عنـوان قانون شامل: باشد. و عنوان یا متن قانون شامل: باشد. و موضوعات آن شامل: باشد. بازه زمانی تصویب از تاریـخ: تا تاریـخ: تنظیم گردد.

ماده واحده:



در اجراي
بند بيست و هفتم (27) ماده هفتاد و يکم (71) «قانون تشکيلات، وظايف و انتخابات
شوراهاي اسلامي کشور و انتخاب شهرداران» مصوب 1375/3/1 و الحاقات و اصلاحات بعدي
آن و با هدف توسعه و گسترش حمل و نقل عمومي و خطوط راه‌آهن شهري و ارائه خدمات
مطلوب به شهروندان از طريق اصلاح قيمت‌ها و واقعي نمودن نرخ خدمات حمل و نقل عمومي،
موضوع ماده يکم (1) «قانون توسعه
حمل و نقل عمومي و مديريت مصرف سوخت» مصوب 1386/9/18
مجلس شوراي اسلامي و با عنايت به اجراي «قانون هدفمند نمودن يارانه‌ها» مصوب
1388/10/15 مجلس شوراي اسلامي و الزام دولت به پرداخت کمک بلاعوض به منظور گسترش و
بهبود حمل و نقل عمومي وجبران زيان وارده به شهرداري‌ها ناشي از اجراي طرح هدفمند
نمودن يارانه‌ها، موضوع بند (د) و (ج) ماده هشتم (8) قانون فوق الذکر و در اجراي
ماده نودم (90) «قانون اصلاح موادي از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي
و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و اجراي سياست‌هاي کلي اصل چهل و چهارم (44)» مصوب
1386/11/18 مجلس شوراي اسلامي، داير بر «تجويز ارائه خدمات توسط بخش غير دولتي به
قيمت تمام شده» و هم‌چنين در راستاي تشويق مسافران به استفاده از بليت‌هاي اعتباري
و با توجه به تجزيه و تحليل قيمت تمام شده بليت مترو در سال 1395  که بالغ بر 
19،450 (نوزده هزار و چهارصد و پنجاه) ريال براي هر مسافر (بدون احتساب
استهلاک سرمايه و هزينه نگهداشت و تعميرات دوره‌اي) مي‌باشد و همچنين  ضرورت توجه به وضعيت اقتصادي عموم استفاده‌کنندگان
از شبکه حمل و نقل عمومي شهر و تشويق شهروندان به استفاده هر چه بيشتر از مترو،
قيمت بليت‌هاي مترو از ابتداي سال 1395 به شرح ذيل تعيين مي‌شود:



 



الف:
بليت‌هاي سفري



 

























رديف



نوع بليت



قيمت (ريال)



توضيحات



1



تک سفره



7،000



بدون محدوديت طول سفر و زمان استفاده



2



دو سفره



11،000



بدون محدويت طول سفر و زمان استفاده






جدول بند «ب» (اصلاحي): 
بليت‌هاي اعتباري مبلغ دار



 
















































نوع
بليت



ناحيه
سفر



مسافت
پيموده شده



مبلغ
کسر شده از اعتبار به‌هنگام خروج (ريال)



اعتباري مبلغ‌دار



ناحيه1



تا 10 کيلومتر



2،800



ناحيه2



از 10تا 20 کيلومتر



3،000



ناحيه3



از 20 تا 30 کيلومتر



3،500



ناحيه4



از 30 تا 40 کيلومتر



4،000



ناحيه5



از 40 تا 50 کيلومتر



4،250



ناحيه6



50 کيلومتر به بالا



4،500



تهران ـ کرج



6،000






تبصره يکم (1):



مأموران
«شرکت بهره‌برداري راه‌آهن شهري تهران و حومه» موظفند از ورود
مسافران فاقد بليت اکيداً
ممانعت نموده و درخصوص ارائه بليت معتبر توسط مسافران به دستگاه‌هاي
کنترل، نظارت کافي
معمول نمايند.



تبصره دوم (2) (اصلاحي):



در
صورتي که دارندگان بليت اعتباري مبلغ‌دار در هنگام خروج، بليت خود را در دستگاههاي
کنترل قرار دهند، قيمت‌هاي مندرج در جدول (ب) ماده واحده فوق از اعتبار بليت آنها
کسر مي‌شود؛ در غير اين صورت بالاترين بهاي مندرج در همان جدول از اعتبار
بليت ايشان کسر خواهد
شد. شرکت بهره‌برداري راه‌آهن شهري تهران و حومه موظف است
نسبت به اطلاع‌رساني اين
موضوع به خريداران بليت و استفاده‌کنندگان از مترو به طرق مقتضي و کافي اقدام
نمايد.



تبصره سوم (3):



شهرداري
تهران موظف است از طريق پيش بيني اعتبار لازم و در نظر گرفتن رديف اعتباري مشخص در
مصوبه بودجه سالانه، ترتيبي اتخاذ نمايد که کليه هزينه‌هاي مترتب بر ارائه بليت
رايگان و تخفيف يافته به اقشار خاص مطابق مصوبات شوراي اسلامي شهر تهران، به «شرکت
بهره‌برداري راه‌آهن شهري تهران و حومه» پرداخت گردد.



تبصره چهارم (4):



با
توجه به ضرورت جايگزيني کارت‌هاي اعتباري موجود در شبکه حمل و نقل عمومي با  کارت‌هاي برخوردار از سطح فناوري بالاتر و
برخوردار از قابليت استفاده چند منظوره در مراکز تبادل کالا و خدمات مختلف، قيمت
فروش هر فقره کارت اعتباري به متقاضيان، پانزده هزار (15،000) ريال تعيين مي‌گردد.



تبصره پنجم(5):



شهرداري
تهران (شرکت بهره‌برداري راه‌آهن شهري تهران و حومه) موظف است
نسبت به اطلاع‌رساني
مفاد اين مصوبه به خريداران بليت و استفاده‌کنندگان از مترو به
طرق مقتضي و کافي
اقدام نمايد.



روابــــط صریـــــــــح