ماده 78 ـ
يكي از عوامل و انگيزههاي تشكيل مراكز خدمات در دهستانها، ضرورت ايجاد تماس مستمر كاركنان متعهد اين مراكز با روستاييان از طريق زندگي درروستاها است و از اين طريق است كه كاركنان اين مراكز ميتوانند به عمق مسايل و مشكلات روستاييان پي برده و در مقام چارهجويي برآيند.
بدين سبب محل استقرار و زندگي كاركنان مركز خدمات در مركز دهستان و يا روستاهاي زير پوشش همان دهستان است. به منظور تسهيل در انجام اين مهموزارت كشاورزي و عمران روستايي مكلف است با همكاري سازمان برنامه و بودجه براي ايجاد انگيزه لازم براي كاركنان اين مراكز آييننامه ويژهاي تدوين و بهتصويب هيأت وزيران برساند.
ماده 79 ـ
اجراي كليه عمليات موضوع اين آييننامه كه به عهده مراكز خدمات دهستان و شهرستان ميباشد با مشاركت كامل و مستمر شوراهاي اسلاميخدمات ده و دهستان به صورت اماني با استفاده از پرسنل امكانات مركز خدمات دهستان و شهرستان خواهد بود.
ماده 80 ـ
اجراي مفاد اين آييننامه به مدت 3 سال آزمايشي بوده و در خلال اين مدت شوراي اجرايي ايجاد و توسعه مراكز خدمات كشاورزي، روستايي وعشايري موظف است كليه پيشنهادات و نظرات اصلاحي را براساس مطالعه و بررسي مراكز خدمات آزمايشي تشكيل شده و ارايه گزارش توجيهي لازمجمعآوري نموده و جهت تصويب به هيأت دولت ارايه نمايد.
ماده 81 ـ
تعداد و مناطق و نحوه ايجاد مراكز خدمات كشاورزي، روستايي و عشايري و شوراهاي ده و عشاير و دهستان و در مدتي كه آييننامه آزمايشيميباشد با توجه به ظرفيتها و امكانات و شرايط تدريجاً و با نهايت دقت تعيين خواهد شد.
ماده 82 ـ
كليه عمليات مالي با امضاي مجري طرح (مسئول مركز خدمات) و جمعدار مركز خدمات (مسئول مالي و اعتباري) قابل هزينه ميباشد و جمعدارموظف است در اولين جلسه شوراي اسلامي خدمات دهستان كليه عمليات مالي را به اطلاع نمايندگان شورهاي اسلامي خدمات دهات عضو شوراي اسلاميخدمات دهستان، رسانده و اسناد مالي پس از تأييد در اين شوراي معتبر خواهد بود.
ماده 83 ـ
وظايفي كه در اجراي اين آييننامه به عهده اعضاي شوراهاي اسلامي خدمات ده، عشاير، دهستان، شهرستان، استان، مركز و مجمع عمومي محولگرديده افتخاري ميباشد و هيچگونه اعتباري در رابطه با اين آييننامه براي آنان منظور نخواهد شد.
ماده 84 ـ
امور مربوط به مراكز خدمات در وزارت كشاورزي و عمران روستايي توسط معاونت مسايلي به نام معاونت مراكز خدمات كشاورزي، روستايي وعشايري انجام خواهد گرديد.
ماده 85 ـ
كليه مراحل اجرايي اين آييننامه نظير مطالعه، تشكيل، ايجاد، توسعه، تهيه موافقتنامه و مبادله آن، تهيه دستورالعملها و آييننامههاي لازم، هدايت،نظارت، ارزشيابي، نتيجهگيري، اصلاحات آييننامهاي به عهده وزارت كشاورزي و عمران روستايي ميباشد.
ماده 86 ـ
وزارت كشاورزي و عمران روستايي در اجراي تبصره 6 قانون ايجاد مراكز خدمات كشاورزي، روستايي و عشايري، تشكيلات پيشنهادي سازمان خودرا در ارتباط با مراكز خدمات تهيه و به مراجع ذيصلاح ارايه مينمايد.
ماده 87 ـ
جهاد سازندگي ناظر و هماهنگكننده طرحهاي مراكز خدمات خواهد بود. وزارت كشاورزي و عمران روستايي ميتواند وظايف خود در مراكز را بهجهاد سازندگي واگذار نمايد در اين صورت جهاد سازندگي مسئول تشكيل، گسترش و مجري طرحهاي مراكز خدمات واگذار شده خواهد بود.
ماده 88 ـ
با تصويب مفاد اين آييننامه در 11 فصل و 88 ماده، وزارت كشاورزي و عمران روستايي براساس ماده واحده مورخ 59.3.14 شوراي انقلابجمهوري اسلامي ايران موظف به تشكيل مراكز خدمات دهستان و شهرستان ميباشد و هيچ يك از ارگانهاي دولتي و نهادهاي انقلابي مستقلاً مخير به تشكيلاين مراكز نميباشند.
در اين جلسه هيأت دولت تصويب نمودند كه پس از تشكيل هسته اصلي مراكز خدمات روستايي و عشايري به شرح آييننامه فوقالذكر، بلافاصلهوزارتخانههاي ذيربط و جهاد سازندگي آييننامه اجرايي نحوه همكاري با اين مراكز را تهيه و به تصويب هيأت دولت برسانند.