(مصوب جلسه 157 مورخ 3/11/1385 شوراي معين براساس تفويض جلسه 596 مورخ 5/10/1385 شوراي عالي انقلاب فرهنگي)
ماده 1ـ
در راستاي پاسداشت شأن و منزلت هنرمندان با سابقه كشور در حوزههاي متعدد هنري و تكريم مقام آنان « مؤسسه هنرمندان پيشكسوت» كه از اين به بعد در اين اساسنامه به اختصار « مؤسسه» ناميده ميشود، به شرح ذيل تشكيل خواهدشد. مؤسسه داراي شخصيت حقوقي مستقل بوده و وابسته به بنياد فرهنگي و هنري رودكي است و امور آن طبق اين اساسنامه و مقررات مربوطه اداره خواهدشد.
ماده 2ـ
هنرمند پيشكسوت به كسي اطلاق ميشود كه در يكي از حوزههاي موسيقي، نمايش، شعر، ادبيات داستاني، سينما، معماري، هنرهاي سنتي، تجسمي و خوشنويسي به خلق آثاري برجسته اشتهار و اشتغال داشته يا دارد و واجد شرايط زير ميباشد:
الف : بيش از 35 سال سابقه حرفه هنري.
ب : بيش از 60 سال سن.
ج : برخورداري از حُسن شهرت در جامعه هنري كشور و صاحب سبك ويژه.
تبصره ـ مرجع تعيين هنرمند پيشكسوت شوراي ارزشيابي هنرمندان و شاعرانكشور ميباشد.
ماده 3ـ
اهداف مؤسسه عبارت است از:
1ـ استفاده از تجربيات و سوابق ارزشمند فرهنگي و هنري پيشكسوتان در جهت كمك به بالندگي معنوي، فرهنگي، اجتماعي و علمي كشور.
2ـ توسعه و تقويت روابط و انس ميان آنان.
3ـ حمايت از هنرمندان پيشكسوت در مقابل رويدادهاي مخل سلامت جسماني، روحي و اقتصادي آنان.
ماده 4ـ
مركز اصلي مؤسسه در تهران است و محل استقرار آن توسط هيأت مديره مشخص خواهدشد.
تبصره ـ در صورت لزوم و بنا به تصويب هيئت امناء، مؤسسه ميتواند در مراكز استانها شعبه داير نمايد.
ماده 5 ـ
مدت فعاليت مؤسسه نامحدود ميباشد.
ماده 6 ـ
موضوع فعاليت مؤسسه در راستاي تحقق اهداف آن عبارت است از:
1ـ حمايت و پاسداشت حرمت سالمندي و پيشكسوتي با ارائه خدمات در زمينههاي:
ـ اسكان موقت و دائمي.
ـ توانبخشي جسمي و روحي.
ـ درماني و بهداشتي.
ـ رفاهي و تفريحي.
2ـ تأمين آرامش روح و روان با ايجاد:
ـ محيطهاي آرام و با نشاط و مفيد براي استراحت.
ـ مكانهايي براي ايجاد تعاملات و ارتباطات و گفت و شنود و ديدار با خانواده، دوستان و جوانان علاقهمند.
3ـ استمرار نقشهاي مؤثر و تأمين استقلال و خودكفايي از طريق:
ـ تشكيل كلاسهاي آموزشي جهت انتقال دانستهها و تجارب براي كارآفريني.
ـ ارائه خدمات مشاورهاي تخصصي به سازمانها، جوانان و غيره.
ـ بازاريابي جهت فروش آثار.
ـ ايجاد كارگاههاي پژوهشي و تحقيقاتي و يا هركارگاهيكه سبب فعالسازي هنرمند شود.
ـ انتشار نشريه جهت انتقال نظرات، مقالات و.....
4ـ ارتقاء و تقويت آگاهيها و دانستهها و بالندگي معنوي، فرهنگي، اجتماعي و علمي با برقراري:
ـ نشستهاي معنوي و برنامههاي زيارتي و سياحتي برحسب نياز و تقاضا.
ـ جلسات پژوهشي و همانديشي و ميزگرد گفت و شنود.
ـ ارتباط با هنرمندان پيشكسوت ساير كشورها.
ماده 7ـ
اركان مؤسسه عبارت است از:
1ـ هيأت امناء.
2ـ هيأت مديره.
3ـ مديرعامل.
4ـ بازرس.
ماده 8 ـ
اعضاء هيأت امناء عبارتند از:
1ـ معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي (رئيس).
2ـ مديرعامل بنياد فرهنگي هنري رودكي (دبير).
3ـ نماينده وزارت علوم، تحقيقات و فناوري با انتخاب و حكم وزير.
4ـ نماينده وزارت رفاه با انتخاب و حكم وزير.
5 ـ نماينده سازمان تبليغات اسلامي.
6 ـ نماينده فرهنگستان هنر با انتخاب و حكم رئيس فرهنگستان.
7ـ نماينده سازمان صدا و سيما با حكم رئيس سازمان.
8 ـ دو نفر از هنرمندان برجسته كشور به پيشنهاد معاونين هنري و سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و تصويب شوراي هنر.
تبصره1ـ احكام اعضاي هيأت امناء پس از معرفي از سوي دستگاههاي ذيربط توسط وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي صادر خواهدشد.
تبصره2ـ در صورت استعفا يا فوت هر يك از اعضاي هيأت امناء تعيين جانشين توسط دستگاه ذيربط صورت خواهدگرفت.
ماده 9ـ
هيأت امناء سالي دو بار و با دعوت رئيس هيأت امناء تشكيل جلسه خواهدداد. جلسات هيأت امناء با حضور اكثريت مطلق (نصف بعلاوه يك) اعضاء رسميت خواهديافت.
تبصره ـ جلسات فوقالعاده هيأت امناء به درخواست بازرس و يا هيأت مديره و با دعوت كتبي مديرعامل تشكيل خواهدشد.
ماده 10ـ
وظايف و اختيارات هيأت امنا عبارت است از:
1ـ بررسي و تصويب سياستها، برنامه عمومي، بودجه و ساير پيشنهادات هيأت مديره.
2ـ انتخاب اعضاء هيأت مديره و بازرسان و تعيين حقالزحمه آنان.
3ـ تصويب هرگونه تغيير موردنياز در مفاد اساسنامه و اركان مؤسسه به پيشنهاد هيأت مديره و ارسال آن به شوراي عالي انقلاب فرهنگي جهت تصويب نهايي.
تبصره ـ اعضاي هيأت امناء همكاري وزارتخانهها و سازمانهاي متبوع خود و همچنين دستگاههايي كه به نوعي وظايف آن با تحقق مفاد اساسنامه ارتباط دارد را فراهم خواهندنمود.
ماده 11ـ
براي اداره امور مؤسسه هيأت مديرهاي مركب از پنج نفر كه انتخاب مجدد آنها بلامانع است توسط هيأت امناي مؤسسه انتخاب ميشوند. هيأت مديره موظف است حداكثر دو ماه قبل از پايان تصدي، از هيأت امناء به منظور انتخاب هيأت مديره جديد دعوت به عمل آورد.
ماده 12ـ
هيأت مديره در اولين جلسه خود رئيس هيأت مديره و مديرعامل را از ميان اعضاء و يا خارج از آن انتخاب خواهندنمود كه با حكم رئيس هيأت امناء به اين سمت منصوب خواهندشد.
ماده 13ـ
هيأتمديره حداقل ماهي يكبار تشكيل جلسه خواهدداد. جلسات هيأتمديره با حضور سه نفر (رئيس و حداقل دو عضو) رسميت مييابد و تصميمات آن با اكثريت آراء حاضرين معتبر خواهدبود.
ماده 14ـ
هيأت مديره نماينده قانوني و تامالاختيار مؤسسه بوده و ميتواند در چارچوب اين اساسنامه و با رعايت ساير مقررات عمومي اقدام نمايد.
ماده 15ـ
وظايف و اختيارات هيأت مديره عبارت است از:
1ـ پيشنهاد خطمشيها و سياستهاي اداره امور مؤسسه جهت تصويب به هيأت امناء.
تبصره ـ هيأت امناء به منظور بررسي و اظهارنظر درخصوص مسائل مطروحه ميتواند كميتههاي تخصصي داشتهباشد. ترتيب تشكيلكميتههاي تخصصي طبق آييننامههاي اجرايي خواهدبود كه بنا به پيشنهاد هيأت مديره به تصويب هيأت امناء ميرسد.
2ـ بررسي و تأييد برنامه و بودجه سالانه و ارائه آن جهت تصويب به هيأت امناء.
3ـ بررسي و تأييد گزارش عملكرد سالانه، ترازنامه و صورتهاي مالي و ارائه آن جهت تصويب به هيأت امناء.
4ـ بررسي و تأييد نمودار سازماني و نيروي انساني، ضوابط عضويت و آييننامههاي موردنياز مؤسسه و ارائه آن جهت تصويب به هيأت امناء.
5 ـ پيشنهاد تغيير و اصلاح مفاد اساسنامه مؤسسه جهت طي مراحل تصويب.
6 ـ نظارت بر اجراي برنامههاي جاري مؤسسه براساس خط مشيها و سياستهاي مصوب هيأت امناء.
7 ـ حفظ و حراست اموال منقول و غيرمنقول، رسيدگي به حسابها، افتتاح حساب در بانكها و انجام تشريفات قانوني مربوط، دريافت وام و امضاي دفاتر و اسناد قانوني.
8 ـ تصويب خريد، فروش و رهن يا اجاره اموال منقول و غيرمنقول.
9ـ پيشنهاد مشاركت با اشخاص حقيقي و حقوقي جهت انجام موضوع فعاليت مؤسسه.
10ـ طرح و اقامه دعوي له مؤسسه و دفاع از دعوي مطروحه عليه آن با كلية اختيارات و انتخاب وكيل با حق توكيل به غير و حق عزل و يا قطع و فصل دعوي از طريق سازش.
11ـ تهيه و تنظيم طرحها و برنامـهها و ساير پيشنهادات و تدوين آييننامههاي داخلي در راستاي اهداف مؤسسه.
12ـ تصويب انجام معاملات و انعقاد قراردادها و موافقتنامهها به پيشنهاد مديرعامل.
ماده 16ـ
مديرعامل به پيشنهاد هيأت مديره از ميان اعضاء و يا خارج از هيأت مديره براي مدت 3 سال انتخاب و با حكم وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به اين سمت منصوب ميشود و انتخاب مجدد وي بلامانع است.
ماده 17ـ
وظايف و اختيارات مديرعامل عبارت است از:
1ـ اداره امور مؤسسه در راستاي تصميمات و مصوبات هيأت مديره.
2ـ تشكيل و هدايت كارگروههاي تخصصي در هريك از زمينههاي امور هنري، رفاهي، فرهنگي، آموزشي و اقتصادي هنرمندان جهت ارائه راهكارهاي لازم در راستاي تحقق برنامهها و موضوع فعاليت مؤسسه.
3ـ تهيه برنامههاي اجرايي جهت تصويب هيأت مديره.
4ـ امضاي اسناد و اوراق در دفاتر اسناد رسمي و بانكها و عقد قراردادهاي تعهدآور پس از تصويب هيأت مديره.
5 ـ استيفاي حقوق مؤسسه به نمايندگي از سوي هيأت مديره.
6 ـ تهيه و تنظيم گزارش عملكرد سالانه، ترازنامه و صورتهاي مالي و ارائه آن به بازرس و هيأت مديره.
7ـ تهيه آئيننامههاي موردنياز مؤسسه و پيشنهاد به هيأت مديره جهت طي مراحل تصويب.
8 ـ پيشنهاد برنامه و بودجه سالانه، نمودار سازماني و تعداد نيروي انساني به هيأت مديره براي تأييد و طي مراحل تصويب.
9ـ انجام امور استخدامي در حدود تشكيلات، برنامه و بودجه مصوب و براساس مقررات ذيربط و امضاي كليه مكاتبات و نامههاي اداري و نظارت بر حُسن اجراي امور.
10ـ عزل و نصب معاونين مديرعامل و مديران همتراز پس از تصويب هيأت مديره و عزل و نصب ساير مديران و كاركنان براساس مقررات و آييننامهها و مصوبات هيأت مديره.
11ـ پيشنهاد انجام معاملات و عقد قراردادها و موافقتنامهها به هيأت مديره جهت تصويب.
12ـ دعوت و برگزاري جلسات هيأت مديره.
13ـ پيشنهاد اخذ وام و تسهيلات از بانكها و مؤسسات مالي و اعتباري و انجام آن مطابق مصوبات هيأت مديره.
14ـ اجراي كليه وظايف تفويضي و محوله از سوي هيأت مديره.
ماده 18ـ
برداشت از حسابهاي بانكي مؤسسه و امضاء كليه اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور مؤسسه با امضاء مديرعامل و رئيس هيأت مديره و يا يكي از اعضاي هيأت مديره همراه با مهر مؤسسه معتبر خواهد بود.
ماده 19ـ
بازرس مؤسسه به پيشنهاد هيأت امناء و با حكم معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي براي مدت 3 سال انتخاب ميشود.
ماده 20ـ
وظايف بازرس عبارت است از:
1ـ انطبـاق نحوه اداره امور مؤسسه و عمـليات انـجام شده با قـوانين، مصوبات و دستورالعملهاي مربوطه و نظارت مستمر بر نحوة اجراي صحيح مصوبات و تهيه گزارش از عملكرد دورة مالي به هيأت امناء.
2ـ ارائه گزارش به هيأت امنـاء در مواردي كه خلاف مصـوبات و مقررات مؤسسـه عمل شده باشد.
3ـ تذكر كتبي نواقص موجود در نحوة اداره مؤسسه به هيأت مديره.
4ـ رسيدگي به مشكلات و ارائه گزارش به هيأت مديره مؤسسه و هيأت امناء.
تبصره ـ بازرس حق مداخله در امور جاري مؤسسه را ندارد و اقدامات او در اجراي وظايف نبايد مانع جريان كارهاي مؤسسه شود.
ماده 21ـ
امور مالي مؤسسه مطابق مقررات ذيل انجام ميپذيرد:
1ـ سال مالي مؤسسه از اول فروردين ماه هر سال شروع و در پايان اسفندماه همان سال خاتمه مييابد به استثناي سال اول كه از زمان تأسيس تا آخر اسفند همان سال ميباشد.
2ـ حسابهاي مالي مؤسسه در آخر اسفند ماه هر سال بسته ميشود و ترازنامه و صورتهاي مالي پايان سال مؤسسه حداكثر تا پايان خرداد ماه سال بعد تنظيم و پس از تأييد هيأت مديره يك نسخه از آن به بازرس جهت اقدام تسليم ميشود.
3ـ امور بازرسي و تهيه گزارش نهايي هيأت مديره و بازرس بايد به نحوي تنظيم شود كه هيأت امناء تا قبل از پايان نيمه اول هر سال نسبت به بررسي و تصويب صورتهاي مالي سال قبل اقدام نمايد.
ماده 22ـ
منابع مالي مؤسسه عبارت است از:
1ـ كمـكهاي دولـت كـه از طريق پيشبيني در بودجه كل كشور به مؤسسه انجام ميشود.
2ـ كمكهاي حاصله از دستگاههايي كه نمايندگان آنها عضو هيأت امناء مؤسسه ميباشند.
3ـ جلب كمكهاي سازمانهايي كه در بودجه آنها كمك به مؤسسات مشابه مؤسسه پيشبيني شده است.
4ـ هداياي نقدي و غيرنقدي مردم، سازمانها، شركتهاي دولتي و خصوصي و بانكها با رعايت كامل اصول مربوط به حفظ شئونات و كرامات انساني پيشكسوتان هنري.
5 ـ درآمدهاي ناشي از فعـاليتهاي اقتصـادي، فروش آثار هنرمنـدان و نشريات، دورههاي آموزشي، دريافت حق عضويت و حقالمشاوره و....
ماده 23ـ
كاركنان ستادي و پشتيباني مؤسسه در شمار كاركنان بنياد فرهنگي و هنري رودكي بوده و انجام امور اداري و استخدامي آنان در چارچوب مقررات بنياد مذكور انجام ميپذيرد.
ماده 24ـ
انحلال مؤسسـه با پيشنهـاد دوسوم اعضـاي هيـأت امنـاء و با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي خواهد بود. كليه اموال و داراييهاي مؤسسه پس از انجام مفاصاحساب، طبق نظر وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به بنياد فرهنگي و هنري رودكي تعلق خواهد گرفت.
ماده 25ـ
اين اساسنامه در 25 ماده و هشت تبصره در جلسه 157 مورخ 3/11/1385 شوراي معين و براساس تفويض جلسه 596 مورخ 5/10/1385 شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيد.
[امضاء]
رئيس جمهور و رئيس شوراي عالي انقلاب فرهنگي ـ محمود احمدينژاد