ماده 1 -
اعتبار موضوع اين آييننامه براي بازسازي و نوسازي ابنيه و تأسيساتي كه در اثر آتش و يا اشتغال دشمن يا توسط ضد انقلاب دچار خسارت گرديده وتأمين خسارات وارده به اشخاص ناشي از موارد فوق و هم چنين ايجاد تأسيسات و ابنيهاي كه براي فراهم آوردن مقدمات اجراي طرحهاي فوقالذكر لازم استو به ترتيب زير به تصويب ميرسد با رعايت مفاد قانون بودجه سال 1364 از جمله تبصرههاي (9) و (34) و (63) و ساير قوانين و مقررات ذيربط در چارچوبضوابط اين آييننامه حسب مورد پس از تصويب ستاد مركزي بازسازي و نوسازي و رياست بازسازي و نوسازي استان مربوط به ترتيب مذكور در بندهاي (الف)و (ب) اين ماده و مبادله موافقتنامه با وزراء برنامه و بودجه و يا سازمان برنامه و بودجه استان قابل مصرف ميباشد و منحصراً از شمول قانون محاسباتعمومي مستثني است.
الف - طرحهاي عمراني ملي موضوع اعتبار عمراني رديف 503041 قسمت چهارم قانون بودجه سال 1364 به پيشنهاد دستگاه اجرايي و يا نهادهاي انقلاباسلامي و بررسي و اعلام نظر وزارت برنامه و بودجه به تصويب ستاد مركز بازسازي و نوسازي مناطق جنگزده خواهد رسيد.
ب - طرحهاي عمراني استاني از محل اعتبار عمراني بازسازي و نوسازي مندرج در قسمت پنجم قانون بودجه مذكور در ضوابط كلي بازسازي و نوسازي بهپيشنهاد دستگاه اجرايي محلي با نهاد انقلاب اسلامي استان پس از بررسي اظهار نظر سازمان برنامه و بودجه استان به تصويب ستاد بازسازي و نوسازي استانخواهد رسيد.
تبصره - وزارت برنامه و بودجه و سازمان برنامه و بودجه استان حسب مورد حداكثر ظرف مدت 20 روز از تاريخ دريافت پيشنهادات نظر خود را نسبت بهطرحهاي دريافتي از دستگاههاي اجرايي به ستاد بازسازي و نوسازي مربوط اعلام خواهد نمود.
ماده 2 -
اعتبارات موضوع بندهاي (ب) و (ج) و (ه) بند (2) تبصره 9 قانون بودجه سال جاري جهت امور كشاورزي و تأمين خسارت وارده به اشخاص واحداث پناهگاه در حد سقف اعتبار مصوب قانون با تصويب ستاد مركزي بازسازي و نوسازي مناطق جنگزده در چارچوب ضوابط و مقررات موضوع اينآييننامه توزيع خواهد شد و ستادهاي استان و ساير مراجع ذيربط مكلف به اجراي تصميمات فوقالذكر خواهند بود.
ماده 3 -
ده درصد از كل اعتبار موضوع اين آييننامه (اعم از ملي و استاني) براي اجراي طرحهاي پيشبيني نشده در نظر گرفته ميشود كه بنا به پيشنهاد ستادمركزي و تصويب شوراي عالي بازسازي مناطق جنگزده جهت طرحهاي مذكور به مصرف خواهد رسيد.
ماده 4 -
در اجراي بند (ج) بند (2) تبصره (9) قانون بودجه سال 1364 حداكثر 5% از اعتبار موضوع اين آييننامه بر طبق دستورالعملي كه به تصويب ستادمركزي بازسازي و نوسازي مناطق جنگزده خواهد رسيد صرف تأمين خسارات وارده به اشخاص خواهد شد.
ماده 5 -
ضوابط تشخيص تأسيسات و ابنيهاي كه براي فراهم آوردن مقدمات اجراي طرحهاي بازسازي و نوسازي مناطق جنگزده لازمست، مشتركاً توسطوزارت كشور و وزارت برنامه و بودجه و وزارت جهاد سازندگي و وزارت مسكن و شهرسازي تهيه و ابلاغ خواهد شد و اين ضوابط براي كليه ستادهاي بازسازيو نوسازي مناطق جنگزده لازمالاجراست.
ماده 6 -
تعيين، تغيير و جابجايي اعتبارات طرحهاي دستگاههاي اجرايي ملي پس از بررسي و اعلام نظر سازمان برنامه و بودجه استان با تصويب ستاد استانميباشد.
ماده 7 -
وجوه لازم براي انجام هزينههاي موضوع اين آييننامه در حدود اعتبارات تخصيص يافته و با رعايت مفاد مواد (8) و (9) اين آييننامه با درخواستوجه ذيحساب مربوط توسط خزانه به حساب بانكي دستگاه ذيربط كه از طرف خزانه در تهران در بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران و در شهرستانها در يكياز شعب بانك ملي ايران كه به همين منظور افتتاح شده يا ميشود واريز خواهد شد.
تبصره - در مورد دستگاههاي اجرايي فاقد ذيحساب انجام وظيفه ذيحساب در مورد اعتبارات طرحهاي ملي به عهده مسئول امور مالي دستگاه و در مورداعتبارات استاني به عهده مسئول امور مالي استان دستگاه مربوط كه توسط دستگاه ذيربط براي انجام عمليات مالي موضوع اين آييننامه به وزارت امور اقتصاديو دارايي معرفي ميشود انجام خواهد شد.
ماده 8 -
25% اعتبار طرحهاي ملي پس از مبادله موافقتنامه با درخواست ذيحساب يا مسئول امور مالي مربوط حسب مورد به حساب بانكي موضوع ماده (7)اين آييننامه واريز و پرداختهاي بعدي به پيشنهاد دستگاه اجرايي و تأييد وزارت برنامه و بودجه و تصويب ستاد مركزي بازسازي و نوسازي مناطق جنگزده واعلام وزارت برنامه و بودجه به وزارت امور اقتصادي و دارايي انجام خواهد شد.
ماده 9 -
25% اعتبار طرحهاي استاني با درخواست وجه در اختيار ذيحساب طرحهاي عمراني استان ذيربط قرار ميگيرد تا پس از مبادله موافقتنامه بيندستگاههاي اجرايي محلي و سازمان برنامه و بودجه استان به مصرف هزينههاي بازسازي و نوسازي مربوط برسد. پرداختهاي بعدي خزانه موكول به پيشنهادستاد استان و بررسي و اعلام وزارت برنامه و بودجه به وزارت امور اقتصادي و دارايي انجام خواهد شد.
تبصره - در مورد دستگاههايي اجرايي فاقد ذيحساب 25% موضوع اين ماده پس از مبادله موافقتنامه بين دستگاه مربوط و سازمان برنامه و بودجه استان واعلام سازمان مذكور به خزانه با درخواست وجه مسئول امور مالي دستگاه اجرايي در استان به حساب بانكي موضوع ماده (7) اين آييننامه واريز ميشود تا بهمصرف هزينههاي بازسازي و نوسازي مربوط برسد. پرداختهاي بعدي خزانه موكول به پيشنهاد ستاد استان و بررسي و اعلام وزارت برنامه و بودجه به وزارتامور اقتصادي و دارايي انجام خواهد شد.
ماده 10 -
دستگاه اجرايي اعم از ملي يا استاني موظفند گزارش پيشرفت كار و هزينه عمليات انجام شده در مورد وجوه دريافتي قبلي را به منظور دريافت وجوهمجدد تهيه و پس از تأييد ذيحسابي يا مسئول امور مالي مربوطه از نظر مالي به ستاد مركزي و از نظر فيزيكي به وزارت برنامه و بودجه ارسال دارند.
ماده 11 -
در مواردي كه به منظور ايجاد تسهيلات لازم در پرداخت هزينههاي مربوط به بازسازي و نوسازي مناطق جنگزده واگذاري تنخواهگردان ضرورتداشته باشد ذيحساب يا مسئول امور مالي مربوط هر دستگاه ميتواند مبلغي حداكثر تا 25% اعتبار مربوطه را به عنوان تنخواهگردان به تشخيص دستگاه اجراييو يا مقامات مجاز از طرف او به حساب واحد تداركاتي دستگاه اجرايي ذيربط واريز نمايد و پرداختهاي بعدي در مقابل ارائه سند هزينه مجاز خواهد بود. درهر صورت مبلغ اعتباري كه در اختيار دستگاه اجرايي پس از مبادله موافقتنامه قرار داده ميشود بيش از 25% كل اعتبار همان طرح نخواهد بود.
ماده 12 -
دستگاههاي اجرايي مجازند به تشخيص و دستور بالاترين مقام دستگاه اجرايي و يا مقامات مجاز از طرف ايشان مبلغي متناسب با نوع و ميزانقرارداد حداكثر به ميزان 25% مبلغ قرارداد به صورت پيش پرداخت در مقابل ضمانتنامه بانكي و يا تضمين مناسب ديگر به تشخيص و مسئوليت بالاترين مقامدستگاه اجرايي در اختيار طرف قرارداد بگذارند.
ماده 13 -
مسئوليت تشخيص، تعهد و تسجيل و صدور حواله به عهده بالاترين مقام دستگاه اجرايي يا مقام مجاز از طرف ايشان و تأمين اعتبار و پرداخت بهعهده ذيحساب يا مسئول امور مالي حسب مورد ميباشد.
ماده 14 -
اسناد هزينههاي انجام شده با رعايت مقررات اين آييننامه پس از تنظيم و گواهي مسئولين مربوطه با امضاء مشترك بالاترين مقام دستگاه اجرايي يامقام مجاز از طرف ايشان و ذيحساب يا مسئول امور مالي حسب مورد به شرح زير قابل احتساب به هزينه قطعي است:
الف - اسناد مربوط به خدمات قراردادي پس از گواهي انجام خدمات توسط مسئولين مربوطه و امضاء گيرنده وجه و يا گواهي بانك داير بر واريز وجه به حساببانكي ذينفع.
ب - صورت وضعيتهاي مربوط به اجراي پيمانها پس از تأييد دستگاه نظارت و يا مراجع ذيربط طبق قرارداد.
پ - اسناد هزينه مربوط به خريد داخلي، كالا با ضميمه نمودن فاكتور يا صورتجلسه خريد كالا كه به تأييد بالاترين مقام دستگاه اجرايي و يا مقام مجاز از طرفاو رسيده باشد با رعايت مفاد بند (د) تبصره (29) قانون بودجه سال 1364 و هم چنين قبض انبار و يا صورت مجلس تحويل كالا
ج - در مورد خريدهاي خارجي كالا اعلاميه بانك و صورتحساب فروشنده، مدارك ترخيص كالا از گمرك، رسيد انبار و يا صورت مجلس تحويل كالا، تأييدستاد مركزي.
ماده 15 -
ساير شرايط مربوط به نحوه انجام و نصاب معاملات موضوع اين آييننامه بر اساس دستورالعملي كه توسط كميته تداركات ستاد مركزي تهيه و بهتصويب ستاد مركزي بازسازي و نوسازي مناطق جنگزده خواهد رسيد انجام خواهد شد.
ماده 16 -
خريد خودرو و ماشينآلات با رعايت صلاح و صرفه دولت صرفاً براي انجام طرحهاي بازسازي و نوسازي مناطق جنگزده متناسب با حجم عملياتاجرايي طرح و رعايت تبصره (63) قانون بودجه سال جاري مجاز ميباشد.
ماده 17 -
آن قسمت از اموال و تأسيساتي كه به منظور فراهمآوردن موجبات اجراي امر بازسازي و نوسازي ابنيه و تأسيسات موضوع بند (2) تبصره (9) قانونبودجه سال 1364 خريداري و يا ايجاد ميشود اموال دولتي محسوب ميگردد.
ماده 18 -
در اجراي مفاد بند (2) تبصره (9) قانون بودجه سال 1364 كليه دستگاههاي مجري طرحهاي بازسازي مناطق جنگزده مكلفند هر سه ماه يك بارگزارش عمليات انجام شده را به وزارت برنامه و بودجه ارسال نمايند و وزارت برنامه و بودجه موظف است گزارشات و اصل را جمعبندي و تلفيق نموده وهمراه با عملكرد اعتبارات موضوع اين آييننامه و اظهار نظر مستدل به صورت گزارش شش ماهه جهت تقديم به مجلس شوراي اسلامي، براي نخستوزيرارسال نمايند.
[امضاء]
ميرحسين موسوي - نخستوزير