ماده 1 ـ
اداره مركزي كل ثبت مركب است از:
1ـ دفتر
2ـ كارگزيني
3ـ امور ثبت املاك
4ـ امور ثبت اسناد
5 ـ حسابداري و كارپردازي
6 ـ بازرسي
ماده 2ـ
تكاليف دفتر عبارت است از:
1ـ دريافت كليه نامههائي كه باداره كل ثبت واصل ميشود و توزيع آنها به ادارات مربوطه
2ـ دريافت و پاكنويس كليه رونوشتهاي تلگرافات و نامههائيكه در ادارات تابعه ثبت كل تهيه شده و بامضاء رسانيدن و فرستان آن بمقصد
3ـ كشف و رمز تلگرافات رسيده و فرستاده و تهيه مفتاح رمز جهت دوائر ثبت.
4ـ فرستادن آگهيهاي مقدماتي به جرائد مربوطه و به مجله رسمي
5 ـ فرستادن آگهيهاي حراج مورد ماده 84 نظامنامه بجرائد و فرستادن پاسخ آنها به دوائر ثبت.
6 ـ فرستادن عرضحالهاي رسيده راجع به محاكمات ماليه و فرستادن پاسخ به دوائر ثبت
ماده 3 ـ
تكاليف كارگزيني عبارت است از:
1ـ دريافت كليه نامهها و پيشنهادي راجع بامور استخدامي و تشيكلات اداري و مراكز ثبتي و تهيه پاسخ و اقدام به آنها در حدود بودجه مصوبه
2ـ تهيه ابلاغات عزل و نصب و نقل وانتقالات كليه مستخدمين و ساير احكام مربوطه
3ـ فرستادن گزارشهاي مربوطه به امور محاكماتي اعضاء ثبت به اداره بازرسي براي رسيدگي و تعقيب و مواظبت در ابلاغ حكم قطعي
4ـ اقدام نسبت پيشنهادهاي ترفيع و اضافه حقوق مستخدمين رسمي طبق نظامنامههاي مربوطه و همچنين اقدام نسبت پيشنهادهاي اضافه حقوق اعضاي غيررسمي در حدود مقررات
5 ـ تنظيم صورت تشيكلات ساليانه ثبت كل
6 ـ اقدام و تسريع در جريان امور مربوطه باداره تقاعد كشوري
7ـ صدور پروانه مرخصي و معافيت طبق نظامنامه مربوطه
8 ـ نگاهداري پرونده كليه مستخدمين مركز و ولايات و ساير امور مربوطه به بايگاني
تبصره ـ تعيين و تغيير و ترفيع و اضافه حقوق و مرخصي اعضاي حسابداري مشمول قسمت دوم از ماده يك تصويبنامه جلسه هفتم مهرماه1313 هيئت وزراء است.
ماده 4 ـ
تكاليف امور ثبت املاك عبارت است از:
1ـ نظارت در اجراي مواد قانون مربوطه به ثبت املاك و بررسي در پروندههاي مورد شكايت و پروندههائي كه براي كسب تكليف به اداره كل ثبت ميرسد و صدور دستور نسبت به آنها و تعيين مواد تخلف براي ارجاع به بازرسي.
2ـ نظارت در اجراي مقررات مربوطه به حق تملك اتباع خارجه
6 ـ دريافت آمارهاي ثبت املاك و ثبت و بايگاني آنها و صدور تذكرات به ادارات مربوطه نسبت به آنها
ماده 5 ـ
تكاليف امور ثبت اسناد عبارت است از:
1ـ كليه امور مربوطه به عموم دفاتر اسناد رسمي و دفاتر ازدواج و طلاق اعم از صدور ابلاغ عزل و نصب و رسيدگي مقدماتي به تخلفات صاحبان دفاتر و شكايات واصله از متصديان دفتر و تهيه وسائل تعقيب طبق مقررات و تنظيم وحفظ پروندههاي صاحبان دفاتر.
2ـ تهيه دستور رفع اشكالات و اختلافاتي كه در تنظيم اسناد توليد و از طرف صاحبان دفاتر يا ادارات و دوائر ثبت تقاضاي تعيين تكليف ميشود.
3ـ انجام كليه اموري كه بموجب قانون و نظامنامههاي دفتر اسناد رسمي بعهده امور ثبت اسناد گذارده شده.
4ـ صدور آگهي مورد ماه يك قانون ازدواج و طلاق و ماده 47 قانون ثبت اسناد.
5 ـ تصديق امضاء صاحبان دفاتر در مورد اسنادي كه به خارج كشور ايران فرستاده ميشود
6 ـ رسيدگي به شكايات اجرائي واصله از مركز و ولايات و صدور دستورات لازمه
7 ـ دريافت آمارهاي رسمي و ازدواج و طلاق كه از مراكز ثبتي ميرسد و تنظيم خلاصه آنها در دفتر خاص
8 ـ مراقبت در ثبت شركتها و علائم صنعتي و تجارتي طبق مقررات و قوانين مربوط به آنها
ماده 6 ـ
تكاليف حسابداري و كارپردازي عبارت است از:
الف ـ دائره حسابداري به هفت شعبه منقسم ميگردد. ( دفتر و بايگاني. شعبه كل در آمد عمومي ـ شعبه هزينههاي مقدماتي اعتبارات و حوالجات شعبه مركزي صندوق ثبت كل ـ شعبه تمبر و ادارات ماليه و نگاهداري دفاتر لازمه به جهت ثبت آنها
3 ـ تنظيم بودجه ساليانه ثبت كل كشور
4ـ موافقت در تطبيق مصارف با بودجه ثابت و اعتبارات مصوبه
5 ـ تهيه اسناد هزينه مثبتـه و صدور حوالجـات در حدود قوانين و اعتبارات و پرداخت آنها بر طبق اجازات و درخواست هاي تسجيل شده از ديوان محاسبات
6 ـ تهيه صورت حساب درآمد و هزينه ثبت كل براي فرستادن و رسيدگي در ديوان محاسبات
7ـ تطبيق احكام و ابلاغات صادره با بودجه كاركنان ثبت و اعتبارات مصوبه و صدور اوراق معرفي آنها بادارات مربوطه
8 ـ نظارت در جمعآوري وجوه هزينه مقدماتي و تهيه بودجه و پرداخت مصارفلازمه از اين محل بر طبق مقررات و تعليمات فرستاده
9ـ نظارت در كار صاحبان جمع و حسابداران و رسيدگي بهوجوديهاي صندوقهاي مركز ولايات و ايالات و صدور اعتراض نسبت به تخلف آنها از مقررات مالي
10ـ تهيه نامهها و دستورات و بخش نامههاي راجع به درآمد و هزينه كليه دوائر و ادارات مركز و مراكز ثبت كشور و فرستادن پاسخ مربوطه به امور مذكوره
ب ـ دايره كارپردازي و اموال كه به دو شعبه منقسم ميگردد (شعبه بازرسي و اموال ـ شعبه كارپردازي) وظايف آن دايره بقرار ذيل است:
1ـ تهيه دفاتر لازمه براي كليه اموال منقول و غيرمنقول ثبت مركز و مراكز ثبت كشور بر طبق نظامنامه اموال و تهيه صورتحساب و رسيدگي در ديوان محاسبات
2ـ نظارت در خريد اثاثيه لازمه براي اداره ثبت و الصاق برچسب به تمامي اموال موجوده و جلوگيري از اتلاف و حيف و ميل اموال مزبوره و نظارت در خريد كليه ملزومات.
3ـ كليه اثاثيه و اشياء لازمه اداري كه دستور تهيه آنها از مقدمات مربوطه فرستاده ميشود با رعايت تشريفات قانون و فرستادن آگهيهاي مناقصه و غيره
4ـ فروش اثاثيه و ملزومات فرسوده مطابق مقررات با رعايت مزايده و بر طبق تعليمات فرستاده از مبادي مربوطه
ماده 7 ـ
تكاليف بازرسي عبارتست از:
1ـ بازرسي و نظارت در انتظامات امور داخلي ثبت كل و حضور و غياب مستخدمين
2ـ به جريان انداختن امور محاكماتي مستخدمين اداره كل ثبت و نظارت در تشكيل محكمه طبق مقررات مربوطه
3ـ رسيدگي به كليه شكايات مربوط به تخلفات مامورين ثبت
4ـ تعيين بازرس براي بازرسي ادارات و دوائر ثبتي تهران و ولايات متناوبا بنحوي كه همه ساله لااقل دو مرتبه نسبت به هر يك از مراكز ثبتي بازرسي بعمل آيد و اين بازرسي نسبت به دوائر ثبت ايالتي تهران بالاخص بايد بيشتر باشد.
5 ـ اقدام نسبت به گزارشهاي بازرسهاي مامور به مراكز ثبتي و تقديم پيشنهاد براي اصلاحات لازمه به مقامات بالاتر