شماره17234/ت28422هـ 7/4/1383
سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور
هيئت وزيران در جلسه مورخ 3/4/1383بنابه پيشنهاد شماره 243587/101 مورخ 25/12/1381 سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و به استناد ماده (22) قانون برنامه و بودجه كشور ـ مصوب 1351ـ آيين نامه نحوه انتخاب و ارجاع كار به مشاوران را به شرح زيرتصويب نمود:
ماده1ـ هدف و دامنه كاربرد
الف ـ هدف اين آيين نامه، تعيين روش انتخاب مشاوران و ارجاع كار به آنان، ازسوي دستگاههاي اجرايي است.
ب ـ اين آيين نامه، انتخاب و ارجاع كار به مشاوران براي تمام طرحهاي تملك داراييهاي سرمايه اي (طرحهاي عمراني) را دربرمي گيرد.
ماده2ـ تعاريف و مفاهيم:
الف ـ سازمان: سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور مي باشد.
ب ـ دفتر امور مشاوران: دفتر امور مشاوران و پيمانكاران سازمان است.
پ ـ مشاور: شخص حقيقي يا حقوقي است كه از سوي سازمان و براساس آيين نامه تشخيص صلاحيت مشاوران، تشخيص صلاحيت شده است.
ت ـ كار: هريك از انواع خدمات مشاوره است كه در آيين نامه تشخيص صلاحيت مشاوران تعريف شده و براساس نظام فني و اجرايي قابل واگذاري به يك مشاور و يا گروه همكاري مشاوران مي باشد.
ث ـ حق الزحمه مصوب: حق الزحمه و يا تعرفه خدمات مشاوره است كه براي كارهاي معين ازسوي سازمان تعيين و ابلاغ شده است و يا خواهدشد.
ج ـ شرح خدمات مصوب: شرح خدمات مشاوره است كه از سوي سازمان تـهيه و ابلاغ شده است و يا خواهدشد.
چ ـ متن موافقتنامه و شرايط عمومي مصوب: متن موافقتنامه و شرايط عمومي است كه از سوي سازمان تهيه و ابلاغ شده است و يا خواهدشد.
ح ـ دستـگاه اجرايي: وزارتخـانه ها، نيروها و سازمـانهـاي تـابـع ارتش جمهوري اسلامي ايران، استانداري، شهرداري و موسسات وابسته به شهرداري، موسسه دولتي، موسسه وابسته به دولت، شركت دولتي و موسسه عمومي غيردولتي كه عهده دار قسمتي از برنامه سالانه شود.
خ ـ شرح وشرايط كار: كارها و خدمات مورد درخواست از مشاور و شرايط انجام آن مي باشد.
ماده3ـ اقدامات پيش نياز:
پيش از انتخاب مشاور، اقدامات زير بايد صورت گرفته باشد:
الف ـ مبادله موافقـتنامه با سازمـان كـه انتخاب مشاور براي انـجام كار مربوط و اعتبار لازم در آن پيش بيني شده باشد.
ب ـ شناخت اجزاي طرح و درصورت لزوم تفكيك آن به اجزاي مستقل و تعيين بخشهاي مهندسي هريك از اجزاء كه به صورت جداگانه قابل ارجاع به يك مشاور يا گروه همكاري مشاوران باشد.
پ ـ جمع آوري اطلاعات ومطالعات انجام شده قبلي و داده هاي موردنياز.
ت ـ دراختيار داشتن اسناد مربوط به مطالعات مراحل قبل از مرحله ارجاع كار موردنظر.
تبصره1ـ ارجاع خدمات مراحل بعدي به مشاوري كه مطالعات توجيه فني، اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي (امكان سنجي) آن كار را انجام داده است، مجاز نمي باشد.
تبصره2ـ قراردادهاي مربوط به مطالعات تهيه طرح شامل شناسايي، توجيه فني، اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي (امكان سنجي) و به طوركلي فعاليتهايي كه منجر به پذيرش و يا ردطرح (به مبناي توجيه به سرمايه گذاري و يا عدم سرمايه گذاري در طرح) مي شود، خدمات دوره ساخت و تحويل كار، كارهاي تحقيقاتي، مهندسي ارزش و ارزيابي طرحها جزو ظرفيت كاري مشاوران منظور نمي گردد.
ث ـ تهيه برنامه زماني براي مراحل مختلف انتخاب مشاور، با توجه به ماهيت كار و ضوابط بيان شده در اين آيين نامه.
ماده4ـ تهيه شرح و شرايط كار و برآورد حق الزحمه كار
الف ـ پس از حصول اطمينان از انجـام اقدامهاي موضوع ماده(3)، دستگاه اجرايي بايد نسبت به تهيه شرح و شرايط كار در مدت تعيين شده در برنامه زماني بيان شده در بند (ث) ماده(3) و درچهارچوب اعتبارات مصوب اقدام نمايد. چنانچه دستگاه اجرايي نيروي كارشناسي لازم را جهت تهيه شرح و شرايط كار و يا ارزيابي پيشنهادها دراختيار نداشته باشد، مي تواند از خدمات يك مشاور مستقل (حقيقي يا حقوقي) به روش مندرج در بند (ث) ماده (12) اين آيين نامه استفاده نمايد.
ب ـ شرح و شرايط كار شامل مواردي به شرح زير مي باشد:
1 ـ هدفها و انتظارات از پروژه.
2 ـ شرح خدمات موردنياز (خدمات اصلي، آموزش و انتقال فناوري و ساير خدمات موردنياز).
3 ـ خلاصه نتايج موردانتظار.
4 ـ داده ها، نتايج بررسيها و برداشتها، نتايج مطالعات و ساير كارهاي انجام شده و قابل ارايه به مشاور منتخب به عنوان مطالعات مبنايي و تفكيك مسئوليتهاي كارفرما و مشاور در اين راستا.
پ ـ در مورد كارهـايي كـه متـن موافقـتنامه و شرايـط عمومي، شرح خدمات و حق الزحمه مصوب براي آنها از سوي سازمان ابلاغ شده است، اين موارد با توجه به نوع ابلاغ آنها ملاك عمل مي باشد و در ساير موارد، شرح خدمات تنظيمي توسط دستگاه اجرايي بايد ضمن آنكه به طور مشخص اهداف و خدمات موردنياز را بيان كند، امكان ارايه نحوه رويكرد و روش شناسي موردنظر مشاوران پيشنهاددهنده را فراهم نمايد.
درمورد كارهايي كه شرح خدمات و حق الزحمه مصوب براي آنها موجوداست، تنظيم شرايط كار نيز بايد باشرايط پيش بيني شده درآنها هماهنگ باشد.
ت ـ چنانچه هيئت انتخاب مشاور (موضوع ماده6) در مرحله نهايي كردن شرح و شرايط كار، استفاده از حق الزحمه مصوب را مناسب نداند، بايد مراتب را همراه با ارايه گزارش توجيهي، ازطريق دستگاه اجرايي به دفتر امور فني سازمان اعلام نمايد تا درصورت تاييد آن دفتر، نحوه تنظيم پيشنهاد مالي توسط مشاوران در مدارك «دعوت به ارائه پيشنهاد» (موضوع ماده9) منعكس شود.
ث ـ به منظور كنترل هزينه انجام كار درمقايسه با اعتبارات مصوب و همچنين مقايسه با قيمتهاي پيشنهادي، لازم است برآورد هزينه انجام كار، براساس حق الزحمه ها و تعرفه هاي مصـوب سازمـان (درمـورد خدماتي كه اين حق الزحمه ها و تعرفه ها موجود است) و يا براساس نرخهاي متعارف نفر ـ ماه محاسبه گردد.
ماده5 طبقه بندي كار و تعيين پايه مشاور موردنياز
الف ـ روش انتـخاب مشاور متناسب با نوع طبقه بندي كار به شرح مواد اين آيين نامه و براساس طبقه بندي موضوع بند (ب) ماده(5) مي باشد.
ب ـ طبقه بندي كاربراساس سه عامل زير و با رعايت بند (پ) ماده(5) ازسوي هيئت انتخاب مشاور انجام مي شود:
عوامل
امتياز نسبي
1ـ حجم ريالي پروژه (يابزرگي پروژه، تعداد تخصصها و پراكندگي آن در مواردي كه حجم ريالي موضوعيت نداشته باشد).
2ـ پيچيدگي كار از نظر فني و تخصصي.
3ـ آثارجانـبي (اقتصادي، اجتماعي و زيست محيـطي) و طولاني مدت نتـايج مطالعات و طراحي
2 – 6
1 – 3
1 - 3
جمع امتيازها
4 - 12
ابتدا براي هريك از دو عامل پيچيدگي و آثار جانبي، امتيازهاي نسبي 1 (كم)، 2 (متوسط) و 3 (زياد) و براي حجـم ريالي يا بزرگي پروژه، امتيازهاي نسبي2 (كم)، 4 (متوسط) و 6 (زياد) منظور مي گردد، سپس طبقه بندي كار و پايه متناسب، براساس جمع امتيازهاي حاصل شده به شرح زير انجام مي شود:
گروه
جمع امتيازها
پايه تشخيص صلاحيت متناسب
گروه 1
4
3
گروه 2
5 و 6
3
گروه 3
7، 8 و 9
2
گروه 4
10 و 11
1
گروه 5
12
1
تبصره ـ پايه مشاور درخواستي دستگاه اجرايي با توجه به برآورد ريالي كار نبايد از پايه مشاور متناسب با مبلغ حداكثر كار مناسب و يا حق الزحمه (براي تخصصهايي كه حق الزحمه همان برآورد كار مي باشد) تعيين شده در آيين نامه تشخيص صلاحيت، كمتر باشد.
پ ـ دستورالعمل طبقه بندي كارها براي رشته هاي مختلف تخصصي به تدريج توسط سازمان تهيه و به دستگاههاي اجرايي ابلاغ خواهدشد تا ملاك عمل هيئت انتخاب مشاور قرار گيرد. تا هنگام ابلاغ اين دستورالعمل، تعيين امتيازهاي نسبي هريك از عوامل براي طبقه بندي كارها، از مقايسه كارهاي مربوط به هررشته تخصصي و به طور هماهنگ و با حفظ وحدت رويه در داخل هريك از دستگاههاي اجرايي و سازمانهاي متبوع آنها انجام مي شود.
ت ـ انتخاب مشاور در مورد پروژه هايي كه طرح معماري يا شهرسازي آن به صورت مسابقه برگزار مي شود، طبق ضوابط سازمان (نشريه شماره240ـ راهنماي برگزاري مسابقات معماري و شهرسازي در ايران) انجام مي شود.
ماده6 تشكيل هيئت انتخاب مشاور
الف ـ مسئوليت مراحـل انتخـاب مشاور، از نهـايي كـردن شرح و شرايـط كـار و طبقه بندي آن تا انتخاب نهايي مشاور به عهده «هيئت انتخاب مشاور» مي باشد كه در دستگاه اجرايي تشكيل خواهدشد.
ب ـ تركيب اعضاي هيئت يادشده، به شرح زير مي باشند:
1 ـ مجري طرح يا مسئول دفتر فني طرح يا كارشناس ارشد فني دستگاه اجرايي با تاييد مجري طرح.
2 ـ دونفر كارشناس فني متخصص در زمينه مربوط به انتخاب دستگاه اجرايي.
3 ـ ذي حساب يا نماينده وي.
پس از طبقه بندي كار توسط اعضاي رديفهاي (1 و 2)، براي كارهاي موضوع گروههاي (4 و 5) جدول ماده (5) اين آيين نامه، علاوه بر رديفهاي فوق، افراد زير نيز به عضويت هيئت انتخاب مشاور درمي آيند:
4 ـ مسئول امور حقوقي ـ قراردادي طرح يا كارشناس ارشد حقوقي ـ قراردادي دستگاه اجرايي.
5 ـ نماينده نهاد صنفي مشاوران (متخصص در زمينه مربوط).
پ ـ تصميمات هيئت انتخاب مشاور به شرح زير نافذ خواهدبود:
1 ـ تاييد شرح و شرايط و طبقه بندي كار و ارزيابي فني پيشنهادها از سوي اعضاي رديفهاي (1 و 2).
2 ـ تاييد مراتب رعايت ضوابط قراردادي (فقط براي كارهاي گروه4 و 5) از سوي عضو رديف (4).
3 ـ ارزيابي پيشنهادهاي مالي و جمع بندي نهايي مراحل مختلف انتخاب مشاور با راي اكثريت اعضاي هيئت انجام مي شود. در موارد برابري آرا، نظر مجري طرح نافذ خواهدبود.
ت ـ اعضاي رديفهاي 1، 2 و 5 بايد تخصص و تجربه كافي در زمينه هاي طراحي و مهندسي و نظارت پروژه هاي مشابه و يا مديريت بر تهيه اين گونه طرحها را داشته باشند. حداقل سالهاي تجربه براي كارشناسان مسئول ارزيابي فني پيشنهادها، براي كارهاي موضوع گروههاي (1) تا (3)، شش سال و براي گروههاي (4) و (5)، هشت سال مي باشد.
ماده7ـ درخواست فهرست مشاوران از سازمان (فهرست بلند)
الف ـ پس از تشكيل هيئت انتخاب مشاور در دستگاه اجرايي، مجري طرح با تكميل فرم شماره يك پيوست، درخواست معرفي مشاوران ذيصلاح و داراي ظرفيت آماده به كار را به دفتر امور مشاوران و در مـورد پـروژه هاي استاني، به سازمان مديريت و برنامه ريزي استان مربوط ارسال مي نمايد.
ب ـ دفتر امور مشاوران (يا سازمان مديريت و برنامه ريزي استان) ظرف حداكثر يك هفته از تاريخ دريافت تقاضاي دستگاه اجرايي، اسامي مشاوران ذيصلاح را همراه با سوابق كاري (مربوط به5 سال گذشته) و نتايج ارزشيابي آنان به دستگاه اجرايي اعلام مي نمايد.
پ ـ سازمان موظف است ظرف يك سال، بانك اطلاعاتي سوابق مشاوران را به صورت مكانيزه و شبكـه اي در دفـتر امور مشاوران ايـجاد نموده و امكان دسترسي و ارتباط با سيستم را براي دستگاههاي اجرايي مربوط فراهم نمايد. با اجراي سيستم فوق درخواست و دريافت اسامي و سوابق مشاوران توسط دستگاههاي اجرايي به طور مستقيم ازطريق سيستم مكانيزه انجام خواهدشد.
ماده8ـ تنظيم فهرست كوتاه
پس از دريافت فهرست اسامي و سوابق مشاوران از سازمان، هيئت انتخاب مشاور، طي بررسيهاي لازم، تعداد محدودي از ميان آنان را انتخاب مي نمايد تا از آنان به عنوان فهرست كوتاه براي ارايه پيشنهاد دعوت به عمل آورد. تنظيم فهرست كوتاه برحسب نوع كار به شرح بندهاي (الف) و (ب) ماده (8) انجام مي گيرد.
الف ـ كارهاي موضوع گروههاي (1 تا 3):
ابتدا، مشاوران فهرست بلند براساس اطلاعات دريافت شده از سازمان به شرح زير، رده بندي مي شوند:
1 ـ سوابق كارهاي انجام شده يا دردست انجام مرتبط با كار موردنظر طي 5سال اخير.
2 ـ ظرفيت خالي (تعداد كار).
3 ـ شاخص ارزشيابي مشاور (در مواردي كه موجود باشد).
4 ـ استقرار دفتر مركزي مشاور در منطقه اجراي طرح.
پس از رده بندي مشاوران، حداقل 4 و حداكثر 6 مشاور، از ميان فهرست يادشده، انتخاب مي شود.
تبصره ـ در مواردي كه تعداد مشاوران فهرست بلند كه داراي حداقل توان فني قابل قبول براي دستگاه اجرايي مي باشند، 4 يا كمتر باشد، همه آنان در فهرست كوتاه قرار مي گيرند.
ب ـ كارهاي موضوع گروههاي (4 و 5):
تنظيم فهرست كوتاه براي اين نوع كارها از طريق ارزيابي توان انجام كار مشاوران فهرست بلند و به شرح بندهاي زير انجام مي شود:
1 ـ دستگاه اجرايي دعوت نامه اي (مطابق فرم شماره2 پيوست) به عنوان «دعوت به اظهار توان انجام كار» براي هريك از مشاوران فهرست بلند ارسال مي نمايد وطي آن اطلاعات زير را درخواست مي نمايد:
ـ فهرست كارهاي انجام شده يا دردست اجراي مرتبط با موضوع كار موردنظر، اعم از طرحهاي عمراني و غيرعمراني طي 5 سال اخير.
ـ معرفي مديران و كارشناسان كليدي به همراه معرفي سازمان مشاور.
ـ معرفي مشاوران ديگر كه آماده همكاري با مشاور مي باشند به عنوان مشاور همكار براي انجام بخشي از كار با توجه به بند (ب) ماده(10).
ـ اطلاعات ديگري كه ازنظر مشاور، توان انجام كار وي را نشان دهد.
ـ در مورد رشته هاي ژئوتكنيك، ژئوفيزيك و نقشه برداري و نظاير آنها علاوه برموارد فوق، مشخصات تجهيزات و دستگاههاي در اختيار مشاور نيز درخواست مي شود.
تبصره1ـ درمواردي كه تعداد مشاوران فهرست بلند از 10 مشاور بيشتر باشد، دستگاه اجرايي مي تواند ابتدا به روش بيان شده در بند (الف) ماده(8)، 10 مشاور را انتخاب نموده، سپس فرم «دعوت به اظهارتوان انجام كار» براي آنها ارسال نمايد.
تبصره2ـ دستگاه اجرايي مي تواند با درج آگهي در يكي از روزنامه هاي كثيرالانتشار نيز از مشاوران داراي صلاحيت مطابق بند (فوق) دعوت به اظهار توان انجام كار به عمل آورد.
2 ـ بادريافت «اظهارنامه توان انجام كار» از مشاوران داوطلب كار در زمان تعيين شده، هيئت انتخاب مشاور نسبت به ارزيابي توان مشاوران، براساس عوامل يادشده در جزء (1) بند (ب) ماده (8) و همچنين عوامل:
ـ شاخص ارزشيابي مشاور.
ـ ظرفيت باقيمانده تعدادكار مشاور.
اقدام و پس از رده بندي مشاوران، حداقل 3 و حداكثر5 مشاور را به عنوان فهرست كوتاه انتخاب مي نمايد.
تبصره ـ چنانچه تعداد مشاوراني كه اظهارنامه صلاحيت ارسال نموده و داراي حداقل توان فني قابل قبول براي هيئت انتخاب مشاور مي باشند، 3 و يا كمتر باشد، همه آنان در فهرست كوتاه قرار مي گيرند.
3 ـ دستگاه اجرايي موظف است نتايج ارزيابي توان انجام كار را به اطلاع تمام مشاوراني كه اظهارنامه توان انجام كار را ارسال نموده اند، برساند.
ماده9ـ دعوت به ارايه پيشنهاد
پس از تهيه فهرست كوتاه، دستگاه اجرايي از مشاوران درج شده در آن فهرست، براي ارايه پيشنهاد دعوت به عمل مي آورد. مدارك دعوت به ارايه پيشنهاد كه بايد قبلا به تاييد هيئت انتخاب مشاور رسيده باشد، به شرح زير مي باشد:
الف ـ دعوت نامه (فرم شماره3 پيوست) كه در آن مشخصات كارفرما (دستگاه اجرايي)، آخرين تاريخ دريافت پيشنهادها و آدرس محل دريافت پيشنهادها ذكر مي گردد. اسامي همه مشاوران فهرست كوتاه، در اين دعوت نامه ذكر مي شود.
ب ـ شرح و شرايط كار (موضوع بند الف ماده4).
پ ـ ساير اطلاعات موردنياز مشاوران براي ارايه پيشنهاد مطابق نيازهاي كارفرما.
اين اطلاعات ازجمله، شامل موارد زير خواهدبود:
1 ـ نحوه تنظيم پيشنهادهاي فني و مالي.
2 ـ حداقل مشخصات افراد كليدي (تجربه، تحصيلات) موردنياز.
3 ـ نحوه تسليم پيشنهادها و تفكيك پاكتهاي مالي و فني.
4 ـ نحوه گشايش پاكتهاي فني و جزئيات كامل نحوه ارزيابي.
5 ـ پيشنهادهاي فني، شامل عوامل موثر در ارزيابي و در صد وزني هريك از آنها.
6 ـ نحوه بررسي پيشنهادهاي مالي، تاريخ و نحوه گشايش پاكتهاي مالي.
7 ـ اشاره به بخشنامه هاي مربوط براي مواردي كه حق الزحمه مصوب موجود است.
8 ـ تاريخ انتخاب نهايي مشاور.
9 ـ نحوه رفع ابهام و پاسخ به سوالات در اثناي تنظيم پيشنهادها.
10 ـ چگونگي امكان معرفي ساير مشاوران (باتوجه به ماده10).
ت ـ متن موافقتنامه، شرايط عمومي وشرايط خصوصي قرارداد موردنظر.
ماده10ـ انجام كار توسط چندمشاور
الف ـ در مواردي كه انجام كار، نـياز به استفاده از خدمات دو يا چند مشاور داشته باشد، دستگاه اجرايي (هيئت انتخاب مشاور) پس از دريافت فهرست مشاوران از سازمان، فهرست كوتاه مشاوران را با توجه به ماده (8) و به تفكيك تخصصهاي موردنياز تنظيم و از آنان براي ارايه پيشنهاد به صورت مشترك دعوت به عمل مي آورد. مشاوران دعوت شده پس از انتخاب همكار موردنظر خود و انجام توافقهاي لازم پيشنهاد مشترك خود را همراه با متن موافقتنامه همكاري و به ترتيب تعيين شده در مدارك «دعوت به ارائه پيشنهاد» ارايه خواهندنمود.
ب ـ درمورد كارهاي موضوع گروههاي 4 و 5، هريك از مشاوراني كه مدارك «دعوت به اظهار توان انجام كار» موضوع بند(1) جزء (ب) ماده (8) را دريافت نموده اند، درصورت تمايل مي توانند جهت انجام بخشهايي از موضوع كار، مشاوران تشخيص صلاحيت شده در پايه «سه» را با رعايت ظرفيت آماده به كار به عنوان همكار خود در انجام آن بخشها معرفي نمايند. چنانچه پس از بررسي اظهارنامه هاي توان انجام كار توسط دستگاه اجرايي، از اين مشاوران براي ارايه پيشنهاد دعوت به عمل آمد، بايد همراه با پيشنهاد خود، موافقتنامه همكاري با مشاور يا مشاوران همكار معرفي شده را ارايه نمايند. در اين گونه موارد، مسئوليت اصلي انجام تعهدات در مقابل كارفرما، به عهده مشاور اصلي است.
تبصره ـ هريك از كارهاي انجام شده توسط شركتهاي همكار به ترتيب مذكور در فوق، درمحاسبه ظرفيت كاري و همچنين به عنوان سوابق كاري ثبت شده اين شركتها، منظور خواهدشد.
پ ـ چنانچه دانش و تخصص لازم براي انجام بخشهايي از كار در داخل كشور موجود نباشد، درمدارك «دعـوت به ارايه پيشنهاد» از مشاوران خواسته مي شود تا پيشنهاد خود را به صورت مشترك با يك مشاور خارجي كه صلاحيت وي براساس آيين نامه تشخيـص صلاحيـت مشاوران تاييد شده باشد، ارايه نمايند. استفاده از مشاور خارجي با رعايت قانون حداكـثر استفـاده از تـوان فني و مهندسي توليدي و صنعـتي و اجرايي كشور در اجراي پروژه ها و ايجاد تسهيلات به منظور صدور خدمات ـ مصوب 1375ـ صورت مي گيرد.
ماده11ـ دريافت پيشنهادها و ارزيابي فني آنها
الف ـ پيشنهادهاي فني و مالي بايد در پاكـتهاي سربسته و در مهلت مقرر، تسليم كارفرما گردد.محتواي پيشنهادهاي فني بايد شامل موارد زير باشد:
1 ـ متن حاوي قبول شرايط مندرج در «دعوت به ارائه پيشنهاد» به پيوست مدارك فني ضميمه آن كه به تاييد مشاور رسيده باشد.
2 ـ شرح تجربيات وسوابق كارهاي انجام شده مشاور (مشخصات كامل و زمان انجام كارها) مرتبط با موضوع كار موردنظر، طي پنج سال گذشته اعم از پروژه هاي عمراني و يا غيرعمراني (طي فرم شماره4 پيوست).
3 ـ رويكرد كلي و روش شناسي انجام كار: در اين بخش مشاور بايد به طور روشن و كامل نحوه انجام كار را به نحوي كه پاسخگوي كامل «شرح و شرايط كار» باشد، ارايه نمايد. در اين راستا برداشت و ارزيابي مشاور از اهداف پروژه بيان مي شود. درمورد كارهاي موضوع گروه5، دستگاه اجرايي مي تواند، طرح و سيماي اوليه پيشنهادي را نيز از مشاور درخواست نمايد.
4 ـ نمودار سازماني و برنامه انجام كار: پس از تفكيك كار به فعاليتهاي اصلي، طي يك نمودار روال صحيـح مـراحل كار بيان شده و نـيـروي انسانـي و زمان لازم به هريك از فعاليتها تخصيص داده مي شود.
5 ـ مشخصات و سوابق افراد كليدي معرفي شده براي انجام بخشهاي مختلف كارموردنظر.
6 ـ معرفي سيستم كنترل پروژه، كنترل كيفيت وروش گزارش دهي به كارفرما.
تبصره ـ درمورد رشته هاي ژئوتكنيك، ژئوفيزيك و نقشه برداري و نظاير آن علاوه بر عوامل بالا، مشخصات دستگاهها و تجهيزات معرفي شده براي كار موردنظر نيز توسط مشاور بيان مي شود و در ارزيابي فني با توجه به اهميت آنها توسط هيئت مورد توجه واقع مي شود.
ب ـ پيشنهادهاي مالي كه در پاكت سربسته جداگانه و همراه با ارايه پيشنهاد فني در زمان مقرر ارايه خواهدشد، پس از وصول، تحويل ذيحساب خواهدشد و تا زمان افتتاح به صورت سربسته نزد وي باقي مي ماند. پيشنهادهاي مالي شامل موارد زيرخواهدبود:
1 ـ قيمت پيشنهادي براي انجام كار و در موارد وجود حق الزحمه مصوب سازمان، اعلام قبول اين حق الزحمه و يا پيشنهاد درصد افزايش نسبت به آن (چنانچه مطابق بخشنامه هاي سازمان مجاز باشد) و همچنين قبول تمامي مالياتها و عوارض قانوني مرتبط.
2 ـ آناليز حق الزحمه براي اجزاي اصلي كار در مواردي كه حق الزحمه مصوب موجود نيست و تفكيك كل حق الزحمه به اجزاي اصلي كار، براي مواردي كه حق الزحمه مصوب موجود است.
3 ـ قيمت يا مباني قيمت پيشنهادي براي كارهاي اضافي (درصورت درخواست كارفرما).
پ ـ ارزيابي پيشنهادهاي فني، در مهلت مقرر، براساس ضوابط زير صورت مي گيرد:
ضوابط
درصد وزني
1- تجربيات و سوابق كارهاي انجام شده مرتبط.
2 ـ مشخصات افراد كليدي معرفي شده ـ مشاوران همكار.
3ـ رويكرد كلي و روش شناسي انجام كار.
4ـ نمودار سازماني و برنامه انجام كار.
5ـ سيستمهاي كنترل پروژه، كنترل كيفيت وروش گزارش دهي به كارفرما.
25 – 35
25 – 35
20 – 25
10 – 15
5 – 10
جمع
100
1 ـ ارقام قطعي درصد وزني هريك از عوامل يادشده در دامنه ارقام فوق از سوي اعضاي رديفهاي (1 و 2) بند (ب) ماده (6) تعيين و براي اطلاع مشاوران در مدارك دعوت به ارايه پيشنهاد منعكس مي شود.
2 ـ هيئت پس از تـعيين امتـيازهاي هريك از مشاوران، آنان را برحسب امتياز از بالاترين امتياز رده بندي مي نمايد و نتايج طي صورتجلسه اي به امضاي اعضاي هيئت مي رسد.
3 ـ در اين ارزيابي، پيشنهادهاي فنـي غيـرقابل قـبول و غـيرمنطـبق بـا شرح و شرايط كار از پيشنهادها حذف و پاكت مالي اين گونه پيشنهاددهندگان به همان صورت دربسته به آنان بازگردانده مي شود.
ماده12ـ ارزيابي نهايي و انتخاب مشاور
الف ـ انـتخاب مشاوران در تمـامي مـوارد از مـيان مشاوران فهـرسـت كـوتـاه و براساس اولويت عامل كيفيت انجام مي گيرد. روش انتخاب مشاور حسب نوع كار، مطابق يكي از بندهاي بعدي خواهدبود.
ب ـ براي كارهاي گروه5، ارزيابي نهايي و انتخاب مشاوران به روش «انتخاب براساس كيفيت ـ QBS» و به شرح زير انجام مي شود:
1 ـ پس از اتمام ارزيابي فني مطابق بند (پ) ماده (11) و تنظيم صورتجلسه مربوط، فقط پاكت پيشنهاد مالي مشاور با بالاترين امتياز فني با حضور اعضاي هيئت و مشاور يادشده گشوده شده و پس از بررسي قيمت پيشنهادي، آناليز و نفر ـ ساعت ارايه شده، چنانچه از نظر هيئت و با توجه به ضوابط و نرخهاي متعارف و ويژگيهاي طرح، قيمت پيشنهادي مقبول باشد ويا با تغييرات جزيي با توافق مشاور، قابل قبول باشد، قرارداد با وي منعقد مي گردد.
2 ـ چنانچه قيمت پيشنهادي مشاور ازنظر هيئت انتخاب مشاور، غيرقابل قبول بوده و هيئت با مذاكره با مشاور نتواند به قيمت قابل قبولي دست يابد، با تنظيم صورتجلسه اي مذاكره با وي خاتمه يافته و مراحل فوق با مشاور داراي امتياز در رد ه بعدي، انجام مي شود. در اين حالت (پس از افتتاح پاكت مالي مشاور دوم)، مذاكره مجدد و يا عقد قرارداد با مشاور اول، مجاز نمي باشد.
3 ـ پس از خاتمه مذاكرات و عقد قرارداد با مشاور منتخب، پاكتهاي مالي ساير پيشنهاددهندگان به همان صورت سربسته به آنان بازگردانده مي شود.
پ ـ براي كارهاي گروههاي 1 تا 4 كه حق الزحمه هاي مصوب براي آنها موجود است، پس از طي مراحل ارزيابي فني مطابق بند (پ) ماده (11)، مشاور داراي بالاترين امتياز فني، به عنوان مشاور منتخب تعيين و قرارداد با وي منعقد مي شود.
تبصره ـ چنانچه مطابق بخشنامه هاي سازمان درمورد حق الزحمه هاي مصوب، پيشنهاد درصد افزايشي نسبت به حق الزحمه هاي مصوب، توسط پيشنهاددهندگان مجاز باشد، دراين موارد ابتدا «شاخص قيمت پيشنهادي مشاور» به شرح زير محاسبه مي شود:
100+ درصد افزايش پيشنهادي مشاور نسبت به حق الزحمه مصوب = شاخص قيمت پيشنهادي مشاور
آنگاه ارزيابي نهايي به روش بيان شده در بند (ت) ماده (12) صورت مي گيرد.
ت ـ براي كارهاي گروههاي 2، 3 و 4 كه حق الزحمه هاي مصوب براي تمام و يا بخشي از كار موجود نباشد، استفاده از حق الزحمه هاي مصوب براي بخشهايي كه حق الزحمه مصوب دارند،الزامي است و ارزيابي نهايي و انتخاب مشاور به روش «انتخاب براساس كيفيت و لحاظ نمودن قيمت ـ QCBS» و بـه شرح زير انجام مي شود:
1 ـ پس از اتمام ارزيابي فني مطابق بند (پ) ماده (11) و تنظيم صورتجلسه مربوط، تمام پاكتهاي مالي پيشنهاددهندگان با حضور اعضاي هيئت و مشاوران پيشنهاددهنده گشوده مي شود. پيشنهاد كمترين قيمت به عنوان بالاترين امتياز (100) و امتياز ساير پيشنهاددهندگان در مقايسه با آن تعيين مي شود.
100* قيمت (يا شاخص قيمت) پيشنهادي مشاور موردنظر / كمترين قيمت (يا كمترين شاخص قيمت) پيشنهادي مشاوران = امتياز مالي مشاور
2 ـ از تركيب امتيازهاي فني و مالي پيشنهاددهندگان با نسبتهاي وزني زير، امتياز نهايي هرمشاور تعيين مي شود:
90 درصد امتياز فني
10 درصد امتياز مالي
براي گروه 4
80 درصد امتياز فني
20 درصد امتياز مالي
براي گروه 3
70 درصد امتياز فني
30 درصد امتياز مالي
براي گروه 2
مشاور داراي بالاترين امتياز نهايي، به عنوان مشاور منتخب تعيين و قرارداد با وي منعقد مي شود.
ث ـ براي كارهاي گروه (1) كه حق الزحمه هاي مصوب سازمان براي آنها موجود نباشد و همچنين كارهاي كوچك، خدمات موردي، مطالعات پژوهشي، كنترلهاي مهندسي و مانند اينها، حسب مورد دستگاه اجرايي مي تواند به يكي از دو روش زير عمل نمايد:
1 ـ پس از ارزيابي فني پيشنهادها مطابق بند (پ) ماده(11)، 2 يا 3 مشاور برتر تعيين مي گردند و پاكتهاي مالي سايرين به آنها بازگردانده مي شود. پاكتهاي مالي 2 يا 3 مشاور برتر، درحضور هيئت انتخاب مشاور و مشاوران مربوط گشوده شده و مشاور با پيشنهاد حداقل قيمت، به عنوان مشاور منتخب، تعيين و قرارداد با وي منعقد مي شود.
2 ـ يك مشاور حايز شرايط فني ازميان مشاوران فهرست كوتاه و يا به طور مستقيم از فهرست بلند براساس شـناخت كارفرما، انتخاب و پس از دريافت پيشنهاد و مذاكره، قرارداد با وي منعقد مي شود.
تبصره ـ انتخاب و ارجاع كار به مشاوران شخص حقيقي به روش شماره (2) انجام مي شود.
ماده13ـ اطلاع رساني به مشاوران و گزارش به سازمان
الف ـ دستگاه اجرايي موظف است پس از پايان مراحل انتخاب مشاور، خلاصه نتايج انتخاب مشاوران شامل امتيازهاي فني و مالي و همچنين دلايل رد پيشنهاد هريك از آنان را به طور كتبي به اطلاع تمام پيشنهاددهندگان برساند.
ب ـ در پايان مراحل انتخاب مشاور، دستگاه اجرايي موظف است، گزارش مراحل مختلف انتخاب مشاور (فـرم شماره5 پيوست) را به همراه يك نسخه از قرارداد و اظهارنامه ظرفيت آماده به كار مشاور (فـرم شماره6 پيـوست) به دفـتر امور مشاوران و درمورد پروژه هاي استاني به سازمان مديريت و برنامه ريزي استان مربوط ارسال نمايد.
دفتر امور مشاوران و يا سازمان استان (حسب مورد)، پس از دريافت مدارك يادشده، وصول آن را به دستگاه اجرايي اعلام مي نمايد. چنانچه پس از بررسي مدارك فوق، اشكالاتي ازنظر انطباق با ضوابط پيش بيني شده در اين آيين نامه يا ساير ضوابط مربوط توسط دفتر امور مشاوران و يا سازمان استان ملاحظه شود، مراتب به دستگاه اجرايي ومراجع مربوط اعلام مي گردد.
تبصره 1ـ عدم پاسخگويي دفـتر امور مشاوران و پيـمانكاران يا سازمان مديريت و برنامه ريزي استان حداكثر ظرف يك ماه پس از دريافت قرارداد، به منزله تاييد صحت فرآيند انتخاب و ارجاع كار به مشاور مي باشد.
تبصره2ـ دستگاه اجرايي پس از دريافت نظرات دفتر امور مشاوران و پيمانكاران يا سازمان مديريت و برنامه ريزي استان، موظف است نسبت به تصحيح فرآيند انتخاب و ارجاع كار اقدام نمايد.
ماده14ـ مسئوليت اجراي آيين نامه و اصلاح آن:
الف ـ سازمان مجاز است در قالب مفاد اين آيين نامه درصورت لزوم، دستورالعملها و بخشنامه هاي لازم را تهيه و به دستگاههاي اجرايي ابلاغ نمايد. چنانچه پس از تصويب اين آيين نامه، اصلاحاتي در فرمهاي پيوست ضروري باشد، اين اصلاحات توسط سازمان انجام و به دستگاههاي اجرايي ابلاغ خواهدشد.
ب ـ مسئوليت حسن اجراي اين آيين نامه، به عهده سازمان مي باشد.
پ ـ با ابلاغ اين آيين نامه، تصويب نامه شماره 40676/ت24698هـ مورخ 21/11/1381، موضوع آيين نامه نحوه تهيه قراردادهاي ناهمسان خدمات مشاوره اي، لغو و براي ارجاع كار به مشاوران، اين آيين نامه ملاك عمل خواهدبود.
[امضاء]
معاون اول رييس جمهور ـ محمدرضا عارف