2ـ
سازمان مديريت و برنامهريزي استان موظف است با توجه به شرايط و ويژگيهاي ساختمانها و فضاي اداري استان، پايه و نرم اطلاعات استاندارد فضاهاي اداري واحدهاي استاني خود را كه براساس شرح وظايف دستگاه و پستهاي سازماني مصوب در قالب فرمهاي مندرج در نشريه 178(ضوابط طراحي ساختمانهاي اداري)، كه خاص همان استان است، انتخاب و تدوين نموده و پس از تصويب در شوراي برنامهريزي و توسعه استان ملاك عمل اجراي بند ب ماده 89 قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت قرار دهند.
دستورالعمل نحوه انتخاب پايه و نرم اطلاعات استاندارد فضاي اداري توسط سازمان مديريت و برنامهريزي كشور ابلاغ ميشود.
3ـ
سازمان مديريت و برنامهريزي استان موظف است اطلاعات مربوط بهشناسنامه ساختمانها و فضاهاي اداري استان را سالانه و در سه ماهه اول هرسال مورد بررسي مجدد قرار داده و به هنگام نمايد. همچنين گزارش فضاهاي مازاد و كمبود فضاهاي اداري تمامي واحدهاي اداري استان و شهرستانهاي تابعه را با توجه به نتايج حاصل از بند (2) اين مصوبه تعيين و به شوراي برنامهريزي و توسعه استان ارايه نمايد.
4ـ
به پيشنهاد سازمان مديريت و برنامهريزي استان و تصويب شوراي برنامهريزي و توسعه استان، فضاها و ساختمانهاي مازاد و نيازهاي جديد دستگاههاي اجرايي استان/ شهرستان احصاء و طبق جداول زمانبندي ساليانه نسبت به ساماندهي، جابجايي و بهرهبرداري مناسب از اينگونه فضاها براي واحدهاي نيازمند اقدام نمايند.
5ـ
شوراي برنامهريزي و توسعه استان موظف است از احداث و تأسيس ساختمانهاي اداري براي دستگاههايي كه فضا يا ساختمان اداري مازاد دارند در سطح شهرستانهاي استان جلوگيري نمايد.
تبصره ـ شوراي برنامهريزي و توسعه استان موظف است با بررسي فضاي اداري هر شهرستان چنانچه مازاد فضاهاي موجود واحدهاي شهرستاني از 20% فضاي استاندارد استان، (حداكثر100 متر مربع فضاي اصلي و 100 متر مربع فضاي جانبي نسبت به نرم و پايه اطلاعات استاندارد همان استان) بيشتر بود، تصميمگيري نموده و نسبت به ساماندهي، جابجايي و يا واگذاري فضا يا ساختمان مازاد، جهت بهرهبرداري بهينه به دستگاه نيازمند، اقدام نمايد.
6ـ
در شهرستانهاي جديدالتأسيس، ايجاد ساختمانهاي اداري با تصويب شوراي برنامهريزي و توسعه استان، صرفاٌ به صورت سايت اداري موضوعيت دارد و هرگونه احداث ساختمانهاي اداري جديد خارج از سايت اداري ممنوع ميباشد.
تبصره1ـ در مواردي كه چند واحد يا دستگاه از يك ساختمان اداري بهرهبرداري ميكنند، ايجاد هماهنگي در انجام وظايف پشتيباني از قبيل حراست فيزيكي، حضور و غياب، نظافت عمومي و استفاده از مكانها و خدمات اداري مشترك نظير كتابخانه، رستوران، نقليه، طبق دستورالعملهايي خواهد بود كه توسط سازمان مديريت و برنامهريزي كشور ابلاغ ميشود.
تبصره2ـ هزينههاي نگهداري ساختمانها و فضاهاي اداري مشترك از قبيل هزينههاي آب، برق، گاز و تعميرات، توسط دستگاهي كه بيشترين فضاي اداري را دراختيار دارد، پرداخت ميگردد. در صورت بروز اختلاف، طبق نظر سازمان مديريت و برنامهريزي كشور يا استان اقدام خواهد شد.