ماده3ـ ملاکها و عوامل:
هدايت دانشآموزان به شاخه و رشتههاي تحصيلي براساس ملاكها و عوامل زير انجام ميشود:
1ـ نظر دانشآموز : توجه به انتخاب و اولويتبندي دانشآموز از بين شاخهها و رشتههاي تحصيلي مورد نظر در دوره متوسطه، به ميزان 10 درصد از کل امتياز
2ـ نتايج عملكرد تحصيلي : بررسي نمرات دانشآموزان در تمام دروس دوره اول متوسطه، با ضرايب اختصاصي هر يك از آنها در رشتهها و گروههاي تحصيلي، به ميزان 35 درصد از کل امتياز
3ـ نتايج آزمونهاي مشاورهاي : نتايج آزمونهاي استعداد، رغبت، شخصيت و ارزشهاي تحصيلي ـ شغلي دانش آموزان، به ميزان 30 درصد از کل امتياز
4ـ نظر معلمان : توجه به نظر معلمان تمام دروس دوره اول متوسطه در تعيين اولويتهاي انتخاب شاخه و رشته تحصيلي دانشآموزان، به ميزان 10درصد از کل امتياز
5 ـ نظر والدين : دريافت نظر والدين در انتخاب و اولويت بندي رشته فرزند خود، به ميزان 5 درصد از کل امتياز
6 ـ نظر مشاور : بررسي تخصصي عملكرد تحصيلي دوره ابتدايي و متوسطه، نتايج آزمونها، نتايج عملکرد تحصيلي، مصاحبه و مشاوره با دانشآموزان و والدين آنان و توجه به نمره هويت1 كسب شده، به ميزان 10 درصد از کل امتياز
تبصره1ـ با توجه به ضرورت توزيع متوازن شاخهها و رشتههاي تحصيلي، متناسب با امكانات آموزشي و نيازهاي شغلي در سطوح مختلف منطقهاي، استاني و كشوري، ثبتنام دانشآموزان در همه مدارساعم از دولتي، غيردولتي، هيئتامنايي و خاص از قبيل استعدادهايدرخشان، استثنايي، شاهد، نمونهدولتي، وابسته، داوطلبانآزاد و... در شاخهها و رشتههايتحصيلي، براساس مفاد اين آييننامه و در چارچوب سياستهاي اعلام شده از سوي آموزش و پرورش و با اولويت امتياز كسب شده، انجام ميشود.
تبصره2ـ چنانچه بنا به دلايل موجه، سوابق و عملكرد تحصيلي دانشآموزي، ناقص بوده يا در دسترس نباشد، سوابق و عملكرد پايه قبلي وي ملاك عمل خواهد بود.