ماده 8 ـ
ارکان شرکت عبارتست از:
الف ـ مجمع عمومي .
ب ـ هيات مديره و مديرعامل .
ج ـ بازرس و حسا برس.
ماده 9ـ
نمايندگي سهام در مجامع عمومي شرکت با اعضاي هيات مديره شرکت مادرتخصصي توانير و رياست آن به عهده رييس هيات مديره شرکت مادرتخصصي توانير مي باشد.
ماده 10ـ
مجامع عمومي شرکت عبارتنداز:
1 ـ مجمع عمومي عادي.
2ـ مجمع عمومي فوق العاده .
ماده 11ـ
مجمع عمومي عادي حداقل سالي دو بار تشکيل خواهد شد. يک بار براي استماع و رسيدگي به گزارش هيات مديره و بازرس قانوني و حسابرس شرکت و اتخاذ تصميم نسبت به صورت هاي مالي و ساير موضوعاتي که در دستور جلسه مجمع عمومي ذکر شده است. بار دوم جهت رسيدگي و اتخاذ تصميم نسبت به بودجه سال آتي و برنامه ها و خط مشي آتي شرکت وساير موضوعاتي که در دستور جلسه مجمع عمومي قيد شده است.
ماده 12ـ
مجمع عمومي عادي و مجمع عمومي فوق العاده با حضور اکثريت اعضاي مجمع عمومي رسميت خواهد داشت و تصميمات در مجمع عمومي عادي همواره با اکثريت آراي کل اعضا و در مجمع عمومي فوق العاده با حداقل دو سوم آراي کل اعضاء معتبر خواهد بود.
دعوت مجمع اعم از عادي يا فوق العاده با ذکر تاريخ و محل تشکيل و دستورجلسه حداقل ده روز قبل از تاريخ تشکيل مجمع عمومي به عمل خواهد آمد. سوابق مربوط به موضوعاتي که در دستور مجمع عمومي قرار دارد بايد همراه دعوت نامه براي اعضاي مجمع ارسال شود.
ماده 3 1ـ
وظايف و اختيارات مجمع عمومي عادي به شرح زير مي باشد:
1 ـ اتخاذ تصميم نسبت به سياست کلي و برنامه هاي عمليات آتي شرکت.
2 ـ رسيدگي و اظهارنظر و اتخاذ تصميم نسبت به گزارس عمليات سالانه و صورتهاي مالي و بودجه شرکت.
3 ـ اتخاذ تصميم نسبت به اندوخته ها و نحوه تقسيم سود ويژه شرکت.
4 ـ انتخاب يا عزل رييس و اعضاي هيات مديره و بازرس و حسابرس شرکت.
5 ـ تعيين حقوق و مزايا و پاداش اعضاي هيات مديره.
6 ـ تعيين حق الزحمه بازرس و حسابرس شرکت.
7 ـ تصويب آيين نامه هاي مالي ، معاملاتي و اموال شرکت با رعايت مقررات مربوط.
8 ـ تصويب آيين نامه استخدامي شرکت در چارچوب مصوبات مجمع عمومي شرکت مادر تخصصي توانير و ساير مقررات مربوط.
9 ـ بررسي و تصويب ساختار کلان شرکت و تعيين سقف پست هاي موردنياز و برنامه هاي جذب نيروي انساني و تشکيلات شرکت.
10ـ اتخاذ تصميم نسبت به گزارش هيات مديره در مورد مطالبات لاوصول.
11 ـ اتخاذ تصميم نسبت به پيشنهاد هيات مديره در مورد صلح و سازش در دعاوي و ارجاع امر به داوري و تعيين داور و همچنين استرداد دعوا با رعايت مقررات مربوط.
12 ـ اتخاذ تصميم نسبت به ساير موضوعاتي که طبق قوانين و مقررات و مفاد اين اساسنامه مستلزم تصويب مجمع عمومي عادي شرکت است و مواردي که در دستور جلسه مجمع قيد شده است.
ماده 4 1ـ
وظايف مجمع عمومي فوق العاده به شرح زير مي باشد:
1ـ اتخاذ تصميم نسبت به افزايش يا کاهش سرمايه شرکت.
2 ـ بررسي و اتخاذ تصميم نسبت به اصلاح يا تغيير مواد اساسنامه شرکت در چارچوب قانون پيشنهاد به هيات وزيران براي تصويب.
3 ـ بـررسي و اتخـاذ تصميـم نسبـت به انحلال شرکت طبق قوانين و مقررات مربوط.
ماده 15ـ
هيات مديره شرکت مرکب از سه يا پنج عضو اصلي خواهد بود که با تصويب مجمع عمومي عادي از ميان افراد صاحب نظر در تخصص هاي مرتبط با فعاليت هاي شرکت انتخاب مي شوند.اعضاي هيات مديره مي بايست به صورت تمام وقت در شرکت و يا شرکت مادر تخصصي توانير يا ساير شرکتهاي تابع شرکت مادر تخصصي توانير اشتغال داشته باشند .
اعضاي هيات مديره براي مدت دو سال انتخاب مي شوند و پس از انقضاي مدت تا زماني که تجديد انتخاب به عمل نيامده در سمت خود باقي خواهند بود و انتخاب مجدد آنها براي دوره هاي بعد بلامانع است.
ماده 16ـ
مجمع عمومي عادي مي تواند يک نفر عضو علي البدل به عنوان جايگزين اعضاي اصلي هيات مديره انتخاب کند. در صورت فوت يا استعفا يا هردليل ديگر که ادامه فعاليت هريک از اعضاي اصلي هيات مديره(به تشخيص رييس هيات مديره شرکت مادرتخصصي) غيرممکن گردد، عضو علي البدل جايگزين خواهد شد.
ماده 17ـ
جلسات هيات مديره با حضور اکثريت اعضا رسميت مي يابد و تصميمات با اکثريت آراي موافق کل اعضاء اتخاذ خواهد گرديد.
ماده 18ـ
جلسات هيات مديره حداقل هرماه يک بار و به طور منظم در محل شرکت تشکيل و دستور جلسه يک هفته قبل از تشکيل جلسه توسط رييس هيات مديره براي اعضا ارسال خواهد شد.
در موارد اضطراري رعايت تشريفات مزبور با تشخيص رييس هيات مديره الزامي نخواهد بود.
ماده 9 1ـ
هيات مديره داراي دفتري خواهد بود که صورتجلسات هيات مديره در آن با درج نظر مخالفان ثبت و به امضاي اعضاي حاضر خواهد رسيد. مسئوليت ابلاغ و پيگيري مصوبات هيات مديره با رييس هيات مديره مي باشد.
ماده 20ـ
هيات مديره براي انجام هرگونه عمليات و معاملات که مرتبط با موضوع فعاليت شرکت بوده و اتخاذ تصميم درباره آنها صريحا در صلاحيت مجمع عمومي قرار نگرفته باشد بارعايت قوانين و مقررات داراي اختيارات کامل است. هيات مديره همچنين داراي اختياراتي به شرح زير مي باشد:
1 ـ پيشنهاد خط مشي و برنامه هاي کلان شرکت به مجمع عمومي .
2 ـ تاييد برنامه عملياتي شرکت اعم از بهره برداري و توسعه تاسيسات.
3ـ رسيدگي و تاييد بودجه سالانه، گزارش عملکرد سالانه و صورت هاي مالي شرکت و ارائه آن به مجمع عمومي.
4 ـ تاييد آيين نامه هاي مالي، معاملاتي، اموال و استخدامي شرکت و ارائه آن به مجمع عمومي براي تصويب.
5ـ تصويب ضوابط مربوط به مبادله اطلاعات علمي ، فني ، صنعتي وبازرگاني در زمينه هاي مرتبط با فعاليت شرکت با رعايت قوانين و مقررات و مفاد اين اساسنامه.
6 ـ تصويب اخذ وام و اعتبار به پيشنهاد مديرعامل و در قالب مصوبات مجمع عمومي با رعايت قوانين و مقررات.
7 ـ انجام حسابرسي داخلي نسبت به عمليات، معاملات، درآمدها، مخارج و کليه امور شرکت.
8 ـ بررسي و پيشنهاد اصلاح يا تغيير مواد اساسنامه به مجمع عمومي.
9 ـ بررسي و پيشنهاد ساختار کلان شرکت و برنامه جذب و تعديل نيروهاي انساني مربوط به مجمع عمومي.
10 ـ تصويب تشکيلات تفصيلي شرکت در چارچوب تشکيلات کلان شرکت و اعلام به مجمع عمومي شرکت.
11 ـ هيات مديره موظف است صورتهاي مالي شرکت و گزارش هيات مديره را در مهلت مقرر براي شرکت مادر تخصصي توانير و همچنين به منظور رسيدگي و اظهارنظر براي بازرس و حسابرس شرکت ارسال نمايد.
12ـ بررسي و پيشنهاد صلح و سازش در دعاوي و ارجاع به داوري و تعيين داور و همچنين استرداد دعوا به مجمع عمومي با رعايت مقررات مربوط.
13 ـ انتخاب مديرعامل و پيشنهاد وي به رييس مجمع عمومي شرکت براي صدور حکم.
14 ـ بررسي و تصويب دستورالعملهاي داخلي لازم براي اداره شرکت.
15 ـ تشخيص مطـالبات مشکوک الوصول و پيشنهاد براي وضع ذخيره به مجمع عمومي .
16 ـ هيات مديره به مسئوليت خود مي تواند قسمتي از اختيارات خود را به مديرعامل تفويض نمايد
ماده 21ـ
مديرعامل بالاترين مقام اجرايي شرکت بوده که براي مدت دو سال ازبين اعضاي هيات مديره يا خارج از آن توسط هيات مديره انتخاب و با حکم رييس مجمع عمومي شرکت منصوب مي شود. مديرعامل در حدود قوانين و مقررات اين اساسنامه مسئول اداره امور شرکت مي باشد.مديرعامل مي تواند با مسئوليت خود بخشي از وظايف و اختيارات خود را به هريک از کارکنان شرکت تفويض نمايد.
ماده 22ـ
وظايف مديرعامل به شرح زير است:
1 ـ اجراي مصوبات و تصميمات هيات مديره و مجمع عمومي.
2 ـ تهيه، تنظيم و پيشنهاد خط مشي ، برنامه عملياتي و بودجه سالانه شرکت به هيات مديره.
3 ـ تهيه، تنظيم صورتهاي مالي سالانه شرکت و ارايه آن به هيات مديره.
4 ـ تعيين روش هاي اجرايي در چارچوب مقررات و آيين نامه ها و ابلاغ به واحدهاي ذي ربط.
5 ـ اداره امور فني ، مالي ، اداري و استخدامي شرکت.
6 ـ پيشنهاد آيين نامه هاي مالي، معاملاتي و استخدامي شرکت به هيا ت مديره.
7ـ پيشنهاد تشکيلات تفصيلي شرکت به هيات مديره در چارچوب مصوبات مجمع عمومي.
8 ـ نظارت برحسن اجراي آيين نامه هاي شرکت و انجام اقدامات لازم براي حسن اداره امور شرکت در حدقوانين و مقررات مربوط.
9 ـ اتخاذ تصميم و اقدام نسبت به کليه امور و عمليات شرکت به استثناي آنچه از وظايف مجمع عمومي و هيات مديره است.
10 ـ عزل و نصب کليه کارکنان شرکت، تعيين حقوق و دستمرد، پاداش، ترفيع و تنبيه آنها براساس مقررات و آيين نامه هاي مصوب.
ماده 23ـ
مديرعامل نماينده قانوني شرکت در کليه مراجع اداري و قضايي بوده و براي دفاع از حقوق شرکت و تعقيب دعاوي و طرح آن اعم از کيفري و حقوقي حق توکيل به غير را دارد. مديرعامل مي تواند با رعايت مقررات و پس از اخذ نظر هيات مديره نسبت به ارجاع موارد به داوري اقدام نمايد.
ماده 24 ـ
کـليـه چک ها و اسناد و اوراق مـالي و تعهدات وقراردادها مـي بـايستي به امضاي مديرعامل (يا نماينده وي ) و يکي از اعضاي هيات مديره يا نمايندگان ايشان(به انتخاب هيات مديره) برسد.
مکاتبات اداري به امضاي مديرعامل يا نماينده وي خواهد رسيد. کليه چک ها علاوه بر افراد فوق به امضاي ذي حساب نيز خواهد رسيد.
ماده 25 ـ
درصورت انقضاي مدت مديريت مديرعامل اقدامات او تا تعيين مديرعامل جديد نافذ و معتبر بوده و قدرت اجرايي خواهد داشت.
ماده 26 ـ
شرکـت داراي بازرس و حسابــرس خـواهد بود که با تصويب مجمع عمومي براي مدت يکسال انتخاب خواهد شد