وظايف حوزه مركزي وزارت آموزش و پرورش شامل امور راهبردي (سياستگذاري، برنامهريزي و نظارت):
1-تشكيل شوراي عالي آموزش و پرورش بر اساس قانون مصوب
27/11/1358 و اصلاحيههاي آن.
2-تهيه نظام آموزش و پرورش كشور و اصلاحات آن و ارائه براي تصويب در مراجع قانوني.
3-تهيه و تدوين مقررات و تنظيم لوايح مربوط به وظايف محوله.
4-تهيه و پيشنهاد برنامههاي ميانمدت و بلندمدت در جهت تأمين اهداف آموزش و پرورش.
5-همكاري با وزارتين فرهنگ و آموزش عالي و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و ساير دستگاههايي كه به نحوي در امر آموزش دخالت دارند جهت هماهنگنمودن آموزشها در چارچوب نظام آموزشي كشور.
6-تأليف و طبع و توزيع كُتُب درسي و نشريات كمك آموزشي و تجهيزات مورد نياز متناسب با نياز روز مدارس و فنآوري جديد بر اساس برنامهريزيهاي زمانبنديشده در چارچوب نظام آموزشي با رعايت اصل 15 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و با رعايت بافت متناسب زندگي روستايي عشايري و شهري و به كارگيري تواناييهاي بخش غيردولتي.
7-برنامهريزي براي زير پوشش قراردادن كليه كودكان لازمالتعليم و كاهش بيسوادي.
8-برنامهريزي و تدوين استانداردهاي لازم آموزش مستمر مديران، معلمان و كاركنان وزارت به منظور ارتقاء سطح توانايي شغلي آنان.
9-برنامهريزي براي تأمين نيروي انساني مورد نياز آموزشي و پرورشي و اتخاذ تصميم در مورد تأسيس و اداره دانشسراها و مراكز تربيت معلم و آموزشكدههاي فني و حرفهاي و تصويب برنامههاي آموزشي آنها و دورههاي آموزشي كوتاهمدت.
10-برنامهريزي، توسعه و تعميم تربيتبدني در سطح مدارس و مراكز آموزشي وابسته به وزارت و استفاده از امكانات دستگاههاي ذيربط.
11-انجام اقدامات لازم به منظور تأمين، حفظ و ارتقاء سلامت جسمي، رواني و اجتماعي دانشآموزان كشور با مشاركت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي.
12-تعيين هزينه سرانه مقاطع مختلف تحصيلي متناسب با مناطق جغرافيايي.
13-برنامهريزي و انجام تحقيقات بنيادي و كاربردي مربوط به حوزه تعليم و تربيت.
14-برنامهريزي براي توسعه مشاركت مردم و توسعه مدارس غيردولتي و آموزشگاههاي علمي آزاد.
15-برنامهريزي براي حمايت از استعدادهاي درخشان و فراهمكردن امكانات مناسب براي رشد آنان.
16-برنامهريزي براي جلب مشاركت اولياء دانشآموزان و تشكيل انجمنهاي اولياء و مربيان و نيز برنامهريزي براي آموزش اولياء به گونهاي كه بتوانند به تحقق هدفهاي آموزشي تربيتي وزارت كمك كنند.
17-ساير وظايف قانوني مربوط كه به عهده وزارتخانه است.
وظايف واحدهاي استاني وزارت آموزش و پرورش:
1-تأمين و تدارك نيازمنديهاي آموزشي و پرورشي امكان، تجهيزات، امكانات ديگر آموزشي و كمك آموزشي.
2-جذب و انتخاب افراد صالح براي تعليم و تربيت از طريق گزينش
3-نظارت بر اداره امور آموزشگاههاي تحت پوشش در دورههاي مختلف تحصيلي (كودكستان، ابتدايي، راهنمايي تحصيلي، متوسطه و فني و حرفهاي و كشاورزي و دورههاي عمومي و تكميلي بزرگسالان)
4-تأسيس و تجهيز و اداره واحدهاي آموزشي تحت پوشش
5-نظارت بر تنظيم و اجراي برنامههاي آموزشي در قالب برنامههاي مصوب و تأييد برنامههاي شهرستانها و مناطق تابعه
6-كوشش در تعميم آموزشهاي فني و حرفهاي با توجه به نيازهاي خاص منطقه در قالب برنامههاي مصوب وزارت آموزش و پرورش و جلب همكاري مؤسسات مربوطه در اين زمينه
7-نظارت بر اجراي برنامههاي تربيتي و ورزشي و فعاليتهاي فوق برنامه در سطح واحدهاي آموزشي تحت پوشش در استان
8-نظارت بر انجام فعاليتهاي مراكز تربيتمعلم در سطح استان طبق برنامههاي مصوب
9-نظارت بر انجام فعاليتهاي آموزشي ضمن خدمت كاركنان آموزشي و اداري در سطح استان و انجام امور مربوط به دانشجويان متعهد دبيري
10-همكاري لازم با هسته گزينش استان در جهت اجراي برنامههاي مربوط و فراهمنمودن امكانات و تسهيلات لازم به منظور گزينش افراد مورد نياز با همكاري هيأت مركزي گزينش وزارت آموزش و پرورش
11-انجام كليه امور حقوقي و دفاع از منافع ادارهكل آموزش و پرورش در سطح استان در دادگاهها و مراجع ذيربط
12-اهتمام در مكانيزهنمودن سيستمهاي اداري و آموزشي در سطح استان و جمعآوري اطلاعات مورد نياز واحدهاي برنامهريزي و نظارت بر فعاليتهاي واحد مربوط در اين زمينه
13-فراهمنمودن تسهيلات لازم در جهت ارتباط بيشتر اولياء با مدارس و همچنين جلب ارگانها و مؤسسات ذيربط به منظور پيشبرد برنامههاي آموزش و پرورش
14-نظارت بر اداره امور آموزشگاهها و مدارس غيرانتفاعي و فراهمنمودن تسهيلات لازم در اين زمينه طبق مقررات و قوانين مربوط
15-تشكيل هيأت رسيدگي به تخلفات اداري كاركنان در سطح استان طبق ضوابط مربوط
16-همكاري با سازمان جوانان هلال احمر، انجمن اولياء و مربيان در جهت پيشبرد برنامه آموزشي و تربيتي مربوط
17-فراهمنمودن تسهيلات لازم در جهت ادامه فعاليتهاي مدارس شاهد و نمونه و مردمي ايثارگران و آزادگان
18-بررسي و تأييد بودجه پيشنهادي نواحي شهرستانها و مناطق تابعه و ارسال آن به واحدهاي ذيربط طبق مقررات و ضوابط مربوط
19-انجام راهنماييهاي فني در كليه امور آموزشي و اداري و مالي به واحدهاي تابعه شهرستانها و مناطق و نواحي و نظارت بر فعاليتهاي آنها در اين زمينه
20-نظارت بر حـُسن اجراي دستورالعملها و بخشنامههاي صادره از طرف وزارت آموزش و پرورش در كليه امور آموزشي، پرورشي، اداري و مالي
21-همكاري با ادارات كل و ارگانها و مؤسسات در سطح استان در موارد مرتبط و مشترك
22-نظارت بر انجام كليه فعاليتهاي تحقيقاتي در سطح استان و ارائه پيشنهادات لازم در اين زمينه به واحدهاي برنامهريزي در وزارت آموزش و پرورش به منظور پيشبرد برنامههاي آموزش و پرورش
23-صدور موافقت اصولي تأسيس مدارس غيرانتفاعي، آموزشگاههاي علمي آزاد و دستورالعمل ثبتنام و تعيين شهريه مدارس غيرانتفاعي و آموزشگاههاي علمي آزاد
24-برگزاري دورههاي آموزش ضمن خدمت و آموزشگاههاي علمي ـ فرهنگي
25-امضاء صدور گواهينامههاي فارغالتحصيلان مراكز ضمن خدمت فرهنگيان اعم از كارداني و كارشناسي (توضيحاً از جانب مقام عالي وزارت، رئيس سازمان آموزش و پرورش و از طرف سازمان مديريت و برنامهريزي كشور، رئيس سازمان مربوطه امضاء نمايند.)
26-انجام نيازسنجي، طراحي دوره، ثبتنام و اجراي برنامه ادامه تحصيل معلمان ديپلمه در دوره كارداني و كارشناسي بر اساس توان و ظرفيتها و پتانسيلهاي استاني
27-اتخدام آزاد از طريق آزمون برحسب نياز نواحي و مناطق به صورت موردي
28-تهيه شيوهنامههاي سازماندهي، در ردههاي تابستاني، تقويم اجرايي و دستورالعملهاي ثبتنام
29-اجراي دورههاي ضمن خدمت مربيان كار و دانش
30-تأسيس مراكز پيشدانشگاهي هنر
31-صدور احكام استخدامي ـ حقوقي ـ انتصاب ـ ارتقاء ـ مرخصي ـ تشويقي ـ محكوميت ـ انتقال ـ همترازي ـ مأموريت ـ استعفا ـ بازخريدي ـ بازنشستگي كاركنان
32-توسعه رشته و تأسيس مراكز فني و حرفهاي و كار و دانش و انحلال و جابجايي رشتههاي مراكز فني و حرفهاي كار و دانش
33-توزيع هزينه سرانه بين واحدهاي آموزشي در سطح استان
34-توسعه و جلب مشاركت بخش غيردولتي بر اساس ماده 88 قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت با پرداخت هزينه سرانه
35-واگذاري واحدهاي آموزشي موجود به بخش غيردولتي بر اساس ماده 88 قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت با پرداخت يارانه
وظايف حوزه مركزي وزارت راه و ترابري شامل امور راهبردي (سياستگذاري، برنامهريزي و نظارت):
1-مطالعه، تهيه و تنظيم برنامههاي جامع و هماهنگ به منظور تعيين خطمشيهاي اجرايي در زمينه ترابري كشور و اجراي آنها
2-تهيه و تنظيم ضوابط و معيارهاي لازم براي احداث و نگهداري تأسيسات زيربنايي با توجه به مقتضيات و پيشرفتهاي وسايل ترابري و نظارت بر اجراي آنها
3-بررسي روشهاي ساختماني، نگهداري و بهرهبرداري راهها، راهآهن، بنادر و فرودگاهها
4-طبقهبندي كليه تأسيسات زيربنايي ترابري و تعيين مشخصات فني و مهندسي آنها و همچنين تعيين تشكيلات دستگاههايي كه بايد از هر يك از آنها نگهداري نمايند.
5-تعيين مشخصات مجاز وسايل ترابري در بهرهبرداري از تأسيسات زيربنايي ترابري
6-بررسي درباره راههاي ترابري بينالمللي و نحوه ارتباط با آنها و عنداللزوم پيشنهاد قراردادهاي دوجانبه با دولتها و مؤسسات خارجي و پيوست به موافقتنامههاي بينالمللي و منطقهاي
7-بررسي نيازمنديها و شناسايي مجموع خدمات و ظرفيت ترابري كشور اعم از راهها، راهآهن، راههاي آبي، راههاي هوايي و خطوط لوله به منظور تهيه برنامهها و ارائه توصيههاي لازم به سازمانهاي مربوط
8-ايجاد خطوط پايگاههاي مواصلاتي اختصاصي زميني، دريايي و هوايي با توجه به برنامهها و نيازمنديهاي ترابري كشور
9-بررسي و ارائه پيشنهادهاي لازم با سازمانهاي مربوط در باب سياست نرخگذاري خدمات جنبي آن
10-تعيين ضابطهها و معيارهاي فني، اقتصادي و ايمني ترابري در راههاي زميني، دريايي و هوايي و نظارت بر اجراي آنها
11-تعيين ضابطهها و معيارهاي لازم براي ايجاد، اداره و توسعه مؤسسات ترابري اعم از آنكه در داخل و يا در خطوط بينالمللي فعاليت داشته باشند و نظارت بر فعاليت آنها
12-تهيه طرح مقررات و آئيننامههاي مربوط به صدور اجازه تأسيس مؤسسات دفاتر شعبهها و نمايندگيهاي ترابري خارجي كه در كشور فعاليت ميكنند و نظارت بر فعاليت آنها با جلب نظر وزارت كشور
13-تعيين ضابطهها و معيارهاي لازم به منظور تنظيم امور مربوط به ترابري سازمانهاي دولتي به استثناي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران با همكاري دستگاههاي مربوط و ايجاد هماهنگي و تمركز امور مذكور
14-تعيين ضوابط و معيارها و اتخاذ سياستهاي لازم براي تشويق بخش خصوصي به سرمايهگذاري در امور مربوط به ترابري
15-بررسي در زمينه حريمهاي تأسيسات زيربنايي ترابري و تهيه و تنظيم مقررات مورد نياز براي پيشنهاد به مراجع صلاحيتدار و نظارت بر اجراي آنها
16-بررسي نيازمنديهاي كشور از نظر خدمات خاكشناسي و شناسايي مصالح ساختماني
17-بررسي نيازمنديهاي كشور از نظر شناسايي راههاي آبي و دريا و اقيانوسها
18-تهيه آييننامههاي مجازات خلافي با موافقت وزارت دادگستري و وزارت كشور و پيشنهاد قوانين و مقررات لازم درباره رسيدگي به موارد خلاف از مقررات ترابري كشور
19-بررسي نيازمنديهاي ترابري كشور و تعيين اولويتهاي اجرايي آنها و تهيه و اجراي برنامههاي درازمدت، ميانمدت و كوتاهمدت به منظور رفع اين نيازمنديها با توجه به برنامههاي عمراني كشور
20-انجام كليه امور مربوط به خدمات هواشناسي كشور و ارائه آنها به بخش عمومي و خصوصي
21-ساير وظايف قانوني مربوط كه به عهده وزارتخانه است.
وظايف واحدهاي استاني وزارت راه و ترابري:
1-جلوگيري از بهرهبرداري وسايل ترابري خارج از مشخصات مجاز در استفاده از تأسيسات زيربنايي ترابري
2-احداث، بهرهبرداري و نگهداري راههاي استاني
3-نظارت مستمر بر حـُسن اجراي نظام نوبتگيري و امر بارگيري و تخليه كالاهاي وارداتي و صادراتي استان به منظور جلوگيري از ضايعات و بالابردن كارايي
4-نظارت بر مؤسسات حمل و نقل و اجراي شرح خدمات و صدور بارنامه و ساير اسناد و مدارك مربوط به حمل و نقل كه توسط مؤسسات حمل و نقل اعمال و اجرا ميشود.
5-نظارت بر اجراي ضوابط و معيارهاي تعيينشده براي ايجاد و توسعه مؤسسات و پايانههاي ترابري جادهاي و اعلام نظر در مورد ثبت شركتهاي حمل و نقل جادهاي و همكاري با دستگاههاي مسئول و ناظر بر تعاونيهاي حمل و نقل
6-نظارت بر امور وسايط حمل و نقل داخلي و خارجي در رابطه با راههاي ترانزيت در حدود ضوابط و دستورالعملهاي صادره از مركز و همچنين جمعآوري آمار و اطلاعات در ارتباط با بهرهبرداري از راههاي ترانزيت
7-اجراي كنترل اوزان از طريق پاسگاههاي توزين دائمي و اكيپهاي كنترل توزين و تهيه و اجراي طرحهاي آمارگيري و جمعآوري اطلاعات مربوط به حمل و نقل از طريق مراكز اطلاعاتي حمل و نقل
8-اجراي قوانين و مقررات حمل بار و مسافر و نظارت بر اجراي آنها از جمله صدور پروانهها و اجازهنامههاي ترافيكي و همچنين وصول مالياتها و عوارض حمل و نقل و جرائم تخلف از مقررات حمل و نقل طبق مقررات و دستورالعملهاي صادره
9-بررسي شبكه حمل و نقل جادهاي استان و امكانات موجود به منظور تعيين نارساييها و ايجاد هماهنگي ميان بازوهاي مختلف حمل و نقل و ارائه پيشنهادات لازم در ارتباط با راههاي روستايي، فرعي، اصلي و آزادراهها.
10-بررسي و شناسايي مشخصات وسايل ترابري جادهاي و عوامل ذي اثر در عرضه و تقاضاي خدمات ترابري جادهاي (باربري و مسافري) به منظور استفاده در برنامهريزي و تصميمات مربوط به حمل و نقل جادهاي
11-شناسايي و بررسي ميزان و تحولات بار و مسافر به تفكيك نوع و مبادي و مقاصد به ويژه محصولات دولتي
12-ايجاد تسهيلات لازم جهت بيمه كالاهاي مورد حمل و نقل (از مبدأ بارگيري تا مقصد)
13-برنامهريزي و تهيه خطمشي و ساختمان و توسعه راههاي فرعي منطقهاي و روستايي با هماهنگي با واحدهاي برنامهريزي استان با توجه به نيازها و اولويتها و امكانات مالي
14-شركت در تنظيم موافقتنامههاي ارسالي به سازمان مديريت و برنامهريزي كشور در مورد احداث و توسعه راههاي فرعي روستايي
15- مطالعه و تهيه طرح راهسازي و بهسازي راهها رأساً يا توسط مهندسان مشاور و كنترل و تصويب آن
16-انتخاب مهندسان مشاور با توجه به ضوابط مورد عمل و نظارت بر كار آنها
17-نظارت بر تهيه و اجراي طرحهاي راهسازي
18-كنترل و تأييد صورت كاركرد (حقالزحمه) مهندسان مشاور طرف قرارداد بر اساس مقررات و ضوابط مربوط
19-تهيه و تنظيم صورت كاركردهاي موقت و قطعي پيمانكاران (رأساً يا از طريق مهندسان مشاور) و رسيدگي و ارائه صورت وضعيت موقت قطعي با اداره پيمان و رسيدگي جهت تسويهحساب نهايي
20-تهيه و بررسي و تصويب صورتمجالس پيشنهادي و اجرايي پيمانكاران راههاي فرعي و روستايي طرف قرارداد طبق ضوابط
21-تأييد اتمام كار پيمانكاران جهت تشكيل كميسيونهاي تحويل موقت و قطعي
22-پيگيري و نظارت مداوم بر حـُسن جريان پيشرفت برنامههاي راهسازي و اجراي مشخصات فني در كليه عمليات راهسازي
23-بررسي و ارائه پيشنهاد مربوط به اجراي طرحهاي راهسازي
24-بررسي و تعيين اولويت كارهاي راهسازي و مطالعه راهسازي
25-تهيه برنامه نگهداري و ترميم راههاي ارتباطي اصلي و فرعي و روستايي استان
26-اجراي عمليات ترميم راهها و ابنيه فني
27-احداث راههاي انحرافي در مواقع ضروري
28-انجام عمليات لازم جهت بازنگهداشتن راههاي استان به منظور تأمين عبور و مرور
29-تهيه طرح تعميرگاهها، راهدارخانهها و تأسيسات جانبي جديد در راهها
30-همكاري با پليس راه در مورد ايمني عبور و مرور در جادهها
31-انجام امور مربوط به ايمنسازي جادههاي استان
32-حفظ حريم قانوني راهها و پيشنهاد حريم لازم جهت راههاي جديد
33-شركت در كميسيونهاي موقت و قطعي راههاي ساختهشده مربوط به طرحهاي ملي و استاني
34-بررسي اعتبارات لازم جهت نگهداري راهها در سطح استان و تخصيص آن به ادارات راه و ترابري شهرستان
35-بازديد مستمر از پلها و ابنيه فني در حوزه استحفاظي و جمعآوري اطلاعات و ضبط در بانك اطلاعات
36-اجراي مفاد ماده 88 قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت بر انجام امور مربوط به راهداري و فعاليتهاي مذكور در بندهاي 26، 27، 28، 31 و 35
وظايف حوزه مركزي وزارت كار و امور اجتماعي شامل امور راهبردي (سياستگذاري، برنامهريزي و نظارت):
1-حل و فصل مسايل و مشكلات جامع كارگري و كارفرمايي به منظور برقراري نظام منطقي روابط كار از طريق اتخاذ تدابير قانوني و تمهيدات لازم و با بهرهگيري از سازوكارهاي سه جانبه گرايي در موارد مختلف
2-سياستگذاري، برنامهريزي و نظارت در زمينه مزد و ساير نظامهاي جبران خدمت كارگران
3-تعيين سياستها و راهبردهاي اشتغال و برنامهريزي مربوط به آن در چارچوب برنامهها و سياستهاي كلان دولت
4-تعيين سياستها و خطمشيهاي لازم در زمينه استفاده كشور از خدمات نيروي كار خارجي در چارچوب برنامهها و سياستهاي دولت و نظارت بر اشتغال آنان بر اساس قوانين و مقررات مربوط
5-مطالعه و پژوهش در خصوص ويژگيهاي نيروي كار، علل بيكاري و عوامل مؤثر بر نوسانات بازار كار و ارائه پيشنهادات و راهكارهاي مناسب در راستاي نيل به اشتغال كامل و تعادل عرضه و تقاضاي نيروي كار
6-تهيه پيشنويس قوانين و مقررات و ضوابط، ميزانها و توصيهنامههاي ايمني و تنظيم و اجراي طرحهاي مطالعاتي و تحقيقاتي به منظور بهبود و سالمسازي محيط كار
7-تهيه اطلاعات و آمار مربوط به نيروي كار و كارگاهها به منظور فراهمآوردن امكانات لازم جهت استفاده در تهيه و تنظيم برنامههاي اقتصادي و اجتماعي كشور
8-مشاركت در برنامهريزي، هدايت، نظارت و پيشبيني تمهيدات لازم به منظور اعزام نيروي كار به خارج از كشور
9-نظارت بر اشتغال اتباع خارجي و صدور مجوزهاي لازم بر اساس قوانين و مقررات مربوط
10-ايجاد مراكز خدمات اشتغال و بررسي درخواست ايجاد كاريابيهاي غيردولتي، اعمال حمايتهاي قانوني و نظارت بر امور كاريابيهاي مزبور
11-ايجاد شبكه اطلاعرساني بازار كار و مديريت آن جهت ارائه اطلاعات به متقاضيان كار، كارفرمايان، سرمايهگذاران و برنامهريزان در سطح كشور از طريق همكاري وزارتخانهها، مؤسسات و نهادها و بنگاههاي اقتصادي
12-مشاركت در تصميمسازيهاي سازمان بينالمللي كار و سازمانهاي تخصصي ذيربط با توجه به مواضع اصولي كشور و اتخاذ تدابير لازم جهت پيگيري و اجراييكردن توصيهنامهها و مقاولههاي بينالمللي
13-تعميم و گسترش نهادهاي مدني روابط كار از طريق گسترش فرهنگ استفاده از مذاكرات و پيمانهاي دستهجمعي كار و سهجانبهگرايي به منظور مشاركت هر چه بيشتر نيروي كار در اداره امور و توسعه بنگاههاي اقتصادي و بهبود شرايط كار
14-مطالعه، سياستگذاري و برنامهريزي جهت ارتقاء فرهنگ كار
15-برنامهريزي، پيگيري و نظارت بر انجام امور ورزشي، تفريحي و فرهنگي كارگران و مشاركت در فراهمآوردن امكانات و تأسيسات مورد نياز آنان
16-تهيه و تنظيم لوايح و ارائه پيشنهادات لازم به منظور تحقق اهداف قانوني وزارتخانه
17-انجام مطالعات و پژوهشهاي علمي ـ كاربردي در زمينه مسايل كار
18-تهيه و اجراي برنامههاي آموزشي در زمينه مسايل كار به منظور آشنايي كارگران و كارفرمايان و كارشناسان با قوانين و مقررات ذيربط
19-سياستگذاري و برنامهريزي كلان در زمينه بهبود رفاه اجتماعي جامعه كارگري
20-سياستگذاري و برنامهريزي و تعيين استانداردهاي آموزشهاي مهارتي تخصصي
21-استقرار نظام آموزشهاي فني و حرفهاي كوتاهمدت، با ارزش و عناوين مناسب جهت تكميل هرم نيروي انساني كشور
22-ارائه خدمات كارشناسي، تسهيلات مالي و سرمايهگذاري به اشخاص حقيقي و حقوقي در جهت اجراي طرحهاي اشتغالزا و خود اشتغالي
23-تهيه، توليد و بهنگامسازي آمار و اطلاعات «پايگاه اطلاعات كار» از طريق اجراي طرحهاي آماري و تدوين فرهنگ ملي مشاغل
24-حفظ و صيانت از نيروي كار كشور
25-تنظيم روابط كار
26-نظارت بر اجراي صحيح قانون كار و ساير قوانين و مقررات مربوطه
27-توسعه مهارتهاي نيروي كار كشور و ارائه آموزشهاي مهارتي در سطوح مختلف
28-ساير وظايف قانوني مربوط كه به عهده وزارتخانه است.
وظايف واحدهاي استاني وزارت كار و امور اجتماعي:
1-رسيدگي به اختلافات و شكايات كارگري و كارفرمايي از طريق تشكيل مراجع حل اختلاف به منظور حل و فصل اختلافات با توجه به قانون كار و مقررات مربوطه
2-راهنمايي و ارشاد كارگران در مورد چگونگي انعقاد پيمانهاي دستهجمعي
3-نظارت بر اجراي طرحهاي طبقهبندي مشاغل كارگري با هماهنگي ادارهكل نظارت بر نظامهاي جبران خدمت
4-بررسي طرحهاي مزد و بهرهوري و رسيدگي به قراردادهاي پاداش افزايش توليد
5-بازرسي مستمر از كارگاهها و كارخانجات حوزه عملكرد و برقراركردن مباني حفاظتي و بهداشتي و ايمني كار و انطباق شرايط كار با قوانين و مقررات ذيربط
6-انجام امور مربوط به تشكيلات كارگري و كارفرمايي با توجه به قوانين و مقررات و آئيننامههاي ذيربط
7-انجام اقدامات لازم در زمينه اجراي قانون و مقررات بيمه بيكاري
8-انجام مطالعات و بررسيهاي لازم به منظور شناخت امكانات و پتانسيل استان در زمينه ايجاد اشتغال و ارائه راهكارهاي مناسب
9-راهنمايي و ارايه خدمات در جهت بكارگماري متقاضيان شغل از طريق ايجاد هماهنگي لازم با واحدهاي مشمول قانون كار
10-انجام امور مربوط به متقاضيان استفاده از تسهيلات اعتباري تبصرههاي بودجه كل كشور مرتبط با اشتغال
11-ارايه طرحهاي تيپ اشتغالزا به متقاضيان و نظارت بر اجراي آنها
12-انجام امور مربوط به اشتغال اتباع خارجي بر اساس مقررات و دستورالعملهاي مربوط
13-فراهمساختن امكانات رفاهي جهت كارگران از طريق ترغيب و تشويق كارفرمايان به ايجاد تأسيسات و ارائه خدمات رفاهي در كارگاهها و ايجاد تسهيلات لازم در جهت تأمين مسكن و انجام ساير اقدامات حمايتي در چارچوب قوانين و مقررات ذيربط
14-ايجاد، توسعه و نگهداري مجموعههاي ورزشي، تفريحي و فرهنگي كارگران
15-اجراي قانون و آئيننامههاي تشكلهاي كارگري و كارفرمايي در سطح استان
16-تهيه و تنظيم و اجراي طرحها و برنامههاي مرتبط با فرهنگ اسلامي كار در كارگاهها بر اساس اهداف و وظايف وزارتخانه
17-مشاركت و همكاري در زمينه تهيه و اجراي طرحهاي آماري با واحدهاي ستادي ذيربط
18-انجام امور مربوط به صدور شناسنامه كار كارگران
19-مطالعه، تحقيق و تجزيه و تحليل مسايل گوناگون حفاظت فني و بهداشت كار و ارايه راهحلهاي مناسب به منظور پيشگيري از حوادث ناشي از كار
20-تربيت نيروي انساني ماهر و نيمهماهر مورد نياز صنايع كشور در جهت رسيدن به اشتغال كامل در چارچوب برنامهها و سياستهاي دولت
21-انجام امور حقوقي مربوط به حوزه عملكرد در حدود اختيارات با هماهنگي واحد حقوقي
وظايف حوزه مركزي وزارت تعاون شامل امور راهبردي (سياستگذاري، برنامهريزي و نظارت):
1-نظارت بر حـُسن اجراي قوانين و مقررات بخش تعاوني اقتصاد جمهوري اسلامي ايران
2-تهيه لوايح قانوني و آئيننامههاي قانون مذكور و اساسنامهها و آئيننامههاي تعاونيها مطابق قانون بخش تعاون
3-جلب و هماهنگي حمايتها، كمكها، تسهيلات و امكانات دولتي و عمومي جهت بخش تعاوني با همكاري دستگاههاي اجرايي ذيربط و از طريق انعقاد تفاهمنامههاي لازم
4-تشويق و كمك و همكاري در تأسيس و گسترش تعاونيها با جلب همكاري و مشاركت عموم مردم و شوراهاي اسلامي كشور
5-ايجاد زمينههاي همكاري و هماهنگي و تعاون بين تعاونيها و همچنين بين اتحاديههاي تعاوني يا بين بخش تعاوني و ساير بخشهاي اقتصادي
6-كمك به فعاليتهاي تبليغاتي، آموزشي، فرهنگي، فني، علمي، تحقيقاتي و صنعتي لازم براي بخش تعاوني با همكاري اتحاديههاي تعاوني
7-شركت در مجامع بينالمللي تعاون به عنوان نماينده دولت جمهوري اسلامي ايران
8-تنظيم برنامههاي ترويجي و آموزش تعاون براي تفهيم و تعميم روشها و برنامههاي مختلف تعاوني و انتشار كُتُب و نشريات مورد لزوم تعاوني
9-انجام تحقيقات آماري و اطلاعاتي و مطالعه درباره فعاليت تعاونيها در زمينه شناخت نارساييها و نيازهاي آنها و همچنين تواناييها و امكانات آنها به منظور استفاده در برنامهريزيهاي مربوط
10-ايجاد تسهيلات لازم جهت توسعه فعاليت تعاونيها در امور توليدي
11-برنامهريزي براي فراهمآوردن موجبات صدور توليدات بخش تعاوني
12-تهيه و تنظيم طرحهاي اساسي به منظور فراهمآوردن موجبات تحقق اهداف مندرج در اصول 43 و 44 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران
13-فراهمآوردن تسهيلات لازم در جهت دستيابي تعاونيها به مواد اوليه و وسايل و كالاهاي مورد نياز
14-سياستگذاري، تعيين خطمشي و برنامهريزي در حدود مقررات و اختيارات براي توسعه و رشد بخش تعاوني
15-اجراي بند 17 ماده 66 قانون بخش تعاون در مورد اتحاديههاي تعاوني سراسري و شركتهاي فرااستاني.
16-فراهمآوردن تسهيلات لازم براي تهيه، ايجاد، توسعه، بازسازي، نوسازي واحدهاي تعاوني و نظارت بر امور آنها
17-تأمين شرايط و فراهمآوردن امكانات براي سرمايهگذاري بخش تعاوني جهت ايجاد تعاونيها با اولويت تعاونيهاي توليدي
18-تنظيم برنامه و تعيين نحوه كمكهاي اعتباري در حدود مقررات و اختيارات از طريق بانكها و مؤسسات اعتباري و كمكهاي دولتي به تعاونيها
19-مشاركت، ايجاد، توسعه و بهرهبرداري و سرمايهگذاري در تعاونيها و نيز انتقال يا واگذاري و فروش سهام دولت در واحدهاي توليدي و توزيعي به بخش تعاوني ضمن رعايت مفاد تبصره ماده 17 قانون بخش تعاوني
20-عضويت در شوراي اقتصاد، شوراي عالي صنايع، شوراي پول و اعتبار، مجمع عمومي بانكها، شوراي عالي معادن و كميسيونهاي مربوط به صادرات و واردات كشور و ساير مجامع با نظر هيأت دولت
21-مشاركت در تهيه و تدوين مقررات صادرات و واردات كشور و همكاري با مؤسسات علمي، فني و اقتصادي بينالمللي و قبول عضويت و شركت در سازمانها، شوراها و مجامع بينالمللي مربوط به امور تعاوني
22-صدور مجوز موضوع بند 4 ماده 51 قانون بخش تعاوني براي اتحاديههاي تعاوني سراسري و تعاونيهاي فرااستاني
23-عضويت در انجمن نظارت بر انتخابات شركتها و اتحاديههاي تعاوني و اتاق تعاون موضوع ماده 68 قانون بخش تعاوني كه رياست آن را نماينده وزارت تعاون بر عهده دارد.
24-نظارت بر تشكيل اتاق تعاون، بررسي و تأييد نهايي اساسنامه و آئيننامههاي اتاق توسط وزير تعاون موضوع ماده 57 و بند الف تبصره 1 ماده 59 قانون بخش تعاوني، تعيين يك نفر نماينده براي عضويت در هيأت بازرسي اتاقهاي تعاون و نظارت بر فعاليت آنها، موضوع (ماده 63 قانون بخش تعاوني)
25-سياستگذاري و برنامهريزي براي وصول و مصرف 4% حق تعاون و آموزش موضوع بند 3 ماده 25 قانون بخش تعاوني
وظايف واحدهاي استاني وزارت تعاون:
1-اجراي قوانين و مقررات مربوط به بخش تعاوني در سطح استان
2-تشويق و كمك و همكاري در تأسيس و گسترش تعاونيها با جلب همكاري و مشاركت عموم مردم و شوراهاي اسلامي كشور
3-ايجاد زمينههاي همكاري و هماهنگي و تعاون بين تعاونيها و همچنين بين اتحاديههاي تعاوني يا بين بخشهاي تعاوني و ساير بخشهاي اقتصادي
4-كمك به شركتها و اتحاديههاي تعاوني در ارائه خدمات حقوقي، مالي، حسابداري و حسابرسي و ديگر خدمات مورد نياز
5-اجراي برنامههاي ترويج و آموزش تعاون براي تفهيم و تعميم روشها و برنامههاي مختلف تعاوني و انتشار نشريات مورد لزوم
6-راهنمايي مسئولان تعاونيها در امور حقوقي، مالي، اداري و هدايت آنها در جهت استفاده از روشها و سيستمهاي بهتر و همچنين ايجاد هماهنگي در اعمال كمكهاي فني، اداري، مالي و غيره توسط دستگاههاي ذيربط به منظور اداره صحيح تعاونيها
7-ايجاد تسهيلات لازم جهت توسعه فعاليت تعاونيها در امور توليدي و فراهمآوردن موجبات صدور توليدات آنها
8-جلوگيري از فعاليت اشخاص حقيقي و حقوقي كه به هر نحو از نام تعاوني سوء استفاده ميكنند.
9-فراهمآوردن تسهيلات لازم براي تهيه طرح، ايجاد، توسعه، بازسازي و نوسازي واحدهاي تعاوني و دستيابي به وسايل و كالاهاي مورد نياز و همچنين نظارت بر امور آنها
10-صدور مجوز ثبت و تشكيل تعاونيها موضوع بند 4 ماده 51 قانون بخش تعاوني
11-تأمين شرايط و فراهمآوردن امكانات براي سرمايهگذاري بخش تعاوني جهت ايجاد تعاونيها با اولويت تعاونيهاي توليدي
12-تشكيل تعاوني در بخش كشاورزي
13-اجراي مفاد بند 17 ماده 66 قانون بخش تعاوني با هماهنگي حوزه ستادي وزارتخانه
14-انجام تحقيقات آماري و اطلاعاتي و مطالعه درباره فعاليت تعاونيها در زمينه شناخت نارساييها و نيازهاي آنها و همچنين تواناييها و امكانات به منظور استفاده در برنامهريزيهاي مربوط
15-صدور مجوز انحلال تعاونيهاي موضوع تبصره 2 ماده 54 قانون بخش تعاوني به استثناي تعاونيهاي فرااستاني و اتحاديههاي تعاوني سراسري
16-انجام معاملات لازم و ارائه خدمات مورد نياز تعاونيها
17-تشكيل مجامع عمومي تعاونيهاي موضوع تبصره 2 ماده 35 قانون بخش تعاوني به استثناي شركتهاي تعاوني فرااستاني و اتحاديههاي تعاوني سراسري
18-اعمال وظايف و اختيارات وزارت تعاون در مورد اتاقهاي تعاون با حوزه عمل استاني
19-فراهمآوردن تسهيلات لازم براي تهيه طرح، ايجاد، توسعه، بازسازي، نوسازي واحدهاي تعاوني و نظارت بر امور آنها
20- سلب مزايا از تعاونيهايي كه برخلاف قانون و مقررات بخش تعاوني عمل نموده و يا برخلاف اساسنامه مصوب اقداماتي كرده باشند.