ماده 2ـ
كليه دستگاههاي موضوع ماده (16) اين آييننامه براي تحقق اهداف اين آييننامه نسبت به انجام موارد ذيل ميبايد اقدام نمايند:
الف ـ شفافسازي مراحل انجام خدمات اطلاع رساني مناسب به مردم، اصلاح و كوتاه نمودن روشهاي انجام خدماتي كه به مردم ارايه ميگردد، توسعه فناوري اداري، انجام نظرسنجي از مردم و مراجعان بر اساس دستورالعملهايي كه از طرف سازمان مديريت و برنامهريزي كشور صادر ميگردد، (طرح تكريم مردم و جلب رضايت ارباب رجوع در نظام اداري و مصوبات مربوط به اصلاح سيستمها و روشهاي اداري.)
ب ـ آموزش كاركنان به نحوي كه كاركنان ذيربط از مفاد اين آييننامه به طور كامل مطلع شده باشند.
ج ـ انتخاب بازرس يا بازرسان از طرف وزراء و رؤساي سازمانها، استانداران، مديران عامل شركتها، رؤساي سازمانها، مديران كل واحدهاي استاني براي انجام نظارتهاي لازم بهطرق مقتضي و تهيه و ارايه گزارش در حيطه وظايف و مأموريتهاي محوله.
د ـ تشويق اشخاصي كه تخلفات موضوع ماده (1) اين آييننامه را گزارش نموده و گزارش آنان منجر به صدور حكم قطعي بر اساس آييننامه شده باشد، مطابق آييننامهاي كه به پيشنهاد سازمان مديريت و برنامهريزي كشور به تصويب هيئت وزيران ميرسد.
هـ ـ پيشبيني حق فسخ براي دستگاه اجرايي در قرارداد با اشخاص حقيقي و حقوقي به منظور اعمال حق مذكور در مواردي كه به تشخيص دستگاه اجرايي طرف قرارداد مرتكب يكي از اعمال بندهاي ماده (1) اين آييننامه شود.