هيأت وزيران در جلسه مورخ 24/7/1381 بنا به پيشنهاد شماره 5.853ـ105.1364 مورخ16/5/1379 سازمان مديريت و برنامهريزي كشور و به استناد ماده (22) قانون برنامه و بودجه ـ مصوب1351ـ آييننامه ارجاع كار به پيمانكاران را به شرح زير تصويب نمود:
ماده 1ـ
مقررات اين آييننامه حاكم بر ارجاع كار در طرحهايي است كه تمام يا بخشي از منابع مالي آن ازمحل اعتبارات عمراني (اعتبارات تملك داراييهاي سرمايهاي) تامين شده باشد.
ماده 2ـ
و اژهها و اصطلاحات زير در معاني مربوط بكار ميروند:
الف پيمانكار نوع اول:
شامل اشخاص حقيقي و اشخاص حقوقي در بخش تعاوني و بخش خصوصي ايراني كه صد درصد (100%) سهمالشركه يا سهام آنها متعلق به اشخاص حقيقي ايراني و داراي اقامتگاه در ايران باشد.
تبصره ـ شركتهايي كه صد در صد (100%) سهام آنها متعلق به اشخاص حقيقي و حقوقي نوع اول باشد، نوع اول محسوب ميشوند.
ب ـ پيمانكار نوع دوم:
پيمانكاراني كه صد در صد (100%) مالكيت سهمالشركه يا سهام آنها متعلق به دولت، شهرداريها و نهادهاي انقلاب اسلامي يا ديگر مؤسسات عمومي و عامالمنفعه باشد.
تبصره ـ شركت دولتي واحد سازماني مشخصي است كه با اجازه قانون به صورت شركت ايجاد شود و يا به حكم قانون يا دادگاه صالح، ملي شده و يا مصادره شده و به عنوان شركت دولتي شناخته شده باشد و بيش از پنجاه درصد (50%) سرمايه آن متعلق به دولت باشد.
هر شركت تجاري كه از طريق سرمايهگذاري شركتهاي دولتي ايجاد شود، مادام كه بيش از پنجاه درصد (50%) سهام آن متعلق به شركتهاي دولتي است، شركت دولتي تلقي ميشود.
اين گونه شركتهاي دولتي در اين آييننامه نوع دوم محسوب ميشوند.
ج ـ پيمانكار نوع سوم:
گروههاي مشاركت و ساير پيمانكاراني كه حايز شرايط نوع اول و دوم نباشند، نوع سوم محسوب ميشوند.
دـ پيمانكار برتر و شايسته:
پيمانكاراني كه به شرح مندرج در دستورالعمل ارزشيابي پيمانكاران، به عنوان پيمانكار برتر و شايسته برگزيده و در فهرستهايي كه سالانه از سوي سازمان مديريت و برنامهريزي كشور منتشر ميشود با اين عنوان معرفي شوند.
ه ـ فراخوان نخست:
فرآيندي است كه در آن از پيمانكاران داراي گواهينامه صلاحيت براي ارزيابي توان اجراي كار، دعوت بهعمل ميآيد.
و ـ بررسي توان اجراي كار و تهيه فهرست محدوده از پيمانكاران:
فرآيندي است كه در آن از بين كساني كه به فراخوان نخست پاسخ داده و اسناد ارزيابي توان اجراي كار راارسال كردهاند، فهرستي محدود براي انتخاب پيمانكاران منتخب تهيه ميگردد.
ماده 3ـ
هيات ارزيابي پيمانكار در هر دستگاه اجرايي و با حضور اعضاي زير تشكيل ميشود:
الف ـ مجري طرح.
ب ـ نماينده امور پيمانهاي دستگاه اجرايي.
ج ـ معاون فني ذيربط يا بالاترين مسئول فني دستگاه كارفرما.
د ـ نماينده مشاور كارفرما (مشاور يا مدير طرح).
هنماينده واحد بهرهبردار.
ماده 4 ـ
هيات ارزيابي پيمانكار وظايف زير را بر عهده خواهد داشت:
الف ـ بررسي كفايت و تأييد گزارش شناخت پروژه.
ب ـ تعيين معيارهاي ارزيابي توان اجراي كار و تنظيمجدول سنجش امتيازات.
ج ـ بررسي كفايت اطلاعات و مدارك پروژه براي اجرا.
د ـ بررسي و ارزيابي توان اجراي كار پيمانكاران و تهيه فهرست پيمانكاران براي دعوت به مناقصه.
ماده 5 ـ
جلسات هيات ارزيابي پيمانكار با حضور چهار عضو رسميت مييابد و تصميمات اكثريت آرا اتخاذ ميگردد. در صورت تساوي آرا، راي مجري طرح، تعيين كننده خواهد بود.
ماده 6 ـ
ارجاع كار به پيمانكاران شامل مراحل زير ميباشد:
الف ـ فراخوان نخست.
ب ـ دعوت به ارزيابي توان اجراي كار.
ج ـ بررسي توان اجراي كار و تهيه فهرست پيمانكاران منتخب براي دعوت به مناقصه.
دـ برگزاري مناقصه و انتخاب پيمانكار.
ماده 7ـ
دستگاههاي اجرايي براي ارجاع كار به پيمانكاران در مرحله فراخوان نخست موظفند ترتيبات زير را رعايت نمايند:
الف ـ عنوان پروژه در موافقتنامه طرح قيد شده باشد.
ب ـ مطالعات تهيه طرح و طراحي انجام شده و به تصويب رسيده باشد.
ج ـ ساختگاه طرح تعيين شده باشد.
د ـ هيات ارزيابي پيمانكار تشكيل شده باشد.
ماده 8 ـ
براي فراخوان نخست، دستگاه اجرايي از طريق نشر آگهي در روزنامه كثيرالانتشار ازپيمانكاران داراي گواهينامه صلاحيت دعوت مينمايد.
پس از نشر آگهي، پيمانكار ميتواند حداكثر ظرف چهارده روز اسناد ارزيابي توان اجراي كار را خريداري، تكميل و تحويل نمايد.
اين مدت براي ارجاع كار به صورت بينالمللي بيست و چهار روز خواهد بود.
تبصره 1 ـ در صورتي كه تعداد پيمانكاراني كه به فراخوان نخست پاسخ دادهاند، به ده نرسد، دستگاهاجرايي ميتواند از طريق ارسال دعوتنامه از پيمانكاراني كه در فهرست موضوع ماده (22) مجاز شناخته شدهاند، دعوت كند.
دعوتنامهها حداكثر 48 ساعت پس از تصويب هيات ارزيابي پيمانكار، براي پيمانكاران داراي گواهينامهصلاحيت ارسال ميگردد.
در صورتي كه به هر دليل پيمانكار از دريافت اسناد ارزيابي توان اجراي كار منصرف شود، بايد موضوع راقبل از پايان مهلت ارسال اسناد ارزيابي توان اجراي كار، به هيات ارزيابي پيمانكار اطلاع دهد.
تبصره 2ـ فراخوان نخست، علاوه بر آگهي روزنامه از طريق شبكه اطلاع رساني سازمان مديريت و برنامهريزي كشور كه براي پيمانكاران و دستگاههاي اجرايي قابل دسترس باشد، منتشر ميشود.
تبصره 3ـ ارسال دعوتنامه تنها بر اساس فهرست رايانهاي دفتر امور مشاوران و پيمانكاران سازمان مديريت و برنامهريزي كشور مجاز خواهدبود.
ماده 9ـ
در فراخوان نخست، اطلاعات عمومي و كلي طرح درباره موارد زير اعلان ميشود:
الف ـ معرفي كارفرما، واحد خدمات مشاوره و واحد خدمات مديريت طرح(در صورت و جود).
ب ـ عنوان و مشخصات كلي پروژه و محل اجراي آن.
ج ـ برآورد هزينه اجراي كار.
د ـ رشته و گروه پيمانكار.
ه ـ سايرشرايط اختصاصي به تشخيص دستگاه اجرايي.
و ـ تاريخ، مهلت و محل دريافت اسناد ارزيابي توان اجرايكار.
ماده 10ـ
ارزيابي توان اجراي كار پيش از مناقصه رقابتي برگزار ميشود.
پس از اعلان فراخوان نخست، اسناد ارزيابي توان اجراي كار به پيمانكاراني كه آمادگي خود را براي پذيرش كار اعلام نمودهاند، ارايه ميشود.
از طريق اين اسناد، اطلاعات مربوط به ارزيابي توان اجراي كار، به پيمانكار ارايه و از طريق كاربرگهاي همسان، اطلاعات مربوط از پيمانكار دريافت ميشود.
ماده 11ـ
اطلاعات مورد نياز، به همه پيمانكاراني كه به فراخوان نخست پاسخ دادهاند به طور يكسانارايه ميشود، اين اطلاعات حداقل شامل موارد زير است:
الف ـ گزارش شناخت پروژه.
ب ـ معيارهاي ارزيابي توان اجراي كار و جدول سنجش امتيازات.
ج ـ روش ارزيابي توان اجراي كار شامل ضريب وزني و نحوه امتيازدهي به هر يك از معيارهاي ارزيابي.
ماده 12ـ
اطلاعات درخواستي از پيمانكار شامل موارد زير است:
الف ـ گواهينامه احراز صلاحيت و كد احراز صلاحيت.
ب ـ امتياز صلاحيت بر اساس آخرين محاسبهرتبهبندي و احراز صلاحيت.
ج ـ اطلاعات مالي شامل گردش مالي سه سال گذشته.
دـ كارهاي انجام شده درسالهاي گذشته به تفكيك كارهاي مشابه با پروژه و موارد ديگر و تأييدهاي صادر شده براي كارهاي مزبور
ه ـ فهرست كاركنان كليدي در كارگاههاي مهم به همراه سوابق و تخصص هر يك و تجهيزات و ماشينآلات مرتبط با موضوع كار.
ز ـ اطلاعات مورد نياز درباره سازمان اجرايي پيمانكار در اجراي پروژه مربوط.
ح ـ خلاقيتها و نوآوريها در كارهاي مشابه.
ط ـ پيشنهاد نظام مديريتي مناسب براي اجراي اين كار.
ي ـ پيشنهاد نظام كيفيانجام كار.
تبصره 1ـ در صورتي كه براي ارجاع كار اطلاعات تكميلي ديگري نياز باشد، كارفرما ميتواند براي بررسي توان اجراي كار، اطلاعات مورد نياز را از پيمانكار درخواست نمايد.
تبصره 2 ـ در صورت نياز پروژه به ماشينآلات خاص، كارفرما ميتواند از پيمانكار نحوه تامين ماشينآلات يادشده را درخواست كند.
تبصره 3 ـ اطلاعات موضوع بندهاي (ج)، (ز)، (ح)، (ط) و (ي) تنها براي كارهايي كه در حد ظرفيت پيمانكاران پايه 4 و 5 باشد، الزامي است.
ماده 13ـ
گزارش شناخت پروژه شامل اطلاعات و دادههاي زير ميباشد:
الف ـ عنوان، مشخصات كلي و اهداف كيفي و كمي پروژه.
ب ـ سازمان كارفرمايي (كارفرما، مديريت طرح، واحد خدمات مشاوره و دستگاه نظارت).
ج ـ برنامه زماني كلي اوليه.
دـ روش و ترتيبات تامين مالي پروژه.
ه ـ برنامه تداركاتي پروژه (روش تدارك و تامين كالاهايي كه ساخت آنها بر عهده پيمانكار نخواهد بود و تداركات خارجي).
و ـ روشها، دستورالعملها و استانداردهاي اجرايي.
ز ـ اسناد مطالعات شناسايي و نقشههاي فاز يك.
ح ـ تسهيلاتي كه كارفرما در اختيار پيمانكار قرار خواهد داد.
ماده 14ـ
هيات ارزيابي پيمانكار موظف است اسناد ارزيابي توان اجراي كار را، از پيمانكاراني كه داراي گواهينامه صلاحيت در رشته و گروه درج شده در فراخوان نخست باشند، دريافت نمايد و پس از محاسبه امتيازات پيمانكاراني كه اسناد ارزيابي توان اجراي كار خود را در مهلت مقرر تحويل دادهاند، حداقل هفت پيمانكار را كه داراي بالاترين امتياز بوده و حداقل شصت و پنج درصد (65%) امتياز جدول را بدست آورده باشند، براي دعوت به مناقصه به كارفرما معرفي نمايد.
تبصره ـ در صورتي كه تعداد پيمانكاران برگزيده از هفت كمتر باشد، كارفرما ميتواند آگهي فراخوان نخست را تمديد نمايد.
در صورتي كه كارفرما تمديد مزبور را صلاح نداند، ميتواند پيمانكاران داراي گواهينامه صلاحيت را ازطريق ارسال دعوتنامه، دعوت نمايد و در هر صورت مستندات ارجاع كار را به سازمان مديريت و برنامهريزي كشور ارسال خواهد كرد.
ماده 15ـ
معيارهاي ارجاع كار براي تنظيم جدول ارزيابي توان اجراي كار به شرح زير است:
الف سابقه اجرايي در رشته و زمينه كار.
ب ـ داشتن تجهيزات و ماشينآلات آماده به كار و يا در دسترس.
ج ـ مديريت كارآمد و سيستم مديريتي مناسب.
د ـ كفايت كادر فني و عناصر كليدي از نظر دانش و تجربه.
ه ـ قدرت مالي و پشتيباني.
و ـ بوميبودن پيمانكار و داشتن تجربه در محل اجراي پروژه.
زـ حسن سابقه دركارهاي قبلي.
ح ـ خلاقيتها و نوآوريها در كارهاي مشابه.
ط ـ نظام كيفي انجام كار.
تبصره 1 ـ هنگام ارجاعكار در صورتي كه نياز به تجهيزات ويژه باشد، پيمانكار ميتواند به جاي اسناد مالكيت، موافقتنامه اجاره ماشينآلات را، همراه اسناد معتبر كه اصالت مالكيت آنها را براي موجر اثبات نمايد، براي كارفرما ارايه كند.
تبصره 2 ـ ارجاع كار به شركتهاي نوع سوم پس از بررسي و تأييد مجدد گواهينامه صلاحيت آنها امكانپذير خواهد شد.
ماده 16ـ
هيات ارزيابي پيمانكار موظف است بر اساس اولويتهاي اجرايي طرح، جدول امتيازات و ضريب وزني هر يك از معيارها را با استفاده از جدول پيوست، به همراه اسناد ارزيابي توان اجراي كار، بهپيمانكار ارايه نمايد.
اين جدول حاوي اطلاعات زير ميباشد:
الف ـ معيارهاي ارجاع كار .
ب ـ بازه امتيازات هر يك از معيارها.
ج ـ اهميت وزني هر يك از معيارها.
د ـ مباني تعيين امتياز براي هر يك از معيارها.
ماده 17 ـ
ارجاع كار فقط به پيمانكاراني كه داراي گواهينامه صلاحيت معتبر از سوي سازمان مديريت و برنامهريزي كشور باشند، مجاز است.
تبصره ـ در صورتي كه در رشته مورد نظر، پيمانكار داراي گواهينامه وجود نداشته باشد، به پيشنهاددستگاه اجرايي و تأييد دفتر امور مشاوران و پيمانكاران سازمان مديريت و برنامهريزي كشور، صلاحيت تعدادي از پيمانكاران به صورت موردي بررسي و براي فراخوان نخست دعوت ميشوند.
ماده 18ـ
اسناد ارزيابي توان اجراي كار به پيمانكاراني داده ميشود كه ظرفيت كاري آنها بيشتر از مبلغ برآورد باشد.
تبصره 1 ـ پيمانكار ميتواند در مناقصاتي كه برآورد آن حداكثر بيش از سي درصد (30%) از مبلغظرفيت وي باشد، شركت نمايد اما در هر صورت هيچگاه نميتواند بيش از يك قرارداد كه مبلغ آن بيش از ظرفيت كاري وي است، در دست انجام داشته باشد.
تبصره 2ـ ظرفيت پيمانكاران برتر و شايسته ميتواند در يك دوره ارزشيابي، تا دو برابر ظرفيت آنها (ازنظر تعداد و مبلغ) افزايش يابد.
ماده 19ـ
واگذاري يكجاي كار به پيمانكار ديگر ممنوع است.
در صورت مشاهده واگذاري به شرح يادشده، پيمانكار به مدت دو سال از ارجاع كار محروم ميشود.
ماده 20ـ
دستگاه اجرايي، حداكثر يك هفته پس از ارزيابي، گزارش انتخاب پيمانكاران برگزيده شاملاسناد ارزيابي توان اجراي كار، روش و نتيجه تعيين امتيازات را به همراه اسامي پيمانكاران منتخب، تدوين و به دفتر امور مشاوران و پيمانكاران سازمان مديريت و برنامهريزي كشور گزارش ميكند.
تبصره ـ امكان دسترسي به اطلاعات يادشده براي ذي نفعان، توسط دستگاه اجرايي فراهم ميشود.
ماده 21ـ
پيمانكاران برتر و شايسته، حداكثر امتياز موضوع بندهاي (ج)، (و) و (ز) ماده (15) را كسبمينمايند.
ماده 22ـ
سازمان مديريت و برنامهريزي كشور موظف است هر ساله فهرست پيمانكاران دارايگواهينامه صلاحيت را به همراه اساميپيمانكاران برتر و شايسته، ظرفيت كاري، امتياز پيمانكاران و تعدادكارهاي در دست اجرا و سر جمع قراردادهاي در دست اجراي پيمانكاران را منتشر نمايد تا دستگاههاياجرايي پيش از ارزيابي توان اجراي كار، اسامي پيمانكاران و اجد شرايط را انتخاب نمايند.
تبصره سازمان مديريت و برنامهريزي كشور با ايجاد سايت اينترنتي، امكان دسترسي به اطلاعات مربوط به مشاوران و پيمانكاران و نتايج مناقصهها را فراهم مينمايد.
ماده 23ـ
در صورت ارجاع كار به روش ترك تشريفات مناقصه، پيمانكار بايد داراي گواهينامه صلاحيت در رشته و ظرفيت كاري براي انجام آن كار باشد.
ماده 24ـ
پيمانكاراني كه در يك دوره يك ساله بيش از سه بار از شركت در فراخوان ارجاع كار، درصورت دريافت دعوتنامه، خودداري كنند، ميبايست دلايل خود را مستند به مدارك و اسناد معتبر برايبررسي به سازمان مديريت و برنامهريزي كشور ارسال كنند.
چنانكه كميته فني تشخيص صلاحيت، امتناع از كار را ناشي از فقدان توان فني و اجرايي، و رشكستگي،قصور از وظايف حرفهاي و به طور كلي فقدان صلاحيت در ارجاع كار تشخيص دهد، گواهينامه صلاحيت پيمانكار را به مدت يك سال لغو خواهد كرد.
ماده 25ـ
اعمالي از قبيل تباني، هديه، تهديد، رشوه و بكارگيري عوامل كارفرما به منظور گرفتن كار و يا اختلال در روند مناقصه ممنوع است.
در صورت محكوميت قضايي در رابطه با هر يك از موارد يادشده، علاوه بر مجازاتهاي قانوني، گواهينامه صلاحيت پيمانكار متخلف، به مدت دو سال لغو ميگردد.
ماده 26ـ
به منظور پيشگيري از تغيير شرايط متعارف ارجاع كار، هنگام استفاده از روش ترك تشريفات مناقصه، تفكيك كارهاي پروژه به پيمانهاي جداگانه، فقط بر اساس گزارشهاي مصوب مطالعات و طراحي واحدهاي خدمات مشاوره مجاز است.
ماده 27ـ
در كارهايي كه موضوع آنها در برگيرنده چند رشته مختلف باشد، در صورتي كه مبالغ برآوردكار در رشته فرعي كمتر از بيست و پنج درصد (25%) مبلغ قرارداد و كمتر از مبلغ ظرفيت پايه سه در همان رشته باشد، ارجاع كار به پيمانكار به صورت يكجا در رشته اصلي انجام ميشود.
ماده 28ـ
پس از ابلاغ اين آييننامه، سازمان مديريت و برنامهريزي كشور دستورالعملهاي اجرايي مربوط را پس از تصويب كميته فني تشخيص صلاحيت، تهيه و ابلاغ ميكند
ماده 29ـ
پس از يك ماه از تاريخ ابلاغ اين آييننامه، آييننامه اجرايي قبلي ارجاع كار به پيمانكاران و اصلاحيه آن، موضوع تصويبنامههاي شماره .56848 ت435 مورخ 19/6/1367 و شماره .7704 ت 778 مورخ 24/8/1368 لغو ميگردد.
ماده 30ـ
سازمان مديريت و برنامهريزي كشور بر حسن اجراي اين آييننامه نظارت ميكند.
[امضاء]
معاون اول رئيس جمهور - محمد رضا عارف
جدول بازه ضريب و زني معيارهاي ارجاع كار به تفكيك رشتههاي پيمانكاري
رشتههاي پيمانكاري |
رديف |
معيارهاي ارجاع كار |
ساختمان |
آب |
حملونقل |
صنعت |
نيرو |
تاسيسات
و مخابرات |
كاوشهاي
زميني |
ارتباطات |
كشاورزي |
خدمات |
1 |
سابق اجرايي كار در رشته و زمينه كار |
10
20 |
10
20 |
10
20 |
10
20 |
10
20 |
10
20 |
10
20 |
10
20 |
10
20 |
10
20 |
2 |
داشتن تجهيزات و ماشينآلات آماده به كار و يا در دسترس |
10
20 |
10
20 |
20
30 |
5
10 |
10
20 |
5
10 |
20
40 |
0
5 |
10
20 |
10
20 |
3 |
مديريت كارآمد و سيستم مديريتي مناسب براي اجراي كار |
2
5 |
2
5 |
2
5 |
2
5 |
2
5 |
2
5 |
2
5 |
2
5 |
2
5 |
2
5 |
4 |
كفايت كادر فني و عناصركليدي از نظر دانش و تجربه |
10
20 |
10
20 |
10
20 |
10
20 |
10
20 |
10
20 |
10
20 |
10
20 |
10
20 |
10
20 |
5 |
قدرت مالي و پشتيباني |
20
30 |
2030 |
20
30 |
20
30 |
2030 |
20
30 |
20
30 |
10
30 |
20
30 |
20
30 |
6 |
نظام كيفي انجام كار |
5
10 |
5
10 |
5
10 |
10
20 |
5
10 |
10
20 |
5
10 |
15
20 |
5
10 |
5
10 |
7 |
بو ميبودن پيمانكار و داشتن تجربه در محل اجراي پروژه |
10
20 |
10
20 |
10
20 |
0
10 |
0
10 |
5
10 |
10
20 |
5
10 |
10
20 |
20
30 |
8 |
حسن سابقه در كارهاي قبلي و فقدان سوءپيشينه حرفهاي |
10
10 |
10
10 |
10
10 |
10
10 |
10
10 |
10
10 |
10
10 |
10
10 |
10
10 |
10
10 |
9 |
خلاقيت و نوآوريها در كارهاي مشابه |
5
15 |
5
15 |
5
15 |
5
15 |
5
15 |
5
15 |
5
15 |
5
15 |
5
15 |
5
15 |
توضيح: هيات ارزيابي پيمانكار با توجه به و يژگيها و مشخصات هر پروژه، ضريب وزني هر يك از عوامل را، دربازه يادشده در جدول، تعيين و به همراه اسناد ارزيابي توان اجراي كار به پيمانكاران ميدهد و پس از دريافتاسناد، براي هر پيمانكار به ماخذ (100) به ازاي هر معيار، امتياز هر يك از معيارها را محاسبه ميكند.
امتياز كل، برابر مجموع حاصلضرب و زني و امتياز كسب شده براي هر معيار خواهد بود. كسب حداقل چهل درصد (40%) امتيازات رديفهاي(2) و (4) و (5) و نيز شصت و پنج درصد (65%) امتياز كل، الزام است.
اعداد رديفهاي بالاحداقل و اعداد رديفهاي پايين حداكثر ضريب وزني هر عامل ميباشد كه هيات ارزيابي پيمانكار ميتواند براي معيار، انتخاب كند.