وزارت جهاد كشاورزي
وزيران عـضو كميسيون امور زيربنايي، صنعت و محيـط زيست در جلـسه مورخ 20/2/1388 بنا به پيشنهاد شماره 19899/020 مورخ 13/6/1387 وزارت جهاد كشاورزي و به استناد مواد (1) و (6) قانون جلوگيري از خردشدن اراضي كشاورزي و قطعات مناسب فني و اقتصادي ـ مصوب 1385ـ و با رعايت تصويبنامه شماره 164082/ت373هـ مورخ 10/10/1386 آييننامه اجرايي قانون يادشده را به شرح زير تصويب نمودند:
ماده1ـ
در اين آييننامه واژهها و اصطلاحات زير در معاني مربوط به كار ميروند:
الف ـ قانون: قانون جلوگيري از خردشدن اراضي كشاورزي و ايجاد قطعات مناسب فني، اقتصادي ـ مصوب 1385ـ .
ب ـ اراضي كشاورزي: زمينهاي موضوع ماده (1) قانون.
ج ـ حد نصاب فني و اقتصادي: بخشي از اراضي كشاورزي برحسب هكتار كه مطابق جداول پيوست كه تأييدشده به مهر « پيوست تصويبنامه هيئت وزيران» ميباشد و با توجه به شرايط اقليمي، الگوي كشت منطقه، ضوابط مكانيزاسيون، كميت و كيفيت منابع آب و خاك، بهرهوري مناسب از عوامل توليد ميسر باشد و درآمد ناشي از توليدات آن طي يكسال زراعي بتواند ضمن تأمين هزينههاي توليد و سرمايهگذاري، هزينههاي يك خانوار روستايي را در حد متعارف تأمين نمايد.
د ـ خرد شدن اراضي كشاورزي: تفكيك، تقسيم، افراز و اقداماتي كه منجر به كوچكشدن اراضي كشاورزي از حد نصاب تعيين شده شود.
هـ ـ تفكيك: عبارت است از تقسيم مال غيرمنقول به قطعات كوچكتر.
و ـ افراز: عبارت است از جدا كردن سهم مشاع شريك يا شركاء و يا تقسيم مال غيرمنقول مشاع بين شركاء به نسبت سهم آنها.
ز ـ تقسيم: تفكيك و افراز و غير آن.
ح ـ تجميع و يكپارچهسازي: ساماندهي قطعات پراكنده خرد و كمتر از حد نصاب فني، اقتصادي اراضي كشاورزي از طريق خريد و فروش، مبادله يا معاوضه با قطعات مجاور يا تغيير شيوه نظام بهرهبرداري به منظور رساندن آنها به حد نصاب موردنظر قانون توسط مالك يا مالكين.
ماده2ـ
تفكيك، افراز و خردشدن اراضي كشاورزي به قطعات كمتر از حدنصاب موضوع بند « ج» ماده (1) آييننامه ممنوع است. ادارات ثبت اسناد و املاك و دفاتر اسناد رسمي و ساير مراجع مربوط موظفند در هنگام تفكيك، افراز و تقسيم اراضي كشاورزي، در مورد حدنصاب فني، اقتصادي اراضي مزبور با مكاتبه و ارائه نقشه دقيق زمين (به مقياس مناسب و حداقل يك پنج هزارم) از مديريت جهاد كشاورزي و درخصوص ملي و دولتي نبودن اراضي از اداره منابع طبيعي شهرستان استعلام نمايند. صدور اسناد تفكيكي و افرازي مشروط به اينكه اراضي ملي و دولتي نبوده و نيز هيچ يك از قطعات، كمتر از حدنصاب فني و اقتصادي نباشد بلامانع است.
ماده3ـ
وزارت جهاد كشاورزي موظف است اعتبارات موردنياز به منظور اعطاي يارانههاي حمايتي و تسهيلات و امتيازات موضوع ماده (3) قانون ازجمله ساخت زيربناهاي توليد، تجهيز و نوسازي اراضي، جادههاي دسترسي بين مزارع، كانالهاي (3) و (4)، زهكشي، برقي كردن چاهها و نصب كنتور اندازهگيري و شبكه آبياري نوين به مالكين اراضي كشاورزي كه در اجراي قانون و اين آييننامه به صورت يكپارچه درآمده و اراضي آنها حائز حداقل نصاب تعيين شده باشد را در بودجه سنواتي پيشنهاد نمايد. كميته موضوع ماده (30) قانون برنامه و بودجه در صورت امكان صددرصد اعتبارات يادشده را به وزارت مذكور تخصيص دهد.
تبصره ـ نحوه پرداخت يارانههاي حمايتي و اعطاي تسهيلات مربوط به اجراي عمليات زيربنايي (تجهيز و نوسازي و مانند آن) موضوع قانون به بهرهبرداراني كه قطعات پراكنده آنها تجميع و يكپارچهسازي شده و اراضي آنها به حدنصابهاي مقرر رسيده است مطابق دستورالعملي خواهدبود كه توسط وزارت جهاد كشاورزي ابلاغ ميگردد.
ماده4ـ
در اجراي ماده (3) قانون، وزارت نيرو موظف است با هماهنگي وزارت جهاد كشاورزي در مناطقي كه داراي اراضي آبي است و براي اشخاصي كه اقدام به يكپارچهسازي اراضي موضوع اين آييننامه ميكنند اعتبارات موردنياز را جهت تأمين آب و احداث شبكههاي آبياري و زهكشي پيشبيني و در بودجه سنواتي پيشنهاد نمايد. كميته موضوع ماده (30) قانون برنامه و بودجه در صورت امكان صددرصد اعتبارات يادشده را به وزارت مذكور تخصيص دهد. طرحهاي مذكور با عنايت به ملاك مقرر در بند (1) ماده (1) قانون برنامه و بودجه ـ مصوب1351ـ ازجمله طرحهاي غيرانتفاعي محسوب ميگردد.
ماده5 ـ
وزارت جهاد كشاورزي موظف است نسبت به پرداخت تمامي حق بيمه آن دسته از بيمهگذاراني كه پس از تجميع و يكپارچهسازي اراضي كشاورزي كوچك و پراكنده تا حدنصابهاي فني، اقتصادي اقدام مينمايند، نسبت به بيمه محصولات مشمول بيمه از طريق صندوق بيمه محصولات كشاورزي و از محل اعتبارات موضوع ماده (4) اين آييننامه براي حداكثر پنج سال از تاريخ تجميع اقدام نمايد.
ماده6 ـ
كليه اشخاصي كه قصد تجميع و يكپارچهسازي اراضي خود را دارند بايد به مديريت جهاد كشاورزي ذيربط مراجعه و درخواست خود را همراه با مدارك مثبته مالكيت تسليم نمايند. مديريت يادشده ظرف يك ماه بررسي لازم را معمول و در صورت وجود شرايط لازم نظر موافق را به اداره ثبت اسناد و املاك محل اعلام نمايد تا حداكثر ظرف سه ماه نسبت به صدور سند با رعايت ماده (4) قانون اقدام شود.
ماده7ـ
به كليه مالكين اعم از حقوقي و حقيقي در صورت خريد اراضي كشاورزي پراكنده و يكپارچه نمودن آن در حد نصاب فني، اقتصادي و بيشتر از آن به شرط حفظ كاربري اراضي كشاورزي، از طريق بانكها و مؤسسات اعتباري مالي، تسهيلات قرضالحسنه و يا تسهيلات ده ساله با حداقل نرخ بهره بخش كشاورزي زمان دريافت تسهيلات و به ميزان قيمت كارشناسي روز اراضي مورد معامله اعطا ميگردد.
تبصره1ـ وزارت جهاد كشاورزي موظف است نسبت به پيشبيني اعتبارات لازم در بودجههاي سنواتي به منظور پرداخت مبالغ مذكور از طريق بانكهاي عامل اقدام نمايد. مراجع ذيربط نيز در صورت امكان موظف به تأمين مبالغ يادشده ميباشند.
تبصره2ـ پرداخت تسهيلات قرضالحسنه مشروط به رعايت دستورالعملهاي يكپارچهسازي و تعهد اشخاص ذيربط مبني بر رعايت الگوي كشت موردنياز منطقه به مدت (10) سال با تشخيص و تأييد مديريت جهاد كشاورزي شهرستان ميباشد. ضمانت اجراهاي لازم از لحاظ شكلي و ماهيتي در دستورالعملهاي مربوط تدوين خواهدشد.
تبصره3ـ وزارت جهاد كشاورزي موظف است با همكاري سازمان ثبت اسناد و املاك كشور نسبت به ايجاد بانك اطلاعاتي هوشمند براي تهيه شناسنامه و ثبت و ضبط آمار و اطلاعات اراضي مالكين كه در راستاي قانون، قطعات پراكنده خود را تجميع و اقدام به يكپارچهسازي مينمايند و اراضي آنها به حدنصاب مقرر رسيده اقدام نمايد.
ماده8 ـ
بانكها و مؤسسات اعتباري كشور موظفند قدرالسهم مشاع مالكين را در اسناد مشاعي اراضي كشاورزي به عنوان وثيقه و تضمين به نسبت سهم مشاع از قيمت كل مشاع، مورد پذيرش قرار دهند و دفاتر اسناد رسمي موظفند بنا به درخواست بانكها و موسسات مذكور به نسبت سهم اسناد مشاع براي ضمانت و ترهين در دفاتر ثبت اقدام نمايند.
ماده9ـ
وزارت جهاد كشاورزي موظف است با هماهنگي سازمان ثبت اسناد و املاك كشور با اطلاعرساني از طريق رسانههاي عمومي و نشر آگهي در روزنامههاي كثيرالانتشار، زمينه اجراي صحيح و مطلوب قانون و اين آييننامه را فراهم نمايد.
ماده10ـ
دستورالعملهاي لازم براي اجراي مواد اين آييننامه توسط وزارت جهاد كشاورزي حسب مورد با همكاري سازمان ثبت اسناد و املاك كشور و ساير دستگاههاي اجرايي تهيه و ابلاغ خواهدشد.
[امضاء]
اين تصـويبنامه در تاريخ 11/7/1388 به تأييد مقام محترم رياست جمهوري رسيده است.
معاون اول رئيسجمهور ـ محمدرضا رحيمي
جدول شماره 1 - حد فني اقتصادي اراضي و باغي به تفكيك استان و آبي و ديم برحسب هكتار
رديف |
استان |
زراعي و آيش |
باغ و قلمستان |
آبي |
ديم |
آبي |
ديم |
1 |
آذربايجان شرقي |
10 |
25 |
5 |
10 |
2 |
اردبيل |
10 |
20 |
5 |
10 |
3 |
اصفهان |
10 |
25 |
5 |
10 |
4 |
خوزستان |
10 |
25 |
5 |
10 |
5 |
زنجان |
10 |
25 |
5 |
10 |
6 |
سيستان و بلوچستان |
10 |
25 |
5 |
10 |
7 |
فارس |
10 |
25 |
5 |
10 |
8 |
قزوين |
10 |
25 |
5 |
10 |
9 |
قم |
10 |
15 |
5 |
10 |
رديف |
استان |
زراعي و آيش |
باغ و قلمستان |
آبي |
ديم |
آبي |
ديم |
10 |
كهكيلويه و بويراحمد |
10 |
20 |
5 |
10 |
11 |
گلستان |
10 |
20 |
5 |
10 |
12 |
لرستان |
10 |
20 |
5 |
10 |
13 |
آذربايجان غربي |
07-May |
25 |
5 |
10 |
14 |
ايلام |
07-May |
25 |
5 |
10 |
15 |
بوشهر |
07-May |
15 |
5 |
10 |
16 |
كرمان |
07-May |
25 |
02-May |
5 |
17 |
همدان |
07-May |
20 |
5 |
10 |
18 |
تهران |
5 |
15 |
02-May |
5 |
19 |
چهارمحال و بختياري |
5 |
20 |
02-May |
5 |
20 |
خراسان رضوي |
5 |
20 |
02-May |
5 |
21 |
خراسان شمالي |
5 |
25 |
02-May |
5 |
22 |
خراسان جنوبي |
5 |
15 |
02-May |
5 |
23 |
سمنان |
5 |
20 |
02-May |
5 |
24 |
كردستان |
5 |
20 |
02-May |
5 |
25 |
كرمانشاه |
5 |
20 |
02-May |
5 |
26 |
گيلان |
4 |
10 |
02-May |
5 |
27 |
مازندران |
4 |
10 |
02-May |
5 |
28 |
مركزي |
5 |
20 |
02-May |
5 |
29 |
هرمزگان |
5 |
15 |
02-May |
5 |
30 |
يزد |
5 |
25 |
02-May |
5 |
جدول شماره 2 - حد فني اقتصادي اراضي و باغي در قالب نظامهاي بهرهبرداري به تفكيك استان (برحسب هكتار)
رديف |
استان |
تعاوني توليد |
سهامي زراعي |
كشت و صنعت |
زراعي |
باغي |
زراعي |
باغي |
زراعي |
باغي |
1 |
آذربايجان شرقي |
1000 |
500 |
1200 |
600 |
600 |
300 |
2 |
اردبيل |
1000 |
500 |
1200 |
600 |
600 |
300 |
رديف |
استان |
تعاوني توليد |
سهامي زراعي |
كشت و صنعت |
زراعي |
باغي |
زراعي |
باغي |
زراعي |
باغي |
3 |
اصفهان |
1000 |
500 |
1200 |
600 |
600 |
300 |
4 |
خوزستان |
1000 |
500 |
1200 |
600 |
600 |
300 |
5 |
زنجان |
1000 |
500 |
1200 |
600 |
600 |
300 |
6 |
سيستان و بلوچستان |
1000 |
500 |
1200 |
600 |
600 |
300 |
7 |
فارس |
1000 |
500 |
1200 |
600 |
600 |
300 |
8 |
قزوين |
1000 |
500 |
1200 |
600 |
600 |
300 |
9 |
قم |
1000 |
500 |
1200 |
600 |
600 |
300 |
10 |
كهگيلويه و بويراحمد |
1000 |
500 |
1200 |
600 |
600 |
300 |
11 |
گلستان |
1000 |
500 |
1200 |
600 |
600 |
300 |
12 |
لرستان |
1000 |
500 |
1200 |
600 |
600 |
300 |
13 |
آذربايجان غربي |
750 |
350 |
900 |
450 |
450 |
250 |
14 |
ايلام |
750 |
350 |
900 |
450 |
450 |
250 |
15 |
بوشهر |
750 |
350 |
900 |
450 |
450 |
250 |
16 |
كرمان |
750 |
350 |
900 |
450 |
450 |
250 |
17 |
همدان |
750 |
350 |
900 |
450 |
450 |
250 |
18 |
تهران |
500 |
250 |
600 |
300 |
300 |
150 |
19 |
چهارمحال و بختياري |
500 |
250 |
600 |
300 |
300 |
150 |
20 |
خراسان رضوي |
500 |
250 |
600 |
300 |
300 |
150 |
21 |
خراسان شمالي |
500 |
250 |
600 |
300 |
300 |
150 |
22 |
خراسان جنوبي |
500 |
250 |
600 |
300 |
300 |
150 |
23 |
سمنان |
500 |
250 |
600 |
300 |
300 |
150 |
24 |
كردستان |
500 |
250 |
600 |
300 |
300 |
150 |
25 |
كرمانشاه |
500 |
250 |
600 |
300 |
300 |
150 |
26 |
مركزي |
500 |
250 |
600 |
300 |
300 |
150 |
27 |
هرمزگان |
500 |
250 |
600 |
300 |
300 |
150 |
28 |
يزد |
500 |
250 |
600 |
ــ |
300 |
150 |
29 |
گيلان |
200 |
ــ |
400 |
ــ |
100 |
ــ |
30 |
مازندران |
200 |
ــ |
400 |
ــ |
100 |
ــ |