هيأت وزيران در جلسه مورخ 1371.4.14 بنا به پيشنهاد شماره 4611.11 مورخ 1371.4.14 وزارتخانههاي راه و ترابري و فرهنگ و ارشاد اسلامي، به استنادتبصره يك ماده واحده "قانون واگذاري مسئوليت امور مربوط به ترابري هوايي به سازمان هواپيمايي كشور" ـ مصوب 1370 ـ تصويب نمودند:
ماده 1 ـ
در اين آييننامه، عبارت "سازمان" ناظر به "سازمان هواپيمايي كشوري" و عبارت "وزارت" ناظر به "وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي" ميباشد.
ماده 2 ـ
خدمات مسافرتي به دو نوع تقسيم ميشود:
الف ـ تنظيم برنامه مسافرتهاي هوايي به طور مستقيم يا غير مستقيم به منظور فروش بليت مسافرتهاي هوايي: خيره جا، صدور بارنامههاي هوايي و هر گونهاقدام ديگر مربوط به خدمات ترابري هوايي مسافر يا بار، با رعايت قوانين و مقررات و دستورالعملهاي سازمان.
ب ـ انجام خدمات لازم در زمينه ايرانگردي و جهانگردي، تنظيم مسافرت گروهها و گشتهاي داخلي و خارجي با وسايل زميني، دريايي، هوايي و به طور كليهر گونه فعاليت و خدمات ايرانگردي و جهانگردي، با رعايت قوانين و مقررات و دستورالعملهاي وزارت.
ماده 3 ـ
الف ـ هر شخص حقيقي و حقوقي، در صورتي كه بخواهد فقط به انجام خدمات مسافرت هوايي مندرج در بند (الف) ماده (2) اقدام نمايد، بايد بارعايت قانون هواپيمايي كشوري ـ مصوب 1328 با اصلاح بعدي ـ و مفاد اين آييننامه، پروانه لازم را براي اشتغال از سازمان تحصيل نمايد.
ب ـ هر شخص حقيقي يا حقوقي در صورتي كه بخواهد فقط به انجام خدمات ايرانگردي و جهانگردي موضوع بند (ب) ماده (2) اين آييننامه اقدام نمايد، بايدبا رعايت قانون "اهداف و وظايف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي" ـ مصوب 1365 ـ و مفاد اين آييننامه، پروانه لازم را براي اشتغال از وزارت تحصيل نمايد.
ج ـ هر شخص حقيقي يا حقوقي كه بخواهد به عمليات مندرج در بندهاي (الف) و (ب) اين ماد همزمان مبادرت ورزد، بايد پروانه لازم را از وزارت و سازمان بهطور مشترك طبق مندرجات اين آييننامه و رعايت قانون سازمان و وزارت تحصيل كند.
ماده 4 ـ
دارندگان پروانه مخصوص دفترهاي خدمات مسافرت هوايي، اجازه انجام امور زير را دارند:
ماده 5 ـ
داوطلبان پروانه تأسيس دفتر خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي ـ اعم از شخص حقيقي يا حقوقي ـ بايد داراي شرايط زير باشند:
الف ـ تابعيت ايراني.
ب ـ متدين به دين مبين اسلام يا ساير اديان نساخته شده در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران.
پ ـ داشتن اهليت قانوني، مشهور نبوده به فساد اخلاق و نداشتن پيشينه محكوميت كيفري كه موجب سلب حقوقي اجتماعي باشد و عدم اعتباري به موادمخدر.
ت ـ دارا بودن دست كم، گواهي ديپلم متوسطه.
ث ـ انجام خدمت نظام وظيفه يا معافيت دايم.
ج ـ نداشتن مشاغل يا عضويت در سازمانهايي كه طبق مقررات مربوط، موجب تحكيم مباني رژيم گذشته بوده يا ضديت با جمهوري اسلامي ايران تلقي شود.همچنين نداشتن هر گونه پيشينه همكاري با ساواك منحله و گروههاي ملحد، محارب و غير قانوني.
چ ـ حداقل پنج سال سابقه كار مفيد در امور مربوط به ترابري هوايي يا ايرانگردي و جهانگردي براي متقاضيان عادي يا يك سال سابقه كار در امور مربوط بهخدمات مسافرت هوايي يا ايرانگردي و جهانگردي داخلي يا خارجي، براي فارغالتحصيلان آموزشگاهها و مدارس حرفهاي خدمات.
دارندگان سوابق كار مورد نظر در شرايط مساوي از اولويت برخوردار خواهند بود.)
ح ـ ارائه محل مناسب براي دفتر خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي كه بتواند در آن به گونهاي شايسته، فعاليت خود را انجام دهد. مكان ياد شده بايد از نظرموقعيت محل، مساحت و وسايل كار به تشخيص كميته فني، مناسب با فعاليتي كه دارنده پروانه، بر عهده دارد باشد.
خ ـ تسليم تضمين قابل قبول از قبيل ضمانتنامه بانكي ـ به مبلغ ده ميليون (10.000.000) ريال كه هر سال نيز قابل تمديد باشد ـ در وجه سازمان به منظورحسن انجام كار و تضمين تعهدهاي دارنده پروانه. مبلغ تضمين به تشخيص كميته فني هر سه سال يك بار با توجه به شاخص قيمتهاي كالاها و خدمات كه ازطرف بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران منتشر ميگردد، تغيير مييابد و تعيين ميشود.
تبصره 1 ـ ايثارگران براي تأسيس دفتر خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي،.
در صورت دارا بودن شرايط مندرج در اين آييننامه، حق تقدم دارند.
تبصره 2 ـ داوطلبان بومي براي تأسيس دفترهاي خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي در شهرستانها با شرايط مساوي، در اولويت قرار دارند.
تبصره 3 ـ اشخاص حقوقي داوطلب تأسيس دفتر خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي بايد داراي شرايط زير باشند:
الف ـ تمام سهام شركت با نام و متعلق به اتباع ايراني باشد.
ب ـ اقامتگاه قانوني شركت در ايران باشد.
تبصره 4 ـ ايجاد شعبه توسط دفتر خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي ممنوع است. اشخاص حقيقي يا حقوقي كه داراي يكي از پروانههاي موضوع بندهاي(الف) يا (ب) ماده (3) اين آييننامه ميباشند، در صورت درخواست جهت گرفتن پروانه موضوع بند ديگر در شرايط مساوي، نسبت به ساير داوطلبان، دراولويت هستند.
ماده 6 ـ
تضمين ياد شده در ماده (5) فقط براي پرداخت ديون مورد اختلاف مربوط به شغل دارنده پروانه دفتر خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي بهتشخيص كميته فني قابل استفاده ميباشد. در صورتي كه تمام يا قسمتي از تضمين، مورد استفاده قرار گيرد، كميته فني مراتب را به وسيله نامه سفارشي به دارندهپروانه اطلاع خواهد داد. دارنده پروانه مكلف است ظرف يك ماه از تاريخ دريافت نامه سفارشي، تضمين را با اضافه كردم ده درصد (10%) مبلغ استفاده شده،تأمين و تكميل كند.
ماده 7 ـ
مبلغ سپرده با ضمانتنامه را نميتوان آزاد نمود، مگر شش ماه پس از اينكه صاحب پروانه انصراف خود را از ادامه فعاليت به موجب نامه سفارشي بهكميته فني اعلام كند يا اينكه فعاليت ياد شده تعطيل شده باشد.
تبصره ـ استفاده از سپرده يا تضمين، همچنين استرداد يا آزاد نمودن آنها موكول به اجازه كتبي كميته فني است. پس از شش ماه كميته فني مكلف به آزاد نمودنضمانت نامه مورد نظر ميباشد.
ماده 8 ـ
در صورتي كه درخواست كننده پروانه، شخص حقيقي باشد بايد دست كم يك نفر را حسب نوع فعاليت به عنوان مدير فني و چنانچه شخص حقوقيباشد، بايد علاوه بر مدير فني يك نفر ديگر را به عنوان مدير عامل دفتر خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي، حسب مورد به سازمان يا وزارت معرفي نمايد. الف ـ شرايط مدير عامل: علاوه بر شرايط مندرج در بندهاي الف ـ ب ـ پ ـ ت ـ ث ـ ج ـ چ ماده (5) اين آييننامه، دارا بودن دست كم 25 سال سن وآشنايي با يك زبان خارجي (انگليسي ـ فرانسه ـ عربي ـ آلماني). ب ـ شرايط مدير فني: علاوه بر شرايط مندرج در بندهاي الف ـ ب ـ پ ـ ت ـ ث ـ ج ـ چ ماده (5) و موفقيت در امتحانهاي كتبي و مصاحبه به تأييد كميتهفني، دارا بودن حداقل 25 سال سن و آشنايي با يك زبان خارجي (انگليسي ـ فرانسه ـ عربي ـ آلماني).
ماده 9 ـ
هر يك از مديران دفترهاي خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي (مدير عامل، رييس و اعضاي هيأت مديره و مدير فني) كه تمام يا هر يك از شرايطمندرج در ماده (5) را به تشخيص كميته فني از دست بدهند و بعد از يك ماه از تاريخ ابلاغ اخطار كتبي سازمان يا وزارت ـ حسب مورد ـ شخص ديگري كهطبق مقررات اين آييننامه، صلاحيت دارد، به جاي او معرفي نشود، فعاليت عادي دفتر خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي به صورت تعليق در ميآيد.چنانچه طي سه ماه از تاريخ تعليق، شخص واجد شرايط ديگري به جاي او تعيين نشود، پروانه صادر ده لغو خواهد شد.
ماده 10 ـ
در صورتي كه هر يك از مديران دفترهاي خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي فوت يا تغيير نمايد يا محجور شود يا چنانچه محكوميت مؤثر كيفريكه مستلزم محروميت از تمام يا بعضي از حقوق اجتماعي است پيدا كند، دارنده پروانه بايد ظرف ده روز، مورد را به صورت كتبي به سازمان يا وزارت اعلامنموده و ظرف سه ماه از تاريخ فوت يا تغيير يا حجر يا محكومت مؤثر، شخص ديگري را كه داراي شرايط مقرر در اين آييننامه باشد، به جاي مدير سابق تعيين وبه سازمان يا وزارت معرفي نمايد.
در صورتي كه موضوع مربوط به بند (پ) ماده (3) باشد، كميته فني در اولين جلسه، موضوع را بررسي و نسبت به رد يا قبول جانشين اتخاذ تصميم مينمايد.
در مواردي كه موضوع مربوط به يكي از بندهاي (الف) يا (ب) باشد، سازمان يا وزارت حسب مورد نسبت به رد يا قبول جانشين موقت اتخاذ تصميم مينمايد.
ماده 11 ـ
به منظور اجراي وظايف، زير: كميتهاي با عنوان "كميته فني نظارت بر تأسيس و فعاليت دفترهاي خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي" مركب ازنمايندگان سازمان، وزارت و شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران با معرفي كتبي بالاترين مقام اجرايي مؤسسههاي ياد شده تشكيل ميگردد:
الف ـ رسيدگي و اعلام نظر در مورد درخواستهاي داوطلبان جهت صدور پروانه تأسيس دفتر خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي، ظرف سه ماه از تاريخرسيدن درخواست به كميته فني.
ب ـ بررسي صلاحيت داوطلب بر اساس آنچه در ماده (5) مندرج ميباشد.
پ ـ بررسي صلاحيت شغلي داوطلب پروانه، مدير عامل، اعضاي هيأت مديره و مدير فني.
ت ـ تأييد نام و محل دفتر خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي.
ث ـ رسيدگي و اعلام نظر در مورد شكايتهاي رسيده و هر گونه تخلف دفترهاي خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي و ساير مواردي كه به موجب اينآييننامه، به عهده كميته فني گذاشته شده است و صدور رأي مقتضي بر حسب مورد به تشخيص كميته فني كه عبارت است: تبرئه، اخطار كتبي، تعليق (به مدتسه تا شش ماه)، لغو پروانه دفتر خدمات مسافرت هواي يا جهانگردي. رأي كميته فني بايد مستدل و بر پايه مدارك لازم باشد.
ج ـ برسي گزارش دستگاههاي ذيربط و اعلام نظر در مورد آنها.
تبصره ـ در صورتي كه شكايات رسيده درباره فروش بليت و بارنامه و عدم رعايت مقررات در صدور بليت، برنامه و تعرفههاي مربوط به مسافرتهاي هواييباشد، كميته فني بايد خارج از نوبت به موضوع اختلاف رسيدگي نمايد و در صورت تحقق ادعاي شكايت كننده، مراتب را از طريق دبيرخانه ذيربط به دفترخدمات مسافرت هوايي و جهانگردي ابلاغ نمايد تا حداكثر ظرف يك ماه نسبت به رفع اختلاف خود با شكاياتكننده اقدام نمايد. در غير اين صورت، كميتهفني موظف است مطالبات شكاياتكننده را از محل ضمانت نامه دفتري كه از آن شكايت شده پرداخت نمايد، دفتري كه از آن شكايت شده مكلف است ظرفپانزده روز از تاريخ ابلاغ تصميم كميته فني توسط دبيرخانه ذيربط، نسبت به تكميل مبلغ ضمانت نامه اقدام نمايد.
در صورتي كه عدم توجه مسئولان دفترهاي خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي متضمن جرمي باشد، (پرونده امر) به طور مستدل به مراجع قضاي احالهخواهد شد.
ماده 12 ـ
كميته فني هر ماه يك بار براي رسيدگي به موارد مرتبط با بندهاي (الف) و (ب) ماده (3) اين آييننامه در سازمان و براي رسيدگي به موارد مرتبط با بند(ب) ماده (3) اين آييننامه در وزارت، تشكيل ميگردد و در صورت لزوم بنا به تشخيص و درخواست كتبي هر يك از اعضا، جلسههاي فوقالعاده تشكيلخواهد شد.
تبصره 1 ـ مذاكرهها، تصميمها و صورت جلسههاي كميته فني محرمانه بوده و در دفتري كه به همين منظور تشكيل ميشود، ثبت و آراي صادر شده حسبمورد از طريق سازمان يا وزارت به ذينفع و سازمان ذيربط ابلاغ ميشود.
تبصره 2 ـ در مورد بند (الف) ماده (3) بايد نظر موافق سازمان، و در مورد بند (ب) ماده (3) نظر موافق وزارت بايد تحميل گردد. اداره جلسههاي بندهاي (الف)و (پ)، حسب مورد با سازمان و بند (ب) با وزارت ميباشد.
ماده 13 ـ
كميته فني با حضور اعضا تشكيل ميشود و تصميمهاي كميته فني هنگامي معتبر است كه دست كم، دو نفر از اعضاي كميته، رأي موافق داده باشند.
تبصره 1 ـ همه آراي كميته فني، قطعي و لازمالاجراست. فقط چنانچه در مورد لغو پروانه رأي صادر شود و رأي صادر شده، مورد اعتراض دفتر مربوط باشد،دفتر ياد شده ميتواند ظرف يك ماه از تاريخ ابلاغ كتبي رأي، درخواست تجديد نظر كند.
تبصره 2 ـ بر حسب مورد و به تشخيص كميته فني از مدير عامل يا مدير فني يا هر دو و كارشناسان صلاحيتدار جهت اداري توضيح، بدون داشتن حق رأيدعوت به عمل ميآيد.
تبصره 3 ـ تعليق يا غلو پروانه دفتر خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي از طريق درج در روزنامههاي كثيرالانتشار به آگاهي عموم خواهد رسيد.
ماده 14 ـ
دفتر خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي در موارد تعليق يا غلو پروانه از تاريخ ابلاغ كتبي رأي، موظف به اجراي مقررات زير ميباشد:
الف ـ در زمان تعليق، دفتر خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي موظف است از قبول تعهدهاي جديد خودداري نموده و به انجام تعهدهاي قبلي طبقدستورالعملهاي مراجع ذيربط عمل نمايد. در صورت عدم رعايت مراتب بالا، پروانه دفتر مربوط به تشخيص كميته فني لغو خواهد شد.
ب ـ در مورد لغو پروانه، دفتر خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي فقط ملزم به انجام تعهدهاي قبلي با توجه به دستورالعمل سازمانهاي ذيربط بوده و درصورت انجام هر گونه فعالي در زمينه مربوط به اين آييننامه، از طريق مراجع ذيصلاح تحت پيگرد قانوني قرار خواهد گرفت.
ماده 15 ـ
هر گاه دفتر خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي بيش از سه ماه بدون داشتن عذر قابل قبول، تعطيل يا به مدت شش ماه غير فعال باشد، سازمان ياوزارت با تصميم كميته فني، پروانه آن را لغو خواهد نمود.
تبصره 1 ـ چنانچه دفتر خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي ظرف سه ماه پس از اخذ پروانه، بدون داشتن عذر قابل قبول شروع به كار نكند، پروانه آن لغوخواهد شد.
تبصره 2 ـ تشخيص قابل قبول بودن عذر يا غير فعال بودن مندرج در ماده (15)، بر عهده كميته فني است كه بايد با استدلال همراه باشد.
ماده 16 ـ
دفترهاي خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي مكلفند قبل از به ثبت رساندن هر گونه تغيير در امور مربوط به مديريت، شركا، نام و محل شركت،موافقت كميته فني را كسب نمايند. و در غير اين صورت، حسب تشخيص كميته فني، پروانه دفتر خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي به حالت تعليق درآمدهيا لغو خواهد شد.
ماده 17 ـ
در دفترهاي خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي در مورد شخص حقيقي، حضور دارنده پروانه و مدير فني،و در مورد شخص حقوقي، حضور مديرعامل و مدير فني در دفتر ضروري است. رييس و نايب رييس هيأت مديره به ترتيب در غياب مدير عامل و پس از اعلام كتبي به كميته فني جانشين وي شناختهشده و حداكثر تا سه ماه ميتواند انجام وظيفه نمايد. در صورتي كه دفتر خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي بيش از مدت ياد شده، مدير عامل نداشته باشد،پروانه آن به مدت سه ماه به صورت تعليق در ميآيد. چنانچه تا پايان اين مدت، فرد ديگري كه داراي شرايط است معرفي نشود، پروانه دفتر لغو خواهد شد.
تبصره 1 ـ در مورد تعيين جانشين، حداكثر تا سه ماه سازمان يا وزارت، حسب مورد اتخاذ تصميم خواهد نمود.
تبصره 2 ـ مدير عامل دفتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي (شخص حقوقي) و صاحب دفتر خدمات مسافرت هوايي و يا جهانگردي (شخص حقيقي) بهطور مستقيم مسئوليت اجراي صحيح تصميمهاي كميته فني و همه دستورالعملهاي مراجع ذيربط را به عهده دارد و در مواقع لزوم پاسخگو ميباشد.
ماده 18 ـ
نام، نشاني كامل، شمارههاي تلفن و تلكس، ميزان سرمايه، شماره و نوع پروانه بايد دست كم به دو زبان فارسي يا انگليسي، آلماني، فرانسه و عربي،در سربرگ نامهها و مكاتبههاي دفترهاي خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي درج گردد.
ماده 19 ـ
دفترهاي خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي موظفند اطلاعات، مدارك و اسناد مورد درخواست در زمينه فعاليت و پرسنل خود را در مدتي كهسازمان يا وزارت يا شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي، حب مورد تعيين ميكند، ارائه دهند. در صورتي كه به تعهد مندرج در اين ماده عمل ننمايد، در مرتبهاول پروانه دفتر خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي براي مدت سه ماه به تشخيص كميته فني تعليق، و چنانچه پس از پايان يافتن مدت تعليق، نسبت به ارائهمدارك مورد تقاضا اقدام ننمايند، پروانه دفتر لغو خواهد شد.
ماده 20 ـ
مرجع رسيدگي به اعتراض آراي كميته فني در مورد لغو پروانه و استفاده يا تكميل ضمانت نامه دفتر خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي، كميتهعالي ميباشد.
ماده 21 ـ
كميته عالي مركب از افراد زير ميباشد:
الف ـ رييس سازمان.
ب ـ معاون سياحتي و زيارتي وزارت.
ج ـ مدير عامل شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران.
تبصره ـ مهلت تحويل اعتراضهاي كتبي، يك ماه پس از تاريخ ابلاغ تصميم كميته فني، در مورد بندهاي (الف) و (پ) به سازمان و بند (ب) به وزارت خواهدبود.
ماده 22 ـ
كميته عالي پس از شنيدن توضيحهاي كميته فني و حسب مورد شنيدن توضيحهاي دارنده پروانه يا مدير عامل دفتر خدمات مسافرت هوايي وجهانگردي و بررسي مدارك ارائه شده، اعلام رأي مينمايد.
جلسههاي كميته عالي، با حضور همه اعضا تشكيل ميشود و تصميمهاي آن كميته، دست كم با دو رأي مثبت معتبر ميباشد.
ماده 23 ـ
در صورت صدور پروانه دفتر خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي، لوحي با امضاي سازمان و وزارت به نام دارنده پروانه صادر ميشود.
چنانچه فعاليت دفتر مربوط در زمينه موضوع بندهاي (الف) يا (ب) ماده (2) اين آييننامه باشد، لوح ياد شده از طريق سازمان يا وزارت صادر خواهد شد كه بايددر داخل مؤسسه به طوري كه نمايان باشد، نصب شود.
تبصره ـ در مواردي كه پروانه لغو شود يا فعاليت موضوع پروانه به طور دايم متوقف گردد، دارنده لوح بايد ظرف ده روز از تاريخ ابلاغ تصميم قطعي لغو پروانه ياتوقف فعاليت كه به وسيله نامه سفارشي به عمل خواهد آمد، لوح خود را به وسيله نامه سفارشي به سازمان يا وزارت برگرداند.
ماده 24 ـ
همه دفترهاي خدمات مسافرت هوايي و جهانگردي موظفند حداكثر ظرف شش ماه از تاريخ تصويب اين آييننامه، وضعيت خود را با مفاد آن تطبيقدهند، در غير اين صورت، پروانه دفتر خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي آنها از درجه اعتبار ساقط خواهد شد.
ماده 25 ـ
نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران و ساير مراجع قانوني ذيربط مكلفند به تقاضاي سازمان يا وزارت، از ادامه فعاليت دفترهايي كه متخلفشناخته ميشوند يا مؤسسههاي غير مجازي كه به امور مسافرت هوايي و جهانگردي مشغولند، جلوگيري به عمل آورند.
ماده 26 ـ
وزارتخانهها، سازمانها، نهادها، مؤسسههاي دولتي، شركتهاي وابسته به دولت و بانكها چنانچه بخواهند به فعاليتهاي مندرج در اين آييننامه مبادرتورزند، بايد مقررات آييننامه را رعايت كنند.
ماده 27 ـ
دفترهاي خدمات مسافرت هوايي يا جهانگردي مجاز نخواهند بود به غير از موارد مندرج در اين آييننامه، به فعاليتهاي ديگري اشتغال داشته باشند.
ماده 28 ـ
همه مؤسسههايي كه به فعاليتهايي غير از موارد مندرج در اين آييننامه اشتغال دارند، به هيچ عنوان نبايد از نام دفترهاي خدمات مسافرتي ياجهانگردي استفاده كنند.
ماده 29 ـ
با تصويب اين آييننامه، همه مقررات مغايرت از درجه اعتبار ساقط ميشود.
[امضاء]
معاون اول رييسجمهورـ حسن حبيبي