ماده1ـ كاربرد
الف ـ اين مقررات بمنظور تعيين روش يكنواخت در برگزاري مناقصات نيروهاي مسلح براساس مصوبه مقام معظم فرماندهي كل قوا در تاريخ 27/3/1386 و تبصره بند « ب» ماده1 قانون برگزاري مناقصات مصوب سال 1383 تهيه گرديده است.
ب ـ ستاد كل نيروهاي مسلح، ارتش جمهوري اسلامي ايران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران و نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران و كليه واحدها و سازمانهاي تابعه و وابسته به آنها از جمله دانشگاهها، بنيادها، شركتها و ساير مؤسسات موظف هستند مناقصات خود را با رعايت اين مقررات انجام دهند.
ماده2ـ تعاريف
واژگان خاصي كه در اين مقررات به كار برده شده، به شرح زير تعريف ميشوند:
الف ـ مناقصه: فرآيندي است رقابتي براي تأمين كيفيت موردنظر (طبق اسناد مناقصه)، كه در آن تعهدات موضوع معامله به مناقصهگري كه كمترين قيمت متناسب را پيشنهاد كرده باشد، واگذار ميشود.
ب ـ مناقـصهگزار: دستگاه موضوع بنـد (ب) ماده (1) اين مقررات كه مناقصه را برگزار مينمايد.
ج ـ مناقصهگر: شخصي حقيقي يا حقوقي است كه اسناد مناقصه را دريافت و در مناقصه شركت ميكند.
د ـ كميته فني بازرگاني: هيأتي است با حداقل سه عضو خبره فني بازرگاني صلاحيتدار كه از سوي مقام مجاز دستگاه مناقصهگزار انتخاب ميشود و ارزيابي فني بازرگاني پيشنهادها و ساير وظايف مقرر در اين مقررات را برعهده ميگيرد.
هـ ـ ارزيـابي كيفي مناقصـهگران: عبارت است از ارزيـابي توان انجام تعـهدات مناقصهگران كه از سوي مناقصهگزار يا به تشخيص وي توسط كميته فني بازرگاني انجام ميشود.
و ـ ارزيابي فني بازرگاني پيشنهادها: فرآيندي است كه در آن مشخصات، استانداردها، كارايي، دوام و ساير ويژگيهاي فني بازرگاني پيشنهادهاي مناقصهگران توسط كميته فني بازرگاني بررسي، ارزيابي و پيشنهادهاي قابلقبول برگزيده ميشوند.
ز ـ ارزيابي مالي: فرآيندي است كه در آن مناسبترين قيمت به شرح مندرج در ماده (20) اين مقررات از بين پيشنهادهائي كه از نظر فني بازرگاني پذيرفته شدهاند، برگزيده ميشود.
ح ـ ارزيابي شكلي: عبارت است از بررسي كامل بودن اسناد و امضاي آنها، غيرمشروط و خوانا بودن پيشنهاد قيمت.
ط ـ انحصار: انحصار در معامله عبارت است از يگانهبودن متقاضي شركت در معامله كه به طرق زير تعيين ميشود:
1ـ اعلان هيأت وزيران براي كالاها و خدماتي كه در انحصار دولت است.
2ـ انتشار آگهي عمومي و آمادگي تنها يك متقاضي براي انجام معامله.
3ـ تهيه گزارش كارشناسي و تأييد آن توسط مقام مجاز.
ي ـ برنامه زماني مناقصه: سندي است كه در آن زمان و مهلت برگزاري مراحل مختلف مناقصه، مدت اعتبار پيشنهادها و زمان انعقاد قرارداد مشخص ميشود.
ك ـ مقام مجاز: عبارتند از رييس ستاد كل نيروهاي مسلح، فرمانده كل ارتش جمهوري اسلامي ايران، فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران و ساير مقامات مجاز از سوي آنان كه به استناد ماده 53 قانون محاسبات عمومي كشور داراي اختيار و مسؤوليت تشخيص، تعهد، تسجيل و حواله در معاملات ذيربط هستند همچنين كليه مديران عامل يا روساي سازمانها، شركتها و مؤسسات وابسته به نيروهاي مسلح.
ل ـ مناطق عملياتي: به مناطقي اطلاق ميشود كه بنا بر ابلاغ ستاد كل نيروهاي مسلح منطقه عملياتي محسوب ميگردد.
م ـ خريد اضطراري: معاملهاي است كه بنا به تاييد مقام مجاز در شرايط عدم امكان رعايت تشريفات مناقصه جهت استفاده در مناطق عملياتي صورت ميگيرد.
ن ـ مسؤول آمادي يا مقام همطراز وي: به بلندپايهترين معاون تخصصي مرتبط با موضوع معامله در سازمانهاي اصلي اطلاق ميشود.
س ـ معامله: منظور از معامله در اين مقررات، تعاريف و چارچوب تعيينشده در قانون مدني براي عقد، معامله و قرارداد ميباشد و شامل هر گونه خريد، امور پيمانكاري و قراردادي ميشود.
ماده3ـ طبقهبندي معاملات
معاملات از نظر نصاب (قيمت معامله) به سه دسته تقسيم ميشوند:
1ـ معاملات كوچك: معاملاتي كه به قيمت ثابت سال 1385 كمتر از بيست و پنج ميليون و سيصد و هشتاد هزار ريال (25.380.000) ريال باشد.
2ـ معاملات متوسط: معاملاتي كه مبلغ مورد معامله بيش از سقف مبلغ معاملات كوچك بوده و از ده برابر سقف ارزش معاملات كوچك و بيست برابر در مناطق عملياتي تجاوز نكند.
3ـ معاملات بزرگ: معاملاتي كه مبلغ برآورد اوليه آنها بيش از ده برابر سقف ارزش مبلغ معاملات كوچك و بيست برابر در مناطق عملياتي باشد.
تبصره1ـ ستاد كل نيروهاي مسلح حسب ضرورت در ابتداي هر سال نصاب معاملات را براساس شاخص بهاي كالاها و خدمات و متناسب با معاملات نيروهاي مسلح تعيين و به سازمانهاي ذيربط ابلاغ مينمايد.
تبصره2ـ مبلغ نصاب براي معاملات كوچك و متوسط مبلغ مورد معامله و در معاملات بزرگ مبلغ برآوردي واحد متقاضي معامله ميباشد.
تبصره3ـ مبلغ يا برآورد معاملات مشمول هر يك از نصابهاي فوق نبايد با تفكيك اقلامي كه به طور متعارف يك مجموعه واحد تلقي ميشوند، خردشده و به نصاب پايينتر برده شود.
ماده4ـ طبقهبندي انواع مناقصات در معاملات بزرگ
الف ـ مناقصات در معاملات بزرگ از نظر مراحل بررسي به انواع زير طبقهبندي ميشوند:
1ـ مناقصه يك مرحلهاي: مناقصهاي است كه در آن نيازي به ارزيابي فني بازرگاني پيشنهادها نباشد. در اين مناقصه پاكتهاي پيشنهاد مناقصهگران در يك جلسه گشوده و در همان جلسه برنده مناقصه تعيين ميشود.
2ـ مناقصه دو مرحلهاي: مناقصهاي است كه به تشخيص مناقصهگزار، بررسي فني بازرگاني پيشنهادها لازم باشد. در اين مناقصه، كميته فني بازرگاني تشكيل ميشود و نتايج ارزيابي فني بازرگاني پيشنهادها را به كميسيون مناقصه گزارش ميكند و براساس مفاد مواد (19) و (20) اين مقررات برنده مناقصه تعيين ميشود.
ب ـ مناقصات در معاملات بزرگ از نظر روش دعوت مناقصهگران به انواع زير طبقهبندي ميشوند:
1ـ مناقصه عمومي: مناقصهاي است كه در آن فراخوان مناقصه از طريق آگهي عمومي اعلام و منتشر ميشود.
2ـ مناقصه محدود: مناقصهاي است كه در آن به تشخيص و مسؤوليت مقام مجاز، محدوديت برگزاري مناقصه عمومي با ذكر ادله تأييد شود. فراخوان مناقصه از طريق ارسال دعوتنامه براي مناقصهگران صلاحيتدار ]براساس ضوابط موضوع مواد (13) و (26) اين مقررات[ به اطلاع مناقصهگران ميرسد.