ماده 31 ـ
فرمانداران و بخشداران به محض دريافت دستور وزارت كشور مبني بر شروع انتخابات وصول آن را به ستاد انتخابات كشور با سريعترينوسيله مخابراتي (تلگراف ـ تلفنگرام ـ تله تايپ) اعلام مينمايند.
ماده 32 ـ
فرمانداران و بخشداران پس از وصول دستور شروع انتخابات و در موعد مقرر موظفند با رعايت مواد 14 و 23 قانون انتخابات براي تشكيلهيأت اجرايي انتخابات از اعضاء اداري هيأت اجرايي سريعاً دعوت به عمل آورند.
ماده 33 ـ
فرمانداران و بخشداران در ساعت مقرر جلسهاي با حضور اعضاء اداري هيأت اجرايي انتخابات تشكيل داده پس از تبادل نظر 25 نفر ازمعتمدين اقشار مختلف مردم را از مركز شهرستان و بخشهاي تابعه تعيين و مراتب را صورتجلسه مينمايند.
ماده 34 ـ
فرمانداران و بخشداران پس از وصول صورتجلسه انتخاب 25 نفر معتمدين اقشار مختلف مردم، به منظور انتخاب اعضاي اصلي وعليالبدل هيأت اجرايي، از آنان دعوت به عمل ميآورند.
ماده 35 ـ
فرمانداران و بخشداران جلسه انتخاب معتمدين هيأت اجرايي را با حضور اعضاء اداري هيأت و نظار يا ناظرين تشكيل داده و پس از حضورحداقل (3).(2) مدعوين (17 نفر از 25 نفر) رسميت جلسه را اعلام مينمايند. سپس معتمدين حاضر در جلسه از بين خود 5 نفر (براي هيأت اجراييمركز شهرستان) 6 نفر (براي هيأت اجرايي حوزه فرعي بخش) به عنوان معتمدين اصلي و 5 نفر معتمدين عليالبدل هيأت اجرايي با رأي مخفي واكثريت نسبي آراء انتخاب و مراتب را صورتجلسه مينمايند.
ماده 36 ـ
فرمانداران و بخشداران بلافاصله پس از انتخابات معتمدين اصلي و عليالبدل هيأت اجرايي مراتب را به ستاد انتخابات كشور مخابرهمينمايند.
ماده 37 ـ
هيأت اجرايي فرعي در هر بخش بلافاصله پس از تشكيل، نسبت به تعيين هيأتهاي سه نفري ثبت نام داوطلبان شوراهاي اسلامي روستاييموضوع تبصره 3 ذيل ماده 29 قانون انتخابات ادامه و نتيجه را صورتجلسه مينمايند.
ماده 38 ـ
بخشداران پس از صدور ابلاغ هيأتهاي سه نفري ضمن راهنماييهاي لازم، نسبت به اعزام آنان به محل مأموريت اقدام مينمايند.
ماده 39 ـ
فرمانداران و بخشداران همزمان با تشكيل هيأت اجرايي نسبت به تهيه و انتشار آگهي ثبت نام داوطلبان عضويت در شوراهاي اسلامي اقدامنمايند.
ماده 40 ـ
در اجراي ماده 21 قانون انتخابات، هيأتهاي اجرايي در موعد مقرر به منظور تعيين تعداد و محل استقرار شعب ثبت نام و اخذ رأي تشكيلجلسه داده و مراتب را صورتجلسه مينمايند.
ماده 41 ـ
داوطلبان عضويت در شوراهاي اسلامي بر اساس ماده 29 قانون انتخابات ظرف مهلت مقرر قانوني به مراكز ثبت نام (داوطلبان عضويت درشوراهاي اسلامي محله و شهر، به فرمانداري و داوطلبان عضويت در شوراهاي اسلامي روستايي به بخشداري و يا هيأتهاي سه نفري اعزامي بهروستاها) مراجعه و ضمن ارائه اصل شناسنامه عكسدار خود و تحويل مدارك مورد نياز، پرسشنامه اعلام داوطلبي را دريافت و در حضور مسئولينذيربط حوزه انتخابيه تكميل و تسليم مينمايند و ضمن اخذ رسيد آمادگي خود را براي شركت در انتخابات اعلام ميدارند.
ماده 42 ـ
فرمانداران موظفند در اجراي ماده 31 قانون انتخابات در پايان هر روز فهرست اسامي و مشخصات داوطلبان شهري را به ستاد انتخابات كورتلفنگرام و تلگراف نمايند و نيز در پايان مهلت قانوني ثبت نام مشخصات كليه داوطلبان را يكجا و به ترتيب حروف الفبا سريعاً به ستاد انتخاب كشورارسال نمايند.
ماه 44 ـ
بخشداران پس از انقضاء مهلت ثبت نام، بدون وقفه جلسات هيأت اجرايي را با حضور هيأت نظارت به منظور رسيدگي به صلاحيت قانونيداوطلبان تشكيل داده و نامزدهاي واجد شرايط قانوني را تعيين و مراتب را صورتجلسه خواهد نمود.
ماده 45 ـ
هيأت اجرايي مركز شهرستان موظف است حداكثر ظرف مدت 5 روز پس از اخذ اطلاعات لازم از فرماندار، بررسي و رسيدگي به صلاحيتداوطلبان را به انجام رسانده و نظر خود را پس از تأييد هيأت نظرات شهرستان، جهت اقدام قانوني به فرماندار تسليم نمايد.
ماده 46 ـ
فرمانداران پس از انقضاء مهلت ثبت نام، بدون وقفه جلسات هيأت اجرايي را با دعوت از هيأت نظارت به منظور رسيدگي به صلاحيتقانوني داوطلبان تشكيل داده و نامزدهاي واجد شرايط قانوني را تعيين و مراتب را صورتجلسه خواهند نمود.
ماده 47 ـ
فرمانداران و بخشداران مكلفند در اجراي ماده 35 قانون انتخابات آگهي اسامي نامزدهاي تأييد شده هر حوزه انتخابيه را ظرف مدت 2 روزتهيه و در حوزه انتخابيه مربوط منتشر نمايند.
ماده 48 ـ
فرمانداران و بخشداران موظفند آگهي انتخابات را به تفكيك هر يك از شوراها تهيه و 7 روز قبل از روز اخذ رأي در حوزه انتخابيه مربوطجهت اهالي منتشر نمايند.
ماده 49 ـ
در اجراي ماده 24 قانون انتخابات، هيأتهاي اجرايي نسبت به تنظيم صورتجلسه تعيين اعضاء شعب ثبت نام و اخذ رأي اقدام مينمايند.
ماده 50 ـ
فرمانداران و بخشداران موظفند با توجه به صورتجلسه هيأت اجرايي مبني بر تعيين اعضاء شعب ثبت نام و اخذ رأي نسبت به صدور ابلاغآنان اقدام و از آنها براي تحويل گرفتن صندوق و لوازم و مدارك ثبت نام و اخذ رأي دعوت به عمل آورند.
ماده 51 ـ
فرمانداران و بخشداران پس از حضور اعضاء شعب ثبت نام و اخذ رأي مدار و لوازم مورد نياز و همچنين برگهاي انتخاباتي را به آنان تحويل وپس از توجيه برنامه و روشن ثبت نام و اخذ رأي و قرائت آرا ترتيبي اتخاذ خواهند نمود كه يك روز قبل از روز اخذ رأي شعب ثبت نام و اخذ رأي آمادهگردد.
ماده 52 ـ
فرمانداران و بخشداران پس از صدور ابلاغ اعضائ شعب ثبت نام و اخذ رأي نسبت به صدور حكم نماينده فرماندار. بخشدار اقدام مينمايند.
ماده 53 ـ
فرمانداران و بخشداران براي حفاظت شعب ثبت نام و اخذ رأي با همكاري سازمانها انتظامي به تعداد لازم از مأمورين مذكور انتخاب نمودهو ضمن صدور ابلاغ نامبردگان آنان را در معيت اعضاي شعبه و نماينده فرماندار.بخشدار به محل اعزام مينمايند.
ماده 54 ـ
برنامه روز اخذ رأي و قرائت آراء
اعضاي شعب ثبت نام و اخذ رأي حداقل يك ساعت قبل از وقت مقرر در محل شعبه حاضر شده ابتدا نسبت به انتخاب هيأت رييسه اقدام و مراتب رادر صورتجلسه تنظيمي درج مينمايند. سپس صندوق اخذ رأي را در حضور نماينده فرماندار.بخشدار و نظار بر انتخابات (در صورت حضور) باز و پساز حصول اطمينان از خالي بودن صندوق آن را لفاف نموده سپس با لاك و مهر مينمايند.
پس از امضاء قسمت الف صورتجلسه برنامه اخذ رأي و قرائت آراء را در 6 مرحله به شرح زير انجام ميدهند.
اول ـ مرحله مراجعه رأيدهندگان
دوم ـ مرحله كنترل
سوم ـ مرحله ثبت نام
چهارم ـ مرحله اخذ رأي
پنجم ـ مرحله قرائت و شمارش آراء
ششم ـ مرحله تنظيم و تكميل صورتجلسه
اول ـ مرحله مراجعه رأيدهندگان
1 ـ اعضاي شعب بايد كوشش نمايند محل اخذ رأي حتيالامكان در محوطه و مكاني مستقر باشد كه يك در براي ورود و يك در براي خروجرأيدهندگان داشته باشد.
مأمورين انتظامي موظفند طبق دستور نماينده فرماندار يا بخشدار يا رييس شبه ثبت نام و اخذ رأي از ازدحام در داخل محوطه اخذ رأي ممانعت نمايندتا اخذ رأي در كمال آرامش انجام پذيرد.
2 ـ رأيدهندگان با در دست داشتن عين شناسنامه در محل شبه ثبت نام و اخذ رأي حضور يافته و به ترتيب به منظور ثبت نام و دادن رأي وارد محوطهاخذ رأي ميشوند.
دوم ـ مرحله كنترل
كنترل در سه مرحله انجام ميشود.
الف ـ كنترل شناسنامه
نماينده فرماندار يا بخشدار يا رييس شعبه يا هر يك از سه منشي شعبه ثبت نام و اخذ رأي با ملاحظه شناسنامه رأيدهنده موارد زير را مورد توجه قرارميدهند.
1 ـ شناسنامه به مهر شعب ديگر ممهور نشده باشد.
2 ـ شناسنامه متعلق به شخص مراجعهكننده بوده و صاحب آن حداقل 15 سال تمام داشته باشد.
ب ـ نماينده فرماندار يا بخشدار يا رييس شعبه و يا هر يك از سه منشي انگشت سبابه دست راست رأيدهنده را كنترل تا آلوده به رنگ جوهر استامپكه نشانه دادن رأي در شعبه ديگر است نباشد.
توجه ـ در صورتي كه مراجعهكننده داراي شناسنامهاي باشد كه ممهور به مهر انتخابات شوراي اسلامي در روز اخذ رأي بوده و دلالت بر دادن رأي درشعبه ديگري نمايد يا در انگشت سبابه او اثر جوهر استامپ شعبه اخذ رأي ديگري مشاهده شود، با ستور نماينده فرماندار يا بخشدار از رأي دادن ويجلوگيري به عمل ميآيد.
ج ـ كنترل شرط احراز توطن ـ
اعضاء شعبه به طرق مقتضي كنترل نمايند كه شخص رأيدهنده حداقل يك سال قبل از روز اخذ رأي در محل ساكن بوده و يا افراد تحت تكفل آنان(همسر و فرزندان) حداقل يك سال قبل از انتخابات سكونت دائمي در حوزه انتخابيه داشته باشند.
سوم ـ مرحله ثبت نام
1 ـ پس از انجام مرحله كنترل و حصول اطمينان از اينكه شناسنامه متعلق به مراجعهكننده بوده و واجد شرايط رأي دهنده ميباشد يك نفر ازمنشيهاي نسبت به ثبت مشخصات رأيدهنده بر اساس شناسنامه روي برگ تعرف (قسمت اول) اقدام و پس از اخذ اثر انگشت رأيدهنده روي برگهتعرفه آن را با قيد تاريخ با مهر انتخابات شوراي اسلامي مهمور و امضاء مينمايد.
2 ـ متصدي ثبت نام صفحه دوم شناسنامه رأيدهنده را (پشت صفحه عكسدار) به مهر انتخابات ممهور و به رأيدهنده تحويل مينمايد.
چهارم ـ مرحله اخذ رأي
1 ـ پس از ثبت نام رأيدهنده، متصدي ثبت نام برگ رأي را بعد از ممهور نمودن به مهر انتخابات از محل نقطه چين از تعرفه انتخاباتي جدا نموده و بهرأيدهنده تسليم مينمايد تا رأيدهنده اسم نامزد يا نامزدهاي مور نظر خود را بر روي آن نوشته، تا نموده و داخل صندوق اخذ رأي انداخته و از دربخروجي شعبه خارج شود. بديهي است تعرفه انتخاباتي در شعبه باقي ميماند.
2 ـ نماينده فرماندار يا بخشدار اعضاء شعبه ثبت نام و اخذ رأي بايد ترتيبي اتخاذ نمانيد كه رأينويسي مخفي و به صورت كاملاً آزاد و بدون اعمالنفوذ شخص ديگري انجام گيرد و هيچ يك از اعضاي شعبه و نماينده فرماندار يا بخشدار و مأمورين انتظامي و نماينده هيأت نظارت و اصولاً كليهافرادي كه به نحوي از انحاء در شعبه وظيفهاي به عهده دارند حق نوشتن برگ رأي براي اشخاص را ندارند. بديهي است در صورتي كه براي نوشتن رأينياز به فرد ديگري بود رأيدهنده بايستي از وجود افراد خارج از شعبه كه مورد اعتماد وي باشند استفاده نموده و اعضاء شعبه نيز كنترل نمايند تا عملخلاف قانون انجام نگيرد.
3 ـ نماينده هيأت نظارت حق دخالت در امور اجرايي انتخابات را ندارد و در صورت مشاهده تخلف يا اعمال نفوذ موظف است مراتب را به اعضاءشعبه و نماينده فرماندار يا بخشدار تذكر دهد و آنان ضمن بررسي موضوع بايد فرد يا افراد خاصي را توسط مأمورين انتظامي حاضر در شعبه جلب ومراتب را صورتجلسه نموده و همراه خاطي تحويل مقامات قضايي دهند.
پنجم ـ مرحله قرائت و شمارش آراء
1 ـ اعضاء شعبه پس از انقضاي مدت اخذ رأي در صورت حصول اطمينان از اينكه كليه مراجعهكنندگان رأي خود را در صندوقهاي رأي انداختهاند وديگر كسي براي رأي دادن در محل شعبه حضور ندارد. بلافاصله پس از شمارش تعرفهها و درج آن در صورتجلسه، با حضور محافظان صندوق ونماينده هيأت نظارت و نماينده فرماندار يا بخشدار شمارش و قرائت آراء را آغاز مينمايند.
2 ـ ترتب شمارش و قرائت آراء به اين صورت است كه ابتدا رييس يا نياب رييس شعبه اخذ رأي با همكاري يكي از منشيها لاك و مهر صندوق اخذرأي را باز كرده و تعداد آراء داخل صندوق را بدون اينكه قرائت شود برگ شماري و به تعداد برگهاي تعرفه تطبيق داده و به يكي از دو حالت زير عملمينمايند.
الف ـ چنانچه تعداد اوراق رأي داخل صندوق بيشتر از تعداد تعرفهها باشد به تعداد اضافي از مجموع برگهاي رأي، بدون اينكه خوانده شود، برداشته وجمله،«باطل شد»را بر روي آن قيد و آن را باطل نموده و در صورتجلسه اخذ رأي نيز درج و در پايان ميمه صورتجلسه مينمايند.
ب ـ در صورتي كه تعداد برگهاي رأي داخل صندوق مساوي يا كمتر از تعداد تعرفههاي باشد مراتب در صورتجلسه درج ميشود.
3 ـ پس از اينكه شمارش آراء به ترتيب مذكور در فوق انجام شد قرائت آراء شروع و مواد 5 و 6 قانون انتخابات و تبصرههاي ذيل آنها با تأييد هيأتنظارت حوزه انتخابيه مربوطه اجراء خواهد شد.
ششم ـ مرحله تنظيم صورتجلسه
پس از خاتمه شمارش و قرائت آراء صورتجلسه اخذ رأي شعبه كه به ضميمه دستورالعمل اجرايي از طرف وزارت كشور ارسال شده است در چهارنسخه تنظيم و سپس تعداد رأي هر يك از دارندگان رأي در پشت برگه صورتجلسه در فرم مخصوص (فرم نتايج آراء) قيدي ميشود. صورتجلسه پس ازتنظيم به امضاي نماينده فرماندار يا بخشدار و اعضاي شعبه اخذ رأي و محافظان صندوق و نماينده هيأت نظارت ميرسد و بلافاصله كليه اوراق ومدارك انتخاباتي و يك نسخه صورتجلسه اخذ رأي و محافظان صندوق و نماينده هيأت نظارت ميرسد و بلافاصله كليه اوراق و مدارك انتخاباتي ويك نسخه صورتجلسه اخذ رأي داخل صندوق رأي قرار داده ميشوند. و پس از لاك و مهر شدن صندوق (يا صندوقها) اعضاء شعبه اخذ رأي به اتفاقنماينده فرماندار يا بخشدار همراه مأمورين انتظامي، صندوق (يا صندوقها) اعضاء شعبه اخذ رأي به اتفاق نماينده فرماندار يا بخشدار همراه مأمورينانتظامي، صندوق (صندوقهاي) رأي را به همراه يك نسخه از صورتجلسه شعبه اخذ رأي و سار مدارك رسماً تحويل هيأت اجرايي ميدهند.
اگر در روز اخذ رأي اشكالات و ايراداتي پديد آمده باشد بايد در قسمت انتهاي صورتجلسه ذكر گردد و به امضاي اعضاي شعبه و نماينده فرماندار يابخشدار و محافظان صندوق و نماينده هيأت نظارت برسد.
توجه ـ تعداد رأي دارندگان رأي فقط در فرم نتايج آراء انتخابات شوراي اسلامي كه در پشت برگ صورتجلسه مندرج است قيد ميشود.
ماده 55 ـ
هيأتهاي اجراي پس از دريافت صندوقهاي آراء و مدارك و صورتجلسات شعب اخذ رأي انتخابات نسبت به تنظيم صورتجلسه جمع آراءشعب هر يك از حوزههاي انتخابيه به طور جداگانه در سه نسخه اقدام مينمايند.
ماده 56 ـ
فرمانداران و بخشداران پس از انتشار آگهي نتيجه اخذ آراء 2 نسخه آگهي هر يك از حوزههاي انتخابيه را جهت اطلاع هيأتهاي اجرايي ونظارت مركز شهرستان به فرمانداري ارسال ميدارند.
ماده 58 ـ
پس از پايان مهلت دريافت و رسيدگي به شكايات، جلسه مشترك هيأتهاي اجرايي و نظارت بخش تشكيل گرديده و نتيجه رسيدگي بهشكايات را با توجه به وصول يا عدم وصول شكايات حسب مورد در دو نسخه صورتجلسه مينمايند.
ماده 59 ـ
در اجراي تبصره ذيل ماده 36 و همچنين تبصره 2 ذيل ماده 76 قانون انتخابات، بخشداران موظف نسبت به ارسال دو نسخه صورتجلسهرسيدگي به شكايات مربوط به هر يك از روستاهاي واقع در محدوده بخش به فرماندار مركز شهرستان اقدام نمايند.
ماده 60 ـ
پس از پايان مهلت دريافت و رسيدگي به شكايات، جلسه مشترك هيأت اجرايي و نظارت مركز شهرستان تشكيل گرديده و صورتجلسهرسيدگي به شكايات حوزههاي انتخابيه شهري (محله شهر) واقع در محدوده ـ شهرستان را با توجه به وصول يا عدم وصول شكايات حسب موردتنظيم و متعاقباً مراتب را به منظور تحويل به هيأت نظارت شهرستان يك جا صورتجلسه مينمايند.
ماده 61 ـ
هيأتهاي اجرايي و نظارت مركز شهرستان در جلسه مشترك، صورتجلسه رسيدگي به شكايات بخشها را بررسي و نسبت به آنها تصميماتلازم اتخاذ و نتيجه را صورتجلسه نموده و يك نسخه از آن را از طريق هيأت نظارت شهرستان جهت اقدام قانوني به هيأت عالي نظارت استان ارسالميدارند.
ماده 62 ـ
فرمانداران بلافاصله پس از وصول نظريه هيأت عالي نظارت استان نتيجه قطعي و نهايي انتخابات مربوطه به هر يك از حوزههاي شهري(محلهـ ـ شهر) را رأساً جهت اطلاع عموم اهالي آگهي نموده و نتيجه قطعي انتخابات حوزههاي روستايي را جهت صدور آگهي به بخشدار مربوط اعلامميدارند.
ماده 63 ـ
بخشدار آن پس از وصول تأييديه صحت انتخابات روستاها از فرماندار مركز شهرستان بلافاصله مراتب را آگهي مينمايند.
ماده 64 ـ
فرمانداران و بخشداران پس از وصول نظريه هيأت مركزي نظارت مبني بر ابطال انتخابات هر يك از حوزههاي انتخابيه مراتب را جهت اطلاعاهالي آگهي مينمايد.
ماده 65 ـ
فرمانداران و بخشداران موظفند پس از انتشار آگهيهاي موضوع مواد 62 و 63 و 64، بلافاصله نتيجه قطعي و نهايي انتخابات هر يك ازروستاها، محلات و شهرها (بخشداران روستاها و فرمانداران محلات و شهرها) را به طور جداگانه تهيه و يكجا طي نامهاي به ستاد انتخابات كشورارسال دارند.
ماده 66 ـ
در اجراي ماده 9 قانون تشكيلات و ماده 66 قانون انتخابات، فرمانداران به منظور تعيين هيأت رييسه و انتخاب يك نفر براي عضويت درشوراي اسلامي (شهرستان ـ بخش)، اعضاء منتخب شوراي اسلامي شهر دعوت به عمل ميآورند.
ماده 67 ـ
پس از حضور حداقل (3).(2) مدعوين و رسميت يافتن جلسه، نسبت به انتخاب هيأت رييسه شوراي اسلامي شهر و تعيين يك نفر برايعضويت شوراي اسلامي (شهرستان ـ
بخش) اقدام و نتيجه صورتجلسه ميشود.
ماده 68 ـ
شوراي اسلامي شهر مركز شهرستان پس از تعيين يكي از اعضاء براي عضويت در شوراي اسلامي شهرستان نامبرده را در اجراي ماده 65قانون انتخابات و به فرماندار معرفي مينمايد.
ماده 69 ـ
شوراهاي اسلامي شهرهاي واقع در محدوده بخش پس از تعيين يكي از اعضاء براي عضويت در شوراي اسلامي بخش نامبرده را در اجرايماده 54 قانون انتخابات و به بخشدار معرفي مينمايند.