هيات وزيران در جلسه مورخ 1/4/1382 بنا به پيشنهادشماره 103984 مورخ 20/3/1382 وزارت صنايع و معادن و به استناد اصل يکصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، آيين نامه ضوابط فني واردات خودرو را به شرح زير تصويب نمود ـ
ماده 1 ـ
واردات انواع خودرو و ماشين آلات راهسازي (به استثناي مواردي که به تصويب هيئت وزيران مي رسد) منوط به وجود نمايندگي رسمي خدمات پس ازفروش در ايران مي باشد. تعيين ضوابط مربوط به تاييد نمايندگيها و نظارت بر فعاليت آنها برعهده وزارت بازرگاني خواهدبود. تنظيم و نظارت بر اي ـ ن ضوابط بايد با هماهنگي و همکاري وزارت صنايع و معادن صورت پذيرد. تا تنظيم و اعلام ضوابط جديد، ضوابط موجود و موردعمل وزارت صنايع و معادن اجرا خواهدشد.
ماده 2 ـ
شرکتهاي واردکننده خودرو بايد هنگام ثبت سفارش متعهد گردند که ضوابط خدمات پس از فروش و تامين قطعات يدکي، موضوع ماده (1) و همچنين الزامات مواد (3)،(4) و(5) اين آيين نامه را رعايت نمايند.
ماده 3 ـ
خودروهاي وارداتي ازنظر آلايندگيهاي محيط زيست، بايد با استانداردهاي موردتصويب هيئت وزيران و شوراي عالي حفاظت محيط زيست انطباق داشته باشد. مسئوليت نظارت بر اين امر به عهده سازمان حفاظت محيط زيست خواهدبود.
ماده 4 ـ
خوردهاي وارداتي ازنظر استانداردهاي ايمني و کيفيت بايد با استانداردهاي اجباري کشور انطباق داشته و مسئوليت نظارت برآن، به عهده موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مي باشد.
ماده 5 ـ
خودروهاي وارداتي بايد با معيارهاي مصرف سوخت موردتصويب کميته موضوع ماده (121) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران (و يا مرجع ديگري که براساس قانون تعيين مي شود) انطباق داشته و مسئوليت نظارت بر اين امر به عهده موسسه استاندارد وتحقيقات صنعتي ايران مي باشد. تا تدوين و اعلام معيارهاي يادشده، معيارهاي روز پذيرفته شده در کشورهاي اتحاديه اروپايي ملاک عمل خواهدبود.
ماده 6 ـ
ورود کاميون و اتوبوس و شاسي هاي متحرک نو (کارنکرده) که از سال ساخت آنها کمتر از دوسال سپري شده باشد، مجاز است.
ماده 7 ـ
ورود انواع خودروهاي سواري که از تاريخ توليد آنها بيش از يک سال گذشته باشد ممنوع است.
ماده 8 ـ
واردات خودروهاي نو (کارنکرده) باقدمت تا دو سال از زمان ساخت، صرفا براي کاربري تاکسي و وانت عمومي (پلاک قرمز) بلامانع است.
ماده 9 ـ
ورود ماشين آلات راهسازي و معدني نو و يا کارکرده که از سال ساخت آنها کمتر از پنجسال سپري شده باشد مجاز است. در مواردي که به تشخيص وزارت صنايع و معادن مشابه آنها در داخل کشور ساخته مي شود به ازاي هرسال که از سال ساخت گذشته باشد دو واحد به ميزان سود بازرگاني آنها اضافه مي شود.
ماده 10 ـ
سود بازرگاني خودروهاي CNG سوز (گازسوز و دوگانه سوز) نوددرصد (90%) کمتر از سود بازرگاني خودروهاي بنزيني و ديزلي مشابه تعيين مي گردد.
ماده 11 ـ
مارک، مدل و مشخصات اصلي خودروهاي قابل ورود در چارچوب الزامات ماده (2) توسط وزارت صنايع و معادن با همکاري وزارتخانه هاي نفت، بازرگاني، سازمان حفاظت محيط زيست و موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران ظرف مدت حداکثر دو ماه اعلام و هرشش ماه يک بار بازنگري خواهدشد.
[امضاء]
معاون اول رييس جمهور ـ محمدرضا عارف