ماده 39 ـ
اسناد ثبـت احوال افرادي كه ولادت آنها قبل از تاريـخ فروردين 1316 است در نخستين اظهارنامه مطابق نمونه كه اداره كل آمار ثبت احوال تهيه مينمايد و ضميمه اين نظامنامه است تنظيم خواهد شد و شماره آن در هر قريه و هر حوزه شهري آخرين شماره مسلسل اسناد سابقه است.
ماده 40 ـ
اگر در موقع تنظيم اظهارنامه اختلافي بين نماينده و اظهاركننده در موضوع سن ايجاد شوند نماينده اظهارنامه را مطابق تشخيص خود با ذكر دلائل تشخيص تنظيم مينمايد.
اظهاركننده ميتواند از تشخيص مامور بمحكمه صالحه شكايت كند نماينده ثبت بايد پس از تنظيم اظهارنامه تصديقي به اظهاركننده در موضوع اختلاف مطابق نمونه ضميمه تسليم و در آن تصحيح كند كه مشاراليه ميتواند براي اثبات صحت اظهارات خود نسبت به تاريخ توليد بمحكمه مراجعه نمايد (تنظيم اظهارنامه مورخه ................. در حضور اظهاركننده كه در تاريخ ولادت اعتراض داشت بعمل آمد).
ماده 41 ـ
دفتر آمار و ثبت احوال ولايتي مكلف است كليه اظهارنامههائي را كه جهت مواليد قبل از فروردين 1316 تنظيم شده و يا بعدا بموجب ماده 39 تنظيم ميشود بطور شماره سلسل در دستههاي 250 ورقي هر نسخه را جداگانه جلد نموده و هر دو نسخه را در مركز دفتر آمار و ثبت احال ولايتي بايگاني نمايد.
ماده 42 ـ
مندرجات اظهارنامه مزبوره در دفاتر يادداشتي پلمپ شده ثبت و در مركز دفتر بايگاني ميشود و ذيل هر ورق دفتر بايد بامضاء رئيس دفتر آمار و ثبت احوال رسيده و قيد شود كه مندرجات اين ورقه طبق اسناد موجوده را بايگاني نمايد.
ماده 43 ـ
اظهارنامههاي مزبور بوسيله كميسيوني مركب از نماينده حكومت عدليه شهرباني و در صورت نبودن نمايندگان مزبور بوسيله نمايندگان ادارات ديگر كه در مركز دفتر هستند به دعوت رئيس آمار و ثبت احوال ولايتي و عضويت متصدي بايگاني تشكيل شده و معايب هر اظهارنامه استخراج و در صورت مجلس تشريح و بامضاء اعضاء كميسيون رسيده و بضميمه دسته اظهارنامههاي مربوطه پلمپ ميشود.
تبصره ـ دفاتر مواليد سنواتي كه تا آخر سال1315 نيز بوسيله كميسيونهاي مزبور مورد رسيدگي واقع خواهد شد.
ماده 44 ـ
دفاتر سجل ولايتي متولدين از 1284 تا آخر سال 1315 كه براي آنها اظهارنامه تنظيم شده و در دو نسخه تدوين ميشود كه يك نسخه از دفاتر مزبور پس از تكميل به مركز ارسال و نسخه ديگر در مركز دفتر آمار و ثبت احوال بايگاني خواهد شد.
ماده 45 ـ
مواقعي كه اسناد و دفاتر ثبت احوال بعضا يا كلا از بين ميرود كميسيوني با حضور رئيس دفتر كل آمار و ثبت احوال ولايتي و حاكم و نايبالحكومه محل و نماينده پاركه تشكيل و با مراجعه به ساير اسناد دفاتر و اوراق و سوابق موجوده اسناد جديدي براي اسناد مفقوده تنظيم و به امضاي اعضاء كميسيون ميرسد و در صورتي كه صاحب اسناد بهاسناد جديد اعتراضي داشته باشد ميتواند به محاكم صالحه رجوع و تقاضاي رسيدگي نمايد.