ماده 4 ـ
استفاده از وسايل نقليه موتوري كه بيش از حد مجاز مقرر دود و آلودهكنندههاي ديگر وارد هواي آزاد نمايند ممنوع است حد مجاز خروجيوسايل نقليه موتوري توسط سازمان حفاظت محيط زيست با همكاري وزارت صنايع تعيين و به تصويب شوراي عالي حفاظت محيط زيست ميرسد.
ماده 5 ـ
هر وسيله نقليه موتوري كه به كار گرفته ميشود بايد داراي گواهينامه مخصوصي مبني بر رعايت حد مجاز خروجي آلودهكنندههاي هواباشد. دارندگان وسايل نقليه موتوري مكلفند همه ساله وسايل نقليه خود را در مراكز مورد تأييد سازمان حفاظت محيط زيست كه توسط شهرداريهاايجاد ميگردد تحت آزمايش و معاينه قرار داده و گواهينامه مبني بر رعايت حد مجاز آلودگي را دريافت نمايند. در غير اين صورت از تردد وسايل نقليهفاقد گواهينامه مذكور به ترتيبي كه در آييننامه اجرايي اين قانون تعيين ميشود جلوگيري خواهد شد.
تبصره 1 ـ هزينه انجام آزمايش و معاينه وسايل نقليه موتوري از دارندگان وسايل نقليه مذكور طبق تعرفهاي كه توسط وزارت كشور و سازمانحفاظت محيط زيست تهيه و به تصويب هيأت وزيران ميرسد اخذ خواهد شد.
تبصره 2 ـ تاريخ شروع اجراي اين ماده و تبصرههاي آن حداكثر يك سال پس از تصويب اين قانون تعيين ميشود و سازمان حفاظت محيط زيستو شهرداري و ساير دستگاههاي ذيربط موظفند ظرف مدت مذكور امكانات لازم جهت اجراي اين ماده را فراهم كنند.
ماده 6 ـ
شهرداريها، نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران، وزارتخانهها و سازمانهاي ذيربط موظفند نحوه تردد وسايل نقليه موتوري و سيستمحمل و نقل شهري را به صورتي طراحي و سامان دهند كه ضمن كاهش آلودگي هوا جوابگوي سفرهاي روزانه شهري باشد.
تبصره ـ آييننامه اجرائي اين ماده كه در برگيرنده ساعات و محدوده مجاز تردد شهري، پيشبيني استفاده مطلوب و بيشتر از وسايل نقليه عمومي وامثال آن ميباشد توسط وزارت كشور (شهرداريها) و نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران و سازمان حفاظت محيط زيست و در صورت لزوم باهمكاري سازمانهاي ذيربط تهيه و به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد.
ماده 7 ـ
در مواقع اضطراري كه به علت كيفيت خاص جوي، آلودگي هواي شهرها به حدي برسد كه به تشخيص وزارت بهداشت، درمان و آموزشپزشكي سلامت انسان و محيط زيست را شديداً به مخاطره بياندازد، سازمان حفاظت محيط زيست با همكاري وزارت كشور (شهرداريها و نيرويانتظامي جمهوري اسلامي ايران) ممنوعيتها يا محدوديتهاي موقت زماني، مكاني و نوعي را براي منابع آلودهكننده برقرار نموده و بلافاصله مراتبرا از طريق رسانههاي همگاني به اطلاع عموم خواهد رسانيد.
با برطرف شدن وضعيت اضطراري و كاهش آلودگي هوا، سازمان نسبت به رفع ممنوعيت و محدوديت برقرار شده اقدام و مراتب را به نحو مقتضي بهاطلاع عموم خواهد رسانيد.
ماده 8 ـ
ساخت و توليد و ورود وسايل نقليه موتوري و همچنين موتور و ساير قطعات مرتبط با احتراق وسايل نقليه از قبيل كاربراتور و فيلترمستلزم رعايت استانداردهاي حفاظت محيط زيست ميباشد.
ماده 9 ـ
وزارت صنايع موظف است سياستها و برنامههاي توليدي واحدها و شركتهاي تابعه توليد وسايل نقليه موتوري خود را به نحوي تنظيمنمايد كه اولا" توليد وسايل نقليه با موتورها و قطعات غير استاندارد صورت نپذيرد ثانياً در برنامه ريزي ساخت خودرو برنامه توليد وسايل نقليه و حملو نقل عمومي را در اولويت قرار دهد ثالثاً طراحي و ساخت اتومبيلها به نحوي صورت گيرد كه حتيالمقدور امكان استفاده از گاز هم وجود داشتهباشد.
ماده 10 ـ
شمارهگذاري هر نوع وسيله نقليه موتوري مستلزم رعايت استانداردهاي موضوع ماده 8 اين قانون ميباشد.
ماده 11 ـ
استانداردهاي موضوع مواد 8 و 9 اين قانون توسط سازمان حفاظت محيط زيست با همكاري وزارت صنايع، وزارت نفت و مؤسساتتحقيقاتي ذيصلاح تهيه و به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد.