وزارت راه و شهرسازي ـ وزارت امور اقتصادي و دارايي
معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رييسجمهور ـ سازمان حفاظت محيط زيست
هيئتوزيران در جلسه مورخ 29/8/1390 بنا به پيشنهاد وزارتخانههاي راه و شهرسازي و امور اقتصادي و دارايي و معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رييسجمهور و به استناد بند (هـ) ماده (163) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران، آييننامه اجرايي ماده يادشده را به شرح زير تصويب نمود:
ماده1ـ
در اين آييننامه اصطلاحات زير در معاني مشروح مربوط به كار ميروند:
الف ـ سازمان: سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي.
ب ـ شركت ايراني حمل و نقل جادهاي: شخصيت حقوقي كه به منظور تصدي عمليات حمل و نقل جادهاي بين شهري كالا طبق مقررات مربوط تشكيل و داراي پروانه فعاليت معتبر از سازمان ميباشد.
ج ـ كاميون: وسيله حمل و نقل عمومي كه فعاليت آن صرفاً حمل و نقل بار از طريق جاده با ظرفيت بيش از ده تن است.
د ـ ظرفيت: حداكثر وزن مجاز ناخالص حمل (وزن كاميون + وزن محموله) وسيله نقليه كه برحسب طراحي كارخانه سازنده در كارت مشخصات آن درج گرديده است.
هـ ـ اسقاط: فرآيندي كه طي آن اسناد و مدارك مالكيت كاميون توسط نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران ابطال و گواهي اسقاط توسط مراكز اسقاط مجاز صادر ميشود.
و ـ عمر كاميون: زماني كه از سال ساخت كاميون سپري شده است.
ماده2ـ
سازمان موظف است تقاضاي شركتهاي ايراني حمل و نقل جادهاي براي واردات كاميون موردنياز خود را ظرف حداكثر يك ماه رسيدگي و تقاضاهاي مورد تأييد را جهت انجام اقدامات قانوني به وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرك جمهوري اسلامي ايران ارسال نمايد و در صورت رد تقاضا، دلايل را به صورت مكتوب به متقاضي اعلام نمايد.
تبصره ـ سازمان موظف است ضوابط تأييد و تشخيص را تدوين و منتشر نمايد.
ماده3ـ
كاميونهاي وارداتي بايد داراي شرايط زير باشند:
الف ـ عمر آنها كمتر از سه سال باشد.
ب ـ از خدمات پس از فروش موضوع قانون حمايت از حقوق مصرفكنندگان خودرو ـ مصوب 1386ـ برخوردار باشند.
ج ـ از نظر آلايندگيهاي محيط زيست، با استانداردهاي مصوب هيئت وزيران و شوراي عالي حفاظت محيط زيست انطباق داشته باشند. (مسئوليت نظارت بر اين امر به عهده سازمان حفاظت محيط زيست ميباشد.)
د ـ از نظر استانداردهاي ايمني و كيفيت با استانداردهاي اجباري كشور انطباق داشته باشند. (مسئوليت نظارت بر اين امر برعهده سازمان ملي استاندارد ايران ميباشد.)
هـ ـ با معيارهاي مصرف سوخت (مصوب) ستاد حمل و نقل و سوخت انطباق داشته باشند. تا زمان تدوين و اعلام معيارهاي مصرف سوخت، معيارهاي روز پذيرفته شده در كشورهاي اروپايي ملاك عمل خواهد بود. (مسئوليت نظارت بر اين امر به عهده سازمان ملي استاندارد ايران ميباشد.)
و ـ از مشخصات فني و ضوابط كاربرد جادهاي اعلام شده توسط سازمان برخوردار باشند. (مسئوليت نظارت بر اين امر به عهده سازمان خواهد بود.)
ماده4ـ
شركتهاي ايراني حمل و نقل جادهاي در صورت اسقاط كاميونهاي فرسوده با عمر بيش از (25) سال، به ازاي هر كاميون مشمول بيست و پنج درصد تخفيف در سود بازرگاني واردات يك كاميون با ظرفيت حداكثر سه تن بالاتر از كاميون اسقاط شده، ميشوند.
ماده5 ـ
واردات كاميون به نام شركت ايراني حمل و نقل جادهاي صورت ميگيرد و كاميونهاي وارداتي تا پنج سال از تاريخ ترخيص، تنها به ساير شركتهاي حمل و نقل جادهاي قابل واگذاري خواهند بود. اين موضوع توسط نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران در اسناد مربوط درج خواهد شد.
معاون اول رئيسجمهور ـ محمدرضا رحيمي