مالي (پاكتهاي قيمت (ج)) دعوت نمايد.
ماده20-
ارزيابي فني بازرگاني پيشنهادها به شرح زير انجام ميگيرد:
الف - در مناقصههاي/ مزايدههاي دو مرحلهاي سازمان موظف است براساس معيارها و روشهاي اعلام شده در اسناد مناقصه/ مزايده، ارزيابي كيفي مناقصهگران/مزايدهگران و ارزيابي فني بازرگاني پيشنهادها را انجام و اعلام نمايد.
تبصره - استانداردها (حسب مورد براساس استانداردهاي بينالمللي يا داخلي موضوع ماده (27)) و روش ارزيابي مشخصات فني پيشنهادها و عوامل مؤثر در اين ارزيابي (شامل معيارهاي ارزيابي،شاخصهاي اندازهگيري و دامنه امتياز و مباني تعيين آن براي هريك از معيارها، اهميت نسبي معيارها وهمچنين حد نصاب امتياز فني قابل قبول) بايد تعيين و در اسناد مناقصه/ مزايده درج شود.
ب - درصورتي كه بررسي فني بازرگاني پيشنهادها لازم باشد، نتيجه بررسي طي مهلتي كه كميسيون مناقصه/مزايده معين ميكند به جلسه بعدي كميسيون احاله ميشود و براساس گزارش كميته فني بازرگاني، پاكتهاي قيمت (ج) پيشنهاددهندگاني كه امتياز فني بازرگاني لازم را احراز كردهاند، گشوده ميشود.
تبصره1- در صورتي كه بررسي فني بازرگاني پيشنهادها لازم باشد، مهلت اعلام نظر توسط كميسيون مناقصه/مزايده حداكثر تا دو برابر مهلت مقرر براي رسيدگي توسط كميسيون قابل تمديد خواهد بود. چنانچه فرصت مورد نياز از سقف مهلت مقرر براي تعيين برنده تجاوز نمايد، سازمان بايد موضوع را به اطلاع كليه پيشنهاددهندگان برساند. در اين صورت هر يك از پيشنهاددهندگان، حداكثر ظرف نصف مدت مهلت تمديد شده كه از ده روز كاري تجاوز نخواهد نمود، ميتوانند انصراف خود را اعلام و در صورت انصراف سپرده آنها مسترد خواهد شد.
تبصره2- سازمان همزمان با بررسي اسناد فني پيشنهاددهندگان، اسناد قراردادي و حقوقي را مورد بررسي قرار داده و در صورت وجود ابهام نسبت به رفع ابهامات و احتمالاً رفع اختلافهاي بين پيشنهادهاي رسيده با اسناد مناقصه/ مزايده اقدام نموده و چنانچه ضرورت ايجاب نمايد، مدت زمان معقولي را براي رفع ابهام مشخص و به همه شركتكنندگان اعلام ميكند.
تبصره3- كميته فني بازرگاني بايد در مهلت تعيين شده پيشنهادهايي را كه از نظر فني مردود است، با ذكر دليل مشخص كرده و پيشنهادهاي قابل قبول را به ترتيب اولويت و با درج ضريب مطابقت با مشخصات مورد مناقصه/مزايده (امتياز فني) تعيين و مراتب را به كميسيون مناقصه/ مزايدهگزارش نمايد. مباني انجام بررسيهاي فني و تعيين ضريب مطابقت با توجه به مفاد تبصره (1) در گزارش كميته فني بازرگاني با ذكر دليل منعكس خواهد شد.
ج - هرگونه ارزيابي فنيبازرگاني، تنها پيش از گشودن پاكتهاي قيمت (ج) مجاز است.
د - پاكت قيمت (ج) مناقصهگراني/مزايدهگراني كه در ارزيابيهاي فني بازرگاني پذيرفته نشدهاند، بايد ناگشوده بازگردانده شود.
ماده21-
ارزيابي مالي و تعيين برنده به شرح زير انجام ميگيرد:
الف - درمناقصههايي/مزايده هايي كه مناسبترين قيمت با ارزيابي فني بازرگاني و مالي پيشنهادها تعيين ميشود، مناسبترين قيمت به عنوان پيشنهاد برتر شناخته ميشود. چنانچه پيشنهاد برتر، حائز حداقل قيمت در مناقصه/ مزايده باشد و قيمت پيشنهادي از نظر كميسيون عادله باشد، برنده شناخته ميشود. درغير اين صورت، كميسيون مناقصه/ مزايده نظر خود را در خصوص پيشنهاد برتر به همراه گزارش توجيهي و تصميم خود در خصوص پذيرش پيشنهاد برتر بهعنوان برنده و يا تجديد مناقصه/مزايده به هيئتمديره گزارش مينمايد. چنانچه هيئتمديره ظرف مدت دو هفته ضرورت بررسي مجدد را اعلام نمايد، كميسيون پس از بررسي مجدد نسبت به اعلام پيشنهاد برتر به عنوان برنده و يا تجديد مناقصه/مزايده اقدام خواهد نمود. در صورتي كه هيئتمديره ظرف مدت يادشده ضرورت بررسي مجدد را اعلام ننمايد، كميسيون نسبت به اعلام تصميم اوليه كميسيون اقدام خواهد نمود.
تبصره - مباني و روش ارزيابي مالي بايد به صورت مشروح با ذكر «نحوه تأثيرگذاري ارزيابي فني بازرگاني بر قيمت» در اسناد مناقصه/ مزايده درج شود.
ب - در ساير مناقصهها/مزايدهها، چنانچه حداقل/حداكثر قيمت پيشنهاد شده (يا قيمت پيشنهادي در موردي كه فقط يك پيشنهاد رسيده باشد) از نظر كميسيون عادله باشد، در صورتي كه اين پيشنهاد از نظر فني قابل قبول باشد، برنده شناخته ميشود.
تبصره - چنانچه حداقل/حداكثر قيمت پيشنهادشده (يا قيمت پيشنهادي در موردي كه فقط يك پيشنهاد رسيده باشد) از نظر كميسيون عادله نباشد، كميسيون ميتواند اتخاذ تصميم نمايد كه مناقصه/مزايده تجديد يا حداقل از سه شخص صلاحيت دار استعلام بها شود و نتيجه آن در كميسيون مطرح شود. در صورتي كه حداقل/حداكثر قيمت بدست آمده در استعلام بها كمتر/بيشتر از حداقل/ حداكثر قيمت پيشنهاد شده در مناقصه/ مزايده باشد، به شرح زير عمل ميشود:
1- در صورتي كه تفاوت اين دو قيمت كمتر از پنج درصد (5%) باشد، در اين صورت اگر پيشنهاددهنده حداقل در مناقصه/حداكثر در مزايده حاضر باشد معامله را به حداقل/ حداكثر قيمت به دست آمده در استعلام انجام دهد به عنوان برنده اعلام خواهد شد. در غير اينصورت كميسيون پيشنهاددهنده حداقل/حداكثر قيمت در استعلام بها را حائز حداقل /حداكثر قيمت شناخته و موضوع را براي تأييد وي بهعنوان برنده و يا تجديد مناقصه/ مزايده به هيئتمديره احاله خواهد نمود.
2- در صورتي كه حداقل /حداكثر قيمت به دست آمده در استعلام بها برابر يا بيشتر از حداقل/كمتر از حداكثر قيمت پيشنهاد شده در مناقصه/ مزايده باشد يا در استعلام بها كسي داوطلب معامله نباشد و يا تعداد داوطلبان كمتر از سه باشند، كميسيون ميتواند پيشنهاددهنده حداقل در مناقصه/حداكثر در مزايده را به عنوان برنده اعلام و يا رأي به تجديد مناقصه/ مزايده دهد.
ج - پس از گشودن پاكتهاي قيمت (ج)، چنانچه به تشخيص كميسيون، بررسي قيمتها و تجزيه و كنترل مباني آن لازم باشد، كميسيون ميتواند انجام اين بررسي را به كميته فني بازرگاني ارجاع نمايد. در اين صورت كميته فني بازرگاني حداكثر ظرف دو هفته نتيجه ارزيابي را به كميسيون اعلام ميكند.
د- پس از گشودن پاكتهاي قيمت (ج)، سپرده برنده اول و دوم نزد سازمان نگهداري و سپرده سايرين بازگردانده ميشود.
ه- - در مناقصات بينالمللي، مناقصهگران داخلي نسبت به مناقصهگران خارجي ترجيح دارند. نحوه ترجيح مناقصهگران داخلي، در اسناد مناقصه قيد خواهد شد. مناقصاتي كه درآنها رعايت اين قاعده به مصلحت نباشد، بايد از سوي شوراي اقتصاد تأييد شوند.
و- براي افزايش سهم انجام كار در ايران، پيشنهادهاي كليه مناقصهگران اعم از داخلي و خارجي در مناقصات داخلي و يا بينالمللي به شرح مندرج در مواد (3) و (4) آييننامه اجرايي بند(ج) ماده (2) قانون تنظيم بخشي از مقررات تسهيل و نوسازي صنايع كشور، موضوع تصويبنامه شماره 44930/ت30750ه- مورخ 13/08/1383 و اصلاحيه بعدي آن همسنگ ميشود.
ز- براي ارزيابي و همسنگ كردن پيشنهادهاي داراي بخش ارزي، نرخ برابري ارز، نرخ ارز قابل معامله اعلام شده توسط مراجع رسمي كشور است. در اين گونه موارد براي ارزيابي و همسنگكردن پيشنهادهاي دريافتي بايد متوسط نرخ ارز در هفت روز كاري متوالي تا سه روز قبل از روز گشايش پاكتهاي قيمت (ج) پيشنهاددهندگان، ملاك عمل قرار گيرد.
ح - درخصوص معاملات بزرگ با تشخيص مديرعامل (و يا نماينده مجاز وي) بايد حدود بهاي عادله توسط مشاور طرح (و يا واحد متقاضي) و يا كارشناس منتخب هيئتمديره تعيين و تا قبل از گشودن پاكتها (ترجيحاً قبل از برگزاري مناقصه/ مزايده) به كميسيون گزارش شود.
ط - در صورتي كه مناقصه/ مزايده براي اقلام (كالا، خدمت يا حقوق) مختلف برگزار شده باشد و قيمت يك يا چند قلم پيشنهادي نسبت به پيشنهاد ديگر ارزان تر و چند قلم آن گرانتر باشد، معامله با كسي كه درمجموع قيمت پيشنهادي وي از همه مناسبتر باشد، انجام خواهد ش-د، مگر آنكه خريد / ف-روش اقلام مورد معامله از فروشندگان/ به خريداران متعدد به صرفه بوده و به ويژه با توجه به شرايط تحويل و خصوصيات مساعد ديگر به صلاح سازمان باشد. در اين صورت موضوع معامله تفكيك گشته و هر قلم از كالا، خدمت يا حقوق يادشده از حائزين مناسبترين قيمت خريداري/ به بالاترين قيمت فروخته خواهد شد. مراتب بايد در فراخوان و اسناد مناقصه/ مزايده درج شود.
ي - چنانچه تمامي يك نوع كالا، خدمت يا حقوق مورد نياز توسط پيشنهاددهنده مناسبترين قيمت قابل تأمين نباشد (چنانچه تمامي يك نوع كالا، خدمت يا حقوق مورد درخواست پيشنهاددهنده مناسبترين قيمت نباشد) و يا خريد/ فروش كالا، خدمت يا حقوق مورد نياز از مناقصهگران/ به مزايدهگران متعدد مقرون به صرفه باشد، سازمان ميتواند با رعايت موارد زير معامله را با مناقصهگران/ مزايدهگران متعدد انجام دهد:
1- قيمت پيشنهادي عادله باشد.
2- خريد/فروش كالا، خدمت يا حقوق مورد نياز را به تفكيك با حائزين مناسبترين قيمت و به ترتيب اولويت انجام دهد.
3- مراتب در فراخوان و يا اسناد مناقصه/ مزايده درج شده باشد.
ماده22-
تعيين برنده به ترتيبي خواهد بود كه در اسناد درج ميشود. هرگونه مذاكره با پيشنهاددهندگان و يا برنده براي اخذ تخفيف و يا تغيير قيمت و شرايط قراردادي ممنوع است. همچنين هيچگونه تخفيف و يا تغيير قيمتي نيز از سوي پيشنهاددهندگان پذيرفته نخواهد شد و تنها ملاك تعيين برنده قيمتي است كه هر شركتكننده در پاكت دربسته و لاك و مهر شده به سازمان تسليم كرده است. كميسيون مناقصه/ مزايده، كميته فنيبازرگاني و مسئولين سازمان بايد با توجه به مدتي كه فروشندگان/ خريداران كالا، خدمت يا حقوق در برگ پيشنهادهاي خود ذكر نمودهاند به نحوي اقدام كنند كه به علت انقضاي مدت خسارتي متوجه سازمان نشود.
تبصره - چنانچه براي كاهش يا افزايش قيمت در اسناد مناقصه/ مزايده ترتيبي مشخص شده باشد بايد براساس آن اقدام شود.
ماده23-
در مواردي كه كميسيون مناقصه/ مزايده برنده را اعلام كرده باشد، سپرده او و پيشنهاددهندهاي كه پيشنهاد او در مرتبه دوم قرار دارد با رعايت ماده (32) نگاهداري و سپرده ساير پيشنهاددهندگان بلافاصله آزاد خواهد شد.
تبصره - پيشنهادي كه در مرتبه دوم قرار دارد در صورتي ميتواند مورد ابلاغ قرار گيرد كه تفاوت بهاء پيشنهادي او با برنده كمتر از مبلغ سپرده (تضمين) باشد، در غير اين صورت رجوع به وي ممنوع است و سپرده او آزاد خواهد شد.
ماده24- اگر در نتيجه فراخوان يا انتشار در شبكههاي ملي اطلاعرساني مناقصات و اطلاعرساني معاملات سازمان و يا دعوت به مناقصه/ مزايده، پيشنهادي دريافت نشده باشد، مديرعامل ميتواند مناقصه/ مزايده را تجديد و يا موضوع را براي اتخاذ تصميم و تعيين نحوه انجام معامله به هيئت سه نفره مندرج در ماده (28) احاله كند.
تبصره - اطلاعات كليه معاملات اعم از مناقصه و ترك مناقصه جز آن دسته از معاملاتي كه به تشخيص هيئت وزيران بايد مستور بماند، بايد در شبكه ملي اطلاعرساني مناقصات ثبت و در اختيار عموم قرار گيرد.
ماده 25-
شرايط تجديد و لغو مناقصه/ مزايده به شرح زير است:
الف - مناقصه/ مزايده در شرايط زير تجديد ميشود:
1- كم بودن تعداد مناقصه/ مزايدهگران از حد نصاب تعيين شده در شرايط و اسناد مناقصه/ مزايده.
تبصره - در صورت ايجاب تنها يك متقاضي براي انجام معامله (منحصر به فرد بودن براساس جزء (2) بند (ع) ماده (2)) كميسيون مناقصه/ مزايده بايد در تعيين برنده كليه موارد مندرج در فراخوان و اسناد و شرايط مناقصه/ مزايده موضوع مواد (13) و (14) و ساير موارد مرتبط در اين آييننامه را به طور كامل رعايت نمايد.
2- پايان مدت اعتبار پيشنهادها و عدم موافقت شركتكنندگان و يا برنده مناقصه/ مزايده با تمديد مدت اعتبار پيشنهاد.
3- بالا بودن قيمتها به نحوي كه توجيه اقتصادي خريد در مناقصه منتفي شودو يا مبلغ پيشنهادي برنده در مناقصه فراتر از مبلغ تعيين شده، حدود بهاي عادله موضوع بند (ح) ماده (21) باشد.
4- پايين بودن قيمتها به نحوي كه توجيه اقتصادي فروش در مزايده منتفي شود و يا مبلغ پيشنهادي برنده در مزايده كمتر از مبلغ تعيين شده، حدود بهاي عادله موضوع بند (ح) ماده (21) باشد.
5 - رأي هيئت رسيدگي به شكايات درخصوص مناقصه.
6 - امتناع برندگان اول و دوم مناقصه/ مزايده از انعقاد قرارداد.
تبصره - در صورتي كه مناقصه/ مزايده به دليل پايان مدت اعتبار پيشنهادها تجديد شود، سازمان موظف است براساس شرايط و سقف مندرج در اسناد مناقصه/ مزايده هزينههاي مربوط به تأمين ضمانتنامه (تضمين شركت در مناقصه/مزايده) را به مناقصهگران/ مزايدهگران پرداخت نمايد.
ب - مناقصه/ مزايده در شرايط زير لغو ميشود:
1- نياز به خريد و يا فروش كالا، خدمت يا حقوق موضوع مناقصه/ مزايده مرتفع شده باشد.
2- تغييرات زيادي در اسناد مناقصه/ مزايده لازم باشد و موجب تغيير در ماهيت مناقصه/ مزايده شود.
3- حوادث غير مترقبه نظير جنگ، زلزله، سيل و مانند آنها.
4- تشخيص كميسيون مناقصه/ مزايده مبني بر تباني مناقصهگران/مزايدهگران.
5 - رأي هيئت رسيدگي به شكايات درخصوص مناقصه.
ج - سازمان بايد تجديد و يا لغو مناقصه/ مزايده را مطابق با ماده (34) به آگاهي همه مناقصهگران/ مزايدهگران برساند.