ماده 41 ـ
به منظور تأمين مشاركت هر چه وسيعتر مهندسان در انتظام امور حرفهاي خود و تحقق اهداف قانون در سطح كشور سازماني تحت عنوان "سازماننظام مهندسي ساختمان" تشكيل ميشود.
اركان سازمان متشكل است از "نظام مهندسي استان"، "هيأت عمومي"، "شوراي مركزي"، "رييس سازمان" و "شوراي انتظامي نظام مهندسي".
ماده 42 ـ
سازمان و نظام مهندسي استانها داراي شخصيت حقوقي مستقل و غير انتفاعي بوده و تابع قوانين و مقررات عمومي حاكم بر مؤسسات غير انتفاعيميباشند.
ماده 43 ـ
براي تشكيل نظام مهندسي استان وجود حداقل 50) داوطلب عضويت از بين مهندسان مقيم حوزه آن استان كه واجد شرايط مقر در ماده 6) قانون وتبصرههاي آن باشند، ضروري است.
تبصره ـ عضويت اشخاص حقوقي شاغل به كار مهندسي در رشتههاي اصلي و اشخاص حقيقي در رشتههاي مرتبط در نظام مهندسي استان بلامانع است وليدر مجامع عمومي فقط اشخاص حقيقي عضو، حق دارند.
ماده 44 ـ
عضويت در نظام مهندسي استان مستلزم احراز شرايط و انجام ترتيبات زير است-
الف ـ دارا بودن مدرك كارشناسي يا بالاتر در يكي از رشتههاي اصلي يا رشتههاي مرتبط.
ب ـ متولد آن استان بوده و يا حداقل شش ماه ممتد قبل از تسليم درخواست عضويت، در حوزه استان مقيم باشد، به طوري كه فعاليت حرفهاي وي در آن استانمتمركز بوده و اقامت غالب وي در آن استان باشد.
پ ـ نداشتن محكوميت قطعي به محروميت از اشتغال به كار در هنگام تقاضاي عضويت.
ت ـ دادن تعهد نسبت به انجام وظايف كه از طريق نظام مهندسي استان يا شوراي مركزي تصويب و ابلاغ شده يا ميشود، در چهارچوب اهداف قانون وآييننامه اجرايي آن.
ث ـ پرداخت وروديه و حق عضويت سالانه طبق تعرفههاي مصوب مربوط.
ج ـ تنظيم و تسليم تقاضاي عضويت، طبق فرم مخصوصي كه در اختيار متقاضيان عضويت قرار خواهد گرفت، همراه با مدارك مقرر در فرم مذكور.
ماده 45 ـ
متقاضي عضويت در نظام مهندسي استان تقاضاي خود را به دبيرخانه نظام مهندسي استان تسليم خواهد نمود. مرجع مذكور مكلف است حداكثرظرف 15) روز به تقاضاي واصل شده رسيدگي نمايد و در صورتي كه متقاضي را واجد كليه شرايط تشخيص دهد، نسبت به صدور و تسليم كارت عضويت اواقدام و چنانچه تقاضا را ناقص و يا متقاضي را فاقد شوراي كافي تشخيص دهد، نظر خود را در مورد نقص يا رد تقاضا به طور صريح و كتبي به متقاضي ابلاغنمايد.
ماده 46 ـ
كساني كه به عضويت ناظم مهندسي استان پذيرفته ميشوند، در موارد زير عضويت آنها قطع ميشود و در هر زمان عللي كه موجب قطع عضويتشده است بر طرف شود بنا به تقاضاي متقاضي، عضويت تجديد و ادامه خواهد يافت:
الف ـ نقل مكان به استان ديگر.
ب ـ استعفا از عضويت نظام مهندس استان.
پ ـ سلب هر يك از شرايط عضويت موضوع ماده 44) اين آييننامه.
ت ـ اخراج از سازمان به دليل تكرار تخلف.
تبصره ـ قطع عضويت در نظام مهندسي استان موجب قطع عضويت در كليه نهادهاي وابسته به آن نيز خواهد بود، ولي برقراري مجدد عضويت، لزوماً موجببرقراري مجدد عضويت در نهادهاي مذكور نخواهد شد و مستلزم تجديد انتخاب يا صدور حكم مجدد خواهد بود.
ماده 47 ـ
شخص حقيقي يا حقوقي نميتواند در آن واحد، عضويت بيش از يك نظام مهندسي استان را دارا باشد و در مواقعي كه اقامتگاه شخص از يك استانبه استان ديگر تغيير ميكند، كارت عضويت سازمان نظام مهندسي جديد پس از موافقت نظام مهندسي استان و تحقق شش ماه اقامت در استان جديد صادر وكارت عضويت قبلي باطل شده و همراه با مدارك مربوط به نظام مهندسي استان محل صدور آن فرستاده ميشود. در فاصله شش ماه مذكور كارت عضويت نظاممهندسي استان قبلي به اعتبار خود باقي است. همچنين نظام مهندسي استان قبلي موظف است حسب درخواست نظام مهندسي استان جديد رونوشتي ازپروانه و و سوابق عضو انتقالي براي نظام مهندسي استان جديد ارسال دارد.
ماده 48 ـ
در استانهايي كه به واسطه كافي نبودن تعداد مهندسان واجد شرايط، نظام مهندسي استان تشكيل نشده است، مهندسان حوزه آن استان ميتوانند بهعضويت نظام مهندسي استان مجاور كه توسط وزير مسكن و شهرسازي تعيين ميشود، پذيرفته شوند. در اين قبيل موارد، وظايف مربوط به استان مذكور نيزتوسط نظام مهندسي استان مجاور كه به شرح فوق تعيين شده است انجام خواهد شد. هر گاه تعداد اين افراد به حد نصاب رسيد سازمان مسكن و شهرسازيمربوط اقدام به برگزاري اولين دوره انتخابات و تشكيل نظام مهندسي استان خواهد كرد.
ماده 49 ـ
به منظور تشكيل سازمان در استانها وفق قانون اولين دوره برگزاري انتخابات در استانها به وسيله وزارت مسكن و راهسازي با همكاري سازمانهايموجود نظام مهندسي ساختمان در استان انجام ميگيرد و پس از تشكيل نظام مهندسي استان طبق قانون، كليه امكانات، اموال، دارايي و تعهدات سازمان موجودبه نظام مهندسي استان با نمايندگي هيأت مديره قانوني آن و با حضور نماينده وزارت مذكور منتقل و تحويل ميشود.
ماده 50 ـ
عضويت در نظام مهندسي استان داراي امتيازاتي به شرح زير ميباشد-
الف ـ دريافت پروانه اشتغال به كار مهندسي با رعايت ساير شرايط.
ب ـ شركت در انتخابات هيأت مديره، اعم از انتخاب نمودن يا انتخاب شدن.
پ ـ امكان انتخاب شدن به عضويت هيأت عمومي و شوراي مركزي و ساير مجامع و كميسيونها و هيأتهاي وابسته به نظام مهندسي استان.
ت ـ استفاده از تسهيلات و خدماتي كه نظام مهندسي استان بنا به وظايف و هدفهاي خود در اختيار اعضا قرار ميدهد، از جمله حفظ حقوق و شئون و حيثيتحرفهاي اعضاي نظام مهندسي استان و دفاع در مقابل تعرض به آنها از طريق ارايه خدمات مشاوره حقوقي، مالي، فني و غيره.
ث ـ استفاده از پايگاههاي علمي، فني، آموزشي و انتشاراتي به منظور بالا بردن دانش فني اعضا.
ج ـ استفاده از تسهيلات قانوني، كه براي دارندگان پروانه اشتغال فراهم ميشود.
چ ـ استفاده از ارجاع خدمات كارشناسي موضوع ماده 27) قانون.
ح ـ استفاده از خدمات مالياتي.
ماده 51 ـ
اركان نظام مهندسي استان به شرح زير تعيين ميشود-
الف ـ مجمع عمومي.
ب ـ هيأت مديره.
ج ـ بازرسان.
د ـ شوراي انتظامي استان.
محل استقرار دايم آن در مركز استان است و ميتواند در ساير شهرها و همچنين مناطق مختلف شهرهاي بزرگ استان دفاتر نمايندگي داير و انجام تمام يا بخشياز وظايف مستمر خود را در حوزه مربوط به آن دفاتر محول نمايد.
الف ـ مجمع عمومي
ماده 52 ـ
مجمع عمومي نظام مهندسي استان از اجتماع تمامي اشخاص حقيقي عضو نظام مهندس استان داراي مدارك تحصيلي در رشتههاي اصلي يارشتههاي مرتبط و كارت عضويت معتبر كه اصالتاً يا وكالتاً حق رأي دارند تشكيل ميشود.
تبصره 1 ـ اعضايي كه حق رأي خود را تفويض ميكنند، بايد كارت عضويت خود را نيز ضميمه برگه اعطاي نمايندگي نمايند و نميتوانند جداگانه در رأيگيريشركت كنند.
تبصره 2 ـ در استانهايي كه هنوز سازمان نظام مهندسي ساختمان به موجب قانون آزمايش تشكل نشده باشد، به منظور برگزاري اولين دوره انتخابات، سازمانمسكن و شهرسازي استان، كارت عضويت موقت با حداكثر مدت اعتبار يك سال صادر خواهد كرد.
ماده 53 ـ
جلسات مجمع عمومي به طور عادي سالي يك بار و به طور فوقالعاده به تعداد دفعاتي كه در اجلاس بعدي مجمع عمومي تعيين ميشود، به دعوت"هيأت مديره" تشكيل ميشود.
تبصره 1 ـ در مواردي كه وزارت مسكن و شهرسازي يا بازرس بازرسان) يا حداقل بيست درصد 20%) اعضاي نظام مهندسي استان تشكيل مجمع عمومي رادرخواست نمايند هيأت مديره موظف است، مجمع عمومي را دعوت به تشكيل نمايد.
تبصره 2 ـ هيأت مديره ملزم به دعوت از نماينده وزير مسكن و شهرسازي جهت شركت در جلسات مجمع عمومي است و جلسات ياد شده با رعايت سايرشرايط، مشروط به انجام دعوت مذكور رسميت خواهد يافت.
تبصره 3 ـ نمايندگان اشخاص حقوقي عضو نظام مهندس استان ميتوانند به عنوان ناظر در جلسات مجمع عمومي حضور يابند.
ماده 54 ـ
دعوت به تشكيل جلسات مجمع عمومي بايد حداقل 20) روز قبل از تشكيل جلسه از طريق دو نوبت آگهي در روزنامه كثيرالانتشار و در صورتلزوم از طريق دعوتنامه و يا به وسيله رسانههاي گروهي و جمعي ديگر به اطلاع اعضا برسد، در آگهي و يا دعوتنامه و يا اطلاعيههاي مزبور بايد روز و ساعت ومحل تشكيل و دستور جلسه قيد شود.
ماده 55 ـ
جلسات مجمع عمومي با حصول اكثريت مطلق اعضا اعم از اينكه شخصاً حضور يافته و يا به عضو ديگري نمايندگي داده باشند، رسميت خواهديافت و تصميمات آن با اكثريت نصف به علاوه آراي حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.
تبصره ـ در مجامع عمومي كه دستور كار جلسه، انتخاب اعضاي هيأت مديره ميباشد، اجتماعي در محل واحد و احراز حد نصاب فوقالذكر ضروري نيست وانتخابات از طريق مراجعه مستقيم اعضاي مجمع عمومي به صندوقهاي رأيگيري با رأي مخفي و با رعايت مواد آتي انجام ميشود و در اين مورد هر عضو فقطحق يك داشته و مجاز به دادن رأي به نمايندگي غير نميباشد.
ماده 56 ـ
مجمع عمومي توسط هيأت رئيسهاي مركب از رييس، يك منشي و دو نار اداره ميشود.
رياست مجمع عمومي با رييس هيأت مديره خواهد بود. مگر در مواردي كه انتخاب بعضي يا كليه اعضاي هيأت مديره جزو دستور جلسه مجمع باشد كه در اينصورت رييس نيز مانند منشي و دو نفر ناظر از بين اعضاي حاضر در مجمع عمومي به اكثريت نسبي انتخاب خواهند شد. از مذاكرات و تصميمات مجمععمومي صورتجلسهاي توسط منشي تدوين و پس از امضاي هيأت رييس مجمع عمومي يك نسخه آن به دبيرخانه نظام مهندسي استان و يك نسخه به سازمانمسكن و شهرسازي استان ارسال ميشود.
ماده 57 ـ
وظايف و اختيارات مجمع عمومي اعم از اينكه به طور عادي يا فوقالعاده تشكيل شهد باشد به شرح زير است:
الف ـ انتخاب اعضاي هيأت مديره.
ب ـ انتخاب بازرس يا بازرسان اصلي و عليالبدل.
پ ـ شنيدن گزارش عملكرد سالانه هيأت مديره و اعلام نظر نسبت به آن.
ت ـ بررسي و تصويب ترازنامه سالانه نظام مهندسي استان و بودجه پيشنهادي هيأت مديره.
ث ـ تعيين و تصويب وروديه و حق عضويت سالانه اعضا و ساير منابع درآمد براي نظام مهندسي استان بر اساس پيشنهاد هيأت مديره.
ج ـ اتخاذ تصميم در مورد پرداخت حقالزحمه اعضاي هيأت مديره، بازرسان و اعضاي شوراي انتظامي استان.
چ ـ تعيين روزنامه كثيرالانتشار براي اطلاعيههاي نظام مهندسي استان.
ح ـ شنيدن گزارش فعاليتهاي حرفهاي، علمي و فرهنگي و تصويب پيشنهادات مربوط به آن.
خ ـ تقدير و تشويق و اعطاي جوايز به فعاليتهاي ارزنده انجام شده در سطح استان توسط اعضاي و مؤسسات و نظاير آن.
د ـ بررسي و نظرخواهي در مورد موضوعات حرفهاي و مهندسي.
ذ ـ تعيين حداكثر دفعاتي كه نياز به تشكيل مجمع عمومي عادي به طور فوقالعاده در طول هر سل خواهد بود در اولين جلسه مجمع عمومي عادي سالانه.
ر ـ بررسي و اتخاذ تصميم نسبت به ساير اموري كه طبق قوانين و آييننامههاي مربوط به عهده نظام مهندسي استان در صلاحيت مجمع عمومي ميباشد.
ب ـ هيأت مديره
ماده 58 ـ
هر يك از نظام مهندسي استانها داراي هيأت مديرهاي خواهد بود كه از بين اعضاي داوطلب در رشتههاي اصلي براي يك دوره سه ساله انتخابخواهد شد و انتخاب مجدد اعضاي هيأت مديره بلامانع است.
ماده 59 ـ
داوطلبان عضويت در هيأت مديره نظام مهندسي استانها علاوه بر دارا بودن شرايط مندرج در ماده 11) قانون بايد داراي پروانه اشتغال پايه 2)مهندسي يا بالاتر باشند و از 5) سال قبل از تاريخ اعلام داوطلبي فاقد محكوميت انتظامي از درجه 3) يا بالاتر باشند.
ماده 60 ـ
تعداد اعضاي اصلي هيأت مديره متناسب با تعداد اعضاي نظام مهندسي استان ميباشد كه به شرح زير تعيين ميشود:
از 50) تا 300) عضو تعداد اعضاي اصلي هيأت مديره 5) تا 7) نفر
از 301) تا 1000) عضو تعداد اعضاي اصلي هيأت مديره 9) نفر
از 1001) تا 2500) عضو تعداد اعضاي اصلي هيأت مديره 13) نفر
از 2501) تا 5000) عضو تعداد اعضاي اصلي هيأت مديره 17) نفر
از 5001) تا 10000) عضو تعداد اعضاي اصلي هيأت مديره 21) نفر
از 10001) و بيشتر تعداد اعضاي اصلي هيأت مديره 25) نفر
هيأت مديره در هر يك از رشتههاي اصلي يك عضو عليالبدل خواهد داشت.
ماده 61 ـ
تعداد اعضای نظام مهندسی استان |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
50تا 300نفر |
301تا1000نفر |
1001تا2500نفر |
2501تا5000نفر |
5001تا10000 |
10001به بالا |
نفر |
تعداد اعضای هیأت مدیره |
5تا7عضو |
9عضو |
13عضو |
17عضو |
21عضو |
25عضو |
|
رشته ها |
حداقل عضو |
اعضای گروه |
حداقل عضو |
اعضای عضو |
حداقل عضو |
اعضای گروه |
حداقل عضو |
اعضای گروه |
حداقل عضو |
اعضای گروه |
حداقل عضو |
اعضای گروه |
|
گروه عمران |
عمران |
1 |
3 |
1 |
4 |
1 |
6 |
1 |
8 |
1 |
10 |
1 |
12 |
|
نقشه برداری |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
1 |
|
1 |
1 |
|
1 |
1 |
1 |
|
ترافیک |
1 |
2 |
گروه تأسیسات |
برق |
1 |
2 |
1 |
2 |
1 |
3 |
1 |
4 |
1 |
5 |
1 |
6 |
مکانیک |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|
گروه معماری و شهر سازی |
معماری |
1 |
2 |
1 |
3 |
1 |
4 |
1 |
5 |
1 |
6 |
1 |
7 |
|
|
3 |
تبصره 1 ـ در تمامي موارد اعضاي هر يك از رشتههاي اصلي يا مجموع اعضاي هر گروه بايد حداقل مشتمل بر 7) نفر باشد تا حسب مورد، نماينده آن رشته ياگروه بتواند يك عضو اصلي در هيأت مديره داشته باشد. تبصره 2 ـ در صورتي كه در ستون اول از هر يك از رشتههاي اصلي داوطلب واجد شرايط وجود نداشته باشد، حداقل اعضاي هيأت مديره 5) عضو خواهدبود. تبصره 3 ـ چنانچه در گواهي به تعداد كافي از رشتهاي داوطلب واجد شرايط وجود نداشته باشد از ساير رشتههاي آن گروه به تعداد مورد نياز از حائزين بالاترينآرا انتخاب خواهند شد و اگر در هيچ يك از رشتههاي يك گروه داوطلب واجد شرايط و حد نصاب لازم موجود نداشته باشد، جهت تأمين باقيمانده اعضايهيأت مديره از رشته و گروههاي ديگر بدون توجه به رشته و به ترتيب حائزين اكثريت آرا انتخاب خواهند شد.
ماده 62 ـ
براي انجام انتخابات هيأت مديره، هيأت اجرايي انتخابات مركب از 3) تا 7) نفر و بيش از آن 7) نفر خواهد بود. هيأت مذكور با نظارت مسكن وشهرسازي به عنوان دستگاه نظارت وظيفه برگزاري انتخابات را بر عهده خواهد داشت.
به منظور تعيين اعضاي هيأت اجرايي انتخابات، سازمان مسكن و شهرسازي استان، به تعداد 2) برابر مورد نياز از اعضاي نظام مهندسي استان را انتخابمينمايد و آنها از بين خود نصف اعضا را با اكثريت آرا به عنوان اجرايي انتخابات تعيين و به سازمان مسكن و شهرسازي استان اعلام مينمايند. هيأت اجراييانتخابات بايد چهار ماه قبل از اتمام هر دوره هيأت مديره انتخاب و تشكيل شود.
تبصره ـ وزارت مسكن و شهرسازي ميتواند در اولين دوره انتخابات، هيأت اجرايي انتخابات را رأساً از بين اعضاي نظام مهندسي استان انتخاب نمايد.
ماده 63 ـ
اعضاي هيأت اجرايي انتخابات در اولين جلسه، از بين خود يك رييس، يك نايب رييس و يك منشي انتخاب خواهند كرد و جلسات آن با حضور دوسوم اعضا رسميت يافته و تصميمات آن با اكثريت آراي موافق معتبر خواهد بود. نماينده دستگاه نظارت نيز مجاز به شركت در جلسات هيأت اجرايي انتخاباتاست.
تبصره ـ اعضاي هيأت اجرايي انتخابات نميتوانند نامزد عضويت در هيأت مديره باشند.
ماده 64 ـ
هيأت اجرايي انتخابات پس از تشكيل، موظف است ظرف يك هفته اقدامات زير را انجام و به روشهاي مقتضي آگهي و اعلام نمايد:
الف ـ اعلام شرايط عضويت در هيأت مديره.
ب ـ تعيين مهلت قبول تقاضاي نامزدي عضويت در هيأت مديره كه مدت آن نبايد از 15) روز از تاريخ انتشار آگهي مربوط باشد.
پ ـ اعلام نشاني و شماره تلفن تماس محل استقرار هيأت اجرايي انتخابات و همچنين نشاني محلهاي ثبت نام داوطلبين.
ث ـ درجه مداركي كه داوطلبان همراه تقاضاي خود بايد ارسال نمايند.
ث ـ تعيين روز و ساعت و محل يا محلهاي برگزاري انتخابات كه بايد در يك روز انجام شود، پس از دستگاه نظارت.
ج ـ اعلام تعداد اعضاي هيأت مديره در هر رشته و گروه بر اساس جدول ماده 61) اين آييننامه.
چ ـ اعلام ساير مواردي كه براي داوطلبان و شركتكنندگان در انتخابات ضروري به نظر ميرسد.
ح ـ ارسال آگهيهاي منتشر شده به آدرس كليه اعضاي نظام مهندسي استان در صورت لزوم.
ماده 65 ـ
داوطلبان عضويت عضويت در هيأت مديره ميتوانند ظرف مهلتي كه توسط هيأت اجرايي انتخابات تعيين شده است، داوطلبي خود را به ور كتبيهمراه با فتوكپي پروانه اشتغال و ساير مدارك لازم به هيأت اجرايي انتخابات يا يكي از محلهاي ثبت نام تسليم و رسيد دريافت دارند.
ماده 66 ـ
هيأت اجرايي انتخاباتي موظف است حداكثر ظرف يك هفته از پايان مهلت ثبتنامه جهت احراز شرايط داوطلبان، از مراجع ذيربط استعلام ورونوشت آن را براي دستگاه نظارت ارسال و ظرف يك ماه از تاريخ مذكور اعم از اينكه پاسخ استعلامها واصل شده يا نشده باشد با اكثريت آرا نسبت بهصلاحيت نامزدها اتخاذ تصميم و نتيجه را به دستگاه نظارت و متقاضي اعلام نمايد.
افرادي كه صلاحيت آنها رد شده است ميتوانند ظرف 3) روز از تاريخ وصول نظريه شكايت خود را به طور كتبي به دستگاه نظارت تسليم و رسيد دريافتدارند. دستگاه نظارت موظف است ظرف يك هفته به شكايات واصل شده رسيدگي و نظر قطعي خود را در مورد صلاحيت شاكيان و ساير داوطلبان به هيأتاجرايي انتخابات اعلام دارد.
پس از تأييد فهرست نهايي نامزدها به وسيله دستگاه نظارت، هيأت اجرايي انتخابات فهرست مذكور را به تعداد كافي تكثير و توزيع نموده، حداقل دو هفته قبلاز روز اخذ رأي آن را در روزنامه محلي يا روزنامه كثيرالانتشار آگهي يا در صورت لزوم به وسايل مقتضي به اطلاع اعضا ميرساند.
تبصره ـ فهرست اسامي داوطلبان شامل، نام و نام خانوادگي، با ذكر رشته تحصيلي، نام دانشكده، سال دريافت مدرك، نوع مدرك، رشته تحصيلي به صورتالفبايي و به تفكيك رشته بايد تنظيم شود و در روز رأيگيري در محلهاي مناسب در معرض ديد رأيدهندگان قرار داده شود.
ماده 67 ـ
در صورتي كه هيأت اجرايي انتخابات با توجه به امكانات، وسعت استان، تعداد اعضا، پراكندگي شهرهاي استان و ساير عوامل، محلهاي متعدديجهت برگزاري انتخابات تعيين نمايد، بايد براي هر يك از محلهاي مذكور، هيأت اجرايي انتخابات فرعي مركب از سه عضو نظام مهندسي استان كه واجدشرايط انتخاب شدن در اجرايي انتخابات باشند تعيين كند، ولي به هر حال مسئوليت حسن انجام انتخابات با هيأت اجرايي انتخابات ميباشد. دستگاه نظارتنيز براي هر محل يك ناظر خواهد داشت.
ماده 68 ـ
هر يك از اعضاي نظام مهندسي استان ميتواند با ارائه كارت عضويت همان استان به تشخيص خود به تمام يا بعضي از داوطلبان در هر يك ازرشتههاي اصلي و حداكثر به تعداد اعضاي اصلي هيأت مديره نظام مهندسي استان رأي دهد و در صورتي كه بيش از آن در ورقه رأي خود نوشته باشد، اسامياضافي از آخر حذف خواهد شد.
تبصره ـ در صورتي كه رأيدهنده اسامي افرادي غير از داوطلبان اعلام شده را بنويسد فقط آن اسامي حذف ميشود.
ماده 69 ـ
پس از خاتمه رأيگيري، هيأت اجرايي انتخابات موظف است زير نظر دستگاه نظارت اقدام به شمارش آرا نمايد. در هر يك از رشتههاي اصلي از بينكساني كه داراي رأي بيشتر باشد به ترتيب اولويت، اعضاي اصلي و عليالبدل در آن رشته تعيين ميشود و نتايج رأيگيري صورتجله شده و توسط اعضايهيأت اجرايي انتخابات و نمايندگان دستگاه نظارت امضا و اعلام ميشود.
ماده 70 ـ
مدت قبول شكايات مربوط به انتخابات تا 5) روز بعد از روز اخذ رأي خواهد بود و مدت رسيدگي به آنها يك هفته پس از انقضاي مدت مذكورميباشد. مرجع رسيدگي به اين شكايات، هيأت اجرايي انتخابات به اتفاق نماينده دستگاه نظارت است.
به شكايات بدون نام و مشخصات و نشاني شاكي ترتيب اثر داده نخواهد شد. پس از انجام رسيدگي، در صورت تأييد انتخابات، نتايج قطعي اعلام و كليه اوراقو دفاتر و مدارك مربوط به دبيرخانه نظام مهندس استان تحويل ميشود و در صورت ابطال انتخابات، هيأت اجرايي انتخابات حداكثر ظرف مدت يك ماه نسبتبه شروع تشريفات انتخابات مجدد، اقدام خواهد نمود.
تأييد يا ابطال انتخابات منحصراً از اختيارات دستگاه نظارت است. پس از خاتمه انتخابات و تأييد آن، اعتبارنامههاي اعضاي هيأت مديره به وسيله وزارتمسكن و شهرسازي امضا و صادر ميشود.
ماده 71 ـ
هيأت مديره كه از اعضاي اصلي تشكيل ميشود، در اولين جلسه از بين خود يك رييس، دو نايب رييس و يك دبير براي مدت يك سال انتخابخواهد كرد و تجديد انتخاب آنها در سالهاي بعد بلامانع است.
همچنين هيأت رييسه از بين خود يك نفر را با تأييد هيأت مديره به سمت خزانهدار منصوب مينمايد. رييس هيأت مديره، رييس نام مهندس استان ميباشد.
ماده 72 ـ
جلسات هيأت مديره حداقل ماهي دو بار تشكيل و با حضور دو سوم اعضاي اصلي رسميت مييابد. اعضاي عليالبدل ميتوانند بودن داشتن حقرأي در كليه جلسات هيأت مديره شركت نمايند. تصميمات و مصوبات هيأت مديره با رعايت نصاب اكثريت نصف به اضافه يك به نسبت تعداد كل اعضاياصلي معتبر بوده و توسط دبير در دفتر مخصوصي ثبت و به امضاي اعضاي حاضر در جلسه ميرسد. اسامي غايبين ذيل آن ذكر ميشود.
تبصره 1 ـ چنانچه هر يك از اعضاي اصلي هيأت مديره چهار جلسه پياپي يا هشت جلسات متناوب در مدت شش ماه متوالي بدون عذر موجه غيبت نمايندمستعفي شناخته شده و عضو عليالبدل به جاي او در جلسات مديره به عنوان عضو اصلي شركت خواهد كرد و مراتب نيز به عضو مستعفي به طور كتبي اعلامميشود.
تبصره 2 ـ در صورت فوت، استعفا، حجر يا سلب صلاحيت قانوني هر يك از اعضاي هيأت مديره از عضو عليالبدل به عنوان عضو اصلي جهت شركت درجلسات هيأت مديره دعوت خواهد شد.
ماده 73 ـ
اختيارات وظايف هيأت مديره به شرح زير تعيين ميشود-
1 ـ برنامهريزي در جهت تقويت و توسعه فرهنگ و ارزشهاي اسلامي در معماري و شهرسازي.
2 ـ برنامهريزي به منظور رشد و اعتلاي حرفههاي مهندسي ساختمان و مشاغل مرتبط با آن و جلب مشاركت اعضا در جهت توسعه فعاليتهاي حرفهاي ومهندسي.
3 ـ ارتقاي دانش فني و كيفيت كار شاغلان در بخشهاي مهندسي ساختمان از طريق ايجاد پايگاههاي علمي، فني، آموزشي و نظاير آن.
4 ـ همكاري با مراجع مسئول در امر كنترل ساختمان از قبيل اجراي دقيق و صحيح مقررات ملي ساختمان و ضوابط طرحهاي جامع و تفصيلي و هادي شهرهاتوسط اعضاي نظام مهندسي استان حسب درخواست.
5 ـ نظارت بر حسن اجراي انجام خدمات مهندسي توسط اشخاص حقيقي و حقوقي در طرحها و فعاليتهاي غير دولتي در حوزه استان و تعقيب متخلفان ازطريق مراجع قانوني ذيصلاح.
6 ـ مشاركت در امر ارزشيابي و تعيين صلاحيت و ظرفيت اشتغال به كار شاغلان در امور فني مربوط به فعاليتهاي حوزههاي مشمول قانون.
7 ـ دفاع از حقوق اجتماعي و حيثيت حرفهاي اعضا و تشويق و حمايت از فعاليتهاي با ارزش و برگزاري مسابقات حرفهاي و تخصصي و معرفي طرحهايارزشمند.
8 ـ تنظيم روابط بين صاحبان حرفههاي مهندسي ساختمان و كارفرمايان و كمك به مراجع مسئول در بخش مهندس ساختمان در زمينه ارجاع مناسب كارها بهصاحبان صلاحيت و جلوگيري از مداخله اشخاص فاقد صلاحيت در امور فني.
9 ـ كمك به ترويج اصول صحيح مهندس ساختمان و همكاري با وزارت مسكن و شهرسازي در زمينه تدوين، اجرا و كنترل مقررات ملي ساختمان واستانداردها و معيارها.
10 ـ كمك به ارتقاي كيفيت طرحهاي ساختماني، عمراني و شهرسازي در محدوده استان و ارايه گزارش بر حسب درخواست، شركت در كميسيونها وشوراهاي تصميمگيري در مورد اين گونه طرحها و همكاري با وزارت مسكن و شهرسازي و شهرداريها در زمينه كنترل ساختمان و اجراي طرحهاي ياد شده بااستفاده از خدمات اعضاي نظام مهندس استان
11 ـ ارايه خدمات كارشناسي فني به مراجع قضايي و قبول داوري در اختلافاتي كه داراي ماهيت فني است.
12 ـ همكاري با مراجع استان در هنگام بروز سوانح و بلاياي طبيعي.
13 ـ تهيه و تنظيم و تصويب برنامهها و بودجه و ترازنامه سالانه نظام مهندسي استان و ارايه آن به مجمع عمومي جهت تصويب.
14 ـ معرفي نماينده هيأت مديره جهت عضويت در كميسيونهاي حل اختلاف مالياتي به منظور رسيدگي و تشخيص ماليات فني و مهندسي اعضاي نظاممهندس استان.
15 ـ تهيه و تنظيم مباني قيمتگذاري خدمات مهندسي در استان و پيشنهاد آن به وزارت مسكن و شهرسازي جهت تصويب و ابلاغ.
16 ـ پيشنهاد اسامي بازرسان به ميزان دو برابر تعداد آنها از بين اعضاي نظام مهندسي استان به مجمع عمومي براي انتخاب بازرسان اصلي و عليالبدل.
17 ـ انتخاب و معرفي حسب مورد دو تا چهار عضو شوراي انتظامي استان به شوراي مركزي جهت صدور حكم عضويت در شوراي انتظامي استان موضوعماده 17) قانون و فراهم كردن موجبات و وسايل تشكيل شوراي انتظامي استان.
18 ـ تهيه و تصويب نظامنامه اداري، تشكيلاتي، مالي و داخلي نظام مهندسي استان.
19 ـ تنظيم امور اداري و مالي نظام مهندس استان طبق مقررات و نظامنامههاي مربوط.
20 ـ تعيين ميزان وروديه و حق عضويت سالانه اعضا و ارايه آن به مجمع عمومي جهت تصويب.
21 ـ ارسال شكايات واصل شده به شوراي انتظامي استان.
22 ـ استخدام و عزل و نصب كاركنان نظام مهندس استان و تعيين شغل و حقوق و دستمزد و پاداش آنها.
23 ـ افتتاح حساب بانكي، به نام نظام مهندس استان نزد بانكها و برداشت از اين حسابها جهت انجام امور نظام مهندس استان و پرداخت هزينهها.
24 ـ تعيين امضا يا امضاهاي مجاز به منظور برداشت از حسابهاي بانكي، امضاي قراردادها، اسناد و اوراق تعهدآور، اقامه دعوي و صلح و سازش.
25 ـ تعيين فهرست كارشناسان خبره و واجد شرايط به تفكيك رشتههاي اصلي از بين اعضاي نظام مهندس استان با رعايت ضوابط و دستورالعمل وارتمسكن و شهرسازي جهت معرفي به مراجع قضايي يا شوراهاي انتظامي يا ساير مراجع متقاضي.
26 ـ اعلام نظر كتبي به مراجع قضايي يا معرفي كارشناس يا هيأت كارشناسي خبره واجد شرايط به محاكم قضايي ظرف مهلتهاي تعيين شده، موضوع ماده17) قانون.
27 ـ همكاري در برگزاري آزمونهاي موضوع قانون و آييننامه اجرايي آن.
28 ـ تشكيل كميته نظام پيشنهادات در نظام مهندس استان و تعيين وظايف و نحوه هماهنگي با ساير استانها، موضوع ماده 86) اين آييننامه.
29 ـ تشكيل هيأت مشورتي نظام مهندسي استان و تعيين وظايف و نحوه همكاري.
30 ـ تأسيس دفاتر نمايندگي و تهيه و تصويب نظام نامه مربوط، شامل نحوه تشكيل، چگونگي فعاليت و تعيين حدود وظايف و اختيارات آنها.
31 ـ تهيه نظام نامه مربوط به كميسيونهاي تخصصي شامل نحوه تشكيل، شرح وظايف و حدود اختيارات و نحوه تركيب آنها.
32 ـ ايجاد تسهيلات لازم جهت انجام كارآموزي فارغالتحصيلان رشتههاي اصلي و رشتههاي مرتبط در مهندسي ساختمان.
33 ـ تشكيل دفاتر مشاوره و راهنمايي به منظور كسب اطلاعات لازم و ارايه آن به عموم به منظور اطلاعرساني به مراجعين و اعضاي سازمان و ارجاع امور بهاعضاي حقيقي و حقوقي نظام مهندس استان و مراجع ذيربط در موارد نياز، نير حل و فصل موضوعات، رفع اختلاف، خدمات مشاوره فني و مهندسي.
34 ـ انتشار خبرنامه و نشريات تخصصي و تهيه و توزيع نشريات حرفهاي، نرمافزارها و غيره.
35 ـ تشكيل نمايشگاههاي تخصصي، فني، توليدي، و ايجاد تسهيلات لازم براي شركت اعضا در نمايشگاههاي داخلي و خارجي.
36 ـ پيشنهاد تغييرات خاصي متناسب با شرايط ويژه استان در مقررات ملي ساختمان بر اساس ماده 33) قانون.
37 ـ مشورت با گروههاي تخصصي و كسب نظر از آنها در امور مرتبط با رشته مربوط.
38 ـ هر نوع وظيفه ديگري كه به موجب قانون و آييننامه اجرايي و ساير مقررات مربوط و يا عرفاً ضروري است و به عهده هيأت مديره ميباشد.
ماده 74 ـ
كليه مكاتبات نظام مهندس استان با امضاي رييس هيأت مديره و در غياب او به ترتيب با امضاي نايب رييس اول يا دوم انجام ميشود، مگر آنكه درموارد معيني، هيأت مديره نحوه خاصي تعيين كرده باشد.
ماده 75 ـ
نمايندگي نظام مهندس استان با هيأت مديره است كه به طور كلي و يا موردي نماينده يا نمايندگان خود را با حق انتخاب وكيل با حق توكيل غير يابدون آن و با تعيين حدود اختيارات و صلاحيت تعيين خواهد كرد.
ماده 76 ـ
هيأت مديره ميتواند در جهت اجراي تصميمات و وظايف محوله تمام يا قسمتي از اختيارات خود را در موارد معين و يا براي مدت محدود و معينبه هر يك يا چند نفر از اعضاي هيأت مديره تفويض نمايد.
همچنين هيأت مديره ميتواند قسمتي از اختيارات و وظايف خود را به موجب نظامنامههاي مربوط به دفاتر نمايندگي و كميسيونهاي تخصصي مهندسان هررشته در شهرستانهاي تابعه استان واگذار كند. اين نظامنامهها ممكن است در صورت قبول و تأييد شوراي انتظامي استان نيز شامل دريافت شكايات انتظامي ورسيدگي مقدماتي نسبت به آنها بر اساس مفاد توافقنامههاي منعقد شده و ارسال پرونده به شوراي انتظامي استان جهت رسيدگي و صدور رأي باشد.
ماده 77 ـ
گروههاي تخصصي در هر يك از استانها و در هر يك از رشتههاي اصلي كه تعداد آنها حداقل به 7) نفر بالغ شود تشكيل ميشود. گروههاي مذكور،امور تخصصي مرتبط با رشته خود را در جلسات گروه، طرح و مورد بررسي حل و فصل قرار ميدهند و نظرات و پيشنهادات خود را براي نظام مهندس استانارسال ميدارند.
هيأت مديره نيز قبل از تصميمگيري در اموري كه اختصاصاً مرتبط با يكي از رشتههاي اصلي است نظر گروه تخصصي مربوط را استعلام نموده، آن را درتصميمگيريهاي خود مورد توجه قرار ميدهد.
ماده 78 ـ
هيأت مديره نظام مهندس استان موظف است ظرف 3) ماه از تاريخ تشكيل نظام مهندسي استان نسبت به تشكيل گروههاي تخصصي موجود دراستان اقدام كند.
ماده 79 ـ
هر يك از گروههاي تخصصي داراي يك هيأت رييسه متشكل از 3) تا 7) عضو خواهد بود كه از بين اعضاي هيأت مديره نظام مهندس استان دررشته مربوط و ساير اعضاي همان رشته در نظام مهندس استان براي مدت سه سال به شرح زير تعيين و انتخاب ميشوند و نمايندگي گروه تخصصي آن رشته رادر امور مربوط به عهده خواهند داشت: نحوه انتخاب و تعداد اعضاي هيأت رييسه گروههاي تخصصي
تعداد اعضای نظام مهندسی استان |
تعداد اعضای منتخب از بین هیئت مدیره نظام مهندسی استان |
تعداد اعضای منتخب از بین اعضای همان رشته در نظام مهندسی استان |
تعداد اعضای هیئت رییسه هر گروه تخصصی |
50تا1000عضو |
1نفر |
2نفر |
3نفر |
1001تا5000عضو |
2نفر |
3نفر |
5نفر |
5001به بالا |
3نفر |
4نفر |
7نفر |
تبصره 1 ـ انتخاب ساير اعضاي هيأت مديره نظام مهندس استان در رشته مربوط به وسيله اعضاي همان رشته در نظام مهندس استان به عنوان عضو هيأترئيسه گروه تخصصي نيز بلامانع است. تبصره 2 ـ اگر در بين اعضاي هيأت مديره به تعداد كافي از متخصصين رشتهاي موجود نباشد، به تعداد مورد نياز، از بين ساير اعضاي همان رشته در نظاممهندس استان انتخاب خواهند شد. تبصره 3 ـ در برگزاري انتخابات هيأت رئيسه گروههاي تخصصي، نماينده سازمان مسكن و شهرسازي استان به عنوان نظار حضور خواهد داشت.
ماده 80 ـ
به منظور دسترسي و مورد استفاده قراردادن تجربهها، روشهاي اسلامي و آداب سنتي، ملي و فرهنگي در طراحي، محاسبه، اجرا، بهرهبرداري،نگهداري و ساير فعاليتهاي مهندسي، كميتهاي تحت عنوان "كميته نظام پيشنهادات" در وزارت مسكن و شهرسازي و همچنين در هر يك از نهادهاي قانون، نظيرشوراي مركزي نظام مهندس استان و گروههاي تخصصي موضوع ماده 16) قانون تشكيل ميشود. نحوه گردش اطلاعات و چگونگي استفاده از آن به ترتيبزير خواهد بود:
الف ـ گروههاي تخصصي استان نظريات و پيشنهادات واصل شده را ضمن اعلام وصول كتبي به پيشنهاددهندگان دستهبندي و در پايان هر ماه گزارش آن راهمراه اظهارنظر يا هر گونه پيشنهادي به نظام مهندس استان ارسال ميدارند.
ب ـ نظام مهندس استان گزارشهاي واصل شده گروههاي تخصصي استان و نظرات و پيشنهادات واصل شده از ساير اعضا را ضمن اعلام وصول به گروههايتخصصي و اعضا و همچنين درج در خبرنامه نظام مهندس استان دستهبندي و طبقهبندي موضوعي نموده و مواردي را كه در حدود اختيارات و صلاحيت نظاممهندس استان است رأساً اقدام مينمايد و در پايان هر فصل، گزارش آن را همراه اظهار نظر يا هر گونه پيشنهادي به شوراي مركزي ارسال خواهد داشت.
پ ـ شوراي مركزي گزارشهاي واصل شده نظام مهندس استانها را ضمن اعلام وصول و همچنين درج در خبرنامه شوراي مركزي همراه گزارشي شامل:
ـ اظهارنظر و پيشنهادات شوراي مركزي،
ـ دستهبندي و طبقهبندي موضوعي مطالب،
ـ تعيين اولويتهاي پيشنهاداتي كه بايد مورد علم قرار گيرد،
ـ ضرورت تحقق و شرايط و ملزومات مورد نياز،
هر شش ماه يك بار به كميته نظام پيشنهادات وزارت مسكن و شهرسازي ارسال خواهد داشت.
ت ـ كميته نظام پيشنهادات وزارت مسكن و شهرسازي با توجه به پيشنهادات شوراي مركزي از محل بودجه موضوع ماده 39) قانون كه به اين منظور تخصيصيافته، به پيشنهاداتي كه مورد عمل قرار گرفته بر اساس دستورالعمل مصوب وزير مسكن و شهرسازي در هر سال جايزهاي تحت عنوان جايزه پيشنهاد بهپيشنهاددهندگان اعطا مينمايد.
ج ـ بازرس و بازرسان.
ماده 81 ـ
هر نظام مهندس استان كه تا 1000) عضو داشته باشد يك بازرس اصلي و يك بازرس عليالبدل و از 1001) عضو تا 5000) عضو 2) بازرساصلي و يك بازرس عليالبدل و از 5001) عضو و بيشتر 3) بازرس اصلي و يك بازرس عليالبدل خواهد داشت. بازرسان نبايد عضو هيأت مديره يا شورايانتظامي استان باشند و حداقل بايد 10) سال سابقه كار داشته متعهد و خوشنام باشند.
به منظور انتخاب بازرسان، هيأت مديره اسامي دو برابر تعداد بازرسان اصلي و عليالبدل واجد شرايط را از بين اعضاي نظام مهندس استان انتخاب و به اولينجلسه مجمع عمومي كه بعد از انتخاب هيأت مديره تشكيل ميشود پيشنهاد مينمايد. حائزين اكثريت آرا به ترتيب نفرات اول به عنوان بازرس يا بازرسان اصليو نفر بعدي به عنوان بازرس عليالبدل براي مدت 2) سال انتخاب ميشوند.
ماده 82 ـ
وظايف و اختيارات بازرس بازرسان) به شرح زير تعيين ميشود-
الف ـ اظهار نظر درباره صحت و درستي صورت داراييها و صورت حساب دوره عملكرد و ترازنامهاي كه مديره براي ارايه به مجمع عمومي تهيه نموده است وتهيه گزارش و تسليم آن به هيأت مديره حداقل 15) روز قبل از تشكيل مجمع عمومي.
ب ـ اظهار نظر درباره صحت مطالب و گزارشها و اطلاعاتي كه هيأت مديره براي ارايه به مجمع عمومي تنظيم نموده است.
پ ـ بازرسان بايد اطمينان حاصل نمايند اقدامات و عملكرد هيأت مديره در حدود قانون و آييننامههاي اجرايي آن بوده و حقوق اعضا در حدودي كه قانون وآييننامههاي آن تعيين كرده به طور يكسان رعايت شده باشد و در صورتي كه هيأت مديره تخلف يا تخطي از قانون و آييننامه داشته و يا اطلاعاتي بر خلافحقيقت در اختيار مجمع عمومي قرار دهند بازرس يا بازرسان مكلفند كه مجمع عمومي را از آن آگاه نمايند.
ت ـ بازرس يا بازرسان با اطلاع هيأت مديره حق دارند در هر موقع هر گونه رسيدگي و بازرسي لازم را انجام داده و اسناد و مدارك و اطلاعات مربوط به نظاممهندس استان را از هيأت مديره مطالعه كرده و در مورد رسيدگي قرار دهند. اين رسيدگي نبايد به گونهاي باشد كه موجب وقفه در عمليات جاري شود.
ث ـ بازرس يا بازرسان ميتوانند به مسئوليت خود در انجام وظايفي كه بر عهده دارند از نظر كارشناسان استفاده كنند، مشروط بر اينكه آنها را از قبل به طوررسمي و كتبي به نظام مهندسي استان معرفي كرده باشند.
اين كارشناسان در موارد و حدودي كه بازرس يا بازرسان تعيين ميكنند مانند خود بازرس حق هر گونه تحقيق و رسيدگي را خواهند داشت.
د ـ شوراي انتظامي استان
ماده 83 ـ
هر يك از نظام مهندس استانها داراي يك شوراي انتظامي استان خواهد بود. تعداد اعضاي شوراي انتظامي استان در استانهايي كه تعداد اعضاي نظاممهندسي استان تا 1000) نفر باشد از سه عضو و بيش از 1000) نفر از پنج عضو تشكيل ميشود.
يك عضو شوراي انتظامي استان توسط رييس دادگستري استان و بقيه از بين اعضاي خوشنام نظام مهندس استان توسط هيأت مديره براي مدت سه سالهانتخاب و به شوراي مركزي جهت صدور حكم عضويت در شوراي انتظامي استان معرفي ميشوند.
ماده 84 ـ
شوراي انتظامي استان در اولين جلسه از بين خود يك رييس و يك نايب رييس براي مدت يك سال انتخاب خواهد كرد و تجديد انتخاب آنها پس ازانقضاي هر دوره يك ساله بلامانع خواهد بود.
جلسات شوراي انتظامي استان با حضور دوسوم از اعضا رسميت يافته و تصميمات آن با اكثريت آراي حاضر در جلسه معتبر است.
ماده 85 ـ
شوراي انتظامي استان مرجع رسيدگي به شكايات و دعوي اشخاص حقيقي و حقوقي در خصوص تخلفات حرفهاي، انضباطي و انتظامي مهندسان وكاردانهاي فني عضو نظام مهندسي استان و يا دارندگان پروانه اشتغال ميباشد.
كليه اشخاص حقيقي و حقوقي، اعم از صاحب كار، زيانديده از تخلف، دستگاهها و سازمانهاي دولتي و وابسته به دولت يا غير دولتي يا نهادهاي انقلاباسلامي، شهرداريها و مؤسسات عمومي و به طور كلي هر شخصي كه در مورد هر يك از اعضاي نظام مهندسي استان يا دارنده پروانه اشتغال شكايتي در موردتخلفات انضباطي، انتظامي و يا حرفهاي وي داشته باشد ميتوان شكايت خود را به طور كتبي و با درج مشخصات و شرح تخلف مورد ادعا به انضمام اسناد ومدارك مربوط به دبيرخانه نظام مهندسي استان ارسال يا تحويل نمايد.
تبصره 1 ـ رسيدگي به تخلفات اشخاصي كه بر اساس قوانين قبلي داراي پروانه اشتغال هستند ولي هنوز عضويت نظام مهندسي استان را دارا نميباشند، درصلاحيت شوراي انتظامي استان است.
تبصره 2 ـ در صورتي كه مشتكيعنه عضو نظام مهندسي استان ديگري غير از نظام مهندسي استان واصلكننده شكايت باشد، نظام مهندسي استان محل وقوعتخلف، صالح براي رسيدگي به شكايت است.
تبصره 3 ـ به شكايات واصلشده كه بدون امضا و نام و نشاني كامل شاكي باشد ترتيب اثر داده نخواهد شد.
تبصره 4 ـ هيأت مديره ميتواند در صورت اطلاع از وقوع تخلف، بدون دريافت شكايت، رأساً نيز به شوراي انتظامي استان اعلام شكايت كند.
ماده 86 ـ
دبيرخانه نظام مهندسي استان كه دبيرخانه شوراي انتظامي استان نيز محسوب ميشود، كليه شكايات واصل شده را در دفتر مخصوصي ثبت و پس ازتشكيل پرونده و ضميمه نمودن سوابق عضويت مشتكيعنه با رعايت نوبت، تعيين وقت نموده و به شوراي انتظامي استان تسليم مينمايد.
موارد خارج از نوبت به تشخيص رييس شوراي انتظامي استان تعيين خواهد شد.
تبصره ـ كليه مكاتبات و تصميمات و آراي شوراي انتظامي استان با امضاي رييس يا نايب رييس شوراي انتظامي استان از طريق همين دبيرخانه انجام و ابلاغخواهد شد.
ماده 87 ـ
شوراي انتظامي استان ملزم است به شكايات واصل ده رسيدگي و در صورتي كه شكايت را وارد نداند و با رسيدگي به موضوع را در صلاحيت خودتشخيص ندهد نظر به رد شكايات يا عدم صلاحيت داده و در غير اين صورت حسب مورد از محل بازديد و يا از شاكي و مشتكيعنه و يا هر شخص ديگر كه درارتباط با موضوع شكايت است دعوت به عمل آورده و ضرورتاً پس از شنيدن اظهارات و دفاعيات آنها اتخاذ تصميم كند.
عدم حضور شاكي يا وكيل يا نماينده او در اولين جلسه رسيدگي در حكم انصراف از شكايات است لكن عدم حضور مشتكيعنه مانع رسيدگي و اخذ تصميمنخواهد بود.
تبصره 1 ـ مشتكيعنه ميتواند در صورت عدم امكان حضور، لايحه دفاعيه خود را قبل از جلسه رسيدگي به دبيرخانه شوراي انتظامي استان تسليم و يا يك نفررا به عنوان وكيل معرفي نمايد.
تبصره 2 ـ شوراي انتظامي استان در هر مورد كه به مصلحت تشخيص دهد ميتواند از نظرات مشورتي كارشناسان خبره نظام مهندسي استان موضوع بند 25)ماده 73) اين آييننامه و يا متخصصان واجد شرايط يا نظرات كميسيونهاي تخصصي تشكيل شده در نظام مهندسي استان نيز استفاده كند و ميتواند دريافت وثبت شكايات و انجام امور مقدماتي از قبيل بازديد از محل، كسب نر كارشناسي، تهيه گزارش و همچنين ارسال و ابلاغ اوراق و دعوتنامهها و آراي صادر شده رابه دفاتر نمايندگي در استان تفويض اختيار نمايد.
ماده 88 ـ
طرح و رسيدگي به شكايات در مراجع قضايي مانع از رسيدگي در شوراي انتظامي استان و اعمال مجازاتهاي انضباطي و حرفهاي مندرج در اينآييننامه نخواهد بود.
ماده 89 ـ
شوراي انتظامي استان مكلف است به شكايات و اعلانات وزارت مسكن و شهرسازي در مورد تخلفاتي كه از اجراي مواد 34) و 35) و ساير موادقانون و آييننامه اجرايي آن روي داده، خارج از نوبت و حداكثر ظرف يك ماه رسيدگي و اعلام رأي نمايد.
ماده 90 ـ
مجازاتهاي انتظامي به قرار زير است-
درجه 1 ـ اخطار كتبي با درج در پرونده عضويت در نظام مهندس استان.
درجه 2 ـ توبيخ كتبي با درج در پرونده عضويت در نظام مهندسي استان.
درجه 3 ـ محروميت موقت از استفاده از پروانه اشتغال به مدت سه ماه تا يك سال و ضبط پروانه اشتغال به مدت محروميت.
درجه 4 ـ محروميت موقت از استفاده از پروانه اشتغال به مدت يك سال تا سه سال و ضبط پروانه اشتغال به مدت محروميت.
درجه 5 ـ محروميت موقت از استفاده از پروانه اشتغال به مدت سه سال تا پنج سال و ضبط پروانه اشتغال به مدت محروميت.
درجه 6 ـ محروميت دايم از عضويت نظام مهندسي استانها و ابطال پروانه اشتغال.
تبصره ـ در صورت تكرار تخلف، اشخاصي كه به سه مرتبه محروميت موقت از استفاده از پروانه اشتغال محكوم شده باشند در صورتي كه براي دفعات بعديمرتكب تخلفي شوند كه باز هم مستلزم اعمال مجازات محروميت موقت از درجه 4) يا 5) باشد به مجازات مربوط به اضافه يك برابر مجموع مدتمحروميتهاي قبلي از استفاده از پروانه اشتغال و ضبط آن و يا مجازات از نوع درجه 6) محكوم خواهند شد.
ماده 91 ـ
تخلفات انضباطي و حرفهاي عبارت از تخلف در اموري است كه انجام آن ناشي از پروانه اشتغال موضوع قانون يا عضويت در نظام مهندسي استانباشد.
تخلف انضباطي و حرفهاي و انطباق آنها با مجازاتهاي انتظامي به شرح زير است-
الف ـ عدم رعايت ضوابط شهرسازي و مقررات ملي ساختمان و همچنين ضوابط و معيارهاي فني مربوط به آن يا هر اقدام يا عملي كه مخالف يا متناقض بامقررات مذكور يا ساير مقررات مربوط جاري كشور باشد، مجازات انتظامي از درجه يك تا درجه پنج.
ب ـ مسامحه و يا عدم توجه در انجام امور حرفهاي به نحوي كه موجب اضرار يا تضييع حقوق صاحب كار شود، از درجه يك تا درجه چهار.
پ ـ مسامحه و يا عدم توجه در انجام امور حرفهاي به نحوي كه موجب اضرار غير و يا تضييع حقوق يا اموال عمومي شود، از درجه يك تا درجه پنج.
ت ـ خودداري از انجام اقدامات بازدارنده يا اصلاحي در مورد تخلفات هر يك از عوامل اجرايي كار از نظر مشخصات لوازم و مصالح و كيفيت انجام كار با توجهبه مفاد قراردادهاي مربوط و ضوابط و مقررات ساختماني، از درجه يك تا درجه سه.
ث ـ صدور گواهيهاي خلاف واقع، از درجه يك تا درجه پنج.
ج ـ تأييد غير واقعي ميزان عمليات انجام شده جهت تنظيم صورت وضعيت يا مدرك مشابه ديگر، از درجه سه تا درجه پنج.
چ ـ امتناع از اظهارنظر كارشناسي پس از قبول انجام آن در مواردي كه از طريق مراجع ذيصلاح قانوني نظرخواهي شده است، از درجه يك تا درجه سه.
ح ـ تعلل در تنظيم و تسليم گزارشهايي كه به موجب ضوابط و مقررات يا دستورات مراجع ذيصلاح قانوني موظف به تهيه و تسليم آنها به مراجع ذيربط بودهاست، از درجه يك تا درجه سه.
خ ـ عدم توجه به مفاد اطلاعيهها و اخطاريههاي صادر شده از سوي مراجع ذيصلاح و ذيربط، از درجه يك تا درج پنج.
د ـ جعل در اوراق و اسناد و مدارك حرفهاي به شرط اثبات وقوع جعل در مراجع قضايي، از درجه سه تا درجه پنج.
ذ ـ اشتغال در حرف مهندسي موضوع قانون، خارج از صلاحيت يا ظرفيت تعيين شده در پروانه اشتغال از درجه يك تا درجه پنج.
ر ـ دريافت هر گونه وجهي خارج از ضوابط، از درجه دو تا درجه پنج.
ز ـ سوءاستفاده از عضويت و يا موقعيتهاي شغلي و اداري نظام مهندسي استان به نفع خود يا غير، از درجه دو تا پنج.
ژ ـ عدم رعايت مقررات و ضوابط مصوب نظام مهندس استان از درجه يك تا درجه سه.
س ـ عدم رسيدگي به تخلفات در شوراي انتظامي استان يا عدم اجراي رأي به وسيله نظام مهندس استان بدون عذر و علت موجه بيش از سه ماه، به تشخيصشوراي مركزي در مورد اعضاي شوراي انتظامي استان يا اعضاي هيأت مديره نظام مهندس استان از درجه دو تا درجه پنج.
ش ـ ارايه خدمات مهندس طراحي، محاسبه، اجرا و نظارت توسط اشخاص حقيقي و حقوقي كه مسئوليت بررسي و تأييد نقشه و يا امور مربوط به كنترل آنپروژه را در شهرداريها و سازمانهاي دولتي و نهادهاي عمومي غير دولتي بر عهده دارند از درجه يك تا درجه پنج.
ص ـ تأسيس هر گونه مؤسسه، دفتر يا محل كسب و پيشينه براي انجام خدمات فني بدون داشتن مدرك صلاحيت مربوط از درجه دو تا درجه پنج.
ض ـ استفاده از پروانه اشتغال در دوره محروميت موقت از درجه دو تا درجه پنج.
ع ـ انجام هر عملي كه به موجب آييننامههاي داخلي نظام مهندس استان مربوط مخالف شئون حرفهاي بوده و موجب خدشهدار شدن حيثيت نظام مهندسياستان شود، از درجه يك تا درجه چهار.
ماده 92 ـ
تشخيص اهميت تخلف و انطباق آن با هر يك از مجازاتهاي مقرر در بندهاي ماده 90) اين آييننامه به عهده شوراي انتظامي استان است و تكرارتخلف از هر نوع كه باشد مستوجب مجازات شديدتر خواهد بود.
تبصره 1 ـ در صورتي كه مختلف در يك پرونده مرتكب دو يا چدن تخلف شده باشد براي هر تخلف مجازات جداگانه تعيين ميشود، ليكن فقط مجازاتي كهشديدتر است اعمال خواهد شد و چنانچه مجازاتهاي مذكور همگي از يك درجه باشد در اين صورت مجازات مناسب با توجه به تعدد تخلفات تعيين ميشود.
تبصره 2 ـ در صورت تكرار تخلف، مجازات مناسب، با رعايت تبصره ماده 90) اين آييننامه تعيين ميشود.
ماده 93 ـ
آراي شوراي انتظامي استان بايد مستند و مستدل و صريح بوده و در ذيل برگ رأي، نحوه اعتراض و مهلت آن به طور دقيق قيد شود.
آراي شوراي انتظامي استان اعم از اينكه مبني بر عدم وقوع تخلف و يا تعيين مجازات باشد ظرف مدت يك ماه از تاريخ ابلاغ قابل تجديد نظر است.
ماده 94 ـ
مرجع تجديد نظر از تصميمات و آراي شوراي انتظامي استانهاّ، شوراي انتظامي نظام مهندسي است.
تبصره ـ آراي بدوي كه توسط شوراي انتظامي استان در اجراي قانون آزمايشي نظام مهندسي ساختمان مصوب 1371 ـ صادر شده به قوت خود باقي و ظرفيك ماه از تاريخ ابلاغ و در صورتي كه قبلاً ابلاغ شده ولي قبل از پايان مهلت تجديد نظرخواهي و يا رسيدگي مجدد و صدور رأي قطعي، اجراي قانون آزمايشيمتوقف شده است، ظرف يك ماه از تاريخ ابلاغ اين آييننامه، قابل تجديد نظرخواهي در شوراي انتظامي نظام مهندسي است.