مقدمه:
مدرسه پس از خانواده مهمترين نهادي است که به کودکان ميآموزد چگونه باهم و در کنار هم زندگي کنند، چگونه با يکديگر در فعاليتهاي مشترک همکاري داشته باشند و چگونه به رفع نيازهاي يکديگر اقدام نمايند. ممکن است دانشآموزان يک مدرسه همانند افراد اجتماع در رنگ پوست، نژاد، زبان و خصوصيات جسمي يا توانايي ذهني متفاوت باشند، اما اين تفاوتها نبايد موجب کنار گذاشته شدن آنها از برنامههاي آموزشي شود.
در آموزش بايد به توانمنديها و نيازهاي همه دانشآموزان توجه شود و برنامه آموزشي مدرسه و کلاس درس مبتني بر اين تفاوتها تنظيم شود. رويکرد آموزش تلفيقي ـ فراگير حرکتي در راستاي عدالت آموزشي، يکپارچهسازي و برنامه آموزش براي همه است.
ماده 1 تعريف ـ
آموزش تلفيقي ـ فراگير روشي است که در آن دانشآموز با نيازهاي ويژه در کلاسهاي آموزش و پرورش عادي در کنار دانشآموزان ديگر با استفاده از خدمات معلمان مرجع به عنوان تسهيلگر مشغول به تحصيل ميشود. به تدريج اين نوع آموزش از تلفيقي به فراگير جهت داده ميشود تا نياز به معلمان مرجع کاهش يابد.
تبصره1ـ دانشآموزان گروههاي آسيبديده بينايي، آسيبديده شنوايي، آسيبديده جسمي ـ حرکتي، داراي هوش مرزي (ديرآموز)، دانشآموزان با مشکلات ويژه يادگيري، مشکلات رفتاري ـ هيجاني (خفيف تا متوسط) که توسط پايگاه سنجش سازمان آموزش و پرورش استثنايي شناسايي ميشوند تحت پوشش اين روش قرار ميگيرند.
تبصره2ـ شيوهنامه اجرايي مربوط به اين مصوبه و شاخصهاي شناسايي و انتخاب دانشآموزان با نيازهاي ويژه موضوع اين آييننامه توسط سازمان آموزش و پرورش استثنايي و باهمکاري معاونتهاي ذيربط تهيه و ابلاغ ميشود.
تبصره3ـ وزارت آموزش و پرورش موظف است با تدوين استانداردها و شاخصهاي موردنياز نسبت به ايمني و مناسب سازي فضاهاي مدارس و کلاسها و برگزاري جلسات آموزش جبراني و استمرار خدمات سلامت و توانبخشي و رفاهي براي حضور دانشآموزان داراي نيازهاي ويژه با همکاري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و سازمان بهزيستي اقدام نمايد.
ماده 2ـ
اهداف:
1ـ گسترش عدالت آموزشي و تامين فرصتها و امکانات مناسب پرورشي و آموزشي براي دانشآموزان با نيازهاي ويژه به منظور نيل آنان به کفايتهاي فردي و اجتماعي،
2ـ شناخت متقابل دانشآموزان عادي و دانشآموزان داراي نيازهاي ويژه و ايجاد زمينه تعامل صحيح بين آنان به منظور فراهم نمودن زمينه پذيرش تفاوتها در افراد جامعه
3ـ ايجاد زمينههاي لازم براي بهبود شاخصهاي کمي و کيفي آموزش و پرورش
ماده 3ـ
به منظور فراهم ساختن شرايط لازم جهت تحقق اهداف آموزش فراگير و تسهيل شرايط ياددهي و يادگيري دانشآموزان با نيازهاي ويژه موضوع اين آييننامه، لازم است کارکنان مرتبط، معلمان مرجع و معلمان مدارس مشمول اين آييننامه از آموزشهاي لازم بهرهمند گردند.
ماده 4ـ
تغييرات لازم با هدف ايجاد انعطاف در ضوابط و مقررات آموزشي و ارزشيابي تربيتي مدارس مجري توسط سازمان آموزش و پرورش استثنايي و با همکاري معاونت آموزش و پرورش عمومي پيشنهاد و به تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش خواهد رسيد.
ماده 5 ـ
به منظور افزايش پذيرش اجتماعي روش آموزش تلفيقي ـ فراگير، وزارت آموزش و پرورش موظف است با همکاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان صداوسيما، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي و سازمان بهزيستي با شيوههاي مختلف نسبت به فرهنگسازي براي اجراي اين روش اقدام نمايد.
ماده 6 ـ
آموزش تلفيقي ـ فراگير به صورت آزمايشي و به مدت سه سال حداکثر در120 واحد آموزشي که شرايط و امکانات موردنياز را به تشخيص سازمان آموزش و پرورش استثنايي و معاونت آموزش و پرورش عمومي دارا ميباشند اجرا ميشود.
تبصره ـ پژوهشگاه آموزش و پرورش موظف است با همکاري سازمان آموزش و پرورش استثنايي و معاونتهاي آموزشي ذيربط گزارشي از نحوه اجرا و نتايج حاصل از اجراي آزمايشي اين مصوبه را تهيه و به شوراي عالي آموزش و پرورش ارائه کند.
ماده 7 ـ
برابر دستورالعملي که توسط وزارت آموزش و پرورش ابلاغ ميشود کارکنان و معلمان مدارس ارائهدهنده خدمات به دانشآموزان با نيازهاي ويژه متناسب با شرح وظايف از مزايا و سختي کار مربوط برخوردار خواهند شد.
موضوع: آييننامه آموزش و پرورش تلفيقي ـ فراگير کودکان و دانشآموزان با نيازهاي ويژه در هفتصد و سي و پنجمين جلسه وشوراي آموزش و پرورش مورخ 13/4/1385 به تصويب رسيد.
[امضاء]
دبير شورا محمديان
رييس جلسه محمود فرشيدي