ماده4ـ قلمرو فعاليتها:
ـ مشاركت در آموزش و توانمندسازي معلمان در چارچوب «برنامه درسي ملي» و برنامههاي درسي و تربيتي مصوب، به ويژه کتابهاي جديدالتاليف
ـ بررسي و اظهار نظرتخصصي درباره برنامهها، كتابهاي درسي و مواد آموزشي
ـ مشاركت در طراحي، تدوين، اجرا و ارزشيابي برنامههاي درسي و تربيتي و توليد منابع آموزشي و تربيتي در سطح مدرسهاي، منطقهاي، استاني و ملي
ـ مشارکت در برنامهريزي و اجراي جشنوارههاي علمي و الگوهاي برتر تدريس، مسابقات و المپيادهاي علمي و فرهنگي، عملي و مهارتي دانشآموزان و معلمان با رويکردهاي نوين
ـ تعامل اثربخش با انجمنهاي علمي معلمان، پژوهشسراهاي دانشآموزي و مراکز علمي دانشگاهي، پژوهشي و فناوري داخلي و خارجي
ـ همكاري در فرآيند ارزشيابي پيشرفت تحصيلي و بهكارگيري روشهاي کارآمد براي ارتقاي اثربخشي آن
ـ طراحي و انجام پژوهشهاي كاربردي، با تاكيد بر اقدامپژوهي3 (پژوهش حين عمل) و درسپژوهي4
ـ راهبري حرفهاي معلمان و نظارت بر عملكرد آنان، با تاكيد بر نظارت باليني
ـ مشاركت مؤثر در سنجش صلاحيتهاي تخصصي و حرفهاي معلمان و همکاري در انتخاب معلمان نمونه بر اساس شيوهنامه مربوط
ـ بند 13 از راهكارهاي كلان و بندهاي 3ـ2، 2ـ 8 ، 6 ـ 8 ، 4ـ11 و 7ـ11 از راهكارهاي هدفهاي عملياتي
2ـ کسي که مجموعهاي از دانش، مهارت، نگرش، ويژگيهاي شخصيتي، علايق، تجربهها و توانمنديهاي به اثبات رسيده دارد و آنها را در رشتههاي تخصصي مربوط در سطحي بالاتر از انتظار به کار ميگيرد.
3ـ اقدام پژوهي نمود تفکر معلم به مثابه يک پژوهشگر است که در حين عمل، به ويژه طي فرايند آموزش، با انجام يا مشارکت در آن، به بهبود فهم خود از آموزش، حل مشکلات درسي و انجام اثربخش وظايف در کلاس درس، کمک ميکند. اين نوع تحقيق بر حل مشکلات فوري تاکيد و بر کاربرد فوري نتايج تمرکز دارد.
4ـ نوعي پژوهش و به مفهوم تحقيق عمل که توسط گروهي از معلمان يا دانشآموزان در مورد موضوعات درسي با هدايت و راهنمايي معلم يا مربي در يک مدرسه انجام ميشود.
ـ مشاركت مؤثر در مستند سازي و اشاعه ديدگاهها و تجربيات موفق معلمان و مدارس (مديريتدانش)
ـ مشارکت در تدوين برنامههاي آموزشي مدارس، مجتمعهاي آموزشي و تربيتي و ادارات آموزش و پرورش.