ماده 37 ـ
شروع به طي مراحل گزينش در ورود به خدمت منوط به اعلام كتبي واحد كارگزيني يا عناوين مشابه اداري دستگاه ميباشد.
ماده 38 ـ
آراء و نظرات هيات و هسته تنها براي احراز صلاحيت شغلي داوطلبان در محدوده قانون گزينش مناط اعتبار است.
ماده 39 ـ
در صورتي كه داوطلب كليه مراحل گزينشي را قبلا طي كرده باشد (اخذ نظر موافق)، بهنگام تمديد قرارداد يا تبديل وضع استخدامي وموارد انتقال يا ماموريت به دستگاههاي ديگر و همچنين بورسيههاي داخل و خارج كشور، فاصله زماني آخرين بررسي تا زمان طرح موضوع در هيات ياهسته براي احراز حال فعلي وي با رعايت ضوابط عمومي يا انتخاب اصلح ملاك عمل در گزينش خواهد بود. در موارد استثناء طبق نظر هيات و ياهيات عالي عمل خواهد شد.
تبصره ـ هر گونه استفاده از كاركنان شركتهايي كه جهت انجام امور خدماتي طرف قرارداد دستگاههاي اجرايي ميباشند در مشاغل اداري وكارشناسي، آموزشي و حساس منوط به تاييد گزينش خواهد بود. نحوه بررسي گزينش در مورد اينگونه نيروها بر اساس دستورالعملي خواهد بود كهتوسط هيات عالي تنظيم و ابلاغ ميگردد.
ماده 40 ـ
تاريخ دريافت ليستهاي درخواستي و مورد نياز هيات و هسته و مدارك شناسايي متقاضيان از كليه مراجع و واحدهاي مسئول مقرر درماده (2) قانون گزينش اعم از سازمان سنجش و ساير مراجع برگزار كننده آزمونهاي علمي، استخدامي و كارگزينيها، ملاك شروع امر گزينش موضوعزمان مقرر در ماده 16 "قانون گزينش" ميباشند.
تبصره ـ مراجع مقرر در اين ماده موظفند هماهنگيهاي لازم را به منظور زمانبندي انجام امر گزينش با هيات يا هسته معمول دارند.
ماده 41 ـ
نحوه طبقهبندي اسناد و پروندههاي گزينشي، نگهداري و نقل و انتقال آنها و چگونگي انجام مكاتبات طبقهبندي شده در هياتها وهستهها و همچنين احصاء مشاغل حساس (علاوه بر موارد مذكور در تبصره (2) ماده (4) اين آئيننامه) حسب ضوابطي خواهد بود كه توسط هياتعالي و با همكاري "سازمان" و وزارت اطلاعات تهيه و ابلاغ ميگردد.
ماده 42 ـ
بكارگيري مستخدمين رسمي و ثابت كه رابطه استخدامي آنان به هر علت قطع شده باشد مستلزم طي مراحل گزينش خواهد بود.
ماده 43 ـ
كليه اطلاعات به دست آمده در مراحل مختلف گزينش به صورت محرمانه در پرونده گزينش داوطلبان ثبت و ضبط ميگردد، و افشايآن مجاز نميباشد و با متخلفين طبق مقررات مربوطه برخورد خواهد شد.
تبصره ـ در صورت درخواست داوطلبان، موارد به صورت كلي، محرمانه و كتبي به وي اعلام شود.
ماده 44 ـ
ارزشيابي سالانه مسئول و معاونين دبيرخانه هيات و اعضاي هستههاي گزينش كشور توسط هيات و ساير كاركنان دبيرخانه توسطمسئول دبيرخانه با رعايت سلسله مراتب مربوطه و طبق ضوابط حاكم بر ارزشيابي كاركنان دولت، صورت خواهد گرفت.
تبصره ـ ارزشيابي ساير كاركنان هسته گزينش طبق ضوابط مزبور بر اساس دستورالعملي خواهد بود كه به تاييد سازمان خواهد رسيد.
ماده 45 ـ
فرايند بررسي نياز و صدور مجوز استخدام و برگزاري آزمون عمومي، آزمون علمي و گزينش از يكديگر منفك بوده و دستگاه حسبقوانين و مقررات موضوعه وظايف خود را انجام داده و هماهنگي لازم با هيات يا هسته (در غير موارد بررسي نياز و صدور مجوز) را طبق دستورالعملصادره از هيات عالي بعمل خواهد آورد.
ماده 46 ـ
ملاك زمان مقرر در ماده (14) قانون براي رسيدگي به شكايات داوطلبان يكي از زمانهاي ذيل خواهد بود:
الف ـ آگهي در جرايد كثيرالانتشار (حداقل يكبار) براي پذيرفتهشدگان علمي و نهايي توسط مراجع برگزار كننده آزمون (با شرط اعلام قبلي زماننتيجه به كليه داوطلبان)
ب ـ دريافت كارنامه مبني بر عدم پذيرش داوطلب از مراجع برگزار كننده آزمون و همچنين دريافت حكم توسط شخص متقاضي از طريق پستسفارشي.
ج ـ تاريخ ابلاغ حكم توسط اداره كارگزيني يا عناوين مشابه در دستگاه (طبق تبصره (1) ماده (90) آئين دادرسي مدني).
د ـ تاريخ ابلاغ راي توسط هيات يا هسته به فرد ذينفع
تبصره ـ كليه مراجع برگزار كننده آزمون، بخشهاي اداري ذيربط، هيات و هستهها مكلفند حسب يكي از موارد فوق نسبت به مطلع نمودنداوطلبان اقدام و از اصول آن اطمينان حاصل نمايند.
ماده 47 ـ
در مواردي كه تبديل وضع استخدامي مستخدم رسمي آزمايشي بر اساس نظر گزينش ذيربط به استخدام رسمي قطعي ميسر نميگرددادامه اشتغال وي به صورت پيماني يا قراردادي در صورت تاييد گزينش و نياز دستگاه مربوط مجاز خواهد بود.
تبصره ـ تبديل وضع افراد موضوع ماده فوق از قراردادي يا پيماني به رسمي آزمايشي پس از اعلام نظر گزينش بلامانع خواهد بود.
ماده 48 ـ
مؤسسات خارج از شمول قانون گزينش و قانون تسري بدون اخذ مجوز رسمي از هيات عالي و رعايت كليه قوانين و مقررات مربوط بهگزينش نميتوانند از نام هيات يا هسته استفاده نمايند.
ماده 49 ـ
هر گونه به كارگيري افراد غير واجد شرايط مقرر در ماده (13) قانون گزينش و موارد مندرج در اين آئيننامه توسط دستگاه، نهاد، هيات وهسته در امر گزينش كشور مطلقا ممنوع است و در صورت بكارگيري، هيات عالي رأسا نسبت به عزل آنها و تعيين جانشين اقدام مينمايد.
ماده 50 ـ
هياتها موظفند نسبت به استعلام از سوابق سياسي (تبصره 3 ماده 2) مشمولين ماده (2) قانون گزينش از وزارت اطلاعات و ساير مراجعذيربط حسب مورد اقدام نمايند و وزارت اطلاعات و ساير مراجع مقرر در ماده (17) قانون گزينش نيز موظفند حداكثر ظرف مدت دو ماه در خصوصموارد درخواستي، كتبا به همراه مدارك (در حد مقدور) اعلام نظر نمايند در غير اين صورت هيات يا هسته ميتوانند اقدام نمايند. بديهي است درصورت دريافت نظر مراجع مذكور تا قبل از انقضاي مدت خدمت آزمايشي، مراتب توسط هيات يا هسته ترتيب اثر داده خواهد شد.
تبصره 1 ـ در مواردي كه نظر مراجع فوقالذكر پس از انقضاي مدت خدمت آزمايشي واصل گردد و حكم قطعي رسمي صادر شده باشد، موردجهت رسيدگي به هياتهاي رسيدگي به تخلفات اداري دستگاه ذيربط ابلاغ ميگردد.
تبصره 2 ـ مكاتبه با وزارت اطلاعات از طريق هيات و ساير مراجع مقرر توسط هسته نيز ميتواند انجام گيرد.
ماده 51 ـ
عدم پذيرش در گزينش و در يك مقطع زماني و يا يك آزمون، مانع از شركت در آزمونهاي بعدي و انجام گزينش مجدد نخواهد بود.
ماده 52 ـ
دبير هيات و مدير هسته با هماهنگي بالاترين مقام دستگاه ذيربط حسب مورد در جلسات شوراي معاونين و يا مديران شركت خواهندكرد.