ماده48ـ
بهمنظور ايجاد سازوكارهاي تأمين منابع مالي پايدار براي توسعه زيرساخت و ناوگان حمل و نقل كشور تشويق، حمايت و مشاركت در سرمايهگذاري زيرساختها، بيمه سرمايهگذاريها در حوزه حملونقل و مشاركت در ساخت، توسعه و نگهداري شبكهها و زيرساختها، دولت ميتواند صندوق توسعه حمل و نقل را با سرمايه اوليه يكصد و نود هزار ميليارد (000/000/000/000/190)ريال از داراييهاي خود را كه در اختيار وزارت راه و شهرسازي، سازمانها و شركتهاي تابعه و وابسته به آن قرار دارد، با استفاده از منابع پيشبينيشده در اين ماده و نيروي انساني موجود وزارت راه و شهرسازي و با شخصيت حقوقي مستقل دولتي وابسته به وزارت راه و شهرسازي تشكيل دهد. اين صندوق، طبق اساسنامه خود و در چهارچوب مصوبات هيأت امنا متشكل از وزراي راه و شهرسازي و امور اقتصادي و دارايي و رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور توسط هيأت عامل، فعاليت ميكند.
1ـ شرايط و مقررات فعاليت، منابع، مصارف، انحلال، اركان صندوق، وظايف و اختيارات هيأت امنا و هيأت عامل، به موجب اساسنامه آن صندوق است كه به پيشنهاد وزارت راه و شهرسازي و هماهنگي وزارت امور اقتصادي و دارايي و سازمان برنامه و بودجه كشور، حداكثر ظرف مدت سهماه پس از ابلاغ اين قانون به تصويب هيأت وزيران ميرسد.
2ـ در صورت انحلال صندوق، كليه اموال و داراييهاي آن پس از كسر تعهدات و بدهيها، به دولت تعلق دارد.
3ـ فعاليتهاي صندوق از هرگونه ماليات و عوارض معاف است.
4ـ منابع صندوق عبارتند از:
الف ـ سرمايه اوليه دولت از طريق سازوكار بودجههاي سنواتي تأمين ميشود.
ب ـ تمام يا بخشي از عوارض خودرو، جاده، سوخت كه در قوانين درج گرديده است بر اساس اساسنامه مصوبه هيأت دولت
پ ـ درآمدهاي حاصل از طرحهاي دولتي كه بهرهبرداري و نگهداري آن به بخش غيردولتي واگذار ميشود.
ت ـ درآمدهاي حاصل از پروژههاي مشاركتي كه استهلاك اصل و فرع سرمايهگذاري آن اتماميافته و به دولت منتقل شده است.
ث ـ درآمد حاصل از واگذاري املاك و اراضي مازاد وزارت راه و شهرسازي
5 ـ انجام كليه عمليات پولي صندوق صرفاً از طريق بانكهاي دولتي و غيردولتي طرف قرارداد عامليت با صندوق، صورت ميگيرد. صندوق موظف است منابع مالي خود را صرفاً در بانكهاي طرف قرارداد، سپردهگذاري نمايد و اعطاي تسهيلات و ارائه تضامين به متقاضيان متناسب با سپردهگذاري صندوق نزد بانكهاي عامل صورت ميپذيرد.