ماده 2ـ
سازمان ميتواند در موارد زير و به ترتيب پيشبيني شده در اين آييننامه، مبادرت به طرح شكايت در مراجع قضايي يا ساير مراجع صلاحيتدار نمايد:
الف ـ به تقاضاي مصرفكننده متضرر؛
ب ـ به تقاضاي يك يا چند مصرفكننده در حالي كه تعداد كثيري از مصرفكنندگان ضرر مشتركي را متحمل شدهاند؛
ج ـ اقدام مستقل سازمان بدون تقاضاي شاكي خصوصي.
تبصره 1ـ
منظور از مصرفكننده متضرر در اين ماده شخصي است كه درنتيجه تخلف تأمينكننده از قواعد حمايت از مصرفكننده مقرر در باب سوم قانون تجارت الكترونيكي و موارد مذكور در فصل هشتم قانون نظام صنفي ـ مصوب 1382 ـ متحمل آسيب يا خسارت شده است.
تبصره 2ـ
هر يك از اشخاص مذكور در بندهاي (الف) و (ب) اين ماده ميبايد همراه با تقاضانامه، اسناد و مدارك مثبته ادعاي خود را به سازمان ارايه نمايند.