شورايعالي اداري در هشتاد و دومين جلسه مورخ 15/2/1378 بنا به پيشنهاد مشترک معاونت حقوقي و امور مجلس رياست جمهوري، سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور اداري و استخدامي و وزارت کشور و به منظور اصلاح ساختار و ايجاد هماهنگي در فعاليت دستگاههاي اجرايي و ارتقاء کارآيي و بهبود روشهاي مربوط به مبارزه با تکدي و جمعآوري، شناسايي و تعيين وضعيت افراد بيسرپرست، گمشده، متواري، در راه مانده و موارد مشابه و همچنين تنظيم وظايف دستگاههاي عمومي و دولتي در اين امور تصويب نمود:
ماده 1 –
تعاريف و اصطلاحات بهکار رفته در اين مصوبه به قرار زير است:
الف – مجتمع اردوگاهي: محلي است که زير نظر فرمانداري در شهرهاي بزرگ تشکيل ميشود و مسئولييت نگاهداري موقت، شناسايي وضعيت، گروهبندي و تعيين تکليف افراد موضوع اين مصوبه را بهعهده دارد.
ب – افراد مشمول مصوبه، عبارتند از افراد معلول و ناتوان (اعم از جسمي و ذهني) بيسرپرست، مجهولالهويه، در راه مانده، گمشده، متواري، افراد نيازمند غير حرفهاي، متکديان و ولگردان حرفهاي.
ج – شهرهاي بزرگ: شهرهايي که مطابق آخرين سرشماري مرکز آمار ايران بيش از پانصد هزار نفر جمعيت داشته باشد.
تبصره – شهرهايي که طبق سرشماري ياد شده بين 200 تا 500 هزار نفر جمعيت دارند، با نظر استاندار و حسب شرايط محلي مشمول اين تعريف خواهند بود.
ماده 2 -
در هر يك از شهرهاي بزرگ، نسبت به ايجاد مجتمع اردوگاهي اقدام خواهد شد، و سازمانهاي مسؤول (دادگستري استان، نيروي انتظامي، سازمان بهزيستي، کميته امداد امام خميني (ره)، اداره کار و امور اجتماعي و شهرداري) نماينده تامالاختيار خود را به مجتمعهاي مزبور براي انجام وظايف دستگاه متبوع معرفي خواهند کرد.
تبصره – تامين محل و امکانات و تجهيزات اوليه مورد نياز اردوگاه از طريق شهرداري صورت خواهد گرفت و در صورت ضرورت به تشخيص استاندار، از ساير امکانات و اعتبارات استان نيز استفاده خواهد شد. اعتبارات مورد نياز مجتمعهاي اردوگاهي از محل بودجه عمومي و کمکهاي مردمي تامين خواهد شد.
ماده 3 –
شهرداري موظف است نسبت به شناسايي و جمعآوري و تحويل ا فراد موضوع اين مصوبه به مجتمع اردوگاهي اقدام نمايد. نييروي انتظامي در اين مورد همکاري لازم را با شهرداري به عمل خواهد آورد.
ماده 4 –
مسؤول مجتمع اردوگاهي توسط فرماندار تعيين ميشود. مجتمع اردوگاهي مکلف است پس از تحويل گرفتن افراد موضوع اين مصوبه، نسبت به نگهداري موقت، شناسايي وضعيت و طبقهبندي آنها در يکي از گروههاي زير اقدام نمايد:
الف – افراد متهم به ارتکاب جرم، اعم از متکديان و ولگردان حرفهاي.
ب – افراد بيسرپرست و مجهولالهويه.
ج – افراد گمشده، در راه مانده و متواري.
د – افراد معلول و ناتوان (اعم از جسمي و ذهني).
هـ – افراد نيازمند غير حرفهاي.
ماده 5 –
چنانچه صدور قراريا راي قضايي براي هر يک از افراد موضوع اين مصوبه ضرورت داشته باشد، مسؤوليت امر بر عهده دادگستري استان (دادگاه) است. دادگستري استان ميتواند نسبت به تعيين قاضي مستقر در مجتمع اردوگاهي بهمنظور تسريع در رسيدگي اقدام نمايد.
ماده 6 –
سازمان بهزيستي موظف است افراد بيسرپرست، ناتوان و معلول و سالمندان نيازمند را تحويل بگيرد و در اماکن مناسب نگهداري نمايد و تحت آموزش قرار دهد. همچنين پوششهاي حمايتي لازم را تا ايجاد شرايط و زمينه مناسب براي بازگشت آنان به زندگي عادي ايجاد نمايد.
ماده 7 –
کميته امداد خميني (ره) موظف است ضمن هماهنگي با مسؤول مجتمع اردوگاهي، پوشش حمايتي و هدايتي لازم را براي افراد نيازمند، گمشده، متواري و درمانده برقرار کند و شرايط و زمينه بازگشت آنان به زندگي عادي را فراهم نمايد.
ماده 8 –
وزارت کار و امور اجتماعي موظف است افراد مستعد و داراي توان کار موضوع اين مصوبه را که از طرف مجتمع اردوگاهي و يا کميته امداد امام (ره)، بهزيستي و سازمان زندانها و اقدامات تاميني و تربيتي معرفي ميگردند، بهطور رايگان تحت پوشش آموزشهاي فني و حرفهاي مناسب قرار دهد و جهت تامين اشتغال متکدياني که دورههاي مربوط را طي نمودهاند، برنامهريزيهاي اجرايي لازم را از طريق مراکز کاريابي و صندوق فرصتهاي شغلي به عمل آورد.
ماده 9 –
افراد موضوع اين مصوبه در صورتي که پس از انجام اقدامات پيشبيني شده در موارد (6 و 7 و 8) به تکدي بپردازند، پس از جمعآوري به عنوان متهم جهت تعيين تکليف در اختيار مراجع قضائي قرار خواهند گرفت.
ماده 10 –
وزارت کشور موظف است نظام آماري متمرکز ثبت و دستيابي به هنگام به سوابق متکديان را ايجاد و تصدي نمايد. نيروي انتظامي و ديگر دستگاههاي مسؤول موظفند اطلاعات مورد نياز وزارت کشور را بر اساس ضوابطي که آن وزارتخانه ابلاغ مينمايد، در اختيار وزارت کشور قرار دهند.
ماده 11 –
سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران موظف است به منظور توجيه و آشنايي جامعه با تبعات مختلف تکدي و جلب مشارکت مردم در مبارزه با اين پديده و نيز معرفي تجربههاي موفق مردمي، برنامهريزي و اقدامات لازم را براي تامين اعتبارات مورد نياز اجراي طرح، اقدام لازم به عمل آورد.
ماده 12 –
سازمان برنامه و بودجه موظف است براي تامين اعتبارات مورد نياز اجراي طرح، اقدام لازم به عمل آورد.
ماده 13 –
بهمنظور پيگيري، ايجاد هماهنگي و نظارت بر اجراي اين مصوبه، ستادي در هر استان با مسؤوليت معاون سياسي – امنيتي استاندار و عضويت فرماندار شهرستان محل استقرار مجتمع، رئيس سازمان برنامه و بودجه، شهردار مرکز استان، مدير کل کار و امور اجتماعي، رئيس مرکز صدا و سيما، فرمانده نيروي انتظامي منطقه، مدير کل بهزيستي، سرپرست کميته امداد امام خميني (ره) و رئيس دادگستري استان تشکيل ميگردد. تصميمات ستاد بعد از تاييد استاندار براي دستگاههاي اجرايي مربوط لازمالاجراست.
تبصره – ستاد، فعاليت موسسات خيريه و کمکهاي مردمي را با محوريت کميته امداد امام خميني (ره) و سازمان بهزيستي، به منظور عدم پرداخت مستقيم به متکديان، سازماندهي نموده، در راستاي پيشگيري از اين ناهنجاري اجتماعي اقدامات تبليغي و ارشادي لازم را برنامهريزي خواهد نمود.
ماده 14 –
وظايف دستگاهها در مبارزه با تکدي و رسيدگي به افراد موضوع اين مصوبه، در ساير شهرها به ترتيبي است که در اين مصوبه تعيين شده است و صرفا انجام وظايف مقرر در مورد مجتمع اردوگاهي به عهده مجتمع نزديکترين شهر بزرگ استان است.
ماده 15 –
وزارت کشور مسؤول اجراي اين مصوبه است و گزارشهاي لازم را در دورههاي زماني شش ماهه به هيات وزيران و دبيرخانه شورايعالي اداري ارائه خواهد نمود.
[امضاء]
معاون رئيس جمهور و دبير شورايعالي اداري – محمد باقريان