شوراي عالي اداري در هشتاد و نهمين جلسه مورخ 23/3/1380، بنا به پيشنهاد سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و به منظور زمينه سازي براي استقرار نظام مديريت كيفيت و تضمين كيفيت ارائه خدمات در دستگاه هاي دولتي (با الويت دستگاه هاي خدمات عمومي) و ارتقاي سطح رضايتمندي مراجعان و همچنين استاندارد سازي نحوه ارائه خدمات بخش عمومي تصويب نمود:
1 ـ
سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور از بين دستگاه ها يا واحدهاي اجرايي و خدماتي، بر حسب اولويت، دستگاه ها و واحدهايي را كه واجد شرايط باشند انتخاب و حداكثر ظرف مدت دو سال، با پيش بيني كليه هزينه هاي مربوط به آموزش كاركنان، طراحي، مشاوره و اجرا، اقدام به استقرار نظام مديريت كيفيت در آن دستگاه ها نمايند. ملاك هاي تشخصي اولويت ها عبارتند از:
1/1 ـ ميزان آمادگي، استقبال و توجه مديران دستگاه هاي داوطلب.
2/1 ـ اهميت و حساسيت خدمت از نظر دولت، مردم و خدمت گيرندگان و ميزان تأثير آن بر رضايتمندي مراجعان.
3/1 ـ فراگيري، شمول و تعداد مراجعان و خدمت گيرندگان.
4/1 ـ فرصت هاي بالقوه موجود براي بهبود ارائه خدمات.
تبصره 1 ـ دستگاه ها و واحدهاي ديگري كه داوطلب استقرار نظام مديريت كيفيت مي باشند، مي توانند با اعلام مراتب به سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و تأييد آن سازمان، مشمول بند يك اين مصوبه شده و در صورت واجد شرايط بودن، همزمان با واحدهاي منتخب فوق اقدام به استقرار نظام مديريت كيفيت بنمايد.
تبصره 2 ـ سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور موظف است به نحوي برنامه ريزي كند كه حداكثر ظرف مدت سه ماه از بين دستگاه هاي اجرايي واحدهاي واجد اولويت را انتخاب و استقرار نظام مديريت كيفيت را در آنها شروع نمايد.
2 ـ
سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ضمن استقرار نظام مديريت كيفيت در دستگاه هاي منتخب حداكثر ظرف مدت 2 سال، به منظور فراگير نمودن استقرار نظام مديريت كيفيت در همه دستگاه هاي خدماتي و اجرايي فعاليت هاي زير را به انجام مي رساند:
1/2) ارزيابي نتايج استقرار آزمايشي نظام مديريت كيفيت در دستگاه هاي منتخب.
2/2) بازنگري و انجام اصلاحات لازم در نظام پيشنهادي مديريت كيفيت و بومي سازي آن با رويكرد فراگير سازي.
3/2) مستند سازي تجربيات اجرايي حاصل از استقرار نظام مديريت كيفيت در دستگاه هاي خدماتي جهت بهره برداري در فراگير كردن استقرار و توسعه آن.
4/2) جمع بندي و ارائه نتايج حاصل از استقرار نظام مديريت كيفيت در دستگاه هاي منتخب به شوراي عالي اداري به منظور تصميم گيري براي فراگير كردن استقرار آن در تمام دستگاه هاي دولتي.
5/2) بررسي و انتشار فهرست و مشخصات شركت ها و مؤسسات فعال و داراي صلاحيت در زمينه مشاوره، آموزش، طراحي و استقرار سيستم و صدور گواهينامه كيفيت به منظور رفع نيازهاي آموزشي و ارائه خدمات مشاوره اي مناسب، پس از بررسي صلاحيت هاي كارشناسي، فني و اجرايي، حداكثر ظرف مدت يكسال جهت راهنمايي و بهره گيري دستگاه هاي دولتي.
6/2) تنظيم و اجراي برنامه هاي آموزشي مورد نياز براي آموزش مديران، كارشناسان و كاركنان دستگاه هاي دولتي و فراگير نمودن مديريت كيفيت در اين دستگاه ها ظرف مدت يكسال، از طريق مركز آموزش مديريت دولتي و ساير مراكز آموزشي معتبر.
3 ـ
سازمان موظف است با همكاري مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي، استانداردهاي ملي خدمات در بخش عمومي را به همراه ضوابط و مقررات اجرايي آن كه شامل نحوه نظارت، مميزي، تأييد و صدور گواهينامه استاندارد ملي كيفيت خدمات و تضمين اجراي آن باشد، تدوين و با تأييد مراجع ذيربط ابلاغ نمايد.
4 ـ
به منظور هدايت و نظارت بر استقرار نظام بومي شده مديريت كيفيت در دستگاه ها و واحدهاي خدماتي و تدوين استاندارد هاي ملي كيفيت خدمات، كميته تخصصي ـ راهبردي در سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تشكيل مي گردد. تركيب اعضاي كميته و شرح وظايف آن ظرف مدت يك ماه به تصويب ستاد برنامه ريزي تحول اداري كشور مي رسد.
5 ـ
به منظور تشويق و ترغيب دستگاه هاي دولتي براي استقرار نظام مديريت كيفيت و ارائه خدمات منطبق با استانداردهاي ملي كيفيت خدمات، اقدامات انگيزشي زير انجام خواهد شد:
1/5) هر ساله، جايزه كيفيت به دستگاه هايي كه خدمات خود را مطابق با استاندارد هاي اعلام شده ارائه مي دهند و همچنين دستگاه هايي كه بيشترين جهش را در طول سال در زمينه استقرار نظام مديريت كيفيت و رعايت استانداردها در ارائه خدمات داشته باشند اعطا مي گردد. اين جايزه، شامل امتيازات اداري و مالي كاركنان دستگاه (به صورت فردي يا گروهي)، لوح تقدير و تنديس كيفيت مي باشد كه حسب مورد با اولويت ضوابط مربوط، توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور تنظيم و به تصويب مراجع ذيصلاح نظير شوراي امور اداري و استخدامي كشور، شوراي حقوق و دستمزد، هيأت وزيران و ساير مراجع مربوط رسيده و به مرحله اجراء گذاشته مي شود.
2/5) به منظور ارزيابي اصولي و شفاف عملكرد دستگاه ها در زمينه استقرار نظام مديريت كيفيت و ارتقاي كيفيت خدمات، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ضوابط، شاخص ها و معيارهاي ارزيابي و اعطاي جوايز كيفيت را ظرف يكسال تدوين و ابلاغ مي نمايد.
6 ـ
به منظور استفاده از توانايي و تجربه صاحب نظران بخش غير دولتي و متخصص حقوقي و حقيقي در زمينه استقرار نظام مديريت و بهبود كيفيت خدمات دولتي و جلب مشاركت بيشتر بخش غير دولتي در اين زمينه، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور سازو كارهاي لازم جهت حمايت از مشاوران مديريت كيفيت را ظرف يكسال تدوين و پس از تصويب مراجع ذيصلاح ابلاغ مي نمايد.
7 ـ
بودجه مورد نياز جهت اجراء و نظارت بر اجراي اين مصوبه و نحوه فراگير كردن استقرار نظام مديريت كيفيت در دستگاه هاي دولتي، در چهارچوب مقررات مربوطه و استاندارد هاي ملي كيفيت خدمات، عنداللزوم هر ساله توسط سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در قانون بودجه سالانه تحت عنوان اعتبارات «بهبود كيفيت ارائه خدمات دستگاه هاي دولتي» و يا ساير عناوين پيش بيني مي گردد.
8 ـ
مسئوليت اجراي اين مصوبه با همكاري دستگاه هاي ذيربط به عهده سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور مي باشد و دبير خانه شوراي عالي اداري گزارش پيشرفت اجراي مصوبه را به صورت دوره اي به شوراي عالي اداري ارائه خواهد كرد.
[امضاء]
معاون رئيس جمهور و دبير شوراي عالي اداري ـ محمد رضا عارف