هيات وزيران در جلسه مورخ 28/3/1382 بنا به پيشنهاد شماره 41246/101 مورخ 12/3/1382 سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور و به استناد اصل يکصدوسي وهشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، آيين نامه جايگزيني و امحاي تاکسي هاي فرسوده را به شرح زير تصويب نمود:
ماده 1ـ
خودروي تاکسي با حداکثر پانزده سال عمر، فرسوده محسوب مي گردد. تردد خودروي تاکسي با عمر بيش از پانزده سال با تشخيص و تاييد ستاد معاينه فني خودروها پس از احراز شرايط فني، در سطح معابر شهري مجاز مي باشد.
ماده 2ـ
وزارت نفت (شرکت ملي نفت ايران) براساس تفاهم با وزارت کشور سالانه معادل منابع بازيافتي به ازاي فعال شدن هر دستگاه تاکسي نو گاز طبيعي سوز CNG را از محل صرفه جويي هاي حاصل از اجراي اين طرح، پرداخت مي نمايد.
ماده 3ـ
با توجه به مصوبه شماره 233251ـ 34 مورخ 13/12/1381 شوراي اقتصاد، شرکت ملي نفت ايران به منظور تبديل سوخت خودروها به CNG حداکثر براي هر خودرو تاکسي معادل 770 دلار، به علاوه هزينه تامين و نصب يک مخزن گاز اضافه به شرکتهاي خودروساز پرداخت مي نمايد.
ماده 4ـ
حداکثر تا هفتادوپنج درصد (75%) از بهاي تاکسي به صورت تسهيلات بانکي در اختيار مالک خودرو قرار مي گيرد. دوره بازپرداخت تسهيلات اعطايي طبق تبصره الحاقي به ماده (54) آيين نامه تسهيلات اعطايي بانکي، موضوع بند (2) تصويب نامه شماره 31787/ت27001هـ مورخ 20/7/1381 به مدت پنج سال تعيين شده است. به ميزان اعتبارات سهم دولت موضوع قرارداد با سيستم بانکي، از سهم سود و کارمزد تسهيلات پرداختي به مالک تاکسي فرسوده کسر مي گردد.
ماده 5 ـ
وزارت مسکن و شهرسازي و شهرداريها موظفند با همکاري وزارت نفت (شرکت ملي نفت ايران) نسبت به تامين و تحويل زمين مناسب در شهرها به شرکت ملي نفت ايران براي احداث ايستگاه هاي سوخت گيري CNG و تجهيز آن با اولويت استفاده از ظرفيتهاي بخش غيردولتي، اقدام نمايد.
وزارت نفت موظف است نسبت به احداث و تجهيز احداث جايگاه سوختگيري CNG در پانزده شهر با اولويت هفت شهر آلوده کشور، موضوع بند «د» ماده (104) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران ـ مصوب 1379ـ در طي برنامه سوم توسعه و متناسب با خودروهاي تحويلي اقدام نمايد.
ماده 6 ـ
نحوه از رده خارج کردن تاکسي فرسوده با همکاري وزارت کشور (سازمان شهرداري هاي کشور و نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران) و شهرداري متقاضي اجراي طرح با تاييد وزارت صنايع و معادن و نظارت سازمان حفاظت محيط زيست تعيين و اجرا مي گردد.
ماده 7 ـ
تهيه و خريد خودرو با کاربري تاکسي از خارج از کشور، پس از انجام مناقصه بين المللي، در چهارچوب بند (2) تصويب نامه شماره 2298/27121 مورخ 23/1/1382 و قانون حداکثر استفاده از توان فني، مهندسي توليدي و صنعتي و اجرايي کشور در اجراي پروژه ها و ايجاد تسهيلات به منظور صدور خدمات ـ مصوب 1375ـ امکان پذير است.
ماده 8 ـ
به منظور ساماندهي به ترافيک شهري و ناوگان تاکسيراني شهرهاي کشور، وزارت کشور (سازمان شهرداري هاي کشور) موظف است تاکسي هاي جديد را با اولويت شرکتهاي خصوصي و تعاوني تاکسيراني شهري که زير نظر شهرداري مربوط فعاليت مي نمايند، توزيع و واگذار نمايد.
ماده 9ـ
ضوابط و مشخصات فني، اقتصادي و زيست محيطي خودروهاي دوگانه سوز و CNG سوز توسط کارگروه موضوع ماده (10) اين تصويب نامه تعيين مي گردد. تجهيز تاکسي هاي جديد به تاکسي متر و چاپگر به منظور صدور رسيد (قبض کرايه) براي مسافر و نصب شناسنامه (شامل مشخصات و تصوير راننده) الزامي است.
ماده 10ـ
کارگروهي متشکل از نمايندگان وزارتخانه هاي صنايع و معادن، نفت، بازرگاني، سازمان مديريت و برنامه ريزي کشور، سازمان حفاظت محيط زيست و نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران با مسيوليت وزارت کشور (سازمان شهرداري هاي کشور) به منظور تدوين برنامه اجرايي، پيگيري و نظارت بر حسن اجراي اين آيين نامه، تشکيل مي گردد.
ماده 11ـ
رعايت مفاد آيين نامه نحوه از رده خارج کردن خودروهاي فرسوده، موضوع تصويب نامه شماره 2508/ت22175هـ مورخ 24/1/1382 براي تاکسي هاي فرسوده مشمول اين آيين نامه الزامي است.
ماده 12ـ
اولويت اجرايي اين آيين نامه در شهر تهران است.
[امضاء]
معاون اول رييس جمهور ـ محمدرضا عارف