هيأت وزيران در جلسه مورخ 1380.4.27 بنا به پيشنهاد شماره 18762.1.3.31 مورخ 1380.4.16 وزارت كشور و به استناد تبصره (9) ماده واحدهقانون جبران خسارات و پيشگيري عوارض ناشي از خشكسالي ـ مصوب 1380 ـ آييننامه اجرايي قانون ياد شده را به شرح ذيل تصويب نمود:
ماده 1 ـ
سازمان مديريت و برنامهريزي كشور مكلف است پنج درصد از مجمع اعتبارات عمراني ملي به استثناي طرحهاي فصول كشاورزي و آبمندرج در قانون بودجه سال 1380 كل كشور را كسر و در رديف اعتباري (50461) تحت عنوان پيشگيري از عوارض ناشي از خشكسالي و جبرانخسارات منظور نمايد.
تبصره 1 ـ طرح هايي كه درآمد و هزينهاي بوده و در قانون بودجه سال 1380 براي آنها حكم خاص وجود دارد، از شمول اين ماده مستثنا هستند و.
تبصره 2 ـ كاهش ارقام اعلام شده مربوط به هر دستگاه توسط سازمان مديريت و برنامهريزي كشور به عنوان اصلاحيه مربوط به هر دستگاه توسطسازمان مديريت و برنامهريزي كشور به عنوان اصلاحيه موافقتنامه مربوط تلقي ميگردد.
ماده 2 ـ
كليه شركتهاي دولتي غيرزيانده (شركت هايي كه در قسمت ششم قانون بودجه سال 1380 براي آنها ضرر و زيان پيشبيني نشده است)،بانكها و مؤسسات انتفاعي وابسته به دولت از جمله شركتها و مؤسساتي كه شمول حكم بر آنها مستلزم ذكر نام ميباشد و شركت هايي كه شمولحكم بر آنها مستلزم تصريح ذكر نام است، موضوع بند(و) تبصره (2) قانون بودجه سال 1380 كل كشور، معادل هفت در هزار درآمدهاي عمليات جاريخود( مندرج در قسمت ششم قانون بودجه سال 1380 كل كشور) را به حساب درآمد عمومي رديف (598100) واريز نمايند تا معادل آن به سقفاعتبار رديف (503461) مذكور اضافه شود.
تبصره 1 ـ شركتها، بانكها و مؤسسات مشمول اين ماده مكلفند سهميه تعيين شده به شرح فوق را حداكثر تا پانزده شهريور 1380 به حساب خزانهواريز نمايند و در صورت عدم واريز در مهلت مقرر، خزانه داري كل يا رؤساي مجامع عمومي يا شوراي عالي مكلفند حسب مورد، هفت در هزار مذكوررا در مورد كليه شركت هايي كه اسامي آنها در قانون بودجه كل كشور درج شده است از حسابهاي تمركز وجود آنها برداشت نموده و به حساب مربوطمنظور و يا نسبت به پيگيري و اخذ واريز وجوه مزبور و اعلام نتيجه به خزانه داري كل اقدام نمايند.
تبصره 2 ـ قانون جبران خسارات و پيشگيري عوارض ناشي از خشكسالي ـ مصوب 1379 ـ در مورد شركتها و سازمانهايي كه شمول قانون بر آنهامستلزم ذكر نام است و شركت هايي كه شمول حكم بر آنها مستلزم تصريح ذكر نام است نيز لازمالاجرا ميباشد.
ماده 3 ـ
بانك مركزي ايران مكلف است حداكثر تا پايان مرداد 1380 مبلغ دو هزار و يكصد و شصت و پنج ميليارد (2.165.000.000.000) ريال ازمحل منابع پرداخت نشده بندهاي (4) و (5) ماده واحده قانون اصلاح قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايرانو قانون بودجه سال 1379 كل كشور را به حساب عمومي رديف (589200) واريز نمايد تا معادل آن به سقف اعتبار رديف (503461) مذكور اضافهشود.
ماده 4 ـ
سازمان مديريت و برنامهريزي كشور موظف است تا تاريخ 1380.6.15 نسبت به تهيه گزارش عملكرد بندهاي (1)،(2)و (3) ماده واحدهقانون جبران خسارات و پيشگيري عوارض ناشي از خشكسالي و ميزان قطعي سهم بند(3) اقدام نموده و براي اتخاذ تصميم به هيأت وزيران تقديمنمايد.
ماده 5 ـ
وجوه مواد (1)، (2) و (3) اين آييننامه به شرح ذيل توزيع ميگردد:
الف ـ مبلغ دو هزار ميليارد (2.000.000.000.000) ريال از محل درآمد واريزي از محل مواد(1)، (2) و(3) توسط سازمان مديريت و برنامهريزيكشور در اختيار بانك كشاورزي قرار ميگيرد تا براي افزايش سرمايه بانك مزبور مصرف شود. بانك كشاورزي موظف است مبلغ چهارهزار ميليارد(4.000.000.000.000) ريال به صورت تسهيلات سرمايهگذاري به ميزان پنجاه درصد براي اجراي طرحهاي پيشگيري از قبيل احداث و بهسازينهرهاي آبياري، انجام مجموعه عمليات آب و خاك داخل مزارع و باغات، تجهيز و نوسازي اراضي و اجراي روشهاي مدرن آبياري، طرحهاي كوچكتأمين آب، مرمت قنوات، حفرچاه و تجهيز آن، آبخيزداري، تغذيه مصنوعي، مرتعداري، دام و طيور، آبزيپروري، تأمين بذر و نهال اصلاح شده، كشتگلخانهاي و نيز به ميزان پنجاه درصد براي تأمين سرمايه در گردش به خسارت ديدگان ناشي از خشكسالي در كليه مناطق كشور توزيع و پرداخت نمايد.
ستاد خشكسالي كشور مجاز است حسب ضرورت و با توجه به مقتضيات مناطق، نسبتهاي فوق را به شرح جدول شماره (1 و (2) پيوست حداكثر بهميزان بيست درصد جابجا نمايد.
فهرست توزيع استاني تسهيلات فوق به نسبت هفتاد درصد در مرحله اول به شرح جدول شماره(1) پيوست توزيع ميگردد و سي درصد باقيمانده براساس شاخصهاي تعيين شده در مرحله دوم توسط وزارت كشور توزيع خواهد شد.
تبصره 1 ـ سهم هر يك از شهرستانهاي خسارت ديده از تسهيلات فوق را ستاد خشكسالي استان به رياست استاندار تعيين مينمايد.
تبصره 2 ـ توزيع تسهيلات سرمايه گذاري فوق در استان بايد تحت نظر ستاد خشكسالي استان شامل نمايندگان استانداري، سازمان مديريت و برنامهريزي، سازمان جهاد كشاورزي، آب منطقهاي و بانك كشاورزي صورت گيرد.
تبصره 3 ـ مانده تسهيلات اين سقف در سالهاي بعد قابل پرداخت خواهد بود.
تبصره 4 ـ سود و كارمزد اين تسهيلات حسب مورد، برابر حداقل مصوبات شوراي پول و اعتبار تعيين ميگردد.
تبصره 5 ـ بانك كشاورزي موظف است عملكرد تسهيلات پرداختي اين قانون را هر سه ماه يك بار به ستاد خشكسالي كشور گزارش نمايد.
ب ـ مبلغ يكصد ميليارد(1.000.000.000.000) ريال بابت افزايش سرمايه صندوق بيمه محصولات كشاورزي و دامي در برابر خشكسالياختصاص مييابد تا با تصويب ستاد خشكسالي كشور نسبت به بيمه نمودن كليه محصولات بخش كشاورزي(با اولويت محصولات استراتژيك) درسطح كشور در مقابل خشكسالي در چهارچوب برنامه مشخص اقدام نمايد.
تبصره - صندوق بيمه محصولات كشاورزي موظف است عملكرد بند فوق الذكر را هر سه مايه يك بار به ستاد خشكسالي كشور گزارش نمايد.
پ ـ مبلغ پانصد ميليارد (500.000.000.000) ريال از محل اعتبار رديفهاي مواد (1) و (2) و (3) اين آييننامه به منظور جبران خسارات وارد شدهبه كشاورزان، دامداران، آبزي پروران و عشاير اختصاص مييابد تا از طريق مبادله موافقتنامه بين صندوق كمك به خسارت ديدگان و سازمان مديريت وبرنامهريزي كشور بر اساس دستورالعمل بند(ج) آييننامه اجرايي قانون جبران خسارات و پيشگيري عوارض ناشي از خشكسالي، موضوع تصويبنامهشماره 9708 . ت 22995 هـ مورخ 1379.3.23 هيأت وزيران به مصرف برسد. اين اعتبار به نسبت هفتاددرصد در مرحله اول طبق جدول توزيعاستاني شماره (2) پيوست اين آييننامه و سي درصد باقيمانده بر اساس شاخصهاي تعيين شده در مرحله دوم توسط وزارت كشور توزيع خواهد شد.اين اعتبار ميتواند با مشاركت خسارت ديدگان به منظور اجراي پروژهاي پيشگيري و مقابله با خشكسالي از قبيل احداث سدهاي كوچك خاكي،استخرهاي ذخيره آب كشاورزي، احداث و بهسازي نهرهاي آبياري، اجراي مجموعه عمليات آب و خاك داخل باغات مانند تجهيز و نوسازي اراضي واجراي روشهاي نوين آبياري، حفر و تجهيز چاه و مرمت قنوات، آبخيزداري، تغذيه مصنوعي، منابع طبيعي، آب شرب دام به مصرف برسد. صندوقكمك به خسارت ديدگان موظف است گزارش عملكرد اين اعتبار را هر سه ماه يك بار به ستاد خشكسالي كشور گزارش نمايد.
ت ـ مبلغ يكهزار ميليارد (1.000.000.000.000) ريال از محل اعتبار مواد(1)، (2) و (3) اين آييننامه به نسبت هفتاد درصد در مرحله اول به شرحجدول شماره (3) پيوست، بين استانهاي آسيبديده توزيع ميگردد و سي درصد باقيمانده در مرحله دوم بر اساس شاخصهاي تعيين شده توسطوزارت كشور و با هماهنگي سازمان مديريت و برنامهريزي كشور بين استانهاي آسيب ديده توزيع خواهد شد.
اعتبار هر استان به پيشنهاد استاندار يا دستگاههاي اجرايي توسط گروهي به رياست معاون امور عمراني استانداري و عضويت سازمان مديريت وبرنامهريزي، جهاد كشاورزي، سازمان حفاظت محيط زيست، سازمان آب منطقهاي، شركت آب و فاضلاب شهري و روستايي جهت اجراي پروژههايمقابله و پيشگيري از خشكسالي از قبيل خريد تانكر، طرحهاي كوچك تأمين آب، استخرهاي ذخيره.
آب كشاورزي، بهسازي نهرهاي آبياري، اجراي شيوههاي نوين آبياري، مرمت قنوات، حفر و تجهيز چاه، تأمين آب اضطراري شهري و روستايي،آبخيزداري، تغذيه مصنوعي، منابع طبيعي، اجراي پروژههاي مرتبط با محيط زيست، دام و طيور اختصاص مييابد.
تبصره 1 ـ ستاد خشكسالي استان مجاز است حداكثر تا پنجاه درصد از سود و كارمزد قسمتي از مطالبات بانكها از كشاورزان، دامداران، عشاير وآبزيپروران خسارت ديده را كه تمديد ميشود و به مقتضاي شرايط منطقه كه واجد شرايط ميداند، از محل اعتبار سهم استان تأمين و پرداخت نمايد.
تبصره 2 ـ خشكسالي استان مجاز است حداكثر تا پنجاه درصد سود قسمتي از تسهيلات اعطايي بانك كشاورزي را از محل اعتبار بند(الف) ماده(5) بهكشاورزان، دامداران و آبزيپروران خسارت ديده به مقتضاي شرايط منطقه كه واجد شرايط ميداند از محل اعتبار سهم استان تأمين و پرداخت نمايد.
سقف كمكهاي موضوع تبصرههاي (1) و (2) فوق الذكر حداكثر معادل ده درصد جمع اعتبارات خشكسالي سهم هر استان خواهد بود. در مورد سايربانكها در صورت پرداخت صددرصد سود تسهيلات بانكها مكلف به تمديد اصل مطالبات خود هستند.
ماده 6 ـ
اعتبارات موضوع اين آييننامه صد در صد تخصيص يافته تلقي ميگردد و حداكثر تا پايان شهريور 1380 در اختيار دستگاههاي اجرايي ذيربطقرار ميگيرد.
ماده 7 ـ
اعتبار موضوع بند(الف) ماده(5) به هزينه قطعي منظور شده و مابقي اعتبارات موضوع اين آييننامه كه از شمول قانون محاسبات عمومي وساير مقررات عمومي دولت مستثنا هستند( قانون نحوه هزينه كردن اعتباراتي كه به موجب قانون از رعايت قانون محاسبات عمومي و ساير مقرراتعمومي دولت مستثني هستند ـ مصوب 1364 ـ ) قابل مصرف ميباشد.
ماده 8 ـ
سيستم بانكي مكلف است در مناطق خسارت ديده برابر مقررات نسبت به تمديد مطالبات سررسيد شده اقدام نمايد.
ماده 9 ـ
ستاد خشكسالي استانها موظفند نسبت به ارائه گزارش عملكرد اين قانون هر سه ماه يك بار به ستاد خشكسالي كشور( وزارت كشور) اقدامنمايند.
ماده 10 ـ
مبلغ چهارصد ميليارد (400.000.000.000) ريال از رديف مواد (1)، (2) و (3) اين آيين نامه براي اجراي طرحهاي پيشگيري ازخشكسالي از قبيل تأمين ضرر و زيان خريد دام و خريد داروهاي دامي، تأمين اضطراري آب آشاميدني شهري و روستايي، جبران كسري درآمدشركتهاي آب منطقهاي در اختيار وزارت كشور قرار ميگيرد تا با نظر ستاد خشكسالي كشور توزيع و با هماهنگي سازمان مديريت و برنامهريزي كشور،پس از مبادله موافقتنامه بين دستگاههاي اجرايي به مصرف برسد.
ماده 11 ـ
وزارت كشور به عنوان مسئول ستاد خشكسالي كشور موظف است هر چهارماه يكبار گزارش پيشرفت فعاليتهاي انجام شده را به هيأتوزيران اعلام نمايد.
[امضاء]
معاون اول رييس جمهور ـ حسن حبيبي
فهرست توزيع تسهيلات موضوع بند 1 ماده دو آئين نامه اجرائي قانون پيشگيري از عوارض ناشي از خشكسالي و جبران خسارات - جدول شماره (1)
رديف |
استان |
مبلغ |
1 |
آذربايجان شرقي |
900/110 |
2 |
آذربايجان غربي |
600/115 |
3 |
اردبيل |
900/54 |
4 |
اصفهان |
000/84 |
5 |
ايلام |
200/32 |
6 |
بوشهر |
000/112 |
7 |
تهران |
000/72 |
8 |
چهار محال و بختياري |
200/72 |
9 |
خراسان |
800/289 |
10 |
خوزستان |
000/168 |
11 |
زنجان |
700/71 |
12 |
سمنان |
600/33 |
13 |
سيستان و بلوچستان |
100/248 |
14 |
فارس |
800/284 |
15 |
قزوين |
300/35 |
16 |
قم |
000/28 |
17 |
كردستان |
200/109 |
18 |
كرمان |
000/252 |
19 |
كرمانشاه |
300/80 |
20 |
كهگيلويه و بوير احمد |
600/68 |
21 |
گلستان |
200/79 |
22 |
گيلان |
100/36 |
23 |
لرستان |
600/33 |
24 |
مازندران |
100/87 |
25 |
مركزي |
000/28 |
26 |
هرمزگان |
000/140 |
27 |
همدان |
800/30 |
28 |
يزد |
000/42 |
جمع |
000/800/2 |
فهرست توزيع كمكهاي بلاعوض موضوع بند 3 ذيل ماده دو آئين نامه اجرائي قانون پيشگيري از عوارض ناشي از خشكسالي و جبران خسارات - جدول شماره (2)
رديف |
استان |
مبلغ |
1 |
آذربايجان شرقي |
900/14 |
2 |
آذربايجان غربي |
400/14 |
3 |
اردبيل |
900/6 |
4 |
اصفهان |
500/10 |
5 |
ايلام |
000/4 |
6 |
بوشهر |
000/14 |
7 |
تهران |
000/9 |
8 |
چهار محال و بختياري |
000/9 |
9 |
خراسان |
200/36 |
10 |
خوزستان |
000/21 |
11 |
زنجان |
000/9 |
12 |
سمنان |
200/4 |
13 |
سيستان و بلوچستان |
000/31 |
14 |
فارس |
600/35 |
15 |
قزوين |
400/4 |
16 |
قم |
500/3 |
17 |
كردستان |
600/13 |
18 |
كرمان |
500/31 |
19 |
كرمانشاه |
000/10 |
20 |
كهگيلويه و بوير احمد |
600/8 |
21 |
گلستان |
900/9 |
22 |
گيلان |
500/4 |
23 |
لرستان |
200/4 |
24 |
مازندران |
900/10 |
25 |
مركزي |
500/3 |
26 |
هرمزگان |
500/17 |
27 |
همدان |
900/3 |
28 |
يزد |
300/5 |
جمع |
000/350 |
فهرست توزيع اعتبارات خشكسالي موضوع بند 4 ذيل ماده دو آئين نامه اجرائي قانون پيشگيري از عوارض ناشي از خشكسالي و جبران خسارات - جدول شماره (3)
رديف |
استان |
مبلغ |
1 |
آذربايجان شرقي |
700/27 |
2 |
آذربايجان غربي |
900/28 |
3 |
اردبيل |
700/13 |
4 |
اصفهان |
000/21 |
5 |
ايلام |
100/8 |
6 |
بوشهر |
000/28 |
7 |
تهران |
000/18 |
8 |
چهار محال و بختياري |
100/18 |
9 |
خراسان |
400/72 |
10 |
خوزستان |
000/42 |
11 |
زنجان |
900/17 |
12 |
سمنان |
400/8 |
13 |
سيستان و بلوچستان |
000/62 |
14 |
فارس |
200/71 |
15 |
قزوين |
800/8 |
16 |
قم |
000/7 |
17 |
كردستان |
300/27 |
18 |
كرمان |
000/63 |
19 |
كرمانشاه |
100/20 |
20 |
كهگيلويه و بوير احمد |
200/17 |
21 |
گلستان |
800/19 |
22 |
گيلان |
000/9 |
23 |
لرستان |
400/8 |
24 |
مازندران |
800/21 |
25 |
مركزي |
000/7 |
26 |
هرمزگان |
000/35 |
27 |
همدان |
700/7 |
28 |
يزد |
500/10 |
جمع |
000/700 |