ماده 1 ـ
عمليات مالي بنياد مسكن انقلاب اسلاميكه در اين آيين تلمه اختصاراً «بنياد» ناميده ميشود بر طبق مقررات مندرج در اين آييننامه انجام ميشود.
«عمليات مالي: عبارت از عمليات مربوط به توليد،تخصيص و تسهيم هزينهها، احتساب استهلاك، اصلاح و بستن حسابها و نظاير آنهاست، كه در حسابها ثبت ميگردد.»
ماده 2 ـ
چگونگي تنظيم دفاتر و حسابها و اسناد بنياد مركز، استانها و مؤسسات تابعه براساس «اصول پذيرفتهشده حسابداري» خواهد بود.
«اصول پذيرفتهشده حسابداري: عبارتست از ميثاقها، قواعد و رويههاي رسماً پذيرفته شده حسابداري در يك زمان معين كه در انجام عمليات حسابداري و ارائه صورتهاي مالي بايد رعايت شود و ضوابطي را براي اظهارنظر حرفهاي حسابرسان نسبت به صورتهاي مالي مؤسسات فراهم آورد.»
ماده 3 ـ
ارتباط شعبات بنياد استانها با مركز استان مربوط، به صورت تنخواه و در چارچوب دستورالعمل سيستم حسابداري مصوب بنياد خواهد بود.
ماده 4 ـ
كليه چكها و اوراق مالي و تعهدآور، در ارتباط با حسابهاي مختلف بانكي بنياد، به شرح زير معتبر ميباشد:
الف ـ در ارتباط با حساب 100 حضرت امام (ره)، با امضاي مشترك نماينده و ليفقيه و رئيس بنياد با مهر بنياد.
ب ـ در ارتباط با حسسابهاي خزانه (تمركز وجوه درآمدها)، در مركز با امضاي مشترك رئيس بنياد و معاون پشتيباني و هماهنگي امور استانها با مهر بنياد و در استانها با امضاي مشترك رئيس بنياد استان و مدير امور مالي و اداري با مهر بنياد.
ج ـ در ارتباط با حسابهاي ارزي، با امضاي مشترك رئيس بنياد و معاون پشتيباني و هماهنگي امور استانها با مهر بنياد.
د ـ در ارتباط با بقيه حسابهاي جاري بانكها، در مركز با امضاي مشترك معاون پشتيباني و هماهنگي امور استانها و مديرمالي با مهر بنياد و در استانها با امضاي مشترك رئيس بنياد استان و مدير امور مالي و اداري با مهر بنياد.
ه ـ ـ در ارتباط با حسابهاي مشترك فيمابين دفتر مركزي و بنياد استانها (بابت فروش اموال سرمايهاي استانها اعم از منقول و غيرمنقول) با امضاء مشترك معاون پشتيباني و هماهنگي امور استانها و رئيس بنياد استان با مهر بنياد استان.
ماده 5 ـ
كليه قراردادهاي بنياد به شرح مفاد مواد 13،15،17 آييننامه معاملات، نافذ و معتبر ميباشد.
ماده 6 ـ
مسئوليت پيشنهاد و توجيه خطمشي و سياستها و روشهاي مالي موردنياز به رئيس بنياد جهت تصويب، همچنين مسئوليت اجراي خطمشي و سياستهاي تصويبشده، به عهده معاونت پشتيباني و هماهنگي امور استانها ميباشد.
ماده 7 ـ
مديران امور مالي و اداري بنياد استانها، به پيشنهاد رئيس بنياد استان، پس از تأييد صلاحيت ايشان از جانب كميته سازماني بنياد مركز، با حكم معاون پشتيباني و هماهنگي امور استانها، به اين سمت منصوب ميشوند.
ماده 8 ـ
بررسي فعاليتهاي بنياد، ارزيابي مديريت و ارائه گزارشات و پيشنهادات در راستاي بهبود روشها، تحتنظر رئيس بنياد و توسط دفتر نظارت و ارزيابي مديريت، در چارچوب شرح وظايف، با استفاده از كاركنان دفتر پيشگفته و يا خريد خدمت افراد و مؤسسات انجام ميگيرد.
ماده 9 ـ
سال مالي بنياد، يك سال هجري شمسي است كه از اول فروردينماه هر سال آغاز ميشود و در پايان اسفندماه همان سال پايان مييابد.
ماده 10 ـ
كليه فعاليتهاي مالي بنياد، در دفاتر قانوني ثبت ميگردد و بنياد استانها مكلفند به طور ماهانه اطلاعات مالي استان را به امور مالي بنياد مركز منعكس نمايند.
ماده 11 ـ
كليه عمليات مالي بنياد، با صدور سند حسابداري انجام ميشود.
ماده 12 ـ
رئيس بنياد ميتواند به تشخيص خود و با رعايت كامل صرفه و صلاح بنياد، براساس دستورالعملي كه به تصويب ايشان خواهد رسيد، نسبت به گرفتن تضمين يا تعيين ميزان تضمين مستخدماني كه به عنوان صاحب جمع دارائيهاي نقدي يا غيرنقدي بنياد منصوب ميشوند، تصميم مقتضي اتخاذ نمايد.
ماده 13 ـ
كليه دريافتهاي بنياد در مركز استانها، از محل درآمدها، مطاليات از اشخاص، وام، كمكهاي دولت و مردم و نظاير آن، بدون استثنا به موجب مقررات و قوانين جاري،به حسابهاي بانكي مخصوص تمركز وجوه درآمد بنياد (خزانههاي بنياد مركز و استانها) واريز خواهد شد.
ماده 14 ـ
وجوهي كه توسط بنياد به عنوان سپرده يا و جهالضمان يا وثيقه و نظاير آنها دريافت ميشود، بايد در مركز و استانها، به حساب مخصوصي كه به همين منظور نزد يكي از بانكها افتاح ميشود، واريز گردد. رد وجوه دريافتي مذكور طبق مقررات مربوط خواهد بود.
ماده 15 ـ
هر واحد ستادي و كارگاهي ميتواند جهت پرداختهاي جزئي و يا به علت شرايط خاص، مبلغي را به عنوان تنخواه از امور مالي دريافت نمايد. تشخيص پرداخت تنخواه گردان و سقف ريالي آن در بنياد مركز با پيشنهاد مديرمالي و تصويب معاون پشتيباني و هماهنگي امور استانها و در بنياد استانها با درخواست واحد مربوطه و پيشنهاد مديرمالي و اداري و تصويب رئيس بنياد استان، امكانپذير خواهد بود.
ماده 16 ـ
امحاي اسناد مالي بنياد، مطابق دستورالعملي خواهد بود كه با رعايت مقررات مربوط، به پيشنهاد رئيس بنياد و تصويب شوراي مركزي ميرسد.
ماده 17 ـ
در مواردي كه اصل مدارك و اسناد در دسترس نباشد يا مفقود شدهباشد، قبول تصوير يا مستندات آنها در بنياد مركز، منوط به تنظيم صورتجلسه مشترك رئيس حسابداري و مديرمالي و معاون پشتيباني و هماهنگي امور استانها و تنفيذ رئيس بنياد و در بنياد استانها منوط به تنظيم صورتجلسه مشترك رئيس حسابداري، مديرمالي و اداري و رئيس بنياد استان و تنفيذ معاون پشتيباني و هماهنگي امور استانها خواهد بود.