ماده واحده:
به منظور ارتقاي جايگاه علمي ايران در منطقه و جهان در راستاي دستيابي به اهداف سند چشمانداز جمهوري اسلامي ايران در افق 1404 و سياستهاي كلي ابلاغ برنامه پنجم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران مبني بر « تحول در نظام آموزش و پرورش با هدف ارتقاي كيفي آن براساس نيازها و اولويتهاي كشور در سه حوزه دانش، مهارت و تربيت و نيز افزايش سلامت روحي و جسمي دانشآموزان» وزارت آموزش و پرورش نسبت به انجام موارد زير اقدام مينمايد:
1ـ با عنايت به ضرورت تبادل تجربيات علمي، فرهنگي و تربيتي با استفاده از توانمندي و ظرفيت مراكز علمي نسبت به طراحي مطالعات ملي، منطقهاي و بينالمللي ارزشيابي پيشرفت تحصيلي و اجراي آن در داخل و خارج از كشور، با رعايت ارزشهاي ايراني ـ اسلامي اقدام نمايد.
تبصره ـ با توجه به عضويت دولت جمهوري اسلامي ايران و به استناد قانون عضويت دولت جمهوري اسلامي ايران در انجمن بينالمللي ارزشيابي پيشرفت تحصيلي (IEA) (موضوع مصوبه مورخ 1/3/1381 مجلس شوراي اسلامي) وزارت آموزش و پرورش با جلب مشاركت دستگاههاي اجرايي ذيربط، زمينه شركت دانشآموزان ايراني در مطالعات تيمز و پرلز را فراهم آورد.
2ـ از يافتههاي مطالعات موضوع اين ماده واحده براي ارتقاي كيفيت و توسعه متوازن نظام آموزشي، با فراهم آوردن امكانات و تسهيلات لازم و انجام تغييرات ضروري در برنامهها، مواد آموزشي و درسي، افزايش صلاحيتهاي حرفهاي معلمان و تقويت آموزش خانواده و ساير مولفههاي مربوط، استفاده نمايد.
3ـ پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با انجام مطالعات و پژوهشهاي تحليلي و تكميلي در زمينههاي مربوط، گزارشهاي ادواري سالانه از روند اجرا و پيشرفت برنامهها و فعاليتها را تهيه و به شوراي عالي آموزش و پرورش ارائه نمايد.
4ـ آييننامه تشكيل كميته تعيين اهداف، معيارها و شاخصها و دستورالعمل اجـرايي اين مصـوبه ظرف مدت سـه ماه تهيه و به تأييد وزير آمـوزش و پـرورش خواهدرسيد.