هيأت وزيران در جلسه مورخ 16/11/1381 بنا به پيشنهاد شماره 5324.11 مورخ 17/5/1380 وزارت راه و ترابري و به استناد تبصره (1) ماده (17) اصلاحي قانون ايمني راهها و راهآهن مصوب1379 ـ آييننامه اجراييتبصره يادشده را به شرح زير تصويب نمود:
ماده 1 ـ
دراين آييننامه، واژهها و عبارات زير در مفاهيم مربوط به كار ميروند:
الف ـ حريم قانوني راه و راهآهن:
محدودهاي از اراضي بستر و حاشيه راه و راهآهن است كه توسط مراجع ذيصلاح و از جمله كميسيون موضوع ماده (3) تصويبنامه شماره 1672 مورخ 4/2/1346 هيأت وزيران تعيين يا افزايش آنها براساس جدول و كروكي پيوست به تصويب كميسيون مذكور رسيده و يا برسد.
ب ـ وجوه:
هزينهاي است كه وزارت راه و ترابري براي صدور مجوز ايجاد هرگونه ساختمان، ديواركشي و تاسيسات بهعمق يكصد متر از منتهياليه حريم راه و راهآهن برآورد و به صورت يكجا يا به طور اقساط دريافت ميدارد.
ج ـ ترافيك سبك:
ترافيك با تردد تا دو هزار و سيله نقليه در روز
د ـ ترافيك متوسط:
ترافيك با تردد از دو هزار تا پنج هزار و سيله نقليه در روز
ه ـ ترافيك سنگين:
ترافيك با تردد بيش از پنج هزار و سيله نقليه در روز
و ـ محدوده شهر:
محدوده قانوني شهرها است كه توسط مراجع ذيصلاح تعيين شده يا ميشود.
ماده 2 ـ
صدور مجوز براي ايجاد هرگونه ساختمان و ديواركشي و تاسيسات و نظاير آن به عمق يكصد متر از انتهاي حريم راهها و راهآهنهاي كشور با رعايت موارد زير مجاز است:
ماده 3 ـ
كليه مستحدثاتي كه قبل از تصويب قانون اصلاح قانون ايمني راهها و راهآهن مصوب 1379 در خارج از حريم و در محدوده يكصد متر بعد از حريم راهها و راهآهنهاي كشور با اخذ مجوز از مراجع ذيربط در حالاحداث ميباشند در موارد زير ملزم به تطبيق وضعيت خود هستند:
الف ـ ممنوعيت ايجاد مستحدثات در نوار با كاربري تاسيسات زيربنايي (در مواردي كه هنوز كار اجرايي شروع نشده است).
ب ـ تجديد نظر در جانمايي اعياني براي تامين بيشترين فاصله اعياني از نوار با كاربري تاسيسات زيربنايي (درمواردي كه هنوز كار اجرايي شروع نشده است).
ج ـ تأمين دسترسي مناسب.
تبصره ـ مجوزهاي صادر شده توسط مراجع ذيربط كه هنوز كار اجرايي آنها شروع نشده است حداكثر ششماه پس از تاريخ ابلاغ اين آييننامه معتبر بوده و پس از انقضاي مهلت مذكور، دارندگان مجوز مكلف به اخذ مجوز از وزارت راه و ترابري هستند.
در غير اين صورت وزارت مذكور موظف است از هرگونه ساخت و ساز فاقد مجوز جلوگيري نمايد.
ماده 4 ـ
به وزارت راه و ترابري اجازه داده ميشود در قبال صدور مجوز طبق مفاد اين آييننامه نسبت به وصول وجوهي به شرح زير از كليه متقاضيان ايجاد مستحدثات اقدام نمايد.
وجوه اخذ شده به حساب خزانه واريز و صددرصد آن به منظور ايمنسازي راهها به مصرف ميرسد.
ماده 5 ـ
وزارت راه و ترابري موظف است در جهت ارتقاي كيفيت فضاي اطراف راهها از طريق مطالعه، مسايلي نظير مالكيت اراضي موجود در طرح، وضعيت موجود كاربريها و مستحدثات، مسايل زيست محيطي، ميراث فرهنگي، ايجاد منظر مناسب، و يژگيهاي توپوگرافي، اجتماعي و اقتصادي ظرفيتهاي هر ناحيه، تعيينكاربري مناسب، ضمن برنامهريزي و ارايه ضوابط لازم نسبت به تهيه «طرح هدايت و ساماندهي فضايي براي هر يك از راههاي كشور» اقدام نمايد.
ماده 6 ـ
راههاي روستايي از شمول اين آييننامه مستثني ميباشند.
[امضاء]
معاون اول رئيس جمهور - محمد رضا عارف