هيئت وزيران در جلسه مورخ 27/10/1383 بنا به پيشنهاد شماره 19066/80/1/10 مورخ 27/6/1382 نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران و بهاستناد اصل يكصد وسي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، آيين نامه بهبود وضعيت حمل و نقل و ترافيك شهر تهران را به شرح زير تصويب نمود:
ماده 1ـ
كارگروه بهبود وضعيت حمل و نقل و ترافيك شهر تهران به رياست وزير كشور و عضويت شهردار تهران، فرمانده نيروي انتظامي، معاون سازمان حفاظت محيط زيست، معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، رييس شوراي اسلامي شهر تهران، معاون سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، استاندار تهران، معاون وزير مسكن و شهرسازي، معاون بالاترين مقام اجرايي دستگاه مربوط و دبير شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور تشكيل ميشود.
تبصره1ـ دبيرخانه كارگروه يادشده در وزارت كشور مستقر خواهد بود.
تبصره2 ـ كارگـروه ياد شـده مي تواند حسب مورد از مسئولين ساير دستگاههاي اجرايي دعوت بهعمل آورد.
ماده 2ـ
شوراي عالي بيمه موظف است:
الف ـ به منظور كاهش تخلفات منجر به تصادف با بهره گيري از اطلاعات ثبتشده راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي درخصوص تصادفات و تخلفات مربوط، نسبت به افزايش تعرفه هاي خود براي رانندگان متخلف و سياستهاي تشويقي براي سايرين اقدام نمايد.
ب ـ به منظور كاهش تراكم ترافيك ناشي از تصادفات خسارتي، نسبت بهافزايش مبلغ خسارت ناشي از تصادفات، بدون ارايه گزارش پليس تا مبلغ يك ميليون و پانصد هزار ريال اقدام نمايد.
ماده 3ـ
در اجراي ماده (7) قانون بيمه اجباري مسئوليت مدني دارندگان وسايل نقليه موتوري زميني درمقابل اشخاص ثالـث ـ مصـوب 1347 ـ و بنـد (5) ماده (18) قانـون تنـظيم برخي از مقررات مالي دولت ـ مصوب 1380 ـ نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران (مأموران اداره راهنمايي و رانندگي و پليس راه) از تاريخ 1/1/1384 از حركت وسايل نقليه موتوري كه فاقد قرارداد بيمه و گواهينامه معاينه فني موضوع قوانين يادشده باشند، جلوگيري و خودرو را تا ارايه قرارداد بيمه شخص ثالث و گواهينامه معاينه فنّي در توقفگاه، متوقف مي نمايند.
ماده 4ـ
دبيرخانه شورايعالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور موظف است بهمنظور مديريت تقاضاي سفر و كاهش سفر و كاهش سفرهاي زايد، طرحهاي لازم از جمله طرحهاي زير را تهيه و پس از تأييد كارگروه بهبود وضعيت حمل و نقل و ترافيك شهر تهران و تصويب هيئت وزيران به مرحله اجرا درآورد:
الف ـ ارايه پيشنهاد در مورد مراكز عمده نامناسب جذب كننده سفر به خارج از شهر تهران يا ضرورت اجراي طرحهاي مكمل ترافيكي براي كاهش بار ترافيكي مراكز مذكور و همچنين ارايه پيشنهاد در تفكيك و تقسيم جاذبههاي بيش از حد سفرها بهمراكز خاص با هماهنگي دستگاههاي اجرايي ذيربط به دبيرخانه كارگروه موضوع ماده (1) اين آييننامه.
ب ـ پيشنهاد طيف زماني شروع و پايان كار ادارات، سازمانها، مدارس و كارخانجات و غيره با هماهنگي دستگاههاي اجرايي ذيربط به دبيرخانه كارگروه موضوع ماده (1) اين آييننامه.
پ ـ اقدام در جهت تمركز زدايي و ارايه خدمات موردنياز جامعه در سطح محله.
ت ـ تهيه طرح كامل نيازمندي شهر تهران به جايگاههاي عرضه سوخت با همكاري وزارت نفت تا توسط بخش خصوصي به مورد اجرا گذاشته شود.
ماده 5 ـ
وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات موظف است تمهيدات لازم براي افزايش اعتماد عمومي به خدمات شركتهاي وابسته را فراهم آورد، تا با استفاده بيشتر مردم، ادارات، شركتها و سازمانها از خدمات مذكور سفرهاي غيرضرور كاهش يابد. گزارش عملكرد و مقايسهاي اقدامات مزبور هر شش ماه به كارگروه بهبود وضعيت حمل و نقل و ترافيك شهر تهران، ارايه خواهدشد.
ماده 6 ـ
سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران موظف است به منظور ارتقاي فرهنگ و افزايش آگاهيهاي عمومي براي رعايت قوانين و مقررات و توسعه رفتارهاي صحيح ترافيكي، قوانين و مقررات مذكور را در تهيه و پخش برنامه ها رعايت نمايد و طرحهاي آموزشي مورد نظر كارگروه بهبود وضعيت حمل و نقل و ترافيك شهر تهران را به مرحله اجرا درآورد.
ماده 7ـ
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي موظف است دستورالعملهاي ترافيكي مصوب كارگروه بهبود وضعيت حمل و نقل و ترافيك شهر تهران را جهت رعايت در تهيه فيلمها، به فيلمسازان اعلام و كنترل نمايد.
ماده 8ـ
براي ارتقاي توان كنترل پليس ترافيك تهران، منابع مالي لازم براي خريد هزار دستگاه موتور سيكلت، سيصد دستگاه خودرو و ساير تجهيزات موردنياز، طبق زمانبندي پيشنهادي تأمين ميگردد.
ماده 9ـ
وزارت كشور و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور موظفند ساختار و تشكيلات سازماني راهنمايي و رانندگي تهران را بنا به پيشنهاد نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران اصلاح نمايند.
ماده 10ـ
سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور موظف است شغل افسران و درجه داران راهنمايي و رانندگي كه فعاليت انتظامي ـ ترافيكي در معابر شهري و جادهها دارند را جزو مشاغل سخت و زيان آور منظور نمايد.
ماده 11ـ
شهرداري تهران براساس اولويتهاي مصوب كارگروه بهبود وضعيت حمل و نقل و ترافيك شهر تهران، نسبت به ايجاد پاركينگهاي عمومي و همچنين ايستگاههاي اتوبوس و تاكسي و ايجاد پلهاي عابر پياده برابر استانداردهاي قابل قبول و نيز انجام اصلاحات هندسي معابر و تقاطعها اقدام نمايد.
ماده 12ـ
شهرداري تهران نسبت به تهيه تجهيزات كنترل هوشمند ترافيك شهر تهران از قبيل دوربينهاي ثبت سرعت و سيستم ثبت تخلفات چراغ قرمز اقدام نمايد و امكان بهره برداري از تصاوير مرتبط با تجهيزات كنترلي براي راهنمايي و رانندگي تهران را فراهم نمايد. حضور نماينده راهنمايي و رانندگي در مركز كنترل ترافيك شهرداري تهران الزامي است.
ماده 13ـ
طرح ساماندهي علايم راهنمايي و رانندگي تهيه و به مورد اجرا گذاشته شود.
ماده 14ـ
نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران موظف است با موافقت وزارت كشور طرح تعويض پلاك خودروهاي كشور را حداكثر ظرف دو سال از تاريخ ابلاغ اين آيين نامه، در تهران اجرا نمايد.
ماده 15ـ
دستورالعمل بررسي تأثيرات ترافيكي احداث ساختمانها، به منظور اعمال پيشاز صدور پروانهساخت توسط شهرداري تهران تهيه و بهتصويب مراجع ذي ربطميرسد.
ماده 16ـ
شهرداري تهران موظف است با حمايت دولت ترتيبي اتخاذ نمايد تا سهم حمل و نقل عمومي را در جابجايي مسافر تا پايان برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي وفرهنگي جمهوري اسلامي ايران ـ مصوب 1379 ـ به هفتاد و پنج درصد افزايش دهد.
ماده 17ـ
شهرداري تهران ميتواند نسبت به تشويق و ايجاد تشكلهاي مردمي غيردولتي مؤثر در بهبود وضعيت ترافيك اقدام نمايد.
ماده 18 ـ
شهرداري تهران موظف است اعتبار رديف متفرقه تملك داراييهاي سرمايهاي به شماره 503718 قانون بودجه سال 1383 كل كشور را به اولويتهاي اين آيين نامه اختصاص دهد.
ماده 19ـ
دورة اجراي اين تصويب نامه از زمان ابلاغ (18) ماه تعيين مي شود.
[امضاء]
معاون اول رييس جمهور ـ محمدرضا عارف